Bukefalos 28 år!

Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Tydligen finns det något som heter klyvöppningar i bladen på växter. Det är den vägen som Round up tar sig in i växten, och det är fel tid på året så dessa öppningar är inte öppna

Jag försökte med ättika och det fungerade iten av samma orsak

Själv försöker jag salta bort, det kommer också hindra nya frön att gro
 
Senast ändrad:
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Din Vet har alldeles rätt i att det krävs större förgiftning för att hästen ska få leverskador, men även av mindre mängder kan de få mer som rejäl mugg o rasp.
Det fick min andra som ej heller äter lika frenetiskt.

Var det vad de sa till dig?

Jag utrotar allt jag kan - men man kan ju missa

och hur gör du - du har inte plöjt upp?

Har förmig att du inte använder den hagen mer?
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Det står om Alsike Klövern i ett nummer av ridsport

Sätt det i händerna på surkärringen
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Jo jag använder hagen ,men låter dem beta upp i Maj o sedan frekvent så att det inte hinner blomma.
Det är bara ängsbete o det är mkt begränsat med klöver av alla de sorter.

Det första året var det så pass lite att jag kunde rycka upp det för hand o hägnade bort bitar som det inte funkade på.

Har i år inte haft en tillstymmelse till mugg på "hudhästen". Inte förra året heller förresten.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Ja, frågar du mig så får du sprida mina erfarenheter till så många du kan.

Vi har nu fått våra hagar sprutade med ett medel som heter Ariane S, dosering 3 l/ha. Det ska döda baljväxter, dvs klöver och tistlar:devil:, men låta gräset vara.
Om en vecka får våra hästar gå ute i sina hagar igen:love:.

TACK till goda grannar som upplåtit sin klöverfria hage till oss under tiden!!
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Vi har blivit avrådda från att plöja upp, det sprider bara fröna ännu mer. Vi kommer att spruta nu (perfekt tid enligt rådgivaren!) och innan betessläpp i vår. Förhoppningsvis ska vi klara oss med en sprutning per år därefter tills gräset tagit över helt.

Försök att undvika att få hagarna helt söndertrampade, det främjar klövertillväxten.

Nu hoppas jag kunna lägga den här erfarenheten bakom mig.

Tack alla ni som stöttat mig genom den här tråden, hoppas att den kan hindra någon häst från att lida i onödan.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Vad bra med tips om Ariane S :laugh:
Mej sa de kvävegödsel till

Mitt problem är också att det kommer in i vinterhagarna där de trampat sönder

detta vill ju gro - där inget annat växer...
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Usch jag beklagar verkligen!!!

Men jag tackar för din tråd:bow::bow: för med denna infon såg jag likheten med mina hästars symptom som har pågått i flera veckor nu och mkt riktigt så är varenda jäkla hage FULL med alsikeklöver upptäckte jag igår och mina hästar har väldig illa nekros. Det ena stoet som har 4 vita helstrumpor upp över knäna och bred bläs är värst drabbad och ser HEMSK ut och nu har 3 st hästar med lymfangit till följd utav detta:crazy:. Jag har behandlat emot mugg resp rasp efter vet samråd, samt så har vet tagit bakprov på det. Men det har bara blivit värre och värre. Och varenda häst med vita ben har riktigt inflammerade variga köttsår. Men inte ett enda svart ben är drabbat.

Så imorgon flyttar jag alla mina 6 hästar bort därifrån...

Så nu har jag lärt mig detta oxå har aldrig tidigare hört om detta. Jag va helt säker på att det va rödklöver som växte i hagarna eftersom dom gick där förra sommaren oxå och då hände ingenting, men ack så fel jag hade!! Så tack än en gång :bow:
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Kan hästar även få fång av alsikeklöver eller blir det alltid hudreaktioner också?
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Jag har försökt med de flesta texter från tidningar/nätet och även provsvaren från veterinären. Men någonstans verkar det inte gå in. Hon fattar inte helt enkelt :S
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

nej en del är sådär

Där gäller bukeregeln

Stör mig inte med fakta - jag har redan bestämt mig

Tyvärr finns det sådana
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Verkligen tragiskt, för det råder ju ingen tvekan om vad som hänt era hästar. Hur kan du rädda din egen då?

Önskar dig lycka till och hoppas att klöverhelvetet snart är slut. Inte ofta man längtar till vinter....
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

*kl*
Sabla skit!!! Skulle se över vinterhagen och byta hage nu i helgen var det tänkt då jag inte hann tidigare pga en vecka i Paris med jobbet, men när jag var dit igår kväll för att kolla hur hagen ser ut så är den full av Helsikeklöver! :eek: Vad göra? Hagen såg inte ut så här förra året när jag släppte dem där och nu hade jag som tur var den här tråden i bakhuvudet så jag gick in och läste om eländet i tid. :crazy: Jag antar att det är på tok för sent för att kunna spruta nu? Går hagen öht att använda i vinter? Pållarna får fri tillgång på hösilage vintertid, men törs jag verkligen släppa ut dem i en hage med klöver och börja fodra med hö tills det blir så pass kyligt att jag kan öppna hösilagebalarna utan att det förstörs på 2 dar? :confused:
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Det hjälper nog inte att spruta så sent

Jag har på två sätt

Lokala enstaka planor. det ser ur som mycket men om man tittar noga sp kommer blommorna oftas från en pålrot och sitter som i enkrans runt den

Där mitt i krysset har jag lagt en näve salt :devil: på varje planta

och så har jag självsådd i det som trampades sönder förra vintern.

Dessa har elakt nog blandat sig med vitklövern

I en hage så snaggade jag dem med en trimmer.

Ev så blandar jag saltet i vattenkannan och vattnar där. Kommer med rapport

De andra plnatorna har dock vissnat och förtvinat av saltet:devil::devil::devil:

Jag köpte 10 kg stensalt på fd odal


I vår tänker jag kvävegödsla ev använda Ariane eller vad det hette där det är söndertrampat
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Problemet är att det nu är klöver i exakt hela hagen som är på ett par ha. Det går inte stängsla bort eller att gå för hand och rycka bort det om jag inte vill slita ihjäl mig dygnets vakna timmar de närmaste veckorna, vilket även min chef skulle ha starka åsikter om. :o Jag undrar mest om jag öht vågar använda hagen i vinter, om det hjälper att de går på fri tillgång på hö/hösilage och att jag väntar med att släppa dem tills frosten dödat blommorna?
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

detta med blommorna undrar jag över

Mig veterligt är det bara axel som anser att det sitter i blommorna?

Djuret satt väl på bladen???

Har jag missat något???

Vore det bara blommorna så skulle det ju räcka att slå?

men det där med frost var ju intressant - dödar det djuren

Eftrsom det är giftigt även i hö - så borde det ju inte räcka med att de vissnar?

Finns det inget annat i hagen så lär ju hästen mumsa

Snälla Tant Ester eller någon????
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Det är inga djur utan svampar som heter mjöldryga om jag har hittat rätt på nätet. http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomna.../svampar/mjoldrygaclavicepspurpurea.1760.html Om jag förstått saken rätt så är det sporerna som kommer in i blomman och smittar fruktämnena när den blommar och som sedan växer till ngt som heter skleriotier. Skleriotierna faller sedan på hösten tillsammans med fröerna till marken och ligger i dvala över vintern för att sedan växa upp på våren med sina frukkroppar, mognar, sprider sina sporer och förgiftar mer växter.

I och med att mjöldrygans uppsvällda kärnor, sklerotierna, verkade dryga ut säden ansågs den vara ett mycket välkommet tillskott speciellt under nödår. Vad man inte visste var att mjöldrygan är mycket giftig och den innehåller bland annat ergotamin. Under medeltiden och fortfarande långt in på 1900-talet härjade mjöldrygeepidemier i Europa. Den sista epidemin i Sverige inträffade under 1800-talet. Sjukdomen kallades i Sverige dragsjuka. Intag av mjöldryga kan leda till yrsel och kramper. Gifterna gör så att yttre blodkärl drar ihop sig vilket kan resultera i inflammation och kallbrand. Svårt angripna kroppsdelar som fingrar och tår men även armar och ben kan förtvina och falla av. Mjöldrygan kan även ge hallucinationer i och med att sklerotierna innehåller ett ämne som liknar LSD.

Jag säger inte att det här är den absoluta sanningen, men det verkar kunna stämma? Några djur är inte inblandade utan någon sorts svamp och är det mjöldrygan så sitter det isf i blomman, vilket även kan förklara varför betande hästar klarar av det om klöver är nerbetad och inte får växa upp så den blommar.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Ja det stod det i en halvseriös länk - men på SLU skriver de att man inte vet :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Ela
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Noak
·
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Minna_A
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp