Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2016/2017

Jasså där ser man, min är inte direkt orolig. Hon har bara en hel massa värkar, och när hon började lyfta svansen och röra på den så trodde jag fasen det var dags.

Var upp för ett tag sedan och juvret har knappt gått ner sen i morse och då går hon ändå ute och betar och äter hö om dagarna. Bara för några dagar sedan var det skillnad på juvret morgon och kväll.

Nu har det varit lite större på kvällen ibland istället.

Vad säger det? :p

På dessa bilder ser jag heller inte längre den vita pricken som satt i spenen igår kväll, men hon har inget som droppat efter benen så tror inte det är mjölk heller.

I natt ska jag sova i stallet, har fått tagit ut två semesterdagar nu så kan nu vaka helt från idag om det behövs.

Det jobbiga är bara, kommer hon få droppande mjölk innan fölningen?
Hon är fortfarande väldigt matglad, sjukt nog! Men som sagt, äter inte lika mycket hö ute på dagen, hon går och små betar det lilla som finns i hagen vilket inte är mycket.
Sen har jag ökat på hö inne på natten iof, kanske det som gör henne mätt på dagen :p
 
Nu börjar det hända mer saker, ännu större juver på morgonen, skåran borta baktill.
Spenarna står fortfarande rätt ut (på morgonen brukar det ha blivit mjukare) och små små kristaller på ena spenen!
 
Gud vad spännande :) blir kanske föl snart då!

Min har också gjort någon halvdan gäspning i samband med en värk då hon lyft huvudet.

Inatt gjorde hon också någon skjutning med ryggen/rumpan vilket jag inte sett förr, när hon stod upp alltså.

Hon har även lyft och viftat med svansen, lyft bakbenen under sig.
Och även stått lite i kissposition, men ändå inte stått positionen utan det kom någon värk gissar jag. Såg bara så konstigt ut.

Nyss varit ut och kollat till henne, nu var det ännu en liiiten kristall men på andra spenen.
 
Och här går det undan nu

Var ut och tog in Miraz för och tvätta rent juvret då jag såg att det var lite skitigt mellan spenarna.

Juvret är ännu större nu och spenarna är fyllda och står rätt ut, grå/vit grumlig vätska kommer utan problem.

Testade det och den visade över 20, måste vara fel va??

Hon fick stå kvar inne en stund vilket hon inte sa nej till.
Blåser storm ute och nu kom det även lite regn!
 
Och här går det undan nu

Var ut och tog in Miraz för och tvätta rent juvret då jag såg att det var lite skitigt mellan spenarna.

Juvret är ännu större nu och spenarna är fyllda och står rätt ut, grå/vit grumlig vätska kommer utan problem.

Testade det och den visade över 20, måste vara fel va??

Hon fick stå kvar inne en stund vilket hon inte sa nej till.
Blåser storm ute och nu kom det även lite regn!
om spenarna är fyllda ut i spetsarna och refraktometern visar över 20, så närmar det sig... Om hon följer instruktionsboken och fölar inne på natten, så är det i natt du ska ha koll. Och nästa natt, om hon väntar.
(min egen lilla dam vägrar följa instruktionsboken, hon tycker det är bättre att föla i hagen på förmiddagen...)

Och för övrigt så har juvret vuxit ytterligare lite på min tjockis, så det verkar faktiskt finnas något mer än späck i magen på henne...
 
om spenarna är fyllda ut i spetsarna och refraktometern visar över 20, så närmar det sig... Om hon följer instruktionsboken och fölar inne på natten, så är det i natt du ska ha koll. Och nästa natt, om hon väntar.
(min egen lilla dam vägrar följa instruktionsboken, hon tycker det är bättre att föla i hagen på förmiddagen...)

Och för övrigt så har juvret vuxit ytterligare lite på min tjockis, så det verkar faktiskt finnas något mer än späck i magen på henne...


Jodå, nu har det droppat mjölk sen några timmar tillbaka. Hon står fortfarande inne för ut ville hon inte vid tre då jag tänkte släppa ut henne igen, var även då jag såg att hon fått droppande mjölk!

Spännande som tusan, kollar i kameran hela tiden!
 
Jodå, nu har det droppat mjölk sen några timmar tillbaka. Hon står fortfarande inne för ut ville hon inte vid tre då jag tänkte släppa ut henne igen, var även då jag såg att hon fått droppande mjölk!

Spännande som tusan, kollar i kameran hela tiden!
:banana::banana:
 
Ja min fröken har stått kvar inne i boxen sen efter halv 3 idag, bara käkar sitt hö och vilar, bajsar stup i ett men hon verkar inte orolig iaf.

Mjölken droppar för fullt nu när jag nattade henne, runnit längs benen också.

F8639CE4-6F57-4B9D-ABB8-9D8FB50CDFB8_zpsxps5isim.jpg

397CAC4E-708C-40DB-BC60-245CF2F4F862_zpswsaxi2ki.jpg

D13A4757-35A7-4B9A-90B3-9D0EA9749B8F_zpsisbxqndx.jpg


Fick INTE kolla henne bak så lät bli det, nu sitter vi och väntar för fullt här :heart Så spännande!
 
Ja min fröken har stått kvar inne i boxen sen efter halv 3 idag, bara käkar sitt hö och vilar, bajsar stup i ett men hon verkar inte orolig iaf.

Mjölken droppar för fullt nu när jag nattade henne, runnit längs benen också.

F8639CE4-6F57-4B9D-ABB8-9D8FB50CDFB8_zpsxps5isim.jpg

397CAC4E-708C-40DB-BC60-245CF2F4F862_zpswsaxi2ki.jpg

D13A4757-35A7-4B9A-90B3-9D0EA9749B8F_zpsisbxqndx.jpg


Fick INTE kolla henne bak så lät bli det, nu sitter vi och väntar för fullt här :heart Så spännande!

Jösses vad spännande!! Nu är det nära!! :banana::bump::banana::bump:
 
@tabac och @dobbis

Hon verkar fortfarande lugn, gått runt några ggr och skitit, pissat, dricker massa vatten blandat med och käka massa hö.

Nyss stått och vilat och då trampat med bakbenen och slå med svansen för att nyss lägga sig ner och sova en stund :o Nu står hon och äter igen, vad tusan!

Sen lite stup i ett kan hon göra det där ljudet då dom blåser ut, tex vid "fara"... Hon har gjort det några ggr, även när hon stått med mulen nere i höet :p
 
Ja min fröken har stått kvar inne i boxen sen efter halv 3 idag, bara käkar sitt hö och vilar, bajsar stup i ett men hon verkar inte orolig iaf.

Mjölken droppar för fullt nu när jag nattade henne, runnit längs benen också.

F8639CE4-6F57-4B9D-ABB8-9D8FB50CDFB8_zpsxps5isim.jpg

397CAC4E-708C-40DB-BC60-245CF2F4F862_zpswsaxi2ki.jpg

D13A4757-35A7-4B9A-90B3-9D0EA9749B8F_zpsisbxqndx.jpg


Fick INTE kolla henne bak så lät bli det, nu sitter vi och väntar för fullt här :heart Så spännande!

Oj oj oj va spännande:nailbiting::banana:
 
Fölvakar första natten på "riktigt" (dvs sitter i iskall bil utanför stallet och kollar kameran var femte minut) :up:. Tror inte hon kommer föla inatt då hon är super lugn och äter mest hela tiden. Hagkompisen fölade tidigare i kväll (fick rätt i att hon skulle få före min fast hon var beräknad efter), så man vet ju inte om det smittar :p.
 
här händer det sakta men säkert dygn 327


Damen börjar att stå mycket för sig själv i hagen och är en riktigt surkart :devil: mot 2åringen (2åringen har alltid fått komma och göra vad hon vill men inte längre) tål henne inte närmare än ca 3m...


Är ju så svårt att få på bild men magen har ändrat form ordentligt och är mycket mer v formad
Fuxsy är mycket mer slapp över bäckenbanden och syns inte på bilden men vid den mörka fläcken på magen så hade hon en hård puckel:heart


Juvret är från dag till dag mer fyllt för att nästa ha backat 2 :laugh::yuck: kan säga att det går inte att få ut en droppe ur dom spenarna...:rofl: Fuxsy bara tittar snett på mig när jag försöker...O_o
Från och med i natt så får hon stå inne på nätterna så det blir enklare att hålla kolla på damen, då hon som sagt är maiden sto och man vet inte hur snabbt hon ändrar sig och fölar i alla fall...:cautious: eller så väntar hon 2-3 veckor extra bara för att... :banghead::rage::arghh::meh:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 369
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp