Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2016/2017

Vi är på dag 354 idag. Har stått still mer eller mindre i tre veckor nu. De supersmå vaxproppar som försvann då har inte visat sig sen dess. Känns som om den mjölk som är mest flyttar runt i juvret. Segt, men än är vi inte på 374 som vid hennes första föl. Slow baked/cooked är inne har jag hört.
 
Nu har min tant börjat sätta lite juver, ovanligt tidigt för hennes del. Hon är beräknad till midsommarafton men har alltid gått 2-3 v över tiden men det här är kanske den gången som man inte behöver vänta och vänta och vänta!
Små halvfyllda påsar ännu så länge men slapp i bäckenbanden också :)
 
Veterinären var på genomresa i byn så jag kunde låna hennes refraktometer en gång. 15 blev det. Svaret säger ju inte så mkt eftersom jag inte vet när hon kommer föla, om värdet är på väg upp eller ner... Ska fortsätta försöka få tag i en.
 
Veterinären var på genomresa i byn så jag kunde låna hennes refraktometer en gång. 15 blev det. Svaret säger ju inte så mkt eftersom jag inte vet när hon kommer föla, om värdet är på väg upp eller ner... Ska fortsätta försöka få tag i en.

Min som har 335 den 2/6 började vi kolla i torsdags då låg hon på 17, sen 19 på fredagen och 20 sedan i lördags. Om hon följer sitt vanliga mönster så toppar hon, för att först få vit mjölk och sen droppa någon dag - minska till 22 på reffen ungefär och sen föla och när mjölken kollas direkt efter fölning så är den på topp igen.
 
Min som har 335 den 2/6 började vi kolla i torsdags då låg hon på 17, sen 19 på fredagen och 20 sedan i lördags. Om hon följer sitt vanliga mönster så toppar hon, för att först få vit mjölk och sen droppa någon dag - minska till 22 på reffen ungefär och sen föla och när mjölken kollas direkt efter fölning så är den på topp igen.
Min snälla veterinär lånar ut sin till mig fram till fölningen. Så jag ska följa min tänkte jag. Har även hört så att distriktarna har foalcheck och plasma hemma.
Till nästa år ska jag ha en refraktometer. Fattar inte att jag inte tog tag i det här tidigare i år!!
 
Intressant situation här...
Jag har ett sto som är beräknat att föla om ca 2 veckor, ett förstagångssto.
Problemet är bara att jag fortfarande inte är säker på om hon ens är dräktig... :crazy: Det är en extremt lättfödd shetlandsponny, som är fet som en tunna. Men hon är byggd så att hon skulle kunna vara väldigt rymlig. Framifrån/bakifrån syns absolut ingenting alls, men från sidan har magen lite av den "v-form" som är rätt typisk för avelsston av shetlandsras, men bara lite...
Nu tycker jag att det börjar hända lite i juverregionen, men jag ska vara ärlig och säga att jag inte är bombsäker på att det har med dräktighet att göra, det skulle kunna bero på hennes rejäla hull också.

Jag utgår ifrån att hon är dräktig och kollar henne utifrån det, men om det kommer ut nåt mer än bajs i bakänden återstår att se... :p
:laugh:
Så har jag känt till och från då magen ändrats till och från. Ibland ser hon bara jämntjock ut men sen kommer den där tunnan som sticker ut åt alla håll och kanter, då hon ser ut som vaggande damen. Min man var snäll nog och lägga kommentaren att jag kanske bara har stått och kramat och talat med en tom mage hela tiden :meh:
Jag vet att jag är nojjig men jag vill inte ha för höga förväntningar om nåt går fel även om jag börjar bli sprattlig över alla förberedelser :D
 
Här väntas det oxå. Fyllda juver som det droppar om och väldigt orolig i perioder.
Hoppas att fölis tänker komma snart! :bump:

1496153113280345014502_zpsiyhrkdlx.jpg
 
Min har aldrig haft problemet och vara själv och hon är väldigt nöjd över att få komma in nu också på nätterna, har man ligghall kan dom komma undan väder och vind samt flugfärna men nu har hon inte det och därför tog jag beslutet att ta in henne tidigare.

Kanske lika bra när hon varit lite lurig nu dessa dagar.

Men hon verkar lugn igen, juvret går inte ner direkt utan skiftar mer fyllningen från bak till fram och sen tillbaka till bakre delen osv osv. Men mindre blir det inte!

Tror faktiskt att jag kanske lär börja sova i stallet snart, men jag vet inte riktigt när.
Men vi får se vad som händer när vädret ändras från 30 + till regn :p

Verkligen superfint sto du har :heart

Tackar :D :love:

Mina andra ston har varit väldigt bra att ha själva, med dem har det varit lättare då man inte behövde tänka så mycket på sådana saker. Det är först nu som jag har haft lite huvudbry över hur jag ska hantera situationen. Det är uppenbarligen väldigt individuellt :idea::D
Vi vaccinerade henne häromdagen och som sagt, detta sto är en riktig drama queen som avskyr nålar, kastar sig, vägrar att bremsas så det blev att hålla hårt i hennes öra, då gick det. Alla sätt är bra utom de dåliga :angel:
 
Här har det regnat som faaan under precis hela dagen, Miraz bara kollade på mig i morse och sen ut över regnet och undrade säkert ifall hon verkligen måste gå ut :p

Nu har hon värkar varje dag, men ingen skillnad på vulvan men idag har juvret inte gått ner under dagen utan det är lite mer fyllt även ut i spenarna, liiite till i spentoppen går i men det är betydligt mer ner än förut, spetsen är inte lika kantig längre.
Ena spenen är lite mjukare än den andra också.

Vulvan fick jag inte kolla på nu innan jag nattade henne, big no no!

Det är verkligen så sjukt spännande =D

463AECFC-C198-4B16-A725-3F487220C87D_zpssbmgsagg.jpg

B2D2E9E0-9815-4A79-9A3E-AACBA19FEE63_zpsvx6jhzbj.jpg

0CEC6793-738A-4FF2-9D2C-6A360FE590DF_zps9pb6ckx4.jpg


Det vita på spenen är inte mjölk, det där förstår jag inte. Jag vet att hon har vita fläckar där (hon ska bli skimmel) och det var det ända jag såg innan jag tog bilden, men på bilden ser det mer ut som det sitter I spenhålet.... Lurigt, har blixt också, kanske därför det lyser upp iof?
 
Här har det regnat som faaan under precis hela dagen, Miraz bara kollade på mig i morse och sen ut över regnet och undrade säkert ifall hon verkligen måste gå ut :p

Nu har hon värkar varje dag, men ingen skillnad på vulvan men idag har juvret inte gått ner under dagen utan det är lite mer fyllt även ut i spenarna, liiite till i spentoppen går i men det är betydligt mer ner än förut, spetsen är inte lika kantig längre.
Ena spenen är lite mjukare än den andra också.

Vulvan fick jag inte kolla på nu innan jag nattade henne, big no no!

Det är verkligen så sjukt spännande =D

463AECFC-C198-4B16-A725-3F487220C87D_zpssbmgsagg.jpg

B2D2E9E0-9815-4A79-9A3E-AACBA19FEE63_zpsvx6jhzbj.jpg

0CEC6793-738A-4FF2-9D2C-6A360FE590DF_zps9pb6ckx4.jpg


Det vita på spenen är inte mjölk, det där förstår jag inte. Jag vet att hon har vita fläckar där (hon ska bli skimmel) och det var det ända jag såg innan jag tog bilden, men på bilden ser det mer ut som det sitter I spenhålet.... Lurigt, har blixt också, kanske därför det lyser upp iof?

Ditt sto ser precis ut som våran som är beräknad den 8 juni, men vår känsla är att den kommer i helgen. :)
 
Ditt sto ser precis ut som våran som är beräknad den 8 juni, men vår känsla är att den kommer i helgen. :)

Okej där ser man, min är beräknad den 7:e faktiskt.
Men jag har haft en svag magkänsla om att den tänker titta ut tidigare och tja, vi får se.

Hon har ätit mindre ute i hagen på dagarna men samma mängd inne på boxen, sedan så kan hon vara riktigt tjurig när man ska kolla igenom henne.

Bara på den korta stunden från kvällningen har hon skitigt 3 lr 4ggr nu, kliat svans/rumpan och vilat. Sen äter hon i vartannat och dricker mer än hon gjort andra nätter, lika igår.
 
Min är beräknad till den 18/6 och ska man gå på hur juvret ser ut, så lär hon gå en månad till... Bäckenbanden har släppt en del, men det finns mer kvar och vulvan är synligt längre och hon är även lite mörkare på insidan.

Magen skulle kunna ta över världen när som helst, så någonting växer uppenbart på insidan. :p
 
:laugh:
Så har jag känt till och från då magen ändrats till och från. Ibland ser hon bara jämntjock ut men sen kommer den där tunnan som sticker ut åt alla håll och kanter, då hon ser ut som vaggande damen. Min man var snäll nog och lägga kommentaren att jag kanske bara har stått och kramat och talat med en tom mage hela tiden :meh:
Jag vet att jag är nojjig men jag vill inte ha för höga förväntningar om nåt går fel även om jag börjar bli sprattlig över alla förberedelser :D
jag är likadan som du när det gäller förväntningarna... Jag har haft så många bakslag med henne, så att det verkligen ska komma ut ett levande, friskt föl ur henne, verkar smått otroligt...
 
Jag har bestämt mig för att ta ut två semesterdagar redan nu, imorgon och fredag.

Miraz är riktigt lurig och känner att jag gärna vill ha mer koll under dagarna också.

Hon höll mig vaken mellan 03-04 för jag trodde fasen det var på g, hon låg och lyfte och rörde med svansen samtidigt som hon hade värkar men hon låg inte platt på sidan.

Sen reste hon sig och efter det var det lugnt igen.

Juvret större i morse, men inte helt ner i spenarna ännu och vulvan ser inte slapp ut heller. Ett tag kvar men tror inte hon går full tid!
 
:p
Jag har bestämt mig för att ta ut två semesterdagar redan nu, imorgon och fredag.

Miraz är riktigt lurig och känner att jag gärna vill ha mer koll under dagarna också.

Hon höll mig vaken mellan 03-04 för jag trodde fasen det var på g, hon låg och lyfte och rörde med svansen samtidigt som hon hade värkar men hon låg inte platt på sidan.

Sen reste hon sig och efter det var det lugnt igen.

Juvret större i morse, men inte helt ner i spenarna ännu och vulvan ser inte slapp ut heller. Ett tag kvar men tror inte hon går full tid!
Två nätter i rad innan mitt föl kom var min orolig mellan 03 och 04. Så det är ett säkert tecken! :p
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 128
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp