Bukefalos 28 år!

Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Mykotoxin är ett gift som bildas av mögelsvampar, toxin = gift.
Endogent producerade växttoxiner är toxiner naturligt producerade hos växten som exvis solanin i potatis som utsätts för ljus.
 
Senast ändrad:
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Jag inbillar mig att om man har normalätande hästar o betet innehåller mkt av andra grässorter, så väljer de bort att äta alltför mkt av klövern- tycker att det ser ut så i hagar där Helsiket ändå dominerar.

Jag tror att man får studera sina hästars vanor o utgå därifrån.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Fast törs man lämna kvar det slagna i hagen?

det är därför jag skrev en "bra" betesputs - det blir bara smulor kvar

Det finns kombomaskiner och de slår bara av gräset, men med en bra betesputs så blri det så finfördelat att man inte hittar gräset
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Men nu skrev jag ju att det är fullt av klöver i hagen, det finns nästan inget annat trots att den förra året inte såg ut så här. Vinterhagen har stått hela sommaren och klövern har tagit över den helt och hållet! Dessutom har jag tre shettisar varav två går med betesreducerare då bägge hade fång förra sommaren och den ena var groteskt fet när jag köpte henne förra hösten + att hon är IR, är det lämpligt att släppa sånna på den typen av hage tycker du?
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Vad kostar en sån då? Jag hyr marken och äger inga maskiner.

Den kostar 30 000:- på auktion.

Man jag äger ingen. Jag lejjer en gubba som kommer och slår

På min ort har bönderna köpt in olika maskiner och så jobbar man åt varandra och åt andra. ingen har råd med alla maskiner

Min kommer på Onsdag till mig, jag kan fråga mer då

men annars fråga närmsta bonde om han har en betesputs, och isådall om den slår fint så inget lämnas kvar. Har han ingen så vet han vem som har och vem som kör åt andra

jag skall som sagt fråga min mer om olika sorter och lägga in info här

jag vet att den som slår fult har kedjor som går runt ung. som en som som slår väggkanter, dikesrenar

återkommer med rapport
 
Senast ändrad:
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Hur i hela friden ska jag veta att det handlar om shettisar som dessutom har haft fång:confused:

De skulle jag inte släppa på ngt gräs alls:eek:
Såg stora hästar framför mig.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Jag har skrivit om dem i fångtråden som du var aktiv i. ;) Jag har tre shettisar varav två av dem fått gå med munkorg hela sommaren tillsammans med mitt halvblod och den tredje shettisen. Den som har IR har gått långsamt gått ner i vikt under snart det år jag ägt henne och hennes depåer är nästan helt borta nu. När hon kom gick hon bara i skritt men nu är hon i så fin form att hon själv väljer både trav och galopp i hagen. :D

Ingen av dem har däremot gått på Alsikeklöver i hela sina liv, så jag vet inte hur mitt hbl fungerar heller + att jag hade planerat att ta hem min 2-åring nu i månadsskiftet men nu vet jag ju inte om jag törs. :(
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

KL

Puttar då jag vill veta om man säkert vet att det sitter i blommorna
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Karl:devil: som skulle betesputsa åt mig lovar runt men håller tunt. :mad: Är eländet fortfarande farligt trots frostnätterna som nupit blommorna? Vill verkligen flytta pållarna nu när vädret börjar bli ruggigt och ligghallen är i vinterhagen. :(
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Det verkar här som blommorna är vissnade.
Rödklövret kan dock återblomma såhär års.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

kl

Först och främst, tack alla som bidragit med info! Hade aldrig hört talas om det här tidigare!!

Sen en fråga, dum kanske, men jag vill ändå gärna få svar på den.
I ett av de första svaren stod det:
I normala fall bryter levern ner växternas klorofyll till helt ofarliga produkter, men vid skada/sjukdom funkar inte detta och nedbrytningen stannar vid ett ämne som kallas phylloerytin. Phylloerytinet ansamlas i huden och i opigmenterade partier reagerar det med solljus. Följden blir att fria radikaler frisätts och orsakar lokal vävnadsdöd (nekros).

Nu mina dumma frågor:
Drabbar det enbart hästar med vita/ljusa partier, dvs opigmenterade?
Eller är det bara så att de hästarna visar tydligare symptom tidigare, de får nekrosen relativt omgående?

Ni som har haft drabbade hästar, har det varit värre/lindrigare beroende på pigmenteringen hos hästarna?

Jag förstår såklart att alla hästar, oavsett färg, får i sig giftet, men jag undrar om förloppet därefter på något sätt går att knyta ihop med hur hästen ser ut.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Jaghittar inget som hellst belägg för att det skulle sitta i blommorna så det är nog en privat "axelteori". Vore det mjöldrýga så skulle det synas på blommorna

Alltså man vet inte vad som orskar http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...ga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Alsikeklover/

Xenon - jag tror fotosensititvitet bara drabbar hästar med vitt, men själva leverskadan alla.

Angående betesputs så kollade jag upp, en betesputs är bara en jättstor gräsklippare, dvs den har en rotor med skär precis som en gammal "hnadjagare", en dikesputs eller kantklippare har kättingar - den skall ju ta sly, putsar man betet med den - blri det kvar och inte så snyggt - att jämföra med en gräsklipapre vars kniv är slö


Mia R - det är ju fuktigt nu - eftersom man inte vet vad det är som är giftigt...
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

kl
Drabbar det enbart hästar med vita/ljusa partier, dvs opigmenterade?

Fotosensibilitet kan drabba även pigmenterade områden, det drabbade mina helpigmenterade hästar iaf och det var fotosensibilitet enligt vet. Detta orsakade dock ej av alsikeklöver...


Angående den där jäkla klövern så verkar det vara sån som funnits/finns i vår nuvarande hage... ska kolla blommorna nästa gång jag är där för att vara säker.
Vi fick inga såna reaktioner som jag läst om här, däremot puls i hovarna (på mina iaf) hovömhet. Hade ett feberanfall på några av hästarna omkring ett par veckor efter att vi släppte dem där. Kan det ha berott på klövern??
Vet var ute då min fick 41 grader, ingen hosta, snuva eller nått på någon häst. Virus gissade hon. På mina har febern gått upp och ner ganska länge, men verkar nu stabiliserat sig, samma med hovarna, men så ger jag probimin för jag trodde reaktionen snarare berodde på kraftigt bete...
Kan även detta berott på klövern?
Nu har tre hästar från samma hade olika grader av mycket kladdiga ögon. Vanlig tvätt har hjälpt i omgångar, men nu är det värre igen... samband även här?

Ska lusläda tråden tror jag.. detta lät otäckt..
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Har den en leverskada kan det ses på slemhinnorna- gulaktiga o lite svullna.

Iom det upplevde jag att hela hästen mådde dåligt av solen- valde att stå inne.

OBS!!!! såg ni varningen för att även innehåll i silaget med mer än 20% kan vara en risk!
 
Senast ändrad:
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Men även om den slår fint så möjliggör det väl ändå fröspridning:confused:? Jag har ju blivit avrådd att både slå och plöja upp...

Jag har betesputsat mina hagar två gånger i år, en gång i våras (april?) och en gång i juni (tog då hösilage, så det blev kort och inget lämnades kvar). Hjälpte inte här... hästarna blev sjuka efter detta.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Akut fång är också ett vanligt symptom har jag förstått. Om Helsiken är inblandad så borde du ha förhöjda levervärden på hästarna. Kollas enkelt med blodprov, svar samma dag.
Symptomen och levervärdet går ju tillbaka av sig själv efter ett par-tre veckor om hästen står inne på dagtid och tas bort från den drabbade hagen så det kan ju vara försent för det nu om det har vänt.

Lycka till, hoppas att det går bra för dina hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 330
Senast: Ela
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: Noak
·
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 080
Senast: Minna_A
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 333
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp