Sv: Doping

fejko skrev:
Fast det är väl knappast för hästens bästa när den ska behöva stå ut med mugg för att få tävla?

Om ryttaren åker med en häst som har ont av sin mugg bara för att tävla så är det bristande omdöme. Skulle du göra det??
Tror inte trådskaparen gör det...
Nej, tävlingsveterinären ska inte låta den starta om h*n anser att den lider av muggen. Det är därför tävlingsveterinären finns. För att upprätthålla djurskyddet.
Tyvärr finns det ingen vet på lok hoppningar eller dressyrtävlingar.
 
Sv: Doping

Mirren skrev:
Tog bara en knapp i mängden, svaret riktar sig till alla.

Att muggsalvan hamnar på karenslistan kan ju också bero på att det verksamma ämnet är det samma som i andra "starkare" preparat, annars kan man ju hamna i en situation där någon har behandlat en halt häst med smärtlindrande/antiinflamatorisk medicin, spår upptäcks vid dopingtest men man skyller ifrån sig på muggsalva, (beroende på hur långt före en tävling man behandlat kan jag tänka mig att provresultaten blir ganska lika.)

Så för hästarnas bästa tror jag nog den ska fortsätta vara med på karenslistan.

Ja, du har säkert helt rätt!!
Och hade inte reglerna funnits hade Ludgeer haft ett OS guld.
 
Senast ändrad:
Sv: Doping

Mirren skrev:
Tog bara en knapp i mängden, svaret riktar sig till alla.

Att muggsalvan hamnar på karenslistan kan ju också bero på att det verksamma ämnet är det samma som i andra "starkare" preparat, annars kan man ju hamna i en situation där någon har behandlat en halt häst med smärtlindrande/antiinflamatorisk medicin, spår upptäcks vid dopingtest men man skyller ifrån sig på muggsalva, (beroende på hur långt före en tävling man behandlat kan jag tänka mig att provresultaten blir ganska lika.)

Så för hästarnas bästa tror jag nog den ska fortsätta vara med på karenslistan.

Precis, vid analyserna kan man inte se vilket läkemedel eller beredningsform som användes, utan det är restprodukterna från den verksamma substansen som spåras.
 
Sv: Doping

fejko skrev:
Fast det är väl knappast för hästens bästa när den ska behöva stå ut med mugg för att få tävla?

Herremingud!
Du menar alltså att du skulle välja tävling före djurskydd om det inte var för dopingreglerna?

Man häpnar...
Återigen:
Har en häst sådan mugg så den måste behandlas med starkare preparat för att bli bra SKA DEN INTE TÄVLA!
Jag hoppas verkligen att den inte behandlas i förebyggande syfte...
 
Sv: Doping

CK skrev:
Herremingud!
Du menar alltså att du skulle välja tävling före djurskydd om det inte var för dopingreglerna?

Man häpnar...
Återigen:
Har en häst sådan mugg så den måste behandlas med starkare preparat för att bli bra SKA DEN INTE TÄVLA!
Jag hoppas verkligen att den inte behandlas i förebyggande syfte...

Suck! Det är ju för hästens bästa som jag vill kunna behandla den. Jag kan köpa att salvan ev. kan dölja former av allvarligare doping, men jag tycker inte det är djurplågeri att tävla en häst med lindrig mugg. Carolina Klüft springer väl varken bättre eller sämre om hon behandlar sin akne.
 
Sv: Doping

CK skrev:
Jag hoppas verkligen att den inte behandlas i förebyggande syfte...
Vad är det för konstigt med det? Låt säga att man har en häst som under behandling håller sin mugg/exem borta och mår prima. Medlet höjer inte prestationen på hästen utan håller endast hästens mugg/exem borta. Vad är det då för fel med att medicinera i förebyggande syfte. Och på vilket sätt är det osportsligt att låta en sådan häst tävla? Förstår inte alls vad du menar!
 
Sv: Doping

lundsbo skrev:
Våran dopingexpert inom ridsporten är visst med och påverkar vad det står på dopinglistan.
Jaha, när då?
För ett halvår sedan letade jag efter en lista på dopingklassade preparat på ridsportförbundets hemsida. De länkade endast till riksidrottsförbundets dopinglista där massa latinska namn stod. Efter mycket trixande hittade jag en länk på riksidrottförbundets hemsida till just travets lista. Numer har dock ridsportförbundet en direktlänk till just travets lista. Visst det är möjligt att en ridsportsrepresentant varit med och utformat listan. Men då borde de kanske ha den och namnge den som sin egen lista på sin egen hemsida.

Vem är dopingexperten inom ridsportförbundet?

Om veterinären dömer ut en häst pga mugg är det nog tjänstefel. Jag betvivlar starkt att försäkringsbolaget godtar det.
Dessutom är mugg behandlingsbart.
Exem har jag ingen erfarenhet av, har aldrig sett en "vanlig" ridhäst eller ponny som inte kan tävla alls pga exem.
Det är ju ett stort problem inom islandsvärlden, det kanske är det du syftar på?
Vad jag menar med dömer ut är att en duktig tävlingshäst inte kan fortsätta sin karriär och blir värdelös ur tävlingssynpunkt.

Jag syftar här bl.a på en av våra ponnyer som har fått problem med exem. Så länge han behandlas med horsol så kliar det inte. Men när vi slutar så kliar det. Eftersom den tävlar nationellt så handlar det om meeting. Vi måste sluta behandla ponnyn 4 dygn före tävling. Sedan är ju oftast tävlingen 3 dygn vilket innebär en vecka utan behandling. på den tiden hinner exemet dessvärre komma tillbaka.
Horsols verksamma substans är acitylsalicylsyra som finns i ex. magnecyl. Men dosen acitylsalicylsyra är extremt liten så man skulle behöva flera liter horsol för att dämpa feber o värk för några timmar hos ponnyn och dessutom då skulle ponnyn dricka det. Horsol ges endast i 20ml (två kryddmått) och läggs i hårremmen.

Ja, det ger sig ju av sig självt. Antingen behandlar man så hästen blir bra, gör man inte det och hästen är tillräckligt dålig så går den ju inte igenom veterinärbesiktningen.
Ja, om det vore så enkelt :smirk: .... dessvärre är ju ex. exem och ibland mugg obotligt men kan hållas borta med medicin

Eftersom våra hästar inte kan dra gränsen själva, så måste ju vi ryttare göra det. För hästarnas bästa.
Här håller jag med. Vi måste fundera över vad som är bäst för våra hästar och därför, tycker jag, i frågasätta vissa preparat som står på dopinglistan.
 
Sv: Doping

benjamin skrev:
Vad är det för konstigt med det? Låt säga att man har en häst som under behandling håller sin mugg/exem borta och mår prima. Medlet höjer inte prestationen på hästen utan håller endast hästens mugg/exem borta. Vad är det då för fel med att medicinera i förebyggande syfte. Och på vilket sätt är det osportsligt att låta en sådan häst tävla? Förstår inte alls vad du menar!


Medlet höjer ju visst prestationen!
Du säger ju själv att den behöver behandlas med ett receptbelagt preparat. Då borde den i "normalt" tillstånd lida av sin mugg.
Alltså, försvinner muggen höjer hästen sin prestation, eftersom den inte har ont.

Tänker man som du gör så är det väl bara anabola sterioider som är doping, och knappt det.

Man kan inte jämföra doping på hästar och männickor, eftersom människan själv kan säga till om vad den vill göra och inte.
Hästen får finna sig i vad ägaren tycker, och eftersom alla hästägare inte har så gott omdömme, så måste det finnas en ordentligt "nollvision" vad det gäller doping/otillåten medicinering.
 
Sv: Doping

CK skrev:
Medlet höjer ju visst prestationen!
Du säger ju själv att den behöver behandlas med ett receptbelagt preparat. Då borde den i "normalt" tillstånd lida av sin mugg.
Alltså, försvinner muggen höjer hästen sin prestation, eftersom den inte har ont.
Nej det säger jag inte! Horsol är inte receptbelagt! Det står inte heller på förpackningen att det skulle vara karens.
Det är ju just detta jag menar som är fel med preparaten på listan. Den står med på listan för att den innehåler acitylsalisylsyra.
Men mängden av det ämnet är så försumbart så även om man 1000 dubblade det och gav hästen det att äta så skulle den effekten inte uppnås att hästen skulle bli feber och värkfri av den om man skulle använda den på en häst med feber eller värk. Så försumbar är halten!

Däremot gör den somliga exemhästar klådfria så att de kan fortsätta sitt liv som ex. tävlingshäst utan den pinan.


Tänker man som du gör så är det väl bara anabola sterioider som är doping, och knappt det.

Nej, tidigare i tråden har jag skrivit att all medicinering som är till för att höja en hästs eller människas prestation över vad som är normalt för den är doping, Ex, hormonpreparat osv.
Dessutom anser jag att medicinering som ges till häst för att ta bort värk, med infektion eler skada ikroppen, också är doping. Detta för att hästen tvingas att göra ett arbete han inte skulle kunna klarat utan medicineringen.
En mugg/exemhäst mår inte sämre av att tävla. Dessutom presterar de inte sämre med mugg/exem!

Man kan inte jämföra doping på hästar och männickor, eftersom människan själv kan säga till om vad den vill göra och inte.
Hästen får finna sig i vad ägaren tycker, och eftersom alla hästägare inte har så gott omdömme, så måste det finnas en ordentligt "nollvision" vad det gäller doping/otillåten medicinering.
Hästen får alltid finna sig i vad människan tycker. Det är dess lott i dagens samhälle i Sverige.
Varför det skulle vara en anledning till att ta i för mycket och sätta upp preparat för säkerhetsskull på listan förstår jag inte.

Vad tycker du att man ska fodra hästen med? Är vitaminer ok? Var går din gräns?

Att prata om nollvision isamband med trafikolyckor är relevant men vet du hur många dopingprov som visat på otillåtna substanser sedan man började mäta? Högst ett per år i snitt.! Det är alltså inget allvarligt problem inom ridsporten.
 
Sv: Doping

benjamin skrev:
Jaha, när då?

Vem är dopingexperten inom ridsportförbundet?
Peter Kallings
Han har varit med på flera ryttarträffar för oss (ft) och är väl insatt i dessa frågor. Jobbar även ihop med FEI.

benjamin skrev:
Vad jag menar med dömer ut är att en duktig tävlingshäst inte kan fortsätta sin karriär och blir värdelös ur tävlingssynpunkt.

Jag syftar här bl.a på en av våra ponnyer som har fått problem med exem. Så länge han behandlas med horsol så kliar det inte. Men när vi slutar så kliar det. Eftersom den tävlar nationellt så handlar det om meeting. Vi måste sluta behandla ponnyn 4 dygn före tävling. Sedan är ju oftast tävlingen 3 dygn vilket innebär en vecka utan behandling. på den tiden hinner exemet dessvärre komma tillbaka.
Horsols verksamma substans är acitylsalicylsyra som finns i ex. magnecyl. Men dosen acitylsalicylsyra är extremt liten så man skulle behöva flera liter horsol för att dämpa feber o värk för några timmar hos ponnyn och dessutom då skulle ponnyn dricka det. Horsol ges endast i 20ml (två kryddmått) och läggs i hårremmen.

Ja, om det vore så enkelt :smirk: .... dessvärre är ju ex. exem och ibland mugg obotligt men kan hållas borta med medicin

Här håller jag med. Vi måste fundera över vad som är bäst för våra hästar och därför, tycker jag, i frågasätta vissa preparat som står på dopinglistan.

Så här står det på N-vets hemsida om Horsol:

"Horsol
Utvärtes lösning för hästar med man- och svanseksem
Tillverkare: Fendigo SA


Komposition: Salicylsyra, fettsyror.
Under betessäsongen utvecklar vissa hästar eksem i man och svansregionen. Tillståndet är särskilt vanligt hos Islandshästar. Orsaken anses vara en ärftlig benägenhet att utveckla överkänslighet mot bett av knott. Det finns inga botemedel utan behandling går ut på att lindra symptomen.

Horsol verkar klådstillande samt hjälper till att återge huden dess normala mjukhet och kondition.
Horsol är enkelt att administrera. Man droppar helt enkelt lösningen på utsatta områden och behöver inte gnida in medlet. Till att börja med ges Horsol 1 gång dagligen under 7-10 dagar. Därefter ges Horsol 2-3 ggr per vecka allt eftersom tillståndet normaliseras.

För att nå bästa behandlingsresultat bör man fortsättningsvis vidtaga åtgärder för att minska knottangrepp på hästen, t.ex genom att undvika utevistelse de timmar på dygnet då knotten är mest aktiva. "

Jag antar att preparatet finns med på listan pga Salicylsyran, som finns i ett flertal andra läkemedel, med annan/större effekt.
På de flesta dopingproverna kontrolleras om hästen har tex koffein i sig eller ej. Mängden kontrolleras inte alltid då det är en dyrare och svårare process. Jag förstår ditt dilemma men även de som jagar dopingen. Men ansök om dispens då?
Är det en islänning du har?
 
Sv: Doping

lundsbo skrev:
Jag förstår ditt dilemma men även de som jagar dopingen. Men ansök om dispens då?
Är det en islänning du har?

Men det var ju precis detta jag undrade över i mitt ursprungsinlägg, men i stället blir man (som vanligt på detta forum) påhoppad och kallad för djurplågare.
 
Sv: Doping

fejko skrev:
Men det var ju precis detta jag undrade över i mitt ursprungsinlägg, men i stället blir man (som vanligt på detta forum) påhoppad och kallad för djurplågare.

Jag hoppas att jag varken hoppat på dig eller kallat dig djurplågare!!
Jag tror däremot att det är svårt att få dispans.

Celeston valerat är ett starkt verkande kortisonpreparat med snabb och långvarig effekt på inflammatoriska, allergiska och kliande hudsjukdomar.
Det är omöljligt att vid ett dopingprov veta om man använder salvan eller om det är rester efter tex en ledbehandling. Sorry.
 
Sv: Doping

Djurplågare har då inte jag kallat dig, om det är på imna inlägg du syftar. :confused:
Dock verkar det som att om nån frågar nåt här, vill dom bara ha svar som passar dom själva.
Sorry, i detta fallet har jag en BESTÄMD åsikt.
 
Sv: Doping

fejko skrev:
Men det var ju precis detta jag undrade över i mitt ursprungsinlägg, men i stället blir man (som vanligt på detta forum) påhoppad och kallad för djurplågare.

Problemet med just din muggsalva och ditt problem är väl att man kan spruta cortison i en led och få jätteeffekt efter några dagar, hästar med blåsljud på lungorna får cortisonspray.

Det finns förmodligen inget sätt att visa hur hästen fått i sig eller på sig cortisonet och som du kanske förstår så är det dessa åkommor och inte din mugg de är ute efter.

För att tävla en häst som har blåsljud på lungorna eller ledhälta, det är ju betydligt allvarligare saker... :crazy:

Men cortison som cortison... Bara att gilla läget...

/// ghost
 
Sv: Doping

lundsbo skrev:
Så här står det på N-vets hemsida om Horsol:

"Horsol
Utvärtes lösning för hästar med man- och svanseksem
Tillverkare: Fendigo SA


Komposition: Salicylsyra, fettsyror.
Under betessäsongen utvecklar vissa hästar eksem i man och svansregionen. Tillståndet är särskilt vanligt hos Islandshästar. Orsaken anses vara en ärftlig benägenhet att utveckla överkänslighet mot bett av knott. Det finns inga botemedel utan behandling går ut på att lindra symptomen.

Horsol verkar klådstillande samt hjälper till att återge huden dess normala mjukhet och kondition.
Horsol är enkelt att administrera. Man droppar helt enkelt lösningen på utsatta områden och behöver inte gnida in medlet. Till att börja med ges Horsol 1 gång dagligen under 7-10 dagar. Därefter ges Horsol 2-3 ggr per vecka allt eftersom tillståndet normaliseras.

För att nå bästa behandlingsresultat bör man fortsättningsvis vidtaga åtgärder för att minska knottangrepp på hästen, t.ex genom att undvika utevistelse de timmar på dygnet då knotten är mest aktiva. "

Jag antar att preparatet finns med på listan pga Salicylsyran, som finns i ett flertal andra läkemedel, med annan/större effekt.
På de flesta dopingproverna kontrolleras om hästen har tex koffein i sig eller ej. Mängden kontrolleras inte alltid då det är en dyrare och svårare process. Jag förstår ditt dilemma men även de som jagar dopingen. Men ansök om dispens då?
Är det en islänning du har?

Ja, som du ser står det inte ens på hemsidan att det är ett "dopingklassat" preparat.
Nej det är en ingen islänning vi har det är en korsningsponny.
Exemet är värst juni-augusti då vi måste medicinera minst varannan dag. Under övriga året kan det räcka med någon gång i veckan ibland mer sällan.
Isamband med tävlingsmeeting får vi smörja in ponnyn så gått det går med andra mjukgörande salvor.
Jag tror knappast att dosen skulle vara synlig på ett dopingtest och själv anser jag inte att jag dopar hästen. Men så länge den står på listan så vågar jag inte använda den.
 
Sv: Doping

Jag kan förstå att det är svårt att förklara och motivera för ett barn att man inte får behandla ponnys exem när den ska tävla. Jag tror dock du förstår varför just det preparatet ska ha 96 timmars karens, även om dosen av den smärtstillande substansen är liten.

Den informationen jag har är att dispenser inte ges.
 
Sv: Doping

Inte är det väl meningen att Du skall använda salvan när hästen INTE har mugg???
 
Sv: Doping

benjamin skrev:
Ja, som du ser står det inte ens på hemsidan att det är ett "dopingklassat" preparat.
Nej, det är ju inte läkemedelsföretaget som bestämmer detta.
Jag kan bara beklaga era problem och hoppas att det blir bättre eller att ni hittar en annan salva som fungerar.

Fast jag tycker att du gör rätt som följer dopingsreglerna!!
 
Sv: Doping

Men frågar man veterinärer om hur länge man ska ta det lugnt efter en avmaskning, så får man inte samma svar som antalet dagar fram till tävling som måste vara.

Likaså som ngn nämnde att man numera inte får sticka en kanyl i en häst ett visst antal dagar innan en tävling.
En märklig regel, för det man "för in" i hästen kan ju vara som denne påpekade vätska, eller dopingklassat medel som inte finns kvar i hästen vid tävlingstillfället.
Tex om man ska fixa tänderna på hästen strax innan en tävling. Den får lugnande medel som är ur kroppen efter ngt dygn, inget större ingrepp krävs på hästens tänder, så det går att rida som vanligt dagen efter.
Men ändå tävlar man då "olagligt", det pga att hästen fått det lugnande medlet genom kanyl.
 
Sv: Doping

"Man får ju inte heller använda preparat som är uppsatta på dopinglistan även under träning. Gäller både häst och ryttare"

Vilket ibland är fullkomligt sjukt tycker jag! Tex en sådan sak att jag själv inte skulle få rida en träning om jag käkat Treo dagen innan!
Eller som den gången jag hostade så förb. att jag fick astmamedicin utskrivet.
Jag mådde kanon redan dagen efter med medicinen, och mådde ännu bättre om jag red!
Så att då anse jag skulle låta bli att träna, det är ju löjligt! :D
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
420
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 345
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
668
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 641
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp