fejko

Trådstartare
Jag har en muggsalva (Celeston valerat) som det är 14 dagars karens på. Hur gör jag om jag vill tävla under den här tiden? Går det att få dispens för muggsalva? Någon som haft liknande problem?
 
Sv: Doping

Jag hade ringt en veterinär och kollat... Annars får du prova med ngt medel som är tillåtet tills tävlingen är över... Kolla om det är ngn kortisonsalva som är tillåten- det kankse kan hålla det i schack.
 
Sv: Doping

Jag tror inte att det går att få dispens. Dopingreglerna är ju utformade för att skydda djuren, det är inte särskilt snällt att tävla med en häst som inte är fräsh, oavsett vad för fel det är. Tror nog att du får skippa denna tävling, det kommer väl fler??
 
Sv: Doping

Texaz skrev:
Jag tror inte att det går att få dispens. Dopingreglerna är ju utformade för att skydda djuren, det är inte särskilt snällt att tävla med en häst som inte är fräsh, oavsett vad för fel det är. Tror nog att du får skippa denna tävling, det kommer väl fler??

Jag tror knappast hästen lider av att tävla när den har mugg :confused:
 
Sv: Doping

Och jag tror att mugg är smärtsamt för hästen. Nu vet jag i och för sig inte hur angripen din häst är, men om du är tvungen att ta till en salva med karens så är det väl ingen lindrig mugg, jag menar, det finns ju fler salvor.Jag tror att det är svårt att få dispens för då skulle ju alla fall prövas individuellt. Det är väl det som är anledningen till att man har generella regler. :angel:
 
Sv: Doping

Texaz skrev:
Och jag tror att mugg är smärtsamt för hästen. Nu vet jag i och för sig inte hur angripen din häst är, men om du är tvungen att ta till en salva med karens så är det väl ingen lindrig mugg, jag menar, det finns ju fler salvor.Jag tror att det är svårt att få dispens för då skulle ju alla fall prövas individuellt. Det är väl det som är anledningen till att man har generella regler. :angel:

Ja men det är ju för att hästen inte ska lida av muggen som jag använder salvan. Det är väl ändå bättre att tävla med en symptomfri häst en en som är kraftigt angripen men "odopad"?
 
Sv: Doping

Jag menar bara att det nog är bättre att byta salva, för dispensen är nog att glömma. Det är nog i såna fall många som skulle vilja ha dispens för att kunna använda diverse medikamenter och fortsätta tävla.
 
Sv: Doping

Texaz skrev:
Jag menar bara att det nog är bättre att byta salva, för dispensen är nog att glömma. Det är nog i såna fall många som skulle vilja ha dispens för att kunna använda diverse medikamenter och fortsätta tävla.

Vet du att det är så eller bara gissar du?
 
Sv: Doping

Du kan INTE tävla, och inte få dispens heller.
Behöver hästen karenstidspreparat så är den inte i tävlingsmässigt skick, och det är den inte om den har ont av sin mugg heller.
 
Sv: Doping

Alla hästar blir inte halta av mugg, min förra ponny har alltid haft rasp (mugg som spridit sig uppåt) och jag tävlade ändå. Men kan du itne pröva någon annan savla innan tävlingen? Vissa säger att Elisabeth Arden salva eight hour creme ska funka bra (pröva den men fick inte bort helt på storhästen, han fick jättelymfangit av mugg). Vet rekommenderar att försöka anvönda t.ex. vanlig grönsåpa först innan man börjar med starka salvor. Men det kanske du gjort?
 
Sv: Doping

fejko skrev:
Ja men det är ju för att hästen inte ska lida av muggen som jag använder salvan. Det är väl ändå bättre att tävla med en symptomfri häst en en som är kraftigt angripen men "odopad"?

CK har rätt.
Om hästen inte kan tävla utan en salva med karens på så är det ingen ide att du ens försöker söka dispens.
De kommer att anse att hästen inte är i tävlingsmässigt skick.

Jag ställer mig lite frågande till ditt resonemang?
Om min häst är halt, men jag ger den smärtstillande för att den inte ska ha ont så jag ska kunna rida på den - då är den ju symtomfri!
Jag vet att du inte menar så, men ska de börja göra undantag så kan man ju undra vart gränsen ska gå...
 
Senast ändrad:
Sv: Doping

Du skriver att du använder salvan för att hästen inte ska lida av muggen... Mao måste den ju ha ont, eller :confused:

Du får helt enkelt skippa tävlingar då du behandlar med något som har karens, det är lika för alla...
 
Sv: Doping

Förstår inte riktigt vad vi diskuterar här?!
DOPING KOMMER ALLTID ATT VARA DOPING!
Varesig de gäller muggsalva eller ett prestationsförhöjande preparat.
Å du, det kommer fler tävlingar...
 
Sv: Doping

fejko skrev:
Ja men det är ju för att hästen inte ska lida av muggen som jag använder salvan. Det är väl ändå bättre att tävla med en symptomfri häst en en som är kraftigt angripen men "odopad"?

Ger du en häst med smärta "Butta" så blir den också "symtomfri", men man tävlar den inte ändå :smirk: .
En häst som är kraftigt angripen av mugg brukar vara ganska så svullen och kanske tom halt så de hade absolut inte gått att tävla hästen.

Hästen ska ju inte stå under någon form av behandling utan vara frisk vid tävling.

Reglerna om doping finns ju till för en anledning, hästen välbefinnande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Doping

CosmicQueen skrev:
Du skriver att du använder salvan för att hästen inte ska lida av muggen... Mao måste den ju ha ont, eller :confused:

Du får helt enkelt skippa tävlingar då du behandlar med något som har karens, det är lika för alla...

Den har ingen mugg så länge jag använder salvan.
 
Sv: Doping

fälttävlansnörd skrev:
Förstår inte riktigt vad vi diskuterar här?!
DOPING KOMMER ALLTID ATT VARA DOPING!
Varesig de gäller muggsalva eller ett prestationsförhöjande preparat.
Å du, det kommer fler tävlingar...

Inom humanidrotten går det att få dispens om du tex behöver astmamedicin.

Och det är väl bättre för hästen att få tävla utan mugg (med dispens) än att den ska behöva tävla med mugg.
 
Sv: Doping

RebeckaKihlberg skrev:
Ger du en häst med smärta "Butta" så blir den också "symtomfri", men man tävlar den inte ändå :smirk: .
En häst som är kraftigt angripen av mugg brukar vara ganska så svullen och kanske tom halt så de hade absolut inte gått att tävla hästen.

Hästen ska ju inte stå under någon form av behandling utan vara frisk vid tävling.

Reglerna om doping finns ju till för en anledning, hästen välbefinnande.

Det där är väl ändå en jätteskillnad. En häst med mugg (vilket den fö inte har om jag använder salvan) blir ju knappast sämre av att tävla.
 
Sv: Doping

Jag håller med fejko till viss del. Men ett kortisonpreparat som syns i blod eller urinprov kan ju förstås dämpa andra åkommor än just muggen.
Själv tror jag inte hästen med mugg mår sämre utav att tävla än att inte göra det.
Jag tror inte att dopingreglerna är till för att hästar som behöver dem inte är i tävlingsmässigt skick.!! Har ni sett karenslistan?

Jag tor att vissa medel bara står med för säkerhets skull. Ta ex. Horsol, en utvärtesmedicin mot exem som innehåller lite acitylsalisyl syra. Mängden som är försumbar och kan inte prestationhöja en infektionssjuk häst el. ponny. Däremot är den bra i förebyggande eller till behandling av exem.

Visst är jag emot doping av infektionssjuka eller halta hästar samt medel för att prestationshöja hästen.
Jag saknar debatt i området och jag tycker karenslistan borde ses över.
 
Sv: Doping

Oj vilken extrem mugg ni måste ha sett!
Jag har bara en gång genom åren sett en häst bli halt av mugg, och då hade den spridit sig uppåt och blivit rejäl rasp.
I övrigt har jag inte sett hästen lida mer med mugg än den gjort av andra "sår" tex solexem.

Men just mugg är ju behandlingsbart, vilket ju tex solexem ofta inte är. Visst, tex solexem går att lindra, men rätt ofta så ser ju en solexemshäst rätt skabbig ut sommartid.
Men den får ju tävla ändå. Precis som en häst med mugg får tävla. Enda skillnaden är ju att man ofta kan behandla muggen på hästen, så den slipper obehaget som det ju i allafall är att ha mugg.
Men att säga att alla hästar har ont och inte är i tävlingsmässigt skick pga mugg, det är ju en kraftig överdrift!

Jag hade en gång en häst med mkt kraftig mugg. Efter diverse undersökningar hit och dit kom klinikveterinär fram till att han helt enkelt var överkänslig mot snö! Alltså en allergi!
Han var aldrig halt av muggen, visade inte ens ngt obehag när man red eller i övrigt heller.

Men visst, det finns preparat som hjälper mot mugg, som man inte fastnar i en dopingkontroll med.
Men ska vi tala om djurskydd, då är mugg behandlat med en receptbelagd salva som innehåller ngn dopingklassad substans, inget som döljer ngn smärta på hästen!
Det är bara en j-a otur att det medlet man hittat som fungerar är ett medel som råkar innehålla en dopingklassad substans!

Så blanda inte ihop djurskydd och dopingklassade substanser i detta fall, för det är inte på ngt sätt samma sak!
Även om man givetvis ska vara medveten som ryttare att man åker dit för doping om ett prov ger ett positivt resultat!
Men då åker man dit för doping, INTE djurplågeri!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
420
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 344
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
668
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 641
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Att hyra ut hus
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp