Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Ja man kan ju inget annat göra än att vänta och se ;)
Min var på N, och tog två språng innan hon slog ifrån, men som du säger bara den blir frisk så är det bra. Men jag har försökt att prata med T om att ge mig ett sto föl, men tror inte hon bryr sig om att lyssna på mig :p

Jag har nog vid närmare eftertanke inte ens bett henne om ett sto, jag ser ju inte hästen så ofta då hon bor ca 17 mil ifrån mig! :cry:
Hon borde ju dock vilja ha ett litet sto då de är lugnare och hon är lite till åren :angel: Ska nog föreslå det för henne :idea:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag måste ju säga att mina stoföl har vart mycket mer livliga än mina hingstföl! Stoet har fått två av varje och hingstarna var normalpigga medan stofölen röjde, ingen har varit vildare än min 10-a.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Min gillar inte det heller, räcker att man kommer med täcket så visar hon att man skall passa sig :devil: Knäppa i bogen resulterar i blåmärken på armar och axel :mad: Spänna magjordarna är rumpan den som får ta smällen!

Hon gör inget dumt alls, visar bara lite missnöje, annars är det snällheten själv!
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Båda mina ston är dräktiga med Homme D'Honneur xx 1055

Barna xx (Don Corleone - Saphir)
dsc0078.jpg



Kiss Me Kate xx (Richard Of York - Pharly)
dsc0015.jpg


Barna fölar i Mars och Kiss Me Kate i April.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag har nog vid närmare eftertanke inte ens bett henne om ett sto, jag ser ju inte hästen så ofta då hon bor ca 17 mil ifrån mig! :cry:
Hon borde ju dock vilja ha ett litet sto då de är lugnare och hon är lite till åren :angel: Ska nog föreslå det för henne :idea:

Det var ju inte så kul att hon står så långt bort, du får prova med telepati:idea:

Mitt sto är trevlig för övrigt men inte när det kommer till att lägga på täcke, men ta av det gör inget alls. Tänk så nyfiken man kan vara på vad som skall komma, sammtidigt är man ju lite nervös redan, kommer väl att bli ett nervvrak när det närmar sig :crazy:

Förresten,mitt sto är sydd, så nervöst när man läser om kastningar, vad kan man se för tecken på om det är på G? Tänker mest längre fram när fölet är för stort för att komma ur det lilla hål som finns nu :confused: Villket jag hoppas slippa, men tankarna finns ju där ändå, för man vet ju aldrig. Någon som kan dela med sig?
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag måste ju säga att mina stoföl har vart mycket mer livliga än mina hingstföl! Stoet har fått två av varje och hingstarna var normalpigga medan stofölen röjde, ingen har varit vildare än min 10-a.

Vad olika det kan vara, jag har alltid upplevt att stoföl är lite mindre klättriga och buffliga medan damerna är mer försiktiga. :D
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Det var ju inte så kul att hon står så långt bort, du får prova med telepati:idea:

Mitt sto är trevlig för övrigt men inte när det kommer till att lägga på täcke, men ta av det gör inget alls. Tänk så nyfiken man kan vara på vad som skall komma, sammtidigt är man ju lite nervös redan, kommer väl att bli ett nervvrak när det närmar sig :crazy:

Förresten,mitt sto är sydd, så nervöst när man läser om kastningar, vad kan man se för tecken på om det är på G? Tänker mest längre fram när fölet är för stort för att komma ur det lilla hål som finns nu :confused: Villket jag hoppas slippa, men tankarna finns ju där ändå, för man vet ju aldrig. Någon som kan dela med sig?

Nä, det är inte alls kul! Men så ofta som jag tänker på henne och Föl Föl så måste hon nästan känna det!
Jag håller med dig, är så nyfiken. Om man fick önska skulle det vara ett stoföl med en symetrisk stjärn, pussfläck på mulen samt liite vitt på alla fyra fötter (sådär lagom för att dra på sig lite mugg ;)) Jag är inte närvös, bara funderam över hur jag ska lösa allt rent praktiskt eftersom att hon bor så långt bort.

Jag har jobbat på travstuteri och där syddes alla ston, och sedan syddes det även fast ett chip för vakningens skull och det var aldrig några problem. Kan inte komma på något problem som uppstått pga att de var sydda.
Det är klart att hon inte kastar, tänk nu positivt! :)
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Nä, det är inte alls kul! Men så ofta som jag tänker på henne och Föl Föl så måste hon nästan känna det!
Jag håller med dig, är så nyfiken. Om man fick önska skulle det vara ett stoföl med en symetrisk stjärn, pussfläck på mulen samt liite vitt på alla fyra fötter (sådär lagom för att dra på sig lite mugg ;)) Jag är inte närvös, bara funderam över hur jag ska lösa allt rent praktiskt eftersom att hon bor så långt bort.

Jag har jobbat på travstuteri och där syddes alla ston, och sedan syddes det även fast ett chip för vakningens skull och det var aldrig några problem. Kan inte komma på något problem som uppstått pga att de var sydda.
Det är klart att hon inte kastar, tänk nu positivt! :)

Det här med färg på fölet, ja tänk om man fick bestämma det själv, då skulle det komma ut ett svart sto med lyckta och fyra vita :d Men med en fux mamma med lite vitt i pannan och en mörkbrun pappa utan vitt så är det ju bara önsketänkande:p

Ja jag tänker positivt, men när man går ut och läser om allt hemskt så tänker man mer än man behöver, och då är det inte bara om kastningar utan även fellägen och annat, vad har man gett sig in i :grin: Men sammtidigt spännande och roligt har ju suttit i ett antal år och läst om alla föl här inne och nu vänta man själv ett :D

Ja att du har henne långt borta är som sagt inte kul, och förstår att du funderar över allt det praktiska.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Det här med färg på fölet, ja tänk om man fick bestämma det själv, då skulle det komma ut ett svart sto med lyckta och fyra vita :d Men med en fux mamma med lite vitt i pannan och en mörkbrun pappa utan vitt så är det ju bara önsketänkande:p

En sån vill jag ha med :love: Har väl lite större chanser på en liten svart, men någon lyckta lär det inte bli, mamma häst har en melerad bläs/stickelhårig på ena sidan huvudet och pappa häst har en liten stjärn. Något vitt tror jag nog att jag får dock :)
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Lite åt det här hållet alltså :angel:
(timmarna gammal och "bara" stjärn och 2 vita bakfötter)
skanna0001.jpg


Som blev så här...(och nu är 17 år...)
Calinka%2Bi%2Bhundkex.jpg


För egen del skulle "drömfölen" för nästa år vara följande:
DSC_0014crop.jpg

Från detta sto: Stoföl av avelskvalite, silversvart konstantskimmel med något litet vitt. (Och ja, det är 25 % på att få den färgen, 25% på svart, 25% på svart konstatskimmel och 25 på silversvart, så helt omöjligt är det ju inte). Blir det ett tillräckligt bra stoföl är det nämligen ett blivande avelssto till mig.

DSC_0009crop.jpg

Efter detta sto däremot blir jag glad vad det än blir. Kön spelar ingen större roll och inte heller färg. Fast jag skulle helst se att det inte blir fux, brun eller svart eftersom det är så vanliga färger...Så helst skulle jag önska någon färg jag inte redan har, det finns en uppsjö möjligheter med ett gulanalg, ett silveranlag, ett anlag för brunt och ett konstantskimmelanlag (från fadern). Som silverbrun, silversvart, silverbrunkonstantskimmel, gulsvart, silvergulsvart, gulbrunkonstantskimmel etc... För att inte nämna rabicano anlaget och sootygenen som hon verkar ha. Och jag vill minnas att min medryttare hoppas att det blir ett stoföl.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

*kl*

Här kommer mitt bidrag till tråden!

Det är ett sto född 2001 e.Lancier ue.Ilmeo som har gått 140, och har placeringar upp till och med 135.

Jag valde att betäcka henne då jag är skadad och inte ens får lov att sitta på en häst, så när valet stod emellan att sälja eller betäcka var det ett väldigt enkelt val!

Stoet är betäckt med Chatender (f.2009 e.Chacco Blue ue.Contender), och målet med avkomman är att få en välhoppande häst för lite större klasser.

Här är en bild på stoet med en kompis på ryggen, efter ca 5 månaders sommarbete med endast sporadisk ridning, tagen för ca en månad sedan:

brittajossan_zps3aaca975.jpg
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Det här med färg på fölet, ja tänk om man fick bestämma det själv

Jag har ju DNA-testat mitt sto, så jag vet att fölungen bara kan bli ljusbrunblack. :crazy: Men jag får väl nöja mig med att hoppas på en frisk fölunge som säljs fort. :angel:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Kul tråd! :) Jag har ett islandssto 5år efter Hvinur frá Holtsmula, 1a klass hingst och tvåfaldig världsmästare i tölt. U: Gletta, -ett äldre sto med ok bedömning, inga större tävlingsmeriter, men har gett 10 avkommor, alla trevliga och lätt för tölt. De flesta med rörelser över medel. Mitt sto är 5-gångare, men ingen "pass talang".

Hon är betäckt med en hingst som heter Berserkur, fyrgångare. Ganska stor och svart. Har sett ett par avkommor efter honom, många med mycket fint rörelsemönster. Har en mycket fin och jämn avelsbedömning! mycket 9or (skala 5-10). Blev iår svensk mästare i fyrgång och två i tölt.

Hoppas på en svart hingst :) finns även chans att fölis blir fux eller silversvart.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag har ju DNA-testat mitt sto, så jag vet att fölungen bara kan bli ljusbrunblack. :crazy: Men jag får väl nöja mig med att hoppas på en frisk fölunge som säljs fort. :angel:

Det är ju smidigt :laugh: Ja frisk fölis vill vi ju ha.

Själv har jag haft en fjording, köpte honom som ettåring och såldes som treåring, trevlig kille. Ångrar än i dag att jag sålde honom :( Fjordingar är såå fina :love:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Hur ser era magar ut (hästens alltså)? Uppe vid flanken, framför höftbenet är hon på höger sida tjock, mer uttalat än vänster :confused: hästens livmoder är ju formad som ett Y, är dräktigheten asymmetrisk till en början? Parasiten kan väl röra sig...? Kusen har gått 146 dygn idag.

Lyssnade med mitt stetoskop på magen också (kunde inte låta bli). Tur att fröken åbäke har återgått till sitt lugna jag, lika tålmodig som vanligt med mina hyss :cool:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Det här med färg på fölet, ja tänk om man fick bestämma det själv, då skulle det komma ut ett svart sto med lyckta och fyra vita :d Men med en fux mamma med lite vitt i pannan och en mörkbrun pappa utan vitt så är det ju bara önsketänkande:p

Ja jag tänker positivt, men när man går ut och läser om allt hemskt så tänker man mer än man behöver, och då är det inte bara om kastningar utan även fellägen och annat, vad har man gett sig in i :grin: Men sammtidigt spännande och roligt har ju suttit i ett antal år och läst om alla föl här inne och nu vänta man själv ett :D

Ja att du har henne långt borta är som sagt inte kul, och förstår att du funderar över allt det praktiska.

Om inte mitt föl blir fux, så kommer en grav misstanke riktas till Rex Shipping :angel: eftersom att både mamma och pappa är fux. Men jag kan ju alltid önska mig tecken och nyans och jag vill ha en väldigt mörk fux! Min första häst var svart med stjärn, pussfläck och fyra vita ben. Han var perfekt tecknad i min mening, skulle önska mig ungefär samma teckning på fölet!

Under de åren jag varit på stuteri har det alltid strukit med nått föl varje år, så det känns som jag är väl förberedd på att det skulle kunna hända, men självklart hoppas jag att det går vägen! Det här blir min första egna, tidigare som vi haft har min mor stått som uppfödare på, så det känns lite pirrigt!
Uppfödare = ansvarig för ett liv man själv har bestämt ska komma till världen :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Nougat
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
105 169
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 035
Senast: ino_124
·
Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
54 592
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp