Bukefalos 28 år!

Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Ocj jag tror att man kommer ha väldigt svårt att lite på hunden igen....

Man SKA inte lita på hundar.
Man ska inte lita till 100% på något djur.
Jag blir så beklämd på det här förmänskligandet av varelser som vi inte ens kan kommunicera fullständigt med.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Naivt, naivt, naivt.

Vem är det som lurar på folk sådana här dumheter?!

Om de inte skaffat barn, hade hunden kanske bitit ett annat barn i stället.

Det är tack vare att vi avlat selektivt - det vil säga tagit bort agressiva individer genom årtusendena - som vi fått fram så pass tama och domesticerade hundar som vi har i dag.
Likaså är inte våra tamhästar alls lika rädda eller lättskrämda som de få vildhästar som finns kvar.

Det finns massor av forskning kring det här ämnet "varför djur blir tama". Bland annat har man i ett labb i Sibirien valt att avla på två olika råttstammar under 20 års tid. Råttorna kom ursprungligen ur samma släkt. I den ena stammen valde man att plocka bort alla aggressiva råttor, och de råttorna är nu efter 20 år i princip tama när de föds. I den andra släkten valde man att behålla alla aggressiva råttor - och de är i dag helt omöjliga att tämja.
Anledningen till om ett djur blir tamt eller inte beror på om djuret har den typ av synaps i hjärnan som krävs för att kunna bilda en relation med människan.
Det är därför vi kan tämja våra tama hästar - men inte przewalskihästar och zebror.

Men åter till ämnet: en domesticerad hund är ett tamt djur.
Om det tama djuret inte fungerar som det ska - exempelvis har lätt at bli aggressiv i en viss situation - så kommer det gärna i dagen när hunden blir utsatt för den stress som exempelvis ett nytt barn i familjen innebär.
En normal hund accepterar den nya flockmedlemmen utan problem - därför att det är det vi har avlat på under generation efter generation.
Men trots vår avel kan hundar också "vara fel" - precis som vi människor kan lida av olika psykiska handikapp. Och en hund som biter folk är faktiskt inte okej!

Ska kanske tillägga att jag själv avlivade min 15 månader gamla unghund för snart två månader sedan.
Han hade hotat att bita ett par gånger, jag hade haft överseende med det och tänkt att "okej, han är en ung hanhund ..." - fast jag hela tiden kände på mig att något var fel.
Så en dag i september flög han på en kompis till mig och högg denne i handen. Helt oprovocerat! Hunden var lös, hade gott om plats, de kände varandra, han var i en trygg miljö med folk han kände ...
Något fick honom att tända, och min kompis fick ett rejält bett så det gick hål på huden och blodet flöt.
Jag är bara så himla tacksam att hunden inte bet ett barn, utan min hundvana kompis som kunde "ta det" utan att polisanmäla mig eller bli värre skadad än han blev!

Det här hände på lördagen och på måndagen avlivade jag honom.Det var det absolut svåraste jag gjort i hela mitt liv med hund, men jag var tvungen. Hunden var mitt ansvar och jag kunde inte riskera att han högg ett barn nästa gång.

Man kan inte ha kan en hund som biter folk, och man kan inte ge bort eller omplacera en sådan hund heller. Har den en gång bitit - då kan den göra det igen.

Det är sorgligt, men hundar får inte bitas. Punkt slut!

Och faktum är at jag tycker det är DU som förmänskligar hunden genom att kalla den "stackars" och säga att du hatar människor, när hunden faktiskt betett sig på ett sätt som inte är okej i den flock den befinner sig i!
Vad tror du hade hänt om en vuxen vildhund gett sig på en valp i en vildhundsflock? Den hade blivit dödad av valpens mamma och de andra vuxna hundarna! Det kan jag försäkra.
 
Senast ändrad:
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Mja, det beror mycket på VARFÖR hunden bet barnet. Hur situationen såg ut helt enkelt. En del fall är värre än andra. En hund som blir trängd (vet en hund som avlivades för att den råkade bita ifrån när en unge HOPPADE på den när den sov) är lite skillnad mot en som hugger en sovande 3 månaders bebis.

Ytterligaren en komplicerande faktor är att garanterat barnfria hem är svåra att hitta. De flesta har tex vänner eller släktingar med barn, eller så bor det barnfamiljer i området eller så har de nya ägarna selektivt minne och så dåligt omdömme att de såsmåningom luras in i "han är sååå snäll mot oss, det kan inte vara nån fara".
Beroende på hur situationen med hunden och barnet så kan det mycket väl vara så att jag inte skulle riskera en omplacering.
Det är isåfall inget straff utan bara en säkerhetsåtgärd för att förhindra en ny olycka.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

På vilket vis har hunden agerat på sina instinkter!? På vilket vis provocerade bäbisen hunden!? Visst så har föräldrarna delvis brustit i ansvar men att se det som att hunden straffas p.g.a. detta är väl långsökt!? En hund som agerade på detta vis skulle jag avliva på stubben, skulle aldrig förlåta mig om händelsen skulle upprepas! Att det inte finns barn i det tilltänkta nya hemmet är ju inte detsamma som att hunden inte kommer att ha kontakt med barn!

Kicki :)

DELVIS brustit i ansvar?!
De har HELT brustit i ansvar.

Jag å min sida kommer aldrig att förlåta dem för att de tar livet av ett djur för att de själva inte hade koll.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Naivt, naivt, naivt.

Vem är det som lurar på folk sådana här dumheter?!

Men det är inte normalt?
Och det är inte acceptabelt?

:confused:

Man fick ju inte fram hunden från vargen genom att offra ett spädbarn ibland... "Jaja, det är sånt som händer och sånt man får räkna med..."
 
Senast ändrad:
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

men åter tll ämnet: enhund är ett tamt djur. Om det tama djuret inte fungerar sm det ska, så kommer exempelvis en aggression i dagen när hunden blir utsatt för den stress som exempelvis ett nytt abrn i familjen innebär.
En normal hund accepterar den nya flockmedlemmen utan problem - därför att det är det vi har avlat på under generation efter generation.
Men trots vår avel kan hundar också "vara fel" - precis som vi människor kan lida av olika psykiska handikapp.

Ska kanske tillägga att jag själv avlivade min 15 månader gamla unghund för snart två månader sedan.
Han hade hotat att bita ett par gånger, jag hade haft överseende med det och tänkt att "okej, han är en ung hanhund ..." - fast jag kände hela tiden att något var fel. Så en dag i september flög han på en kompis till mig och högg denne i handen. Helt oprovocerat!
Hunden var lös, hade gott om plats, de kände varandra, han var i en trygg miljö med folk han kände ... Något fick honom att tända, och min kompis fick ett rejält bett så det gick hål på huden.
Jag är bara så himla tacksam att hunden inte bet ett barn, utan min hundvana kompis som kunde "ta det" utan att polisanmäla mig!
Det här hände på lördagen och på måndagen avlivade jag honom.
Man kan inte ha kan en hund som biter folk, och man kan inte ge bort eller omplacera en sådan hund heller. Man har ett ansvar för vad hunden hittar på, och har den en gång bitit - då kan den göra det igen.

Det är sorgligt, men hundar får inte bitas. Punkt slut!

Åter igen: Ett djur är ett djur - om än så domesticerat.
Till och med människor ger sig på andra människor, men dem avlivar vi inte.

Här talar vi om en hund som aldrig bitit förut.
En hund som känt sig åsidosatt sedan barnet kom.
Ett barn hade också reagerat med ilska och troligt våld.

Det finns inget punkt och inget slut i den här diskussionen ännu.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

DELVIS brustit i ansvar?!
De har HELT brustit i ansvar.

Jag å min sida kommer aldrig att förlåta dem för att de tar livet av ett djur för att de själva inte hade koll.

Ja de brast i ansvar.
Men genom att ta bort hunden tar de nu ansvar.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Det är en j*vla skillnad på att markera med ett nyp och att faktiskt hugga och orsaka skador. Att säga ifrån är helt normalt och i mina ögon tillåtet, även om man självklart skall hålla barnet och hunden under uppsikt så att sådana situationer undviks. Att hugga pga av en lätt provokation (hur pass mycket kan en bäbis provocera?) är lynnesfel.

Du måste ju uppenbarligen bara haft kontakt med hundar som är väldigt dåliga mentalt, för jag förstår inte hur du på allvar kan försvara att en hund hubber en bäbis?
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Det är under inga omständigheter normalt eller acceptabelt att en hund hugger en bäbis.

Håller med till 100%. Jag skulle ta bort hunden i det läget. Den hunden går inte att lita på. Alls!:cool:

Till TS:
Jag kommer inte att ha min hund kvar då jag skaffar barn. Pga att jag inte litar på honom runt små barn. Han har vid flera tillfällen markerat att han tycker barn är jobbiga. Nu får han stanna hemma om jag ska vara runt barn en längre stund.

Och barnen får aldrig vara ensam med min hund. Han är glad och busig till en början. Men efter ett tag blir det för mycket. Min hund har inte bitit. Och jag tror inte han skulle göra det. Han har morrat. Och visar med kroppspråk att han är besvärad.

Han har haft 2 ägare innan mej. Vi har sagt att jag är sista hemmet åt hunden. Han är 7 år och har höftproblem.

Är jag en ondskefull människa som kommer avliva min hund i förebyggande syfte?
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Men det är inte normalt?
Och det är inte acceptabelt?

:confused:

Man fick ju inte fram hunden från vargen genom att offra ett spädbarn ibland...

Vi avlar fram djur till den här världen och förväntar oss att de ska bete sig på ett visst sätt. Om de är för nära sitt ursprung så dödar vi dem. Vad är det för gudslekande beteende?

Småungar och hundar hör inte ihop. Så är det bara. Vi får bevis på det gång på gång på gång.
Och ÄNDÅ sitter folk och försvarar sig bakom "lynnesfel".

De enda som har lynnesfel i de här frågorna är människorna.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Du måste ju uppenbarligen bara haft kontakt med hundar som är väldigt dåliga mentalt, för jag förstår inte hur du på allvar kan försvara att en hund hubber en bäbis?

Nej, det har jag inte. Men jag har haft djur i hela mitt liv. Och jag har lärt mig att man INTE kan lita på dem.
Man SKA inte lita på dem.
De människor som inte förstår det måste vara förbannat klumpigt vaggade.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Om hunden har bitit en gång så är det oftast så att den biter igen.
Tycker det är bättre att hunden avlivas än att risken finns att den biter någon annan igen.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Ja, det tycker jag.
Har du tagit det ansvaret och skaffat den bör du också ta ansvaret att omplacera den.

Hur bra mår djur av att byta flock hela tiden? Och hur lätt tror du det är att hitta ett hem åt en hund som kan bli dyr i kostnad pga höftproblem?
Jag tog honom då han annars hade avlivats. Nu fick ha ytterligare några år på sej i livet.
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Om den biter på nästa ställe då? Ska den omplaceras ytterliggare en gång då?Och igen och igen?
Vad är det för liv för hunden?
 
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Ja, det tycker jag.
Har du tagit det ansvaret och skaffat den bör du också ta ansvaret att omplacera den.

Alla hundar mår inte bäst av att omplaceras fyra gånger i sitt liv...

Ja det är att leka gud att ha hund. Vi avlar dem, vi kopplar dem, vi dresserar dem och slutligen avlivar vi dem. Men nu finns hundarna, vi har tagit fram dem och vi måste ta ansvaret för dem. Alternativet är att utplåna hundrasen helt, för vi kan inte göra vargar av dem igen.

Om det var din hund Kat som bitit ett barn. Du omplacerar. Och den biter igen. Hur skulle du tänka då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 686
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 270
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 970
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 397
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp