Bukefalos 28 år!

Dog defens spray ?

russinbulle

Trådstartare
Jag har för första gången i mitt liv börjat fundera på försvarsspray och vill veta om någon provat - efter igår är jag rätt skakis. Kopierar in det jag skrev på min fb-status:

"Fan ta alla bakgårdsavlade skitbulls som folk inte har någon ordning på - fan fan fan Ikväll har jag gråtit för första gången på flera år och det av rädsla efter att adrenalinkicken lagt sig.
När jag gick iväg på kvällspromenad, så kom helt plötsligt två amstaff-någonting-korsningar kutandes rätt på mig och hundarna och dom anföll och försökte på alla sätt få tag i mina hundar. Jag sparkade än den ena hunden och än den andre, samtidigt som jag ryter "gå väck" - men så fort jag sparkade en, så anföll den andre och vise versa om och om igen. Till slut får den ena tag i Mini och biter henne över nacken och lyfter henne. Tack och lov lyckas jag direkt sparka till den så pass att den släpper och jag sliter upp Mini i famnen, samtidigt som dom riktar in sig på Polly !!! Polly sliter jag upp i kopplet, så den kraken hänger och sparkar i luften och kippar efter luft - hon som redan är livrädd pga hundarna. Får in även henne i famnen men hundjävlarna försöker fortfarande få tag i mina. Jag fortsätter och sparka på dom och rätt som det är så tvärvänder dom och sticker iväg - tyckte jag hörde en vissling någonstans. Det var säkert 10-15 människor runt mig, men ingen vågar tyvärr gå fram och hjälpa mig att få väck dom anfallande hundarna Flera frågade i alla fall hur det gått efteråt...
Tack och lov var det Mini som blev biten (om man får säga så) för Polly är redan så osäker på hundar och tack och lov så är Mini krallig och har grov nacke, så hon kom lindrigt undan med blåmärken - men det var några minuter jag satt och skakade medan jag letade bitsår på henne, innan jag insåg vi kom väldigt lindrigt undan
Det tog lång tid innan hjärtat lugnade ner sig och adrenalinkicken släppte - och då brast det när jag insåg hur illa detta kunde ha gått."

Jag är ärligt så jäkla trött på dessa hundattacker, för senast dagen före så blev en liten hund illa biten av en annan bakgårdsavlad skitbulls i mitt område (polisanmält) - och deras andra hund bet visst hundägaren (även det två syskon på runt 10 månader, precis som de hundar som gav sig på mina hundar. Dock inte samma syskonpar). Jag börjar bli trött på att man ska behöva gå omvägar så fort man ser någon av dessa hundar här, men tyvärr går jag varje dag förbi trädgården där dom två som jag "mötte" bor...det känns inte alls kul.
 
Kan tillägga att vi har fått lösa mindre trevliga hundar på oss förut, men jag har alltid lugnt kunnat få väck dom då det varit en hund i taget - men nu när det var två hundar så insåg jag att det var trippelt så svårt. Jag är rätt sliten idag med ont i benen, blåmärken osv efter mina försök att hålla dom väck. Jag fick kämpa som f*n då dom turades om hela tiden och det blev övermäktigt till slut.
 
Jag har sprayen men aldrig behövt använda den. Jag köpte den när mina egna två skulle återintroduceras med varandra efter att ha rykt ihop rejält. Men som sagt behövde aldrig använda den. Så kan bara tala om design av flaskan osv och där har jag inget klaga på. Lätt ta med sig, svår att spruta sig själv i ögonen med osv.
 
Japp, har och har använt till att dela på två unga hannar som slogs. Mycket effektivt. Sen är det inte mycket att be om, sikta på ögonen, håll burken så nära du kan och spraya mycket. Tog koksalt efteråt och sköljde ögonen, inga bestående men.
 
Jag har en flaska med citronella spray. Jag har inte behovt anvanda den, och nar jag behovde den nar Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund ramlade jag ner i diket medan jag febrilt letade i fickan:angel: ... Jag hoppas att den funkar och att jag hinner fa fram den om jag behover den igen.
 
Jo det är ju detta att kunna få fram den när man står där med två hundar själv och hund/hundar som anfaller :nailbiting:
Jag har tidigare alltid kunnat avbryta otrevliga hundar som rusat fram till mig och hundarna, men då har oftast alltid handlat om en hund i taget - nu när det var två och båda ville få tag i mina så blev det jäkligt svårt och väldigt jobbigt. Att både försöka hålla mina bakom mig och samtidigt försöka sparka/mota bort två gick inte bra alls. Nu har vi fått så många nya "shitbulls" i området igen och det hänt olyckor med flera av dom, så det känns som det behövs mer som skydd - tyvärr.
 
Du har väl anmält attacken? Fruktansvärd händelse, hoppas verkligen du får hjälp om det skulle hända igen.

I höstas hörde jag ett fruktansvärt vrål (jag var på jobbet), sprang ut och såg en tjej stå med en kopplad hund av amstafftyp och en lös bastard typ labbe/schäfer som sprang runt dem. Tjejen var livrädd, antagligen hade hennes hund blivit påhoppad innan. Hon cirklade runt och försökte hålla bort den andra hunden och bara skrek och skrek - hon gjorde ju egentligen det hela ännu värre, men hon hade panik. Och ingen vågade hjälpa henne, jag sprang dit, sparkade till bastarden och fick tag i halsbandet och kunde släpa bort den. Bastardägaren fick sig en utskällning av mig och tjejen gick sedan.
Inget hände, men jag var så irriterad på bastardägaren som inte ens bad om ursäkt. Alla hundägare kan hamna i en situation man inte räknat med, men man kan väl be om ursäkt.

Antar att du inte heller fick någon förklaring? Eller ursäkt?
 
Nar Mandy och jag blev pahoppad av den Finska Lapphunden ramlade jag bakat med Mandy over mig och Lappisen cirklande for attack. Jag gjorde illa mig jattemycket i ena handen och skrek av smarta (suck. Mandy blev ju inte direkt lugnare av det)
Agaren till lapphunden var inte sa langt efter sin hund, tack och lov, och kom och hamtade den. Han gomde sig bakom hacken runt sin tomt nar jag kravlat mig upp. Hans son stod kvar och muttrade att det inte var hans hund. Ingen fragade hur jag madde, om jag gjort illa mig, om de kunde hjalpa till med nagot.
Maken gick forbi nagon timma senare da jag var radd att hunden skulle vara okopplad ute fortfarande och inte villa ga forbi sjalv igen. Nar maken kom var den mycket riktigt los ... agaren satte in hunden efter att Maken sa att han tankte ringa polisen om han sag den hunden los ute igen. Fortfarande var det ingen fraga om jag gjort illa mig och an mindre nagon ursakt.
 
@hastflicka Polisanmälde du? Jag tror det är det enda sättet. Och helst konfrontera personerna.

För många, många år sedan blev en helt vanlig motionär attackerad av grannens otrevliga rottweiler. Jag såg händelsen på håll eftersom jag var på väg från skolan och trodde det var min släktings hund först, vilket det ju inte var.
Hunden gav sig och stack hem, men motionären var såklart chockad. Dessutom sa hon till mig att det inte var första gången. Hunden flög sedan mot mig och min häst när vi red förbi och kunde orsakat stor skada.
Min släkting åkte dit, knackade på och sa sakligt att nästa gång han såg hunden jaga någon utanför deras tomt kommer han skjuta hunden.

Jag såg aldrig hunden utanför tomten okopplad nåt mer, och tyvärr tror jag att det är den typen av kommunikation såna människor förstår. Annars riskerar man väl inte andra människor på det sättet..?
 
Du har väl anmält attacken? Fruktansvärd händelse, hoppas verkligen du får hjälp om det skulle hända igen.
Antar att du inte heller fick någon förklaring? Eller ursäkt?

Jag har faktiskt inte anmält, då jag lyckades leta reda på ägaren som blev helt förtvivlad över det som hänt. Tydligen hade ett av barnen fått upp bakdörren, så hundarna kutat ut och hoppat över staketet (hundarna får inte vara lösa i trädgården) - själva satt dom på framsidan och såg helt plötsligt hundarna komma kutandes på den sidan. Dom visste inte då att dom hade attackerat mina. Vi pratade länge och jag sa att många tyckt att jag skulle anmäla, men jag ville ge dom en chans att öka säkerheten så detta inte kan hända igen om dom ska ha hundarna kvar. Dels höja staketet så dom inte kan hoppa över ifall dom lyckas komma ut och dels se till att hundarna aldrig någonsin kommer lösa på annat sätt.

Tydligen har dom fått problem med hundarna (två syskon på 10 månader) som även börjat bli hårdhänta hemma (dom har småbarn) så han pratade även avlivning då han försökt omplacera, men inte lyckats. Få se hur det blir, men minsta grej till som händer och jag kommer anmäla.
 
Senast ändrad:
Jag hade inte ens hunnit tanka pa om vi skulle anmala nar Maken nagon timma senare akte upp till pizzerian for en middags pizza. Dar stod polisen som bade bor och jobbar i omradet. Han och maken kande varandra sedan tidigare och Maken berattade vad som hant.
Polisen i fraga suckade och sa att det inte var forsta gangen de hort talas om den hunden och att han skulle ga och prata med agaren ... och att Maken kunde rakna det samtalet som en formell anmalan ... far sa far det verkligen inte ga till!:)
 
Jättetråkigt att folk inte kan hålla sina hundar kopplade. Jag har själv funderat på att skaffa en sån spray eftersom min hund (som är en "bakgårdsavlad skitbull" som du kallade det) har blivit attackerad/biten av lösa hundar vid flera tillfällen, då har det varit en labbe, en staffe, en schäfer och två stycken jack russel.
Tycker inte om att man ska behöva vara orolig på varenda promenad så funderar verkligen på en spray.
Hoppas dina hundar återhämtar sig.
 
Jättetråkigt att folk inte kan hålla sina hundar kopplade. Jag har själv funderat på att skaffa en sån spray eftersom min hund (som är en "bakgårdsavlad skitbull" som du kallade det) har blivit attackerad/biten av lösa hundar vid flera tillfällen, då har det varit en labbe, en staffe, en schäfer och två stycken jack russel.
Tycker inte om att man ska behöva vara orolig på varenda promenad så funderar verkligen på en spray.
Hoppas dina hundar återhämtar sig.

Tack

Vi har haft mycket problem med dessa jag kallar för "bakgårdsavlade skitbulls" i området för ett antal år sedan och nu har det börjat igen tyvärr. Korsningar amstaff/eng staff eller amstaff,/cane corso osv i det oändliga. Men just amstaff/eng staff verkar vanligast och största problemet är denna förbaskade romantisering om vad dom har för hund i kopplet - den har ju varit så gullig ända sen den var valp !!! Billiga är dom med och lätta att få tag i så kreti och pleti här skaffar en sådan och så har vi då bitattacker titt som tätt och emellanåt någon ihjälbiten hund. Jag tycker det är hemskt att man ska behöva börja beväpna sig när man går ut, men jag bor i ett otroligt hundtätt område och nu är detta 5:e gången på ett år som mina hundar blir påhoppade, även om detta var den allvarligaste. Jag tro att enda anledningen till att jag klarat mina hundar från större skador, är att jag själv inte är rädd för dessa hundar - det är inte mig dom vill åt utan mina hundar men då får dom gå via mig först. Men att stoppa en hund är en sak, att stoppa fler på en gång visade sig jäkligt svårt:( Har man som jag två hundar som väger 5 respektive 8 kg, så är det inte kul när hundar från 25-45 kilo kommer rusandes och försöker få tag i ens hundar (japp, fick två cane corso över oss för några månader sedan men tack och lov var det enbart var den ena som var pådrivande och ville mucka)...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bella blev biten av en framrusande hund för 2,5 timme sedan 😭 Tack och lov fick hon bara en rejäl reva och djursjukhuset sa att jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 120
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 277
Senast: Sel
·
Övr. Hund Igår blev min hund biten av vår grannes hund. Dom har fått hälsa tidigare i koppel när vi just flyttat hit för några månader sen och...
2
Svar
35
· Visningar
3 083
Senast: Bubble
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp