Dräktiga ston 2017/2018

Dagsfärska bilder på mina två. Lilla brun ska ha om drygt 2,5 månad och den svarta om 5,5 månad. Tysken som har gått runt i nåt rosaskimrande tillstånd sen hon blev dräktig har börjat återgå till verkligheten. ;)
19264709_2328097827215882_8871347079333944422_o.jpg


view_full_size
 
Nu börjar det hända lite spännande saker! Ibrizaa har börjat fylla i liiiite i juvret, det syns ju så himla bra på förstagångare!

Hon är riktigt pigg nu, och igår smet hon före när jag skulle ta ut hingsten för en ridtur :rofl:
Så idag blir det en promenad för damen! Det tror jag att hon kommer uppskatta något enormt!

Idag är det 46 dagar kvar till beräknad fölning! Och juverbilden är tagen igårkväll!

26907976_10155807299501223_2436004517748592952_n.jpg


photo.php


photo.php
 
Uppdatering från promenaden!

Jäklar vad pigg hon var! Frustade och taktade! Är det isfritt imorgon så kanske jag ger mig ut på en kort barbackatur på henne!
 
260 dygn för gamla W som ger oss gråa hår med att inte vara så hungrig :meh::cautious: Trots lusern, potatisprotein och betfor går hon inte upp i vikt, och vi vet att hon rasar i vikt sista veckorna/efter fölning, samt ger allt hon får i sig i di till fölungen *suck*
h5zjMhG.jpg
2hc70lY.jpg

Bonusbild på den andra (med sin fula sneda bläs) som är på dygn 181. Hon är 3 så magen syns knappt ännu, om hon ens är dräktig fortfarande... Liten skitunge till unghingst såg till att bli med i bakgrunden också :p
ZkcxU1j.jpg
 
260 dygn för gamla W som ger oss gråa hår med att inte vara så hungrig :meh::cautious: Trots lusern, potatisprotein och betfor går hon inte upp i vikt, och vi vet att hon rasar i vikt sista veckorna/efter fölning, samt ger allt hon får i sig i di till fölungen *suck*
h5zjMhG.jpg
2hc70lY.jpg

Bonusbild på den andra (med sin fula sneda bläs) som är på dygn 181. Hon är 3 så magen syns knappt ännu, om hon ens är dräktig fortfarande... Liten skitunge till unghingst såg till att bli med i bakgrunden också :p
ZkcxU1j.jpg
Åh vad jag känner igen matproblematiken!! Är de släkt våra tros? :cool: Tur att det kommer en lång betesperiod efter fölning, får väl släppa min på nån av de odlade vallarna...
 
Nu börjar det hända lite spännande saker! Ibrizaa har börjat fylla i liiiite i juvret, det syns ju så himla bra på förstagångare!

Hon är riktigt pigg nu, och igår smet hon före när jag skulle ta ut hingsten för en ridtur :rofl:
Så idag blir det en promenad för damen! Det tror jag att hon kommer uppskatta något enormt!

Idag är det 46 dagar kvar till beräknad fölning! Och juverbilden är tagen igårkväll!

26907976_10155807299501223_2436004517748592952_n.jpg


photo.php


photo.php

Är det vanligt att de börjar fylla på då?
 
Åh vad jag känner igen matproblematiken!! Är de släkt våra tros? :cool: Tur att det kommer en lång betesperiod efter fölning, får väl släppa min på nån av de odlade vallarna...

Jag önskar vi hade odlade vallar! Hon får gå tom efter i år och återhämta sig. Hon har utvecklat tandfickor som kan vara del i att hon inte är så entusiastisk i maten, så vi skall behandla det och se om vi kan få ordning på dem så kanske det blir betäckning 2019 igen. Träligt när man liksom inte ens får i dem det de behöver -innan- fölen kommer. Den vi hade förra året var som en köttbulle, och stoet som ett benrangel :arghh:
 
Är det vanligt att de börjar fylla på då?
Det är nog väldigt olika!
Juvret är ju långt ifrån klart på henne.

Ena Märren vi har brukar fylla på MKT, om hon fölar sent, minst 3 månader innan BF. Så pass att man nästan skulle vilja vaka om man inte kände henne.

Men att de börjar lite drygt en månad innan känns ganska normalt.
 
Jag önskar vi hade odlade vallar! Hon får gå tom efter i år och återhämta sig. Hon har utvecklat tandfickor som kan vara del i att hon inte är så entusiastisk i maten, så vi skall behandla det och se om vi kan få ordning på dem så kanske det blir betäckning 2019 igen. Träligt när man liksom inte ens får i dem det de behöver -innan- fölen kommer. Den vi hade förra året var som en köttbulle, och stoet som ett benrangel :arghh:
Hur gammal är hon? Min kollade vi tänder på för nästan exakt ett år sen, hon hade ett litet vågbett men absolut inte så stora problem att jag tar risken att sedera ner henne och transporterar henne högdräktig. Tysken är värre isf, så henne får vi kolla så fort fölet är ute men hon ser ut som en köttbulle.

Min är samma, ger allt till fölet, den född -16 är det tjockaste jag sett faktiskt i unghästväg, och oerhört matglad och har varit sen han var liten. Det var också den här som fick juverinflammation efter förra avvänjningen, trots att jag alltid drar bort krafften. Hon mjölkar helt enkelt som en kossa. Vi får väl trösta oss med att det finns nog inget sto som svälter ihjäl av att ge di, även om de ser för tråkiga ut.
 
Åh vad jag känner igen matproblematiken!! Är de släkt våra tros? :cool: Tur att det kommer en lång betesperiod efter fölning, får väl släppa min på nån av de odlade vallarna...

Jag har lite samma problem med min. Hon är inte tunn, men jag vet ju hur knepig hon kan vara att få upp i vikt. Och hon äter otroligt lite!

Hon får ju ca 3 kilo krubbmat just nu, och till det ca 1-1,5 kilo hö när hon är inne. För mer äter hon inte upp på de 8 h hon är inne.
Ett sto jag hade fick gå ensam, för hon behövde få fri tillgång på lusern för att hålla vikten. Åt väl 7 kilo av det, så inga direkta mängder. Lär väl bli samma med henne gissar jag.
Hon har fri tillgång på hösilage på dagarna och står mest o äter, men hon är en sån som tar ett strå i taget...

Men hon är ju pigg och glad i dagsläget iaf. Får hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga när fölet kommer.
 
Jag har lite samma problem med min. Hon är inte tunn, men jag vet ju hur knepig hon kan vara att få upp i vikt. Och hon äter otroligt lite!

Hon får ju ca 3 kilo krubbmat just nu, och till det ca 1-1,5 kilo hö när hon är inne. För mer äter hon inte upp på de 8 h hon är inne.
Ett sto jag hade fick gå ensam, för hon behövde få fri tillgång på lusern för att hålla vikten. Åt väl 7 kilo av det, så inga direkta mängder. Lär väl bli samma med henne gissar jag.
Hon har fri tillgång på hösilage på dagarna och står mest o äter, men hon är en sån som tar ett strå i taget...

Men hon är ju pigg och glad i dagsläget iaf. Får hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga när fölet kommer.
Vad skönt att din iaf äter sin krubbmat! Här har jag det delikata problemet att min bara äter krafften om _alla_ hästarna står inne i sina boxar, och jag kan inte ge mer än 1 kg Müsli, mer vill hon inte ha, toppat med betfor och mineraler. Hon hade inte rört maten om hon gått själv då hon är så flockbunden (blir värre när hon är dräktig), och bör helst gå ute i hagen dygnet runt för då äter hon mest grovfoder.

Hon är speciell, fantastisk som mamma men jag känner att hon funkar inte optimalt hos mig så hon ska säljas här framöver, hon låg ute till salu redan i somras men jag ångrade mig när tysken blev dräktig då jag ville ha sällskap till henne.
 
Vad skönt att din iaf äter sin krubbmat! Här har jag det delikata problemet att min bara äter krafften om _alla_ hästarna står inne i sina boxar, och jag kan inte ge mer än 1 kg Müsli, mer vill hon inte ha, toppat med betfor och mineraler. Hon hade inte rört maten om hon gått själv då hon är så flockbunden (blir värre när hon är dräktig), och bör helst gå ute i hagen dygnet runt för då äter hon mest grovfoder.

Hon är speciell, fantastisk som mamma men jag känner att hon funkar inte optimalt hos mig så hon ska säljas här framöver, hon låg ute till salu redan i somras men jag ångrade mig när tysken blev dräktig då jag ville ha sällskap till henne.

Ja men hon är sämre på grovfoder :D
Hon gick på lösdrift i höstas och såg hemsk ut trots att jag öste i henne kraftfoder. Men så var hon absolut lägst i rang, och det var inte jättebra stämning i hagen. Många hästar med rejäla bitmärken...
Men jag fick upp hennes hull innan högdräktigheten, så det känns bra.

Hon får ett litet överskott på protein nu, men jag vill gärna ha sojan invand så att jag lätt kan få i henne mkt protein när fölis kommer! Så hon får 2 dl nu, så att jag snabbt kan öka till 5 dl när det behövs :)

Och så finns det aptithöjande pulver på granngården, det har jag tänkt börja ge henne igen när fölis kommer, det hade stor effekt sist!
 
Ja men hon är sämre på grovfoder :D
Hon gick på lösdrift i höstas och såg hemsk ut trots att jag öste i henne kraftfoder. Men så var hon absolut lägst i rang, och det var inte jättebra stämning i hagen. Många hästar med rejäla bitmärken...
Men jag fick upp hennes hull innan högdräktigheten, så det känns bra.

Hon får ett litet överskott på protein nu, men jag vill gärna ha sojan invand så att jag lätt kan få i henne mkt protein när fölis kommer! Så hon får 2 dl nu, så att jag snabbt kan öka till 5 dl när det behövs :)

Och så finns det aptithöjande pulver på granngården, det har jag tänkt börja ge henne igen när fölis kommer, det hade stor effekt sist!
Låter som att du också haft det kämpigt; men vad skönt att ha hittat en strategi som verkar fungera för er! :) Oj, finns det aptithöjande pulver? Hade jag ingen aning om, det kan absolut vara nåt för min också så det ska kollas upp!
 
Låter som att du också haft det kämpigt; men vad skönt att ha hittat en strategi som verkar fungera för er! :) Oj, finns det aptithöjande pulver? Hade jag ingen aning om, det kan absolut vara nåt för min också så det ska kollas upp!
Det är foderjäst! Min äter MKT bättre på det.
Men jag sparar det tills att det verkligen behövs.

1 dl/dag, i pulver. Så det ska ju helst blötas upp och serveras med annat.
Vilket oxå är en anledning till att jag väntar med det... Fryst mat är nog inte så populärt! Men så är jag oxå lite rädd att det ska tappa effekten lagom tills att det behövs som bäst.

Bonus, man får med ett dl mått i hinken! :D Jag tycker att jag alltid har för lite dl mått hemma så när jag köper en ny hink så åker det in i köket istället :p
 
Hej hej - jag har tre dräktiga. 64, 82 och 102 dygn kvar till beräknat. Förväntar mig att åtminstone den första går över. 1/4 kan det ju vara riktigt busväder, men man vet ju aldrig.
Den som har 82 dygn kvar brukar alltid gå mellan 330-335 dagar så det borde ju bli runt beräknat.
Hon är också en sådan som ger ALLT till sitt föl och ser ut som ett staket när fölet är runt 2-4 månader. Henne ger vi allt vi kan nu men tyvärr är hon inte sådär jätte intresserad. Kraftfoder gillar hon men ratar gärna lite hö då och då.
Här är hon - Cuba (sv rp) e Orchis Frivaldi - Gimmic dräktig med FS Mr Right
dygn_232.jpg


Sedan har jag Tulci (kwpn) e Corland - Calvados dräktig med Orlando
dygn_248.jpg


och till sist Poohlia (sv rp) e Veronas Gerswin - Paddock Camrgue dräktig med FS Mr Right
dygn_209.jpg
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 983
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 167
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 282
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp