Dräktiga ston 2014 del 2

Men åhh din stackare.
Känns som om jag bara hade tur som inte fick samma scenario.
Lider med dig o hoppas att efterbörden släpper snart.

Skit! Kram

@prunella Vad fasansfullt att mista båda två.
Kan inte föreställa mig sorgen.
 
Amanda fölade idag :(
En vackert kolsvart stoföl vart det. Stor för att ha två månader kvar att växa, felläge och död :cry:
Tog veterinären dryga timmen att vända och få rep runt frambenen och börja dra.
Nu har det gått 6 timmar och väntar i stallet på veterinär då efterbörden inte släpper :(

Veterinärens uppskattning var att den lilla varit död i drygt ett dygn.
Amanda har inte alls brytt sig om lillan som nu är begravd på gården (har tillstånd).

Men åh, beklagar så :( Hoppas Amanda kryar på sig snabbt *stor kram*
 
Tack alla!
Vet var här för dryga timman sen och gav första hormonsprutan. En våt handduk är knuten i efterbörden som "tyngd".
En timma till ska vi vänta, har inget hänt då har vi en spruta till här att ge.
Har inget hänt till morran så får vi ringa ut distrikt igen. :(

Varför kan inte nått gå lätt :arghh:
 
Trist att det slutade så,jag hoppades på att det var någon som inte hade koll på betäckningsdatumen som sjabblat,för det var väldigt tydligt att hon var nära fölning häromdagen.
BRA gjort av dig som ändå höll kollen på henne !
Och nu när det tagit så låååååång tid för moderkakan att komma ut så glöm inte be vet att skölja henne,man brukar säga att den ska vara ute inom 3 timmar.

Kram!
 
Efter drygt 8 timmar och en hormonspruta kom efterbörden.
Amanda verkar vara ok ändå, tagen och trött och smärtpåverkad. Men lugn. Hon äter med aptit.
Veterinären spolade henne innan hon åkte tidigare ikväll. Men ska prata med dom imorn om ytterligare en spolning.

6 timmar sa vet att gränsen gick för när de börjar sätta in åtgärder för att få ut efterbörden.

Nu känns allt bara jäkligt sorgligt och onödigt. Ett oönskat föl som man nu ändå börjat längta efter. Amanda med sina skador i benen och hela denna dagen med smärtor och krångel :(
Vad var meningen? Kunde inte lillan resorberats tidigt? Eller att det inte ens tog sig.
Många frågor nu som aldrig får svar.
Fokus ligger på att Amanda klarar sig och att benen inte tagit för stor skada utan att hon kan fungera och inte behöver somna.

Några timmars sömn nu innan vi ska ut och tempa och spruta.

Tack för stöd och pepp!
Ang om vi räknat fel på datum så säger jag igen, att det är omöjligt då hon inte gick med hingst i närheten förän 16 november.
 
Amanda fölade idag :(
En vackert kolsvart stoföl vart det. Stor för att ha två månader kvar att växa, felläge och död :cry:
Tog veterinären dryga timmen att vända och få rep runt frambenen och börja dra.
Nu har det gått 6 timmar och väntar i stallet på veterinär då efterbörden inte släpper :(

Veterinärens uppskattning var att den lilla varit död i drygt ett dygn.
Amanda har inte alls brytt sig om lillan som nu är begravd på gården (har tillstånd).

Men nej vad trist.
Hoppas att stoet mår bra efter omständigheterna.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 009
Senast: Karro-Lina
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 197
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp