Dräktiga ston 2017/2018

26173680_2308228235869508_2067325022340174660_o.jpg
fångade tysken på bild där hon stod och solade. Tror hon är rätt nöjd med livet
 
Mitt sto har fått ett ruggigt humör mot de andra i hagen.

Jag har skor på henne då hon rids men med de utsparkarna hon gör nu är jag i stånd att ta av skorna och ställa av henne för att inte riskera de andra i hagen

Hur hade ni gjort?
 
Jag fick ta bort mitt dräktiga sto strax innan jul. Otroligt jobbigt men inget svårt beslut då hon antagligen inte ens hade överlevt ett par veckor till. Hon hade tumörer som bland annat satt i luftvägarna, och på slutet förökade sig väldigt snabbt... Jag försöker vara nöjd med att jag fått 4 fina ston efter henne, men det var ju verkligen inte så här det skulle sluta. Hon var dräktig med Canterbury och hade inte kastat fölet, hon var pigg och fin i hull trots allt, men svårt att andas...
 
Jag fick ta bort mitt dräktiga sto strax innan jul. Otroligt jobbigt men inget svårt beslut då hon antagligen inte ens hade överlevt ett par veckor till. Hon hade tumörer som bland annat satt i luftvägarna, och på slutet förökade sig väldigt snabbt... Jag försöker vara nöjd med att jag fått 4 fina ston efter henne, men det var ju verkligen inte så här det skulle sluta. Hon var dräktig med Canterbury och hade inte kastat fölet, hon var pigg och fin i hull trots allt, men svårt att andas...

Fy så trist.
Jag beklagar verkligen!
 
Jag fick ta bort mitt dräktiga sto strax innan jul. Otroligt jobbigt men inget svårt beslut då hon antagligen inte ens hade överlevt ett par veckor till. Hon hade tumörer som bland annat satt i luftvägarna, och på slutet förökade sig väldigt snabbt... Jag försöker vara nöjd med att jag fått 4 fina ston efter henne, men det var ju verkligen inte så här det skulle sluta. Hon var dräktig med Canterbury och hade inte kastat fölet, hon var pigg och fin i hull trots allt, men svårt att andas...

Så hemskt, jag beklagar förlusten :heart
 
Jag fick ta bort mitt dräktiga sto strax innan jul. Otroligt jobbigt men inget svårt beslut då hon antagligen inte ens hade överlevt ett par veckor till. Hon hade tumörer som bland annat satt i luftvägarna, och på slutet förökade sig väldigt snabbt... Jag försöker vara nöjd med att jag fått 4 fina ston efter henne, men det var ju verkligen inte så här det skulle sluta. Hon var dräktig med Canterbury och hade inte kastat fölet, hon var pigg och fin i hull trots allt, men svårt att andas...

Usch så tråkigt, beklagar :cry::heart
 
Beklagar :heart

Elvira som vi köpte för 10 år sedan har aldrig varit så nöjd med livet som nu. Fluffig och med en go mage! Som en vän sa, vårt första föl, skräckblandad förtjustning:love::nailbiting:
 
Jag fick ta bort mitt dräktiga sto strax innan jul. Otroligt jobbigt men inget svårt beslut då hon antagligen inte ens hade överlevt ett par veckor till. Hon hade tumörer som bland annat satt i luftvägarna, och på slutet förökade sig väldigt snabbt... Jag försöker vara nöjd med att jag fått 4 fina ston efter henne, men det var ju verkligen inte så här det skulle sluta. Hon var dräktig med Canterbury och hade inte kastat fölet, hon var pigg och fin i hull trots allt, men svårt att andas...

Fy vad tråkigt. Beklagar verkligen. :(
 
Idag fick min sin andra vaccination. Hon blev eld och lågor över att få komma ut och åka transport, trodde hon skulle få komma ut på roligheter lilla hjärtat.

Hon har lugnat sig i hagen nu. Inte alls samma utfall, Muggen på henne är fortfarande hemsk och vi kämpar med den. Smörjer med salicinsyrevaselin och honungssalva. Vilket gav bra resultat samt lite magbalans. Tycker det går åt rätt håll men glömmer vi en kväll så är det bara att börja om.
Hoppas det håller sig lite fruset nu så vi slipper geggan ett tag
 
vad ger ni för kraftfoder och tillskott till era ston som är längre gångna i dräktigheten? någon som ger kalk?, hur mycket ger ni av de isåfall?
 
Hur stora är er ston nu? Min är på 270 och är jättestor i jämförelse med andra sto jag har känt förut men hon är liksom inte fet. Går på fri tillgång men äter inte konstant utan snarare känner jag oro vissa dagar om hon fått tillräckligt i sig.:o
Får lite kraftpellets, mineraler och tillskott också. Hon har tidigare lämnat stora avkommor.
 
Hur stora är er ston nu? Min är på 270 och är jättestor i jämförelse med andra sto jag har känt förut men hon är liksom inte fet. Går på fri tillgång men äter inte konstant utan snarare känner jag oro vissa dagar om hon fått tillräckligt i sig.:o
Får lite kraftpellets, mineraler och tillskott också. Hon har tidigare lämnat stora avkommor.
Eheh min på 255 dygn börjar se lönnfet ut, typ. Nu kan man iaf se att hon är dräktig men stor är hon inte. Fri tillgång på hösilage i hagen, vi har bytt till ett blötare parti t.o.m för högre smaklighet då hon äter mindre av det torra. Får gå ute dygnet runt vid fint väder för hon äter bättre då än när hon står inne på natten (då petar hon i sig max 4 kg hö). Tas in varje kväll och får en skopa proteinmusli (mer äter hon inte upp....), selo-e, mineraler och lite betfor.

Hon är jätteblank och fin och träckkollad och maskad enligt konstens alla regler. Kollade tänderna i februari och slipade lite. Hon är helt enkelt ointresserad av mat. :cool: Hon är absolut inte mager eller ens tunn, men hon har ett bra "ridhästhull" och det duger inte riktigt när hon ska ge di om några månader.

Den på 160 dygn ser ut som en _tunna_, hon slår till och med den andra svarta jag hade som också var massiv. Maten står ut på alla håll och kanter och hon äter, äter, äter. Så det där är helt enkelt väldigt individuellt hur stora de blir. :)
 
IMG_1301.JPG
Celia passerade 220 dygn igår så nu har två tredjedelar av tiden gått. Hon går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Hon har alltid varit ett matvrak men är nu inte så intresserad av grovfoder. Hon tilläggsfodras med hippo grov alfa.

Det ska bli så spännande att se hur hon blir som mamma. Hennes egen mamma som var dominant och argsint innan hon fick första fölet blev en fantastiskt bra mamma. Hon blev klok och generös och lagom beskyddande, och detta satt i efter dräktigheten. Celia skulle behöva mogna mentalt.

Igår la sig fostret på höger sida.
 
vad ger ni för kraftfoder och tillskott till era ston som är längre gångna i dräktigheten? någon som ger kalk?, hur mycket ger ni av de isåfall?

Vi get stona 30g foderkalk per dygn, 1 dosmått Selo-E (organiskt selen) samt ser till att deras grundbehov av protein täcks av grovfoder/lusern/potatisprotein.

Alla har uträknad foderstat :)
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 956
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 167
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 282
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp