Dottern har fått körkort - tips på dragbil

Zamira

Trådstartare
Dottern har fått körkort och ska nu leta bil. Men vad? Har ni några tips?
B-kort
behöver få dra 1560
automat
fyrhjulsdrift
max 75-80.000
 
Dottern har fått körkort och ska nu leta bil. Men vad? Har ni några tips?
B-kort
behöver få dra 1560
automat
fyrhjulsdrift
max 75-80.000

Om hon kan tänka sig en manuell bil, så är Jeep Wrangler TJ ett alternativ. TJ=årsmodell 1997-2006. Har sett att det finns vissa Subaru Forester med automat som får dra ett släp med totalvikt omkring 1560 kg, men som då får lasta max 1500 kg. Om hon inte kan tänka sig att göra några undantag alls från ovanstående önskemål, så blir det nog inte jättelätt att hitta en passande bil utan att ta B96 eller BE. Bilarna blir ju lite tyngre med 4WD och automat och med våra tokiga lagar så innebär det ju ofta att man då inte får dra så mycket med dem om man bara har B-kort.
 
Det finns knappt något som får dra över 1530 på B-kort. Vissa äldre Saab och Volvos ligger däromkring. Fyrhjulsdrivet är det svårt med över 1500 på B-kort. Subaru Legacy/Outback o Nissan X-trail är det första jag kommer att tänka på som är fyrhjulsdrivet och får dra ganska mycket på B-kort.
 
Det blir ju någon gammal törstig koreansk/amerikansk suv om man skall uppfylla de kriterierna.

Vilken legacy? @Dressyrtjejen_97 Jag får bara träffar på upp till 1470kg.
Några Forester, typ från 07 klarar upp till 1500kg på B.
Har i alla fall lagt ned 10 min nu på att leta på blocket och kolla dragvikter hos transportstyrelsen (jobbar med bilar) och har inte hittat en enda modell som passar in.

Säger lite som @WBanna . Ni verkar tyvärr leta efter en bil som inte finns.
Upp med budget eller ned med krav. Alternativt inte lasta fullt släp tills BE/B96 är taget, för där ligger det stora problemet.;)
 
Vår Subaru outback-07 får dra 1540 på B-kort, närmre än så är nog nästan svårt att få är jag rädd.. Köpte den bilen just pga den får dra väldigt mycket, ovanligt mycket. Vi betalade 90 för vår.
 
Det blir ju någon gammal törstig koreansk/amerikansk suv om man skall uppfylla de kriterierna.

Vilken legacy? @Dressyrtjejen_97 Jag får bara träffar på upp till 1470kg.
Några Forester, typ från 07 klarar upp till 1500kg på B.
Har i alla fall lagt ned 10 min nu på att leta på blocket och kolla dragvikter hos transportstyrelsen (jobbar med bilar) och har inte hittat en enda modell som passar in.

Säger lite som @WBanna . Ni verkar tyvärr leta efter en bil som inte finns.
Upp med budget eller ned med krav. Alternativt inte lasta fullt släp tills BE/B96 är taget, för där ligger det stora problemet.;)

Hittade faktiskt en Subaru Legacy 2.0 165 hk -07 (eller står -07 i annonsen men verkar vara en 2006a) som får dra 1560 på B-kort. Trodde inte heller det fanns faktiskt.

Men att inte lasta fullt spelar ingen roll, så länge man bara har B-kort så får man inte dra ett släp med högre totalvikt än vad bilen får dra med B-kort. Spelar ingen roll hur mycket man faktiskt har lastat i släpet, man får inte ens dra det tomt.
 
Senast ändrad:
Det blir ju någon gammal törstig koreansk/amerikansk suv om man skall uppfylla de kriterierna.

Vilken legacy? @Dressyrtjejen_97 Jag får bara träffar på upp till 1470kg.
Några Forester, typ från 07 klarar upp till 1500kg på B.
Har i alla fall lagt ned 10 min nu på att leta på blocket och kolla dragvikter hos transportstyrelsen (jobbar med bilar) och har inte hittat en enda modell som passar in.

Säger lite som @WBanna . Ni verkar tyvärr leta efter en bil som inte finns.
Upp med budget eller ned med krav. Alternativt inte lasta fullt släp tills BE/B96 är taget, för där ligger det stora problemet.;)

Konstigt! :eek:
Iaf de gamla Legacy:na (tänk 90-tal) får dra 1550 kg på B om jag inte missminner mig. Och de kostar ju bara 10 000 kr också ;)
 
Hittade faktiskt en Subaru Legacy 2.0 165 hk -07 (eller står -07 i annonsen men verkar vara en 2006a) som får dra 1560 på B-kort. Trodde inte heller det fanns faktiskt.

Men att inte lasta fullt spelar ingen roll, så länge man bara har B-kort så får man inte dra ett släp med högre totalvikt än vad bilen får dra med B-kort. Spelar ingen roll hur mycket man faktiskt har lastat i släpet, man får inte ens dra det tomt.
Jodå har haft en Legacy -08 som fick dra 1560 på B-kort
 
Jag har ju själv letat på blocket och tyckte det var lite svårt. Tänkte att jag ställer frågan här så kommer ni alla att ropa ut förslag. Gick väl sådär... Nåja ska titta på en legacy iaf.
 
Det blir ju någon gammal törstig koreansk/amerikansk suv om man skall uppfylla de kriterierna.

Vilken legacy? @Dressyrtjejen_97 Jag får bara träffar på upp till 1470kg.
Några Forester, typ från 07 klarar upp till 1500kg på B.
Har i alla fall lagt ned 10 min nu på att leta på blocket och kolla dragvikter hos transportstyrelsen (jobbar med bilar) och har inte hittat en enda modell som passar in.

Säger lite som @WBanna . Ni verkar tyvärr leta efter en bil som inte finns.
Upp med budget eller ned med krav. Alternativt inte lasta fullt släp tills BE/B96 är taget, för där ligger det stora problemet.;)

Inte lasta fullt är ett skitdåligt tips till någon med B.
 
Inte lasta fullt är ett skitdåligt tips till någon med B.

Det finns ju undantag där B-kortare bara får köra på bruttovikten, men jag håller ändå med dig. :D Det är en inte bara en gång som jag har hört av B-kortare: "men jag ska ju bara lasta en häst" eller "släpet är ju tomt". :banghead:
 
Inte lasta fullt är ett skitdåligt tips till någon med B.

Nja, man måste ju någonstans ta ner nivån till en som passar TS.
Jag själv hade
1. Aldrig köpt den typen av bil som eterfrågas i tråden.
2. Inte väntat med att ta B-E/Utökat.
Men skall man gå på det TS skriver finns det ju bara "skitdåliga" tips kvar... :confused:
 
Jag har en Subaru Impreza som får dra 1600 på B-kort. Sen vet jag inte om det är så lämpligt att dra 1600 kg eftersom det är en relativt liten bil men jag får haka på ett släp som har totalvikt 1600.
 
Senast ändrad:
Hon ska ta BE men kanske efter sommaren.
bästa tipset är att ta be direkt. man glömmer bort B teorin väldigt snabbt och det är i princip "bara" B korts teori som utgör BE provet.

jag tog B körkortet hösten 2010, skulle vänta tills sommaren med be för att komma in i körningen. 2016 så har jag inga problem med körningen men glömt bort den mesta av teorin ;). och har fortfarande inget be.. blev lagom förstörd av att behöva köra upp 5 gånger till b. och nu känns teorin väldigt jobbig att ta tag i..

dvs ta be direkt så hon har det färskt i minnet ;)
 
Nja, man måste ju någonstans ta ner nivån till en som passar TS.
Jag själv hade
1. Aldrig köpt den typen av bil som eterfrågas i tråden.
2. Inte väntat med att ta B-E/Utökat.
Men skall man gå på det TS skriver finns det ju bara "skitdåliga" tips kvar... :confused:

Dvs köra olovligt?
 
Dvs köra olovligt?

Nej, med godkänd bruttovikt.
Typ:
Bil: 2100kg
Max släpvagnsvikt 1200kg
Släp: 1400kg
Kombinationen är laglig, men släpet får bara lastas till 1200kg. Sen vad det är för typ av häst eller bil eller släp orkar jag inte fördjupa mig i, men alternativet finns, även om lösningen är lite ovanlig och lite mer av ett undantag, precis som @WBanna skriver. :)
 
Jag har en Subaru Impreza som får dra 1600 på B-kort. Sen vet jag inte om det är så lämpligt att dra 1600 kg eftersom det är en relativt liten bil men jag får haka på ett släp som har totalvikt 1600.

Och svägerskan får dra 1600 med sin Ibiza. :D Helt perfekt! :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: lillan222
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 507
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
912
Senast: Twihard
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp