Dopingskandalen

Sv: Dopingskandalen

Det fins receptfria på ap*teket. Dom verkar i 24 timmar men om man lider svårt så kan man ta en var 12:e timme. Det fungerar iaf bäst på mig.
 
Sv: Dopingskandalen

Ang kliande myggbett. Ngt som fungerar mycket bra är att lösa upp Magnecyl i lite vatten så att det bildas en pasta. Lägg pastan på bettet och "voila", klådan går över! Är det svårt att få pastan att ligga kvar är det bara att sätta ett litet plåster över.
 
Sv: Dopingskandalen

Kan inte låta bli att fundera över och dra paralleller till ett av de senaste dopingfallen inom travet däe personen som selade ut hästen hade smörjt in sig med Iprensalva, vilket gav utslag på hästen...
Ska nog tänka sig för innan man ens klappar en häst om man behandlat sig själv. hade ingen aning om attdet ens var möjligt...
 
Sv: Dopingskandalen

Lika bra att tänka sig för under hela tävlingsäsongen och vara oerhört nogrann vid medicinering av ALLA hästar i stallet, oavsett om de är tävlingshästar eller inte. Men när det gäller det här Lidocain (eller vad det nu hette), antar jag att det försvinner ur hästkroppen ganska fort ändå. (tänker på tandläkarbedövningen) och oftast åker man ju hemifrån åtminståne en dag innan tävlingen, så det är väl ingen riska att det skulle ge utslag på tävlingen då?
Tänker på alla möjliga salvor som finns som hjälp vid ex. mugg eller sårskador....
 
Sv: Dopingskandalen

Nja, är det så att det verkligen försvinner ur kroppen så fort?
Även om effekten försvinner så betyder det inte att substansen försvunnit helt ur "systemet"
 
Sv: Dopingskandalen

Texaz skrev:
Kan inte låta bli att fundera över och dra paralleller till ett av de senaste dopingfallen inom travet däe personen som selade ut hästen hade smörjt in sig med Iprensalva, vilket gav utslag på hästen...
Ska nog tänka sig för innan man ens klappar en häst om man behandlat sig själv. hade ingen aning om attdet ens var möjligt...


Ja det är ju verkligen av betydelse att ingen av de funktionärer eller veterinärer som kommer i kontakt med hästarna har använt salvor på sig själva!!! Jag kan ju håll koll på mig själv och groomar men man måste ju lita på att alla andra också tänker på detta.
 
Sv: Dopingskandalen

Shiit, så långt tänkte jag inte! Det innebär ju att man nästan måste ha koll på vem som ens klappar på hästen!!! Vart ska detta sluta?:confused: :o
 
Sv: Dopingskandalen

Texaz skrev:
Shiit, så långt tänkte jag inte! Det innebär ju att man nästan måste ha koll på vem som ens klappar på hästen!!! Vart ska detta sluta?:confused: :o

Ja och att pulstagare och vetrinärer inte har något otillåtet på sig, myggmedel etc...:crazy:
 
Sv: Dopingskandalen

Jo om den personen har något otillåtet medel på händerna - den risken finns faktiskt....

Jag känner ett par galopptränare och jockeys, och det är de som berättat det för mig.
 
Sv: Dopingskandalen

Lätt att det blir hysteri o överdrivs. På något sätt måste ju en otillåten substans nå hästens blodbana för att hästen ska bli DOPAD o det krävs mer en en klapp för det.
 
Sv: Dopingskandalen

Beror på hur kletiga händer den som klappar har.;)
Eftersom vi har nolltolerans för dopingpreparat i blodet, så finns det risk att även mycket små mängder kan ge utslag på testet.

Men skulle det vara SÅ farligt med xylokainkletiga klappande människor så skulle fler hästar ha åkt dit på doping redan.
Jag tror snarast att man ska vara medveten om, samt uppmärksam på detta så att man inte själv klantar sig efter att ha smort in sig själv eller någon annan häst som inte ska tävlas, med någon sorts hudmedikament.
 
Sv: Dopingskandalen

neywaz skrev:
tjejen är rutinerad, går ELITidrottsgymnasiet och visste att det var dopingtest.
Jag förstår inte varför detta skulle "fria" henne? Hon kan ändå ha dopat sin egna häst.
Vid senaste VM (övriga grenar) dopades x antal hästar med mycket proffsigare ryttare som givetvis vet att det är dopingtest. Ändå upptäcks dopade hästar.
Är alla dessa också oskyldiga? Ludger som erkände att han använt en salva som var dopingklassad. Är han också oskyldig eftersom han är så erfaren och visste att det var dopingprov?
// Linda
 
Sv: Dopingskandalen

Hejsan!
Såg ett inlägg om lag-SM som sedan togs bort med motiveringen att det skulle vara olagligt.. men samma information ligger på SvRF hemsida under Disciplinnämnden nr.22-2005. :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
511
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 880
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 243
Senast: gulakatten
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 310
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp