Dräktiga ston 2017/2018

Låter som att du också haft det kämpigt; men vad skönt att ha hittat en strategi som verkar fungera för er! :) Oj, finns det aptithöjande pulver? Hade jag ingen aning om, det kan absolut vara nåt för min också så det ska kollas upp!
Såhär ser hinken ut! Ursäkta all slabb på den, den är populär!

26993347_10155812960731223_7709135001069200062_n.jpg
 
Det är foderjäst! Min äter MKT bättre på det.
Men jag sparar det tills att det verkligen behövs.

1 dl/dag, i pulver. Så det ska ju helst blötas upp och serveras med annat.
Vilket oxå är en anledning till att jag väntar med det... Fryst mat är nog inte så populärt! Men så är jag oxå lite rädd att det ska tappa effekten lagom tills att det behövs som bäst.

Bonus, man får med ett dl mått i hinken! :D Jag tycker att jag alltid har för lite dl mått hemma så när jag köper en ny hink så åker det in i köket istället :p
Åh, gud vad bra, den ska inhandlas, tack för tips!
 
Åh, gud vad bra, den ska inhandlas, tack för tips!
Varsågod!

KL

Idag tog jag den där efterlängtade barbackaturen!
Gud så snäll häst jag har! Hon var PIGG! Och taktade/studsade första 10 metrarna. Efter 1 km vände vi hemåt igen och jag försökte mig på lite trav, varpå hon gör ett litet glädjeskutt och kastar med huvudet så att jag nästan åker av :rofl:

Då ändrar hon attityd HELT! Och oj så försiktigt hon bär mig! I den mjukaste traven har suttit i! Ingenting rörde sig verkligen! :love::love::love: (Tölt kan slänga sig i väggen!!)

Rider kanske 200 meter till och sedan hoppar jag av och klappar henne.

Detta var 14e gången hon hade ryttare på ryggen, så jag är supernöjd med min älskade häst! :love::love:
 
Hur gammal är hon? Min kollade vi tänder på för nästan exakt ett år sen, hon hade ett litet vågbett men absolut inte så stora problem att jag tar risken att sedera ner henne och transporterar henne högdräktig. Tysken är värre isf, så henne får vi kolla så fort fölet är ute men hon ser ut som en köttbulle.

Min är samma, ger allt till fölet, den född -16 är det tjockaste jag sett faktiskt i unghästväg, och oerhört matglad och har varit sen han var liten. Det var också den här som fick juverinflammation efter förra avvänjningen, trots att jag alltid drar bort krafften. Hon mjölkar helt enkelt som en kossa. Vi får väl trösta oss med att det finns nog inget sto som svälter ihjäl av att ge di, även om de ser för tråkiga ut.

Hon är 15 så alldeles för ung för att ha tandfickor till den grad hon har egentligen. De kom väldigt plötsligt då hon alltid kollas 2 ggr per år, men när de är dräktiga/har föl kan man ju inte sedera och hålla på för mycket. När den här är ute skall vår egen vet försöka intensivbehandla, och får vi inte bukt med det finns det en expert vi kan vända oss till.

Nej som tur är välter de knappast ihjäl, men det är så tråkigt när stoet kanske inte är jordens vackraste till att börja med, och så ser hon ut som ett magert spöke när man visar fölungarna också (som nästintill rullar fram) :rofl::wtf:
 
Hej!

Hoppar in i tråden med mitt sto som är dräktig med Demand (swb). Cirka dygn 240 nu.

Hon växer så det knakar men jag känner inte alls mycket rörelser ifrån fölet. Hur mycket rörelser känner ni?

(Dagens fölmage)
Visa bifogad fil 10858

Jag upplever att det är väldigt olika från föl till föl. En vi hade hoppade hela magen på med jämna mellanrum. Den försökte galoppera innan bakbenen var ute ur mamman, och den var alltid på språng när den var vaken sedan.

Medans de andra har man sett någon spark här o där, en såg jag ingen spark på alls och den var rätt lat även när den kom ut.
 
Jag brukar inte heller känna så mycket. Dock såg och kände jag förra året en hov som stack upp på rumpan/ryggen på stoet. Det var typ en-två dagar innan fölis föddes så den låg långt bak och långt ner.
 
Skönt att ni är fler som inte känner så mycket rörelser, känns som om dom flesta känner sparkar från fölet varje dag just nu utom jag..

Men fölet har gömt sig för mig under hela dräktigheten. Dygn 16 sa dom att hon inte var dräktig. Dygn 19 visade det sig att hon var dräktig. Dygn 45 såg vi fölet ytterst lite. Dygn 90 låg det för långt in/ner så då fick jag bara se navelsträngen på ultraljudet.
 
Vår har varit extremt livlig enligt veterinären. Det är ovanligt med så mkt rörelser sa denne till mig. Jag tycker lite synd om vårt sto som har en sån livlig rackare som håller på. Har en känsla av att den kommer vara väldigt livlig när den kommer ut också. :D:nailbiting::p
 
Hej på er!
Mitt sto är dräktig på ca 200:e dygnet. De senaste dagarna har hon börjat ställa sig och trampa med bakbenen - lyfter höger bak och vänster bak om vart annat, liksom ”gungar” på höfterna, ställer sig brett isär med bakbenen, lyfter på svansen och så vidare, nästan som om hon ska kissa, fast det är inte det hon håller på med. Håller på så kanske en halv minut, har ibland sett henne göra det flera gånger om dagen.
Någon av er som känner igen beteendet? Urinvägsinfektion? Fostret som stökar runt? Eller nåt annat? Ringer och rådfrågar veterinären på måndag för säkerhets skull, men tänkte ändå höra mig för här om det kanske är något ”känt dräktighetsbeteende”?

Ha det gott alla väntande, längtande ❤️
 
Hej på er!
Mitt sto är dräktig på ca 200:e dygnet. De senaste dagarna har hon börjat ställa sig och trampa med bakbenen - lyfter höger bak och vänster bak om vart annat, liksom ”gungar” på höfterna, ställer sig brett isär med bakbenen, lyfter på svansen och så vidare, nästan som om hon ska kissa, fast det är inte det hon håller på med. Håller på så kanske en halv minut, har ibland sett henne göra det flera gånger om dagen.
Någon av er som känner igen beteendet? Urinvägsinfektion? Fostret som stökar runt? Eller nåt annat? Ringer och rådfrågar veterinären på måndag för säkerhets skull, men tänkte ändå höra mig för här om det kanske är något ”känt dräktighetsbeteende”?

Ha det gott alla väntande, längtande ❤️

Förvärkar skulle jag säga. De får lite "småkolik" symptom ibland, men håll lite koll så att det inte är riktig kolik.

Brukar bli mer o mer ju närmare de kommer och gå lite i perioder. Min märr står o trycker rumpan mot väggen när hon får förvärkar, försöker väl hålla bebisen inne så länge som möjligt. Med det här vädret så kan jag inte klandra henne. 5 veckor kvar till beräknad tid!
 
Förvärkar skulle jag säga. De får lite "småkolik" symptom ibland, men håll lite koll så att det inte är riktig kolik.

Brukar bli mer o mer ju närmare de kommer och gå lite i perioder. Min märr står o trycker rumpan mot väggen när hon får förvärkar, försöker väl hålla bebisen inne så länge som möjligt. Med det här vädret så kan jag inte klandra henne. 5 veckor kvar till beräknad tid!

Tack för svar! Åh, kan de ha förvärkar så pass tidigt alltså? Min är beräknad runt midsommar.
 
Tack för svar! Åh, kan de ha förvärkar så pass tidigt alltså? Min är beräknad runt midsommar.

Tänk att varje dräktighet är lika olika som varje graviditet. Vissa får förvärkar tidigt, andra sent, vissa är pigga under hela graviditeten, andra är trötta.

De kan ju bli irriterade för att bebis rör sig så mkt med.
 
Tänk att varje dräktighet är lika olika som varje graviditet. Vissa får förvärkar tidigt, andra sent, vissa är pigga under hela graviditeten, andra är trötta.

De kan ju bli irriterade för att bebis rör sig så mkt med.
Så sant som du säger! Usch, man blir så nojig.. och detta är bara mitt andra föl, så är oerfaren på området Men nu känner jag mig lugnare! Tack!
Hoppas allt går bra för dig och ditt sto de sista veckorna. Spännande
Tänk att varje dräktighet är lika olika som varje graviditet. Vissa får förvärkar tidigt, andra sent, vissa är pigga under hela graviditeten, andra är trötta.

De kan ju bli irriterade för att bebis rör sig så mkt med.

Så sant som du säger! Usch, man blir så nojig.. och detta är bara mitt andra föl, så är oerfaren på området ;) Men nu känner jag mig lugnare! Tack!
Hoppas allt går bra för dig och ditt sto de sista veckorna. Spännande :D
 
Bytt till högkoncentrerat kraftfoder till damen som nu börjat ta sig lite bättre. 3-åringen har definitivt blivit rundare också, så det ligger nog en liten mini-Franklin och skvalpar därinne! :D

Säger till tant på dygn 270 "Se söt ut!" varpå hon ger mig en blick som säger:

"Va?! Ska du slå mig??O_o "
9s3EmSD.jpg
Vilket foder ger du din? Ska köpa sånt där aptithöjande nu när jag är hemma från semestern, men kanske skulle prova foderbyte också. Min äter krafft muskel nu
 
Vilket foder ger du din? Ska köpa sånt där aptithöjande nu när jag är hemma från semestern, men kanske skulle prova foderbyte också. Min äter krafft muskel nu

Jag ger extra soja och potatisprotein vid sidan om så jag ger mustangs protein + som är fritt från de råvarorna. Gillar egentligen inte färdigfoder men detta fick bli en nödlösning :banghead:
 
Jag ger extra soja och potatisprotein vid sidan om så jag ger mustangs protein + som är fritt från de råvarorna. Gillar egentligen inte färdigfoder men detta fick bli en nödlösning :banghead:
Ska kolla in det. Pyttsade med råvaror förra vintern med denna hästen, slutade med att jag stod med hur mycket havre, lucernhack och betfor som helst då hon vägrade äta det till slut.... Blir gråhårig.
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 916
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 150
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp