Dräktiga ston 2014 del 2

66 dagar kvar och jag roar mig att shoppa små häst-grejer på rea.
Föds man i oktober/november kan det behövas lite värmande täcken tex
Ylletäcke
04472774-E0DE-45E0-92A6-39B0F14594A4_zpsd5kgyr73.jpg

Och ett gigantiskt fleecefodrat regntäcke till hund, blir bra till liten fölis :p
9A4724C1-0007-4513-8BC2-80FCC5511C1D_zpsd9vspdsi.jpg

Och en liten reflexgrimma vart det oxå, men den är nog stor det första
 
Jag känner verkligen med dig.
Fy så sent.
Bra med lite tröst-shopping;).
Jag kunde inte heller låta bli att köpa en, två grimmor o täcken på slutet
Allt var givetvis tokstort.:o

Måste fota Primulas modifierade ridtäcke. Hon har haft det en gång o nu fick det sys om igen.

Lämnar inte tråden förrän alla kommit till Världen.
 
Jag tror att hundt'cket kommer att funka.
De gånger jag har varit med om föl som fötts sent (eller jättetidigt) så har de haft vinterpäls redan från början
 
Jag har redan täcke på min bebis, han fryser så lätt när det regnar. Så han får ha det på sig när det är dåligt väder, annars går han naken. Dock är han ju lite större än vad din bebis kommer att vara när den föds. Men hittade gamla Shettistäcken, funkar super bra! Ofodrat regntäcke. :up: Har även i Fleece och ett lätt fodrat regntäcke. Detta är i stl. 85.
10544405_10203872922200105_9005991753399870019_n_zps5a0c10bb.jpg
 
Sommaren 2012 var ju så otroligt regnig (här iaf) att Mini, när det var riktigt kallt och ruggigt fick låna ett hundtäcke att ha som regntäcke :) Passade superbra.
 
Nu har Amanda kommit hem efter sitt sommarlov på fång-vänligt-ställe efter sin "fångkänning" i juli.

Tror vi ska klara oss med små shettistäcken och hundtäcke. Hoppas liten växer till sig fort så h*n klarar att stå emot vädret bra :)
 
Amanda har fått kristaller, knökfulla juver som läcker vit mjölk bara man petar och börjat släppa bäckenbanden!!!
Det är 60 dagar kvar :(

Pratade med vet som säger avvakta och håll under uppsikt. Ingen stress eller nya rutiner, hagbyte eller nått som kan oroa henne. Antagligen är det stallflytten som påverkat henne men har vi tur kniper hon ett tag till.
Inte orolig så länge hon får gå i sin flock i hagen så där får hon gå.
Magen har inte sjunkt bak så hoppas hon bara skräms :(
1077BFEB-0F10-442C-8A46-D3B3B3DB90FE_zpsnsgxtdre.jpg

CFABFEAE-E37A-470D-A1DB-C2B90B5A3A03_zps85ntjzqn.jpg
 
Var det inte en tjyvbetäckning?
Jag skulle tippa att det skett tidigare.

jag vet att jag reagerade över magbilden häromdagen.

30 november är vad vi fått höra av gårdsägaren där hon stod.
Men kanske hände det tidigare, dock inte tidigare än 16/11 då hon flyttade dit och innan stod med endast ston.

När hon ultraljudades så tyckte iof vet att fölet var stort för sin "ålder".
Men ändå...hon har ju inte gått med hingst innan
 
Är du säker på att det inte fanns några hingstföl i stoflocken?? Hon ser helt klart klar ut. Dax att börja vaka.

Förra hösten gick hon ensam med ett annat sto.
Gick en relativt nykastrerad valack med på betet. Hur länge kan de ha spermier kvar?
Kan hon ha gått över tiden och vara redo nu?

Men om hon betäcktes under betet borde hon väl inte tatt emot hingst i november?
Fast ny vart jag osäker på om någon såg en fullbordad betäckning eller om han "bara" var i hennes hage...
 
Pratat med hennes ägare och den nykastrerade valacken gick bara i hagen under juni. Då bör det ju inte kunna vara han?
Och tanten som ägde hingsten i november såg honom på.

Usch, sånt här e inte bra för mina nerver
 
Borde man inte på ultraljud mäta hur stort fostret var och därifrån säga ungefär hur gamalt det är? Tror man gör så på människor? Jag vet inte hur exakt en veterinär kan säga, men tänker att någon annan kanske vet? Eller om @KrullTroll 's veterinär uppgav med någon säkerhet?
Tänker att det är väldigt stor skillnad på om det skulle ha varit i juni eller november... Veterinären borde väll ha reagerat på att det var flera månader för liten/stor?

Jämför jag med min så ser hon stor och klar ut så som min såg ut vid fölning, inte alls som att det är flera månader i förväg. Men jag har bara haft ett föl och är inte super väl på läst för den delen heller.. Borde finnas någon som kan svara klart bättre.
 
Håller med om att hon ser väldigt färdig ut. Det kan ju ha hänt något som ingen sett eller som ingen vågat berätta om.
 
Håller med om att hon ser väldigt färdig ut. Det kan ju ha hänt något som ingen sett eller som ingen vågat berätta om.

Fast hon "gick" bara med hingst from 16/11-13. Så innan går det lixom inte.
Om inte den relativt nykastrerade hingsten betäckte i juni och hon gått över två månader? Med det känns inte heller troligt.

Fram till 16/11 så bodde hon hemma, utanför ägarens fönster och gick under hela hösten med ett annat sto. Inga andra hästar.
16/11 flyttades hon till en lösdrift och 30/11 så ska hon enligt ansvarig/ägare av lösdrift och hingst blivit betäckt då han hoppade in i hennes hage.
 
Borde man inte på ultraljud mäta hur stort fostret var och därifrån säga ungefär hur gamalt det är? Tror man gör så på människor? Jag vet inte hur exakt en veterinär kan säga, men tänker att någon annan kanske vet? Eller om @KrullTroll 's veterinär uppgav med någon säkerhet?
Tänker att det är väldigt stor skillnad på om det skulle ha varit i juni eller november... Veterinären borde väll ha reagerat på att det var flera månader för liten/stor?

Jämför jag med min så ser hon stor och klar ut så som min såg ut vid fölning, inte alls som att det är flera månader i förväg. Men jag har bara haft ett föl och är inte super väl på läst för den delen heller.. Borde finnas någon som kan svara klart bättre.

Hon ultraljudades i slutet av februari senast och skulle då varit på runt 120 dygn. Vet tyckte dock att fölet såg stort ut och undrade om det inte kunde vara äldre. Men då hon inte varit i närheten av hingst så kan det inte vara så.
 
Det kan ha varit en hingst på rymmen som tagit sig in i hagen som den som ägde inte vågat säga något om. Till exempel. Finns hur många exempel som helst på sådant som verkat omöjligt men som sen visat sig vara möjligt. En betäckning kan ta tio sekunder.
 
Slänger in en bild från i våras som jämförelse, här ska hon om hon betäcktes i november vara på runt 150 dygn.
998478_10152102747183789_1970620601_n.jpg


Hon har en del häng-/kulmage sen innan så kanske blir man förvillad av hennes storlek nu pga den?

Och så här vanligt "sommar-rund" för några år sen.
298823_10150314378878789_446343521_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 086
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 239
Senast: Pritchel
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
797
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 228
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp