Dopingskandalen

Z

zero_3

inom distansen är ju inte så rolig :devil: . Är det någon som vet när FEI:s dom kommer? (Jag vet vem det är.) Är det medvetet gjort är det en tragedi och är det slarv är det också en tragedi eftersom det blir svårt att bevisa det. Hoppas ej det kommer att kommer hända igen. Undrar då om det kommer innbära att placeringarna på Nybygget kommer att ändras?
 
Sv: Dopingskandalen

Det största skandalen i sammanhanget anser jag är att den "drabbade" inte kunnat gå ut offentligt med en förklaring/ursäkt. Som det är nu så blir väl var och varannan distansryttare misstänkt för att vara den skyldige.
 
Sv: Dopingskandalen

Det stod en helsida om det i senaste ridsport. Att den drabbade trodde att det var ett sabotage.
 
Sv: Dopingskandalen

Men det stod ju inget om vem det var.
För inte jättelänge sedan var det ju nån hoppryttare som åkte fast i ett dopingtest (eller ja, hennes häst då såklart). Hon gick ut med en gång och erkände att det var hon, just för att skona alla från den ryktesspridning som blir.
 
Sv: Dopingskandalen

Ännu barnsligare... Visst kan det vara sabotage, lika gärna som det kan vara medvetet eller omedvetet.
Men att gå ut i en tidning anonymt, och skrika sabotage tycker jag är lite oövertänkt.
Bättre att köra varianten " Hej, det var jag, har ingen aning om hur medlet kommit i hästen, vakta era hästar bättre än vad jag har gjort".
Då kan man i alla fall få lite positiv respons, och folk tänker till lite om hur de själva sköter behandlingar och karenstider.
 
Sv: Dopingskandalen

zero_3 skrev:
Är det medvetet gjort är det en tragedi och är det slarv är det också en tragedi eftersom det blir svårt att bevisa det.

Behöver varken vara medvetet eller slarv av ryttaren/hästägaren. Det kan t o m röra sig om nåt som kan ha funnits i det stall som hästen stå uppstallad i eller annat som hästägaren inte kan rå för eller vetat om. Och då är det en ännu större tragedi, speciellt för den ryttare som blivit drabbad.

Till den drabbade Nybyggetryttaren: Jag vet inte hur långt man kommit i "utredningen" ang detta, men jag håller tummarna för dig och din häst.
 
Sv: Dopingskandalen

Vad jag har för mig så är det inte ryttaren själv som gjort uttalandet utan mamman (alltså, ryttaren är ung och mår säkert redan skit...). Tycker att det verkar rätt otroligt att en toppryttare medvetet skulle dopa sin häst, men det är nog h*n som åker dit på det ändå, man har ju ett ansvar för sina hästar :crazy: .
 
Sv: Dopingskandalen

Om det är sabotage så förstår jag inte varför ryttaren inte går ut med namn & dyl och gör sig tillkänna. Att vara anonym gör ju bara det hela ännu mera misstänksamt.

Sabotage har jag väldigt svårt att tro på, att någon skulle dopa en häst med vilja. Speciellt då det fanns vakter vid stallet hela tiden.
Det måste ju bero på ett misstag från ägaren eller någon annan i hästens närhet.
Men varför inte gå ut med det då...
 
Sv: Dopingskandalen

Jag hoppas att det är slarv, eftersom jag också vet vem det är. Sabotage tror jag inte på......."håller tummarna på att det löser sig till det bästa "
/Cetzy
 
Sv: Dopingskandalen

Hej jag vill skriva ett litet men ändå ett litet försvarstal till den som det skrivs så
mycket om i dom olika notiserna.Jag är man till Cardigans ägare.
Jag var nere och utfodrade vår häst som red samma klass som den dopade hästen.
Då jag och en annan person kom kl 03.15 för att utfodra hästarna så kan jag säga
att det inte var någon som helst säkerhet som det var utlovat,stallen var olåsta
och det fanns inga väktare.Så under kväll eller natt var det bara att gå in till hästarna
och göra precis som man ville.
Men jag tar inga som helst försvar för dom som använder Doping som medel för att
vinna.
Min filosofi är avstäng de som Dopar på livstid om det är bevisat att man gjort det
medvetet.
Sedan skall man inte gå och snacka en massa som man ej har kunskap om utan
det är bara att vänta på kommisionens utlåtande och sedan ta ställning.

M.V.H. Erich Brückner
 
Sv: Dopingskandalen

Jag tycker att det är mycket olyckligt att detta har hänt inom sporten. Oavsett om det är medvetet eller inte. På något sätt har hästen fått i sig medlet, så mycket vet vi. Sedan att börja träta inom distansen och anklaga folk till höger och vänster utan att egentligen ha någon fakta är mycket sorgligt. Det gäller åt båda hållen. Vet flera som känner sig kränkta av artikeln i ridsport.

Har själv anmält VLT till PO eftersom hon i sin artikel uttalade sig som om ryttaren gjort det medvetet. Igen dömd ännu och sådana spekulationer hör inte hemma inom vår sport.

Angående stallar som ska vara låsta / ha vakt så tycker jag att detta är ett måste då vi inte känner att vi kan lite på varandra och känna oss trygga när vi tävlar. Vi har värdefulla hästar och vill inte att någon okänd hanterar dem när vi inte har uppsikt. Jag tror att vi alla kommer att ha ett vakande öga på våra hästar i framtiden.
 
Sv: Dopingskandalen

Många liknande saker har hänt på travet. Ex ej ordentligt rengjorda boxar m.m. Vilket har fått Jägersro att ta ut allt från boxen och att inte ha varken vattenkopp eller krubbor i gästboxarna. Boxen är helt tömd och låst innan man kommer. En av personalen visar en boxen och du ska godkänna den innan hästen får lov att vistas i den. Du strör även själv ut spånet som de har ställt fram till dig.

Tyvärr är det otroligt lätt att få i hästen något som klassas som doping hur försiktig du än är.

Dopingproven är så förfinade i dag så att ett korn räcker för att "sabbotera" för någon annan. Utan att detta för den delen påverkar hästens prestation. i mycket små mängder så har vissa medel ingen verkan men du blir fast för doping i alla fall.

Och till alla som vill att personen ska träda fram: VARFÖR
Om det visar sig att hon/han är oskyldig så har de ju alltid en stämpel på sig om den träder fram. För "alla" kommer alltid att undra. Och om det var ett misstag så tror jag att personen tänker sig bättre för nästa gång. Alla kan vi göra fel och det är många gånger svårt att komma fram till var det har brustigt.

Ex en kompis till mig blev avstängd för doping inom ponnytravet. Det var ett storlopp, medlet som hästen hade blivit dopat med (naproxen) ägde hon inte, det är människomedicin ingen i familjen hade någonsin använt medlet. Hur fick hästen det i sig???

Tyvärr så hände samma sak på samma bana året innan i ett annat lopp och bara skåne kuskar. Så vem var det som gick runt under natten och bjöd på "godis". Det kom aldrig fram om fler hade drabbats eftersom man bara tog dopingprov på den som vann. Men misstanken fanns där alltid att fler hade blivit dopade. Men efter att vi började vakta våra hästar så slutade det.
 
Sv: Dopingskandalen

Tycker att den största skandalen är att ryttaren blivit avstängd från att tävla utomlands UTAN ATT HA BLIVIT DÖMD!! Jag menar, Ridsportförbundet har ju därmed redan dömt utan att se FEI:s dom!
Är inte det liite underligt agerande, man är väl oskyldig tills man dömts, eller???
Verkar oxå som om det kommer att dra ut på tiden när det gäller FEI.
Senast en ryttare dömdes tog det åtta månader från provtagningstillfället tills dess att dom föll!!! :devil: :mad:
Snacka om att dra ut på plågan...
Hoppas att det blir bra utrett iallafall och att det kanske känns mer aktuellt med bättre bevakning på tävlingarna när det faktiskt KAN vara sabotage...
 
Sv: Dopingskandalen

I den andra tråden (Åsikter...) som handlade om detta fall, skrev någon om att FEI kommer att gå ut med vem det är på sin hemsida även om SvRF inte gör det.

Jag har kollat FEI:s hemsida för att ta reda på om det verkligen är så, men det är inte alldeles solklart hur man hittar info om dopingfall där. Det jag hittade är ett beslut om att ha en aktuell lista över vilka som testats och utfallet (det har ju SvRF också) men listan jag hittade var från i fjol. Något annat hittade jag inte.

Det jag funderar över är hur de andra som också fick sina hästar dopingtestade vid samma tävling känner. Vad jag förstår så talar man inte om resultatet på alla de tester som utföll negativt för att man inte ska kunna lista ut vem det är, men det betyder ju att de andra också är misstänkta - och det i onödan för att de redan är friade. Eller har jag missförstått? Om man kollar på SvRF:s sida så står visserligen ingen av de dopingtestade hästarna med (finns inget från Nybygget den 24 april) och det kanske inte finns någon uppgift officiellt på vilka som testades innan domen är klar? I så fall är det ju helt okej att hålla det tyst eftersom den ryttare det gäller redan är informerad.

/Camilla
 
Sv: Dopingskandalen

Det var inte SvRF som testade på Nybyggetritten utan FEI, så just detta fall kommer inte att stå SvRF sida av den anledningen.
 
Sv: Dopingskandalen

Jag känner inte till anledningen till det, men vad jag förstått så får inte ryttaren tävla FEI ritter (och det vet jag inte om det är FEI som sagt ifrån) under utredningen. SvRF vill inte att ryttaren representerar Sverige i mästerskap innan domen är fastställd. Visst är det en knepig fråga...De stänger av från mästerskap i väntan på dom blir ju som ett straff innan man är dömd, men å andra sidan kan jag förstå att man inte vill att personen kanske ingår i ett lag som kanske tar medalj och tänk sedan om FEI dom blir att rytaren retroaktivt blir av med sina ritter. Då har ju andra blivit drabbade, så jag kan ha förståelse för att de gör så, men jag har ingen åsikt om jag tycker det är rätt eller fel egentligen.
 
Sv: Dopingskandalen

Ja, men det är väl klart att det ÄR doping? Det FEI ska bedöma är väl vilken konsekvens det ska få?
 
Sv: Dopingskandalen

När är det FEI som tar prov och när är det SvRF? Detta med tanke på att 16-mila hästarna från Sveg (internationell ritt) står med på SvRF:s sida....
 
Sv: Dopingskandalen

Vad jag menar är att det är galet med en avstängning innan domen trätt i kraft, jag menar annars måste ju denna tid av "avstängning" kunna räknas in i straffet??? :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
511
Senast: Myrten
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: gulakatten
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 307
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 596
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp