Bukefalos 28 år!

dominant sto(långt)

Sv: dominant sto(långt)

Såklart måste det finnas hästar med olika benägenhet att vara dominanta, annars skulle ju inte en flock fungera.
Ja det var så jag menade, men jag missuppfattade nog vad Axel skrivt då jag trodde hon menade att det inte fanns några dominanta hästar alls.
Fast sedan undrar jag hur man ska tolka vissa saker, och vad som ska kallas dominans?
När man pratar om dominans med människor så upptäcker man ganska snabbt att vi har väldigt olika uppfattning om vad dominans är och det är ju lätt att en sån här diskussion kan bli konstig då.
Det du beskriver att din häst gör låter snarare som att den är osäker och inte vill ha att göra med folk som den uppfattar som obalanserade (=farliga).
Kaxig är hon när hon får tillfälle. När hon möter en människa som beter sig underlägset (kan inte hitta bättre beskrivning just nu) så tar hon chansen att gå på. Osäker har jag aldrig uppfattat henne.
Hästar har ju olika roll i flocken, kanske din häst är "försvararen", som kollar vilka som ska få närma sig flocken. Försvararen är knappast den mest dominanta i hagen, den mest dominanta brukar vara den som står mest still nämligen.
Hon är den som bestämmer allt i hagen. Vart de andra hästarna får vara. När de får äta och var de får äta osv.
Den mest dominanta behöver aldrig flytta sig från maten(kan dock dela hö-hög med någon), går aldrig fram först till faror, står alltid på "bästa stället". Den dominanta gör bara ett regelrätt utfall när någon betett sig mycket illa, vanliga korrigeringar görs ju bara med en blick eller liknande.
Japp. Just så beter hon sig. Hon har aldrig gått ifrån maten. Nu kan hon dela hö med min ponny och det var därför jag valde just den ponnyn eftersom de kommer så bra överens. Hästar brukar inte ens få komma nära henne.
Hade en period i våras en unghäst hos oss som inte kunde tyda hästarnas språk. Sawanna visade att den andra inte fick komma nära men hon förstod varken blickar, hugg i luften, sparkar eller annat så det blev total villervalla i hagen. (Hästen hade växt upp med mamma och sedan ensam i hagen så det var inte så konstigt att hon inte lärt sig flocksignalerna. Vi fick dela på dem)
 
Sv: dominant sto(långt)

En bra ledarhäst behöver inte bossa runt de andra i hagen. Det räcker med ett öra på sniskan.
Håller med, men alla ledare är ju inte bra ledare.
Vad jag menar är att dominans OFTAST inte är det utan en osäkerhet pga dålig eller ingen uppfostran.
Håller jag också med om. Det är ofta så.
Av den anledningen bör bråkiga unghästar i första hand uppfostras av sina artfränder- gärna ston som kan sin sak o är schyssta.
Jag tycker det är ganska stor skillnad på hästar som fått vara mycket i flock när de är unga jämfört med dem som varit själva i en hage. De lär sig inte hur det är att vara häst och kan de inte förstå sig på hästarnas eget "språk" får de ofta svårigheter att kommunicera med människan.
Mödernet är viktigt på alla raser inkl. människan:cool:
Ja nu har jag ju en mamma som inte är riktigt klok men jag hoppas det inte gör mig till en tok för det;)
Därav man har det mkt lättare om man avlar på ston med social kompetens- inte bara prestation.
:bow: Tycker mentalitet är jätteviktigt och inte bara exteriör och meriter vilket många enbart tycks gå efter.
 
Sv: dominant sto(långt)

Har bara läst igenom de andra svaren lite hastigt..

Jag har ett "dominant" sto (f.d travare på 13 år) eller vad man nu ska kalla henne, den senaste tränaren jag red för kallade henne i alla fall för dominant gentemot den som rider på henne, då hon inte alls är likadan från marken.
Hon är snäll i all hantering från marken och har aldrig varken sparkat eller bitit, däremot har hon rest sig mot vissa personer, som visade sig vara rädda för henne. Detta hände vid utsläpp och insläpp, hon reste sig och slog med frambenen mot dessa personer så det slutade med att jag fick ta ut och in henne. Jag antar att detta berodde på deras rädsla? Då andra personer (som inte var rädda för henne) kunde ta in och ut henne utan problem.

Hennes största problem är som sagt i ridningen. När någonting blir jobbigt, eller när vi t.ex svänger ut på en väg som inte går hemåt så reser hon sig, ibland studsar hon och ibland ställer hon sig rakt upp, varav det sistnämnda är vanligast att hon tar till. Alltså så fort jag ber henne om något som hon "inte vill/orkar" protesterar hon. I stort sett det enda som hjälpt på henne är att göra halt och berömma och sen fortsätta, reser hon sig igen så gör vi en ny halt och berömmer.

Jag vet inte om detta problem någonsin kommer försvinna helt, det har hittills tagit 6 år att komma dit vi är idag och hon är nu nästan "problemfri" i dressyr inom inhägnat område, men uteritterna är fortfarande hemska likaså hoppningen..

Vet inte om detta hjälpte dig något men ville bara berätta att du inte är ensam med problemet. Jag hoppas det löser sig för dig/er och ni verkar ju vara på bättringsvägen =)
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 294
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 565
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 819
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp