Bukefalos 28 år!

Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kat

Kanske ska den här ligga på hund, men jag vill gärna diskutera det här med icke-hundmänniskor, eftersom det egentligen handlar om människor.

Närståendes hund har attackerat bäbisen. Det är förfärligt. Barnet riskerar att bli blint på ena ögat.

Nu ska hunden dö.
Trots att annat hem utan barn finns.
Och det tycker jag är ännu värre.

Det kanske till och med är lag på att det ska vara så?

Hunden ska straffas för att den agerat på sina instinkter.
Hunden straffas för att föräldrarna brustit i ansvar.

Jag är så upprörd att jag inte kan skriva ordentligt.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

På vilket sätt är det hundens instinkt att attackera en bäbis?

Uppenbarligen har föräldrarna brustit i uppsyn då de inte hållit koll på barn och en hund som troligtvis inte är helt "normal" och har vissa brister.

Ja det är synd att det går ut över hunden. Men hunden lider inte av att dö. Det gör det inte ok, men det kunde vara värre. Man kunde välja att kedja fast hunden vid en koja utomhus för resten av dess liv. Det hade varit värre. Anser jag.

Som hundägare är det heller inte lätt att lämna bort en hund man vet har bitit, eftersom man skulle känna en rätt rejäl dos av skuld om det hände igen i det nya hemmet. Oavsett om det är barnfritt eller inte.

Alla situationer är unika. Utan att veta mer är det svårt att säga om det är rätt eller fel att avliva hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

För att de är djur, till att börja med.
Rovdjur dessutom.
De kastar sig efter saker som rör sig och de agerar på instinkt och inte på förstånd.

Sådana här olyckor händer hela tiden - och det är alltid hunden som får skulden.
Ska vi avliva hästarna för att de blir rädda också?
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Hundar ska ine bita folk.
Så är det bara.
En hund som bitit en människa har förverkat sin rätt att leva - tyvärr. Det går aldrig at garantera att den hunden inte biter ett annat barn, vid något annat tillfälle.

Om folk var snabbare på att avliva hundar som inte uppträder som man ska, skulle vi slippa se artiklar av typen "barn bitet av hund" i tidningen så ofta.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Det är väl kanske enklast att ta den genvägen än att krångla och leta nytt hem....
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Hundar ska ine bita folk.
Så är det bara.
En hund som bitit en människa har förverkat sin rätt att leva - tyvärr. Det går aldrig at garantera att den hunden inte biter ett annat barn, vid något annat tillfälle.

Om folk var snabbare på att avliva hundar som inte uppträder som man ska, skulle vi slippa se artiklar av typen "barn bitet av hund" i tidningen så ofta.

Hundar reagerar som de ska när de gör så.
Annat snack är bara bullshit som människor vill TRO.
Det är bara rena rama turen om de går bra ihop.

Här har man gjort hunden svartsjuk genom att skaffa barn,
men istället för att ge bort hunden i tid, så straffar man den för att den reagerar.

Fan vad jag avskyr människor. :mad:
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

För att de är djur, till att börja med.
Rovdjur dessutom.
De kastar sig efter saker som rör sig och de agerar på instinkt och inte på förstånd.

Sådana här olyckor händer hela tiden - och det är alltid hunden som får skulden.
Ska vi avliva hästarna för att de blir rädda också?

nej, men man ska inte ala på hästar med dåligt lynne, dåliga nrver, som visar agressivitet och så vidare.
Att folk gör det ändå är bedrövligt, ärligt talat!
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

nej, men man ska inte ala på hästar med dåligt lynne, dåliga nrver, som visar agressivitet och så vidare.
Att folk gör det ändå är bedrövligt, ärligt talat!

Det här är INTE en hund med dåligt lynne!
Det är den goaste av hundar jag träffat. Oerhört diciplinerad.

Men även diciplinerade hundar och hästar reagerar på instinkt.
De saknar det som vi människor har: förstånd.
Det måste vi ha för deras räkning.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Visst, föräldrarna brast i sitt ansvar när de lämnade barnet med hunden men många hundar lämnas ensamma med barn utan att för den delens skull ge sig på barnet.

Hundar som hugger är farliga och farliga hundar passar inte i vårat samhälle. Sedan är det ett tragiskt faktum att hundar ofta blir farliga pga. människan men farlig är hunden trots allt.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Jag vet inte hur mycket hundmänniska du är, men det är INTE instinkt (dvs OK) för en hund att bita en "valp" i sin "flock"! En bäbis är inget byte. Och pga svartsjuka?
Bet hunden oprovocerat pga svartsjuka?

Vad skulle det vara för instinkt i sådana fall?

Att hunden är disciplinerad betyder inte att den har ett bra lynne. Det betyder bara att den är väldresserad. Den kan vara fucked up i botten ändå...
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Hunden är bara farlig intill barn.
ALLA hundar är potentiellt farliga intill barn.
Om man tror annat är man förbannat naiv.

Jag skulle ALDRIG lämna en hund tillsammans med ett litet barn.
Lika lite som en häst.
Hur snälla de än är, så har de instinkter vi aldrig kan kontrollera till 100%

Nu finns ett hem för hunden att komma till
- och ändå väljer man avlivning.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Hundar reagerar som de ska när de gör så.
Annat snack är bara bullshit som människor vill TRO.
Det är bara rena rama turen om de går bra ihop.

Här har man gjort hunden svartsjuk genom att skaffa barn,
men istället för att ge bort hunden i tid, så straffar man den för att den reagerar.

Fan vad jag avskyr människor. :mad:

Om de inte skaffat barn, hade hunden kanske bitit ett annat barn i stället.

Det är tack vare att vi avlat selektivt - det vil säga tagit bort agressiva individer genom årtusendena - som vi fått fram så pass tama och domesticerade hundar som vi har i dag.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Jag vet inte hur mycket hundmänniska du är, men det är INTE instinkt (dvs OK) för en hund att bita en "valp" i sin "flock"! En bäbis är inget byte. Och pga svartsjuka?
Bet hunden oprovocerat pga svartsjuka?

Vad skulle det vara för instinkt i sådana fall?

Att hunden är disciplinerad betyder inte att den har ett bra lynne. Det betyder bara att den är väldresserad. Den kan vara fucked up i botten ändå...

Hunden har varit svartsjuk sedan bäbisen föddes.
Bäbisen är inte en i flocken enligt vovven. Den är en inkräktare.

Vi har UNGAR som slår, sparkar och biter andra barn.
Men vi kräver av djuren att de inte ska reagera såhär.
Vad kommer det sig då att det händer hela tiden?

Jag ser det som fullständigt normalt att ett djur gör på det här viset.
Mina katter uppvisar svartsjuka de med.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Nej...
En hund skall inte bita en människa. Varken vuxen eller ett barn

Men barn har ett helt annat rörelse mönster och beteer sig i hundens ögon konstigt,,,

Ena stunden kryper den på alla fyra på golvet och slår med framtassarna ( vifta med händerna)

Och andra stunden står dne på bakbenen och visa tänderna....

Många hundra tolkar barn på ett felaktigt sätt och därav sker misstag som att hunden biter ett barn.

Men att lämna bort en hund/ lämna bort ansvaret över hunden som bitit en människa till en annan är svårt.
Man kommer alltid känna skuld och känna ansvar inför hunden....
Ocj jag tror att man kommer ha väldigt svårt att lite på hunden igen....
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Kanske ska den här ligga på hund, men jag vill gärna diskutera det här med icke-hundmänniskor, eftersom det egentligen handlar om människor.

Närståendes hund har attackerat bäbisen. Det är förfärligt. Barnet riskerar att bli blint på ena ögat.

Nu ska hunden dö.
Trots att annat hem utan barn finns.
Och det tycker jag är ännu värre.

Det kanske till och med är lag på att det ska vara så?

Hunden ska straffas för att den agerat på sina instinkter.
Hunden straffas för att föräldrarna brustit i ansvar.

Jag är så upprörd att jag inte kan skriva ordentligt.


På vilket vis har hunden agerat på sina instinkter!? På vilket vis provocerade bäbisen hunden!? Visst så har föräldrarna delvis brustit i ansvar men att se det som att hunden straffas p.g.a. detta är väl långsökt!? En hund som agerade på detta vis skulle jag avliva på stubben, skulle aldrig förlåta mig om händelsen skulle upprepas! Att det inte finns barn i det tilltänkta nya hemmet är ju inte detsamma som att hunden inte kommer att ha kontakt med barn!

Kicki :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 885
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 175
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 875
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 080
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp