Dopingskandalen

Sv: Dopingskandalen

Ja man kan ju undra, om det var sekretessbelagt skulle väl knappast infon läggas ut av förbundet, men det verkar vara känsliga ämnen som endel helst vill mörka.
 
Sv: Dopingskandalen

Karlina skrev:
Ja man kan ju undra, om det var sekretessbelagt skulle väl knappast infon läggas ut av förbundet, men det verkar vara känsliga ämnen som endel helst vill mörka.


Fy fan vad trött man blir på folk som absolut ska spekulera om saker och ting som dom inte vet nånting om. Vad är det någon ska mörka?????? Ja, visst ryttaren har säkert sina kontakter i det land som B-provet togs och mutade dom så att det skulle bli negativt (OBS! ironi om inte någon skulle förstå det)
Jag känner ryttaren väldigt väl och vet att hon absolut inte dopat sin häst.
Nu råkar ryttaren vara friad, av Disciplinnämnden pga att B-provet anses vara negativt, och då tycker jag personligen att det bara är för jävligt om då andra anser nåt annat. Men det är väl klart att hon skulle blivit dömd, för A-provet visade ju nåt, elller hur?????:mad:
Varför gör man då ett B-prov? jo, för att bekräfta A-provet. Vilket B-provet inte kunde göra i det här fallet. Och då tror helt plötsligt vissa att något mörkas?????:mad: Ja, självklart är väl hela ridsportförbundet mutat, eller????? Måste nog höra efter med ryttaren hur hon har lyckats med det, det kan ju vara bra att veta ifall man vill fuska med nåt någon gång.:angel:

Jag har hittills tyckt att Distans varit ett av de bättre forumen på Buke att vara inne på, därför att det inte verkar vara en massa "jag vet bäst" folk här. Men det finns tydligen sånna här med:mad:

Och för allas information så är ett dopingtest helt sekretessbelaggt tills dess att straff av Disciplinnämnden utfärdas. Läs TR!!!!!!! Och samma information finns på SvRF hemsida. Kanske dags att vissa klubbar lär sig TR!!!! Bedrövligt att dom kan gå ut och sprida rykten och bryta mot TR och dessutom tycka att det är helt OK.
 
Sv: Dopingskandalen

Alla normala människor tycker att doping "är fel" och alla vet att alla fall inkl misstankar och preliminära resultat, offentliga eller inte, skadar sporten.

Den som hamnar i gränslandet känner sig utpekad och misstänkliggjord. Av självklara skäl. Jämför med "Ipren-fallet" häromsistens. Och de fall där ansvariga i glidande skala hävdar indirekta aktiviteter som lett till att mätbara substanser noterats vid ett eller flera prov.

Utan att på något sätt värja mig mot nolltoleransens princip: En fråga jag tror vi måste ställa oss är om det är rimligt att de extremt effektiva mätmetoderna ska få styra doping-policyn.

Utan att komma ihåg så exakt att jag kan citera, i "Iprenfallet" hade hästen typ 4 enheter i mätningen och 1000 kan anses extremt lite, så lite att det inte skulle påverka hästen. Ändå blir hästen fälld!

JAg tror att frågan måste väckas av de som har ansvaret: Går det att fastställa värden för preparatens påverkan på prestation?

Som läget är nu kan näst intill vem som hellst av oss som tävlar drabbas av positiva A-prov och till och med B-prov utan att vi själva aktivt eller ens med normala kriterier inom vår sport varit oaktsamma (våra lånade stallar ex.vis).

Som reglerna är så har vi var och en ett oinskränkt ansvar för våra hästar, och det är bra och riktigt. Men det förutsätter att vi också kan TA ansvaret. Känsla av maktlöshet leder bara till uppgivenhet...

Med risk för att göra bort mig, jag vågar i alla fall tänka högt, fast jag inte är alldeles säker på vad som är absolut sant och rätt....
 
Sv: Dopingskandalen

Jag håller med dig i det du skriver.
Det jag blir ganska upprörd över är att vissa personer inte accepterar Disciplinnämndens beslut utan då mer eller mindre ska frågasätta den, för man tar för givet att det beror på fusk. Men en dag kanske även dessa personer får ett positivt dopingtest och inte kan förstå hur det kan komma sig.

Jag tror att många inte vet hur pass lätt det är att av "misstag" få i hästen något som klassas som doping. Till och med vissa knäckebröd innehåller dopingklassad substans (t ex sesamfrön) Och säg nån som aldrig gett sin häst knäckebröd. Även morötter och äpplen som kan vara besprutade kan ge utslag på dopingtest. Och vi ger väl aldrig sådana saker till våra hästar:angel:
Själv tycker jag också att om man dopar sin häst så ska man självklart bestraffas, för det måste göras klart att doping inte är acceptabelt. Och man bör kanske se över gränsvärderna eller göra en bedömning från fall till fall. Och man borde med dagens mätinstrument kunna bedömma om det rör sig om "äkta" doping eller medel som hästen fått i sig på annat sätt. Fast man måste även självklart vara försiktig och tänka sig för när man använder preparat kanske till sig själv eller andra hästar i stallet, så att inte andra hästar än den det är tillägnat för, får i sig preparatet.
 
Sv: Dopingskandalen

Ja fast nu menade jag ju det att eftersom infon ligger på förbundets hemsida så är det ju officiellt känt att hon blivit friad, hon blir väl inte utpekad för att vara dopad när hon blivit friad??? Och eftersom beslutat var klart så var det ju ingen sekretess längre. Spekulationerna kommer ju sig av att folk inte får veta fakta, hade istället personen som gjorde det första inlägget som togs bort härifrån sagt att hon är friad enligt disciplin-nämndens beslut hade det ju inte funnits något att spekulera om, men när däremot inlägget försvinner då undrar man ju.

Ang. Groom-Pelles inlägg så är det ju konstigt att Sveriga kan ha 0-gräns på vissa värden för om hästen slickar i sig några korn finnadyne i en okänd krubba, så lär det ju inte påverka hästens prestation, det behövs nog en hel påse/påsar för att det ska ge effekt. Snart vågar man ju inte ställa in hästen i främmanade boxar på tävling alls och det är ju inte klokt att det ska vara på det viset.
 
Sv: Dopingskandalen

Hade ingen aning om att det fanns ett fall till och läste igenom beslutet av Disciplinnämnden. Det gör verkligen att man blir mer uppmärksam. Har själv otaliga gånger utfodrat med antiinflammatoriskt och smärtstillande i krubba med kraftfodret och sedan släppt ut hästarna tillsammans i hagen. Artikeln i den senaste Distansryttaren var därför väl behövlig för mig och säkerligen för andra med. Vet t.ex. ett fall då en SM startande ryttare hade Socatyl på ett sår och gladeligen berättade det för veterinär och snopet inte fick starta.

Nu gäller andra rutiner i mitt stall och jag är glad att vi för Fornabodaritten har så fantastiskt bra och garanterat ren (dopingfri) uppstallning.

Hälsning Maja
 
Sv: Dopingskandalen

Ibland känns det som om man som ryttare måste vidta massor av åtgärder vid tävling.

Skura rent anvisad box innan hästen ställs in. Byta allt strö ( kan ju vara tex lite hö med inblandat kraftfoderrester i med medicin) Låta arrangörerna meddela att de stallplatser som lånas in får inte haft hästar som medicinerats osv.

Inte låta någon vidröra hästen som inte är behörig, dvs alla andra än veterinär, pulsare och eget team. Hur trevlig blir vår sport då när den lilla publik som kommer med sina små hästtokiga ungar inte ens får klappa en "riktig tävlingshäst". NÄ säger vi , hästen kan bli dopad?

Ha tävlingshästen i enskild hage veckan innan,

Inte rida tillsammans med andra hästar veckan innan, de kanske hälsar och vad tusan har grannen gett sina hästar.

Övervakningskamera ovanför boxen under tävling, för vem kan lita på stallvakterna?


Detta känns helt omöjligt och ytterligare ett stressmoment i tävlingssituationerna. Nä inför isåfall gränsvärden för preparaten, för jag vill inte mista tävlingskänslan. Att åka hem med en häst som är dopingtestad, som man vet att man inte gett något själv - men det är ändå ett spel på rysk roulett.
 
Sv: Dopingskandalen

ifall man ska behöva göra allt som du säger, tja, då kan man lika gärna lägga av tävladet och börja föda upp guldfiskar eller liknande. För man kommer ALDRIG vara säker oavsett hur försiktig man själv är och följer alla konstens regler och säkrar sig så gott man kan.

Kanske räcker det med att veerinären i besiktningen ätit på en chokladbit innan de kollar ens häst i munnen? Och vem vet ifall hästen som h*n rörde innan var helt ren? Kanske dax för engångshandskar och handsprit mellan varje häst.

Jag hoppas och önskar att det inte ska behöva blir så, rena MRSA-skräcken nästan...

Jag är också för gränsvärden.
 
Sv: Dopingskandalen

Desert_Wind skrev:
Ibland känns det som om man som ryttare måste vidta massor av åtgärder vid tävling.

Skura rent anvisad box innan hästen ställs in. Byta allt strö ( kan ju vara tex lite hö med inblandat kraftfoderrester i med medicin) Låta arrangörerna meddela att de stallplatser som lånas in får inte haft hästar som medicinerats osv.

Inte låta någon vidröra hästen som inte är behörig, dvs alla andra än veterinär, pulsare och eget team. Hur trevlig blir vår sport då när den lilla publik som kommer med sina små hästtokiga ungar inte ens får klappa en "riktig tävlingshäst". NÄ säger vi , hästen kan bli dopad?

Ha tävlingshästen i enskild hage veckan innan,

Inte rida tillsammans med andra hästar veckan innan, de kanske hälsar och vad tusan har grannen gett sina hästar.

Övervakningskamera ovanför boxen under tävling, för vem kan lita på stallvakterna?

Detta känns helt omöjligt och ytterligare ett stressmoment i tävlingssituationerna. Nä inför isåfall gränsvärden för preparaten, för jag vill inte mista tävlingskänslan. Att åka hem med en häst som är dopingtestad, som man vet att man inte gett något själv - men det är ändå ett spel på rysk roulett.

Åja...så förskräckligt farligt är det väl inte att vidta några säkerhetsåtgärder. Det är ju inte så komplicerat bara man tänker lite och är medveten. Med ökad medvetenhet så vet ju fler runt sporten hur man skall göra och risken för doping av misstag minskar. Medvetandegörande i debatten här är ju bra.

Hälsning Maja
 
Sv: Dopingskandalen

Jag tycker också att det ska införas gränsvärden, för då kan de som verkligen dopar sina hästar med rejäl dos av dopingpreparat få hårdare straff, och den häst som råkat få i sig ett korn eller två av något genom att slicka på väggen i en främmande box, som inte påverkar prestationen alls bli fri och slippa bli oskyldigt dömd.
 
Sv: Dopingskandalen

Därtill kan du lägga att försöka övervaka betena så att förbipasserande inte matar hästarna med tex knäckebröd, skorpor osv. (Eller för den delen har otillåtna salvor på fingrarna när de klappar pållarna)
Jag vet inte hur ni har det, men vi har i alla fall vandringsleder precis vid och i ett fall tom igenom våra hagar. Hagarna ligger så att vi inte kan se dem från huset och ja, dessutom är man ju på jobb större delen av dagen.

Jag håller med om att det är bra att riskerna för ofrivillig doping uppmärksammas och visst, man kan göra mycket för att förhindra, men...

Om jag uppfattat det rätt arbetar man för att få till att ansvarig ska bli avstängd 2 år oavsett hur / vad hästen blivit dopad med. (+ maffigt bötesstraff). Jag tycker iofs också att det är bra med avstängning just för att rika inte ska chansa på att dopa och sedan bara betala om de blir påkomna. MEN - eftersom det inte går att skapa en garanterat dopingriskfri miljö för sina hästar, så måste det då också finnas någon form av gränsvärden, tex minsta verksamma mängd. Det är orimligt att ha hårdare dopingregler för hästar än för människor. Som människa har du ju koll på dig själv, vilka preparat du använder osv. Du kan inte kontrollera en häst dygnet runt.

Jag skulle tro att om vi skulle utlysa en ritt där vi i proppen i god tid meddelade att ALLA deltagande ekipage ska kollas och alla gör allt de kan för att minimera riskerna, så skulle vi ändå hitta "dopade" hästar. :confused:
 
Sv: Dopingskandalen

Oj, vad ni tar i!!!
Mina hästar har tex ätit knäckebröd någon dag före de blev testade o har alltid varit negativa. Om det vore så hysteriskt lätt att hästen får i sig något otillåtet så skulle vi ha många fler positiva dopingfall. Sunt förnuft o normal försiktighet räcker långt. Jag ser det tex som självklart med egen, ren krubba, rent vattenkärl mm.
Hur många hästar har blivit undersökta i munnen av en veterinär på tävling o sedan testad i mål tror ni?? Jag tror hur många som helst utan att veterinären orsakat dem positivt prov.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
511
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 883
Senast: lilstar
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 243
Senast: gulakatten
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp