Dräktiga ston 2014 del 2

@KrullTroll jobbigt att inte veta.. Men extra koll om du kan? Dock inte så kul om det är långt i förväg.

Min kom ut tidig/prematur (skulle föla slutet av juli-augusti) och jag läste att desto senare stoet ska föla desto större är risken för det då stoet ogärna vill föla sent eftersom det överlag är mindre bra för fölet.
 
@KrullTroll jobbigt att inte veta.. Men extra koll om du kan? Dock inte så kul om det är långt i förväg.

Min kom ut tidig/prematur (skulle föla slutet av juli-augusti) och jag läste att desto senare stoet ska föla desto större är risken för det då stoet ogärna vill föla sent eftersom det överlag är mindre bra för fölet.

Det är lite så mina tankar går också. Att det är inte "normalt" att föla i slutet av oktober och att hon då "skyndar" på det.
Men får väl bara hoppas i sånna falla att fölet skyndat på sin utveckling också :(
 
@KrullTroll Positivt sett så brukar naturen vara fyndig och reda ut det mesta :)
Tänker på det där med päls som någon annan nämnde i tråden tidigare, att de på något vis verkar känna på sig redan i magen eller snabbt utveckla när de kommer ut tjockare päls om det behövs.

Mitt föl föddes innan 320 dygn (jag har svårt att minnas och kommer inte åt anteckningar nu, tror det var på dygn 316, 320 dygn verkar vara det som uppges som prematur) och visade inga tecken på att han inte var fullt utvecklad. Av det jag läst när jag försökte läsa på om tecken för prematur var att det verkar finnas hyffsat stort spektrum på vad som är normalt och när fölet kan vara "klart".

Jag har haft prematur som jag köpt som vuxen (minns inte exakt med hur mkt och det beror väll på hur man räknar för den delen med), hade gått bra för honom enligt uppfödaren. Han visade dock en del prematur-tecken om jag förstått det rätt, satinig päls och lite svag bland annat. Frös tydligen mer än andra föl (föddes tidigt så det var snö och vinter), behövde extra stöd för att orka och komma igång i början, men kom sedan ikapp.
 
Mitt ena sto fick föl i november för 2år sen hos förra ägaren, o hon gick 2v över tiden :) Håller tummarna att hon kniper tills den är färdigbakad...
 
Har hon haft föl förr?
Jag tror att den fölar inom några dagar.

Min Vet sa 9 h. I innan att det nog var 14 dagar kvar. Jag räknade fel o hon gick exakt 335 dagar.

Lycka till med vaket nu o hoppas att allt går väl.

Jag måste passa på o fråga om det är vanligt att fostersäcken går sönder innan ngt ens kommit ut?
Ena hovputan (heter det så?) var borta o kan den haft sönder säcken? Hovarna låg ju med undersidan uppåt mot tarmen.
 
Har hon haft föl förr?
Jag tror att den fölar inom några dagar.

Min Vet sa 9 h. I innan att det nog var 14 dagar kvar. Jag räknade fel o hon gick exakt 335 dagar.

Lycka till med vaket nu o hoppas att allt går väl.

Jag måste passa på o fråga om det är vanligt att fostersäcken går sönder innan ngt ens kommit ut?
Ena hovputan (heter det så?) var borta o kan den haft sönder säcken? Hovarna låg ju med undersidan uppåt mot tarmen.

Jepp, första fölet.
Även om jag räknat fel på några dagar så är ju faktum att hon betäcktes i slutet av november. Så tråkigt om det ska gå illa när hon gått så långt :(
 
Pust!
Tillåter mig själv att andas lite.
Amandas juver har nu gått tillbaka avsevärt.
7A04BDCB-D8E6-4CDB-BE72-C4FDF187A221_zpsub0lvtei.jpg


Kommer ju fortfarande hålla henne under uppsikt, men känns som att flyttchocken lagt sig något och hon kanske kniper ett tag till iaf :)
 
Så där såg inte min ut ens när hon fölade, men visst är det olika.
Min hade knappt några spenar som fölet kunde hitta, men nu är de utdragna:D

60 dagar kvar?
Knappast! Jag sätter 1 krona;) på inom 1 v.
 
Så där såg inte min ut ens när hon fölade, men visst är det olika.
Min hade knappt några spenar som fölet kunde hitta, men nu är de utdragna:D

60 dagar kvar?
Knappast! Jag sätter 1 krona;) på inom 1 v.

Amanda har fyllt sina juver varje sommar, även när hon inte gått med föl. Så det där är inget ovanligt för henne. :)

Jag hoppas verkligen du har fel då ett föl som föds så mycket för tidigt knappast har en chans att överleva.
Amanda är 18 år, detta är hennes första och enda föl. Hon har fått kraftig artros i båda sina framknän och ska fölet komma nu och inte överleva så känns allt bra tragiskt, vad är då meningen alls? :(
 
Men då har hon väl haft föl ngn gång?
Hur länge har du haft henne?

Förstår din oro.
Vi drog ju ut fölet för att rädda stoet.
 
@axel, nepp! Hon har aldrig haft föl.
Jag har henne på foder från ägaren som haft henne i 10 år.
Innan dess har hon inte heller haft föl. Iaf inget som berättats om eller som finns reggat någonstans.
 
Tänkte bara nämna att jag i år hade ett sto som fölade på dygn 304, det gick hur bra som helst, pigg o friskt stoföl, :) och nej det är inte felräknat på fölnings/betäckningsdatumet, då jag handbetäcker med egen leasad hingst så vet jag exakt betäckningsdatum ;)
 
Amanda fölade idag :(
En vackert kolsvart stoföl vart det. Stor för att ha två månader kvar att växa, felläge och död :cry:
Tog veterinären dryga timmen att vända och få rep runt frambenen och börja dra.
Nu har det gått 6 timmar och väntar i stallet på veterinär då efterbörden inte släpper :(

Veterinärens uppskattning var att den lilla varit död i drygt ett dygn.
Amanda har inte alls brytt sig om lillan som nu är begravd på gården (har tillstånd).
 
Amanda fölade idag :(
En vackert kolsvart stoföl vart det. Stor för att ha två månader kvar att växa, felläge och död :cry:
Tog veterinären dryga timmen att vända och få rep runt frambenen och börja dra.
Nu har det gått 6 timmar och väntar i stallet på veterinär då efterbörden inte släpper :(

Veterinärens uppskattning var att den lilla varit död i drygt ett dygn.
Amanda har inte alls brytt sig om lillan som nu är begravd på gården (har tillstånd).
Nej, vad tråkigt :(
Tråkigt för dig med @prunella
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 099
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Pritchel
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
797
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp