Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Hur ser era magar ut (hästens alltså)? Uppe vid flanken, framför höftbenet är hon på höger sida tjock, mer uttalat än vänster :confused: hästens livmoder är ju formad som ett Y, är dräktigheten asymmetrisk till en början? Parasiten kan väl röra sig...? Kusen har gått 146 dygn idag.

Lyssnade med mitt stetoskop på magen också (kunde inte låta bli). Tur att fröken åbäke har återgått till sitt lugna jag, lika tålmodig som vanligt med mina hyss :cool:

Jag är inte säker, men när jag UL:ade på 70 dygn så låg bebisen till vänster. Veterinären hade väldans jobb med att hitta den. Även i underlaget jag fått står det "dräktig på vänster sida" :rofl:
Jag ska kolla lite nogrannare på min hästs mage på Måndag, hon kommer hem från betet imorgon så jag har inte kunnat hålla stenkoll tidigare. Hon har varit lagom intresserad av att jag ska stå och röra henne om jag inte har morötter med mig :S
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag tycker mitt sto börjar se "därktighetstjock" ut :p Syns vid flanken ja och att det inte bara är sommarkilona som sitter kvar ;) Hon har gått 162 dygn.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

*kl*

Jag skall försöka ta dagsfärska bilder på Ariel imorgon. Då får jag också veta om jag får vara kvar i den här tråden eller inte. :p

Imorgon är Ariel på dygn 91-98, så jag tänkte göra blodprovstest för att se om hon är dräktig. Är dock redan nervös, mest för att sticka henne i mulen. Hon kommer bli så ledsen när det gör ont. :cry: Tror jag måste be någon annan sticka henne...
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Kl

MItt fullblodssto är ca på dygn 150, betäckt 5 juni.
Pappa är Floricello och jag har färgavlat fram en fux.
Hoppas på ett sto, en hingst vet jag inte vad jag ska göra med..

Mitt fokus nu är foder, nu är hon fin i hullet men ska gärna hålla sig så också!
Tror jag hittat en bra kombo men gäller att hon fortsätter vara hungrig och äter allt.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Kl

MItt fullblodssto är ca på dygn 150, betäckt 5 juni.
Pappa är Floricello och jag har färgavlat fram en fux.
Hoppas på ett sto, en hingst vet jag inte vad jag ska göra med..

Mitt fokus nu är foder, nu är hon fin i hullet men ska gärna hålla sig så också!
Tror jag hittat en bra kombo men gäller att hon fortsätter vara hungrig och äter allt.

Du kan få lite av Roxannes, hon har så det blir över. Jag hoppas hon faktiskt tappar några kilo nu när de kom tillbaka till lösdriften, har ingen lust med fångsto alls :crazy: Ett jäkla gissel det där med foder, antingen så har man en svårfodrat typ, eller så har man en köttbulle som ser gräs och blir smällfet av tanken :rofl:

kl
Roxanne är på dygn 160 idag såvitt jag vet. I och med att hon går på lösdrift så blir det inget urinprov här för att hålla koll, jag får bara hoppas att liten bor kvar därinne! :)
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Hej o hå! ;)


Här händer det lite saker, stoets hingstunge från iår har flyttat hemifrån (åkte nu i onsdags till sin nya ägare) allt gick bra, bägge har skött sig jätte bra,äter bra m.m. så känns jätte bra :bow:.

Nu håller stoet på att sina och vi går lite promenader och tömkör för att bygga upp kondis och muskler igen. Ingen brunst eller liknande än, är nu på dygn 92, blir dräktighetskoll nu nästa vecka eller veckan därpå, håll tummarna! :bump:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

tycker nog att det är dags för en bild på din dam i denna tråd nu!

Lite mage har hon allt fått nu :bump:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Hej o hå! ;)


Här händer det lite saker, stoets hingstunge från iår har flyttat hemifrån (åkte nu i onsdags till sin nya ägare) allt gick bra, bägge har skött sig jätte bra,äter bra m.m. så känns jätte bra :bow:.

Nu håller stoet på att sina och vi går lite promenader och tömkör för att bygga upp kondis och muskler igen. Ingen brunst eller liknande än, är nu på dygn 92, blir dräktighetskoll nu nästa vecka eller veckan därpå, håll tummarna! :bump:

Skönt att det har gått bra :) Håller tummar för att hon är forsatt dräktig.

Själv skall jag ta ut vet till Nov/Dec för blodprov, och hoppas även jag på forsatt dräktighet :laugh:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

*KL* återansluter till detta med magen och hur den syns.

DSC_0022fix.jpg


Damen ifråga ska föla i början av april, så omkring 180 dygn på bilden. Och måste säga att magen syns när man håller på med henne.


Damen nedan istället är isället på ca 95 dygn på bilden. Det är inte lika tydligt ännu, även om det vekrar så om man jämför dessa två bilder. Tyvärr vart ignen av bilderna helt skarpa - jag och kameran var inte helt sams.
DSC_0023fix.jpg
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Inga roliga bilder på länge alls tyvärr, hon är antingen påklädd ute eller så är det mörkt inne. men jag har spänt ut maggjordarna på täcket och magen bubblar som en hel kolsyremaskin.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Fortsatt dräktig! :bump:

Lovade ju dagsfärska bilder, vilket var näst intill hopplöst. Jag har glömt hur gärna Ariel vill vara i kameran istället för framför. :p Men en halvtaskig bild kommer här!

121028_004_508d752a9606ee1a30c76263.jpg


Roligast var stallkompisen som inte sett Ariel sedan innan hon åkte till hingst. Hon var chockad över hur fet hon blivit. :D Trots att fostret bara är som en hamster än så länge...
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Habina: Grattis till den fortsatta dräktigheten! :laugh:

Empire: Hoppas att din donna är dräktig vid blodprovs-kollen :idea:

*kl*

Idag var jag och tanten ute på en liten skritt-tur, trots regn och blåst var hon lika glad,om inte gladare över att få bli riden igen, senaste gången var i jan. men nu ska vi igång igen med att bygga muskler,inför nästa års fölning :d.

Bild på en glad tant!:

2rc5ysz.jpg




Sedan har jag en liten fråga: Är det bäst att UL:a eller räcker det med att vet.går in och känner?:angel:

Hingsten har 90-dygns avgift ( blir lite senare för oss pga.däckbyte på bil etc.), brukar dem kräva UL eller går det lika bra med att känna?
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Har du inte kommit överens med hingstägaren att du får kolla ditt sto senare än 90 dagar , räknar hingstägaren med att stoet är dräktigt och brukar då fakturera 90 dagars avgiften ( Detta brukar stå i hingsvilkoren ).

Det är upp till dig att bevisa att stoet_ inte_ var dräktigt på 90 dagar och kan du inte göra det så kan hingstägaren kräva dig på 90 dygns avgiften annars .


Värt att tänka på för stoägare .

Mia
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Hingsten har 90-dygns avgift ( blir lite senare för oss pga.däckbyte på bil etc.), brukar dem kräva UL eller går det lika bra med att känna?
OM veterinären med säkerhet kan intyga att stoet är dräktigt eller inte dräktigt, oavsett metod, så är det okej. Och vid 90 dygn är det gaska stor skillnad på livmodern så det borde funka alldeles utmärkt att känna i stället för att ULa.

Själv har jag Gardwoods Nikila (nf, e. Casimirsborgs Avocado - Peregrin, u. Taigans Nakita) dräktig med Dimmans Eros :love:
nikila-1.jpg


Och förhoppningsvis även Zandra (sh, e Wessel v.d Amstelhof - Onyx v.St Geerhof, u Zusanne v.St Johan) dräktig med Ytterhalls Kanon - har inte hunnit kolla henne än, det blir med ett stick-i-mulen-test.
7573761412_d97434fe1f.jpg
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Ja, det känns väldigt bra med fortsatt dräktighet. Nu väntar snart vaccinering mot abortvirus. :)
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Ja hur många är det som vaccinerar mot abortvirus? Min veterinär tyckte det var helt onödigt eftersom de tre hästarna i vårat stall inte kommer åka någonstans.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Ja hur många är det som vaccinerar mot abortvirus? Min veterinär tyckte det var helt onödigt eftersom de tre hästarna i vårat stall inte kommer åka någonstans.

Jag gör det inte. Det är samma hästar på lösdriften som förra året och de har inte åkt någon annanstans förutom betet.. och det var inga andra hästar där heller.

kl
Var ute hos donnan igår... Ja, vad ska man säga.. Hon har ju humor i alla fall. Finns knappt en luggbit kvar efter att jag fått kapa halva manen :cry:'

11sgpp0.jpg


ser ut som en punkrockare nu :crazy: Magen är rund och go iallafall, men jag har inte känt någon röra på sig där inne än. När har ni känt sparkar tidigare?

200rbsl.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Nougat
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
105 169
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 035
Senast: ino_124
·
Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
54 592
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp