Sv: Doping

Eller tvärt om.... :smirk:

Jag anser att det är BRA att vi har ett strängt dopingreglemente, för hästarnas bästa.
Dock skulle nog ridsportförbundet behöva lära sina medlemmar allvaret med att träna och tävla en medicinerad häst, travet och galoppen inser det...
 
Sv: Doping

Aha, på vilket sätt ser trav och galopp annorlunda på doping?
Jag har genom bekanta "insyn" i både trav och förut även i galopp, och det är ingen som helst skillnad!
Och jag tror inte mina vänner som håller på med trav på ngt sätt är vare sig okunniga eller dåliga hästägare!
Visst, de har ofta mer koll på vilka ämnen de inte får tävla med, men i övrigt är de precis som de ridhästmänniskor jag känner!

Hästar mår bra av motion, och var går gränsen mellan motion och träning? Jag menar, en häst som medicineras av olika anledningar, kan ofta mkt väl arbetas mer eller mindre ändå.
Veterinärer rekommenderar det till och med! Allt pga att en häst är skapt att röra på sig varje dag, och bör så långt det går få göra det också.
Så gränsen mellan motion och träning är ju skitsvår, jag rider min häst likadant på vintern när jag bara motionerar honom, som jag rider honom på sommaren när han är tävlingshäst!
Enda skillnaden är att jag inte tävlar vintertid.
Så hur vet man när man motionerar hästen respektive tränar den för tävling?
 
Sv: Doping

kopparberg skrev:
Tex om man ska fixa tänderna på hästen strax innan en tävling. Den får lugnande medel som är ur kroppen efter ngt dygn, inget större ingrepp krävs på hästens tänder, så det går att rida som vanligt dagen efter.
Men ändå tävlar man då "olagligt", det pga att hästen fått det lugnande medlet genom kanyl.

En svensk fältävlansryttarinna åkte dit på plegicil i WC i Malmö för ett par år sedan (och 2 tyskar till på annat/samma lugnande). Proverna togs efter dressyren och om de tagits efter sista dagen hade de sannolikt gått ur kroppen helt. Om hästen fick det via kanyl eller ej vet jag inte, men man får ju inte mata hästen med plegg heller.

Fast straffet blev ju inte såå avskräckande - en mån avstängning mitt i vintern...
 
Sv: Doping

Ja det var ju rätt solklart när och varför det plegget kommit in i hästarna. :smirk:

Och dessa avstängningar mitt i vintern, vad gör de för nytta har jag alltid undrat? :confused:

Jag låter en klinikveterinär med "specialområde tänder" kolla min hästs tänder. Så hon har ju i och med att hon är veterinär laglig rätt att ge hästar lugnande med kanyl.
Hon ger det där "dundermedlet" som gör hästen helt groggy, och sa när jag frågade att det är ute ur hästens kropp efter senast 2 dygn. Men jag får i och med att hon gav det med kanyl inte tävla förrän om många fler dygn. Känns :confused: tycker jag!
Och hur kollas det? Ska ngn med lupp gå igenom hela min häst och se om han har ett kanylstick någonstans? :confused:
 
Sv: Doping

Kopparberg:
-Ja det var ju rätt solklart när och varför det plegget kommit in i hästarna. :smirk:

- Och dessa avstängningar mitt i vintern, vad gör de för nytta har jag alltid undrat? :confused:

Jag:
Det verkar ju bero på vem det är...
Hon, hoppryttaren som åkte dit på finadyne förra året fick väl flera månader under säsongen...


Kopparberg:
- Jag låter en klinikveterinär med "specialområde tänder" kolla min hästs tänder. Så hon har ju i och med att hon är veterinär laglig rätt att ge hästar lugnande med kanyl.
Hon ger det där "dundermedlet" som gör hästen helt groggy, och sa när jag frågade att det är ute ur hästens kropp efter senast 2 dygn. Men jag får i och med att hon gav det med kanyl inte tävla förrän om många fler dygn. Känns :confused: tycker jag!
Och hur kollas det? Ska ngn med lupp gå igenom hela min häst och se om han har ett kanylstick någonstans? :confused

Jag:
Hihi :D
Det skulle vara kul att se på tycker jag...
Nej, det syns nog inte, och hittar de inte något i blodet så lär du klara dig... :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Doping

Ja nog vore det kul att se en dopingkontrollant med lupp som letar stickhål på hästen!
Speciellt min häst som ev skulle behöva lugnande för att låta ngn pilla så länge på honom! :devil:
 
Sv: Doping

kopparberg skrev:
Ja nog vore det kul att se en dopingkontrollant med lupp som letar stickhål på hästen!
Speciellt min häst som ev skulle behöva lugnande för att låta ngn pilla så länge på honom! :devil:

Ja, och då åker du ju dit på doping sen när dom kollar dopingprovet :banana: :banana:
 
Sv: Doping

Ni har inte funderat på att det finns en annan sida av det där??? :idea:

Tänk om man har en häst som är extra känslig och blir lite "bakis" av det lugnande medlet? Eller om de mår lite illa eller blir hängiga av vaccinationen eller avmaskningen?

Då kan den förmodligen inte prestera på topp så förmodligen har man beslutat att dra till med lite extra tid?

Och hur många ggr har man inte hört olika uppgifter om hur länge olika medel finns kvar i kroppen från olika veterinärer??? :confused:

Visst kan man fundera på hur det skulle synas på ett dopingprov att hästen fått massage med elektrisk apparat i stället för enbart med händer samma dag som den tävlar, eller om akupunktur vekligen syns vid dopingtesterna men JAG skulle då inte ge mig på att testa om man skulle åka dit... :o ;) Men vi har ju jämt dopingprov inom travet så jag behöver ju inte göra nån bedömning om att NU ska jag på en tävling där det tas dopingprov...

/// ghost

/// ghost
 
Sv: Doping

Självklart finns det ju en anledning till att det är tävlingskarens på lugnande medel! Och jag tycker också det är helt ok! Skulle aldrig få för mig att tävla med lugnande medel i hästen! Det är ju förutom förbjudet även både oetiskt och rejält fusk.

Men just att hästen "blir lugnare" är väl det de som åkt dit för doping med tex pleg vill? Ta Shutterfly tex. Han är ju så "på" att det lugnande är en stor fördel på honom. Olämpligt ja, men fördel för prestationen.
Min hästs svaghet är också att han ibland är alldeles för "på" när vi hoppar. Jag skulle aldrig utsätta honom för doping för att lugna honom, men jag är i stället noga med när jag fodrar honom och med vad.
Tex så får han om han äter frukost i kärran fri tillgång på hö på resan till tävlingen. Hemma får han visst antal kg till frulle.
Men många anser ju att de inte ger en "slö" häst mkt hö före tävling, så eftersom min häst är lite för mkt "på" ibland, så gör det ju inget om han får hö och lugnar ner sig.
Och nu får man väl en hel flock på sig som tycker jag är djurplågare gissar jag... :smirk:
 
Sv: Doping

Men nu får du förklara för mig??? :confused:

Vad är det som skulle göra att du är djurplågare? Fri tillgång till hö på tävlingsdagen eller är det nåt annat jag inte fattar?

En häst som är så på att den är oreglerbar skulle ju kunna ha "nytta" av lugnande men det är ju som du säger oetiskt och dessutom inte tillåtet.

(Och vilken veterinär är så skicklig att bedöma hästen att de inte skulle droga för mycket och helt plötsligt har du en häst som presterar sämre vare sig det gäller dressyr, hoppning eller nåt annat. Jag har vid flera tillfällen sett veterinärer räkna fel på dosen när det gäller lugnande. )

/// ghost
 
Sv: Doping

Du är ju ingen av "kaninkramarna" här på forumet, därför ser du ju inte mitt "tilltag" som djurplågeri! ;)

Men bara man tittar på den här tråden, så verkar det ju som om många i tråden är fruktansvärda djurplågare. Trots att jag personligen inte alls kan se sambandet liksom! :angel:

Det jag ägnar mig åt är ju vad många kallar foderdoping. Dvs ge en häst rejält med foder innan start och den lugnar ner sig.
Och tvärt om, låt bli att ge den lite slöa hästen foder precis innan start, ge den efteråt i stället.
Meeen det är sääääkert jätteelakt i ngns ögon!
 
Sv: Doping

Jag hoppas och tror att du förstår skillnaden mellan att behandla en skada/sjukdom hos hästen med cortison innan start och att ge den mer eller mindre hö innan start.
 
Sv: Doping

fejko skrev:
Inom humanidrotten går det att få dispens om du tex behöver astmamedicin.

Som jag förstått det är astma något man alltid kommer få ha? Obotligt, eller vad man ska säga. Har din häst mugg 365 dagar om
året förstår jag kanske att du vill ha dispens, men jag förstår fortfarande inte vad du menar med att det är bättre att hästen får salvan än att den lider... Då har den ju alltså ont av muggen om du måste behandla med läkemedel som klassas som doping/har tävlingskarens?
 
Sv: Doping

Jag förstår skillnaden. Vilket hade framgått om du läst vad jag skrivit förut i tråden! ;)

Men jag är mkt tveksam till om alla andra förstår det! För här på forumet fullkomligt vrålas det ju djurplågeri om saker JAG på sin höjd kan anse lätt obekväma för hästen... :angel:
 
Sv: Doping

kopparberg skrev:
Men jag är mkt tveksam till om alla andra förstår det! För här på forumet fullkomligt vrålas det ju djurplågeri om saker JAG på sin höjd kan anse lätt obekväma för hästen... :angel:
Menar du mig? :confused:
 
Sv: Doping

fälttävlansnörd skrev:
Som jag förstått det är astma något man alltid kommer få ha? Obotligt, eller vad man ska säga. Har din häst mugg 365 dagar om
året förstår jag kanske att du vill ha dispens, men jag förstår fortfarande inte vad du menar med att det är bättre att hästen får salvan än att den lider... Då har den ju alltså ont av muggen om du måste behandla med läkemedel som klassas som doping/har tävlingskarens?

Hästen får mugg så fort det är blötperioder. När jag märker minsta antydan till mugg använder jag salvan och då försvinner muggen, men detta gör ju också att jag inte kan tävla förrän tidigast efter två veckor då jag använt salvan. Däremot kan jag skita i att använda salvan vilket resulterar i att hästen får mer mugg/svår mugg och då får jag tävla men samtidigt är det ju inte så kul för hästen. Därför tycker jag inte det är så enkelt att man kan säga att "dopingreglerna finns för djurskyddet" när allt jag vill göra är att få min häst att må bra (och samtidigt kunna tävla).

Fast det kanske ordnar sig. har hittat en ny salva som bara har 4 dagars karens och den verkar fungera.
 
Sv: Doping

Skit i salvan o använd Pyoderm=klorhexidinschampo o tvätta med.

Finns att köpa på smådjursklinik. Blöt huden, tvätta med schampot, låt verka 10 min, skölj av o torka torrt med ren handuk varje dag.. Det hjälper på min häst o har 0 tim karens. :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
668
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 640
Senast: jemeni
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 216
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp