Dragkedja eller inte på ridstövlar?

ylvalill

Trådstartare
Har bestämt mig för att köpa ett par ordentliga ridstövlar. Tanken är att framför allt ha dem till dressyrträningar (och tävlingar, om det någon gång skulle bli några...). Har tittat lite på Cavallo, mest för att jag har ett par gamla Cavallo sen tidigare, men funderar på det här med dragkedja. Ska man satsa på det, eller är det bättre att låta bli? Visserligen är det rätt bökigt att få på och av sig stövlar som saknar dragkdeja, men dragkedjor har ju å andra sidan en förmåga att gå sönder och dessutom kan de knöla ihop sig och bli allmänt obekväma. Finns det någon som köper stövlar utan dragkedja nu för tiden, eller är det helt "ute"?

Det här med märken är ju också en djungel. Har som sagt kikat på Cavallo, men funderar även på Petrie eller Königs. Vad är det för för- och nackdelar med de olika märkena, vad skiljer dem åt?

Mina gamla stövlar har mjukt skinn på insidan medan utsidan är hård, finns detta på de nya modellerna också?

Behöver alla tips jag kan få i ridstöveldjungeln för jag känner mig fullkomligt vilse! :angel:
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Själv köpte jag mina med dragkedja och snörning på hööks. Tycker de håller kanon! Använde dem varje dag i 2 år och det enda som släppt är en söm i övre kanten av dragkedjan. Allt annat är helt. Nu har jag gått upp i vikt och kan inte ha dem. Men håller på att gå er nu och hoppas komma i dem under vintern:)

Har aldrig märkt något obehag av drgagkedjan!
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Klart du ska ha dragkedja! :D Jag har ett par Cavallo Piaff Plus som har dragkedja fram och det är helt överlägset! Jag känner inte alls av dragkedjan, har inte hört någon annan som gjort heller?

Vad gäller märkena som du räknade upp så är det ju bra stövlar allihopa. Tror det mest är en smaksak vad man väljer. Du får prova runt lite. :) Jag har alltid haft Cavallo och varit nöjd med dom.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Tror att det är smaksak, jag vill hellre ha utan, tycker det är snyggare och de är inte så mycket bökigare, och om det nu är det, so what om man bara ska ha dom till fin? : P Däremot mina hemmastövlar har både dragkedja och fulsnörning, men så var det nog dom enda billiga stövlarna i min storlek (korta skaft).

Sedan handlar det om kvalité, sätter man i dragkedja i efterhand ska man försöka se till att det görs ordentligt, så att det inte lossnar direkt, samma med stövlarnas läder, alla har olika kvalité, det finns både hårda och mjuka, fuskläder och äkta läder.

Skillnad på märkena är jag inte alls bra på, men det handlar väl om designen, vet inte hur det skiljer sig kvalitétsmässigt på lädret..
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Jag har ett par Cavallo Piaff Plus, dragkedja fram på insidan.

Betydligt snyggare än utan då stöveln kan vara mycket tajtare runt hela benet. Jag har bytt dragkedja en gång, men det var för att jag inte skötte den ordentligt.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Jag har Königs Grandgester med dragkedja på insidan fram och jag skulle aldrig vara utan!
Provade massa stövlar på en hästaffär och jag fastnade i ett par stövlar utan dragkedja, hon som hjälpte mig sa att en hade varit fast i två timmar en gång. Men dom hade garanti så dom kunde klippa upp dom om det verkligen behövdes. Min kusin fastnade i sina efter en tävling, hon tjöt när folk stod och försökte få av henne dom.
Nej jag skulle aldrig vara utan dragkedja x)
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Jag hade nog satsat på Königs.

Och absolut skulle jag satsat på ett par stövlar med dragkedja om jag vore du!
Jag tror knappast inte att de går sönder i första taget, bara man tar hand om dem och dessutom går de ju att byta om det skulle vara så. Sen så har man ju säkerligen viss garanti när man köper dem också. Jag tycker snarare att passformen blir lite bättre med dragkedja. Man kan ju oftast bestämma var dragkedjan ska sitta om man måttar, själv tycker jag det är snyggast fram på insidan.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Jag har ett par Cavallo utan dragkedja men mina nästa stövlar, när jag nu får råd (=inte student längre :p), kommer jag definitivt att köpa ett par stövlar med dragkedjan fram på insidan. Lutar nog åt ett par Cavallo Piaff Plus för min del. Tycker att passformen blir bättre och de sitter snyggare när det är dragkedja.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Jag skulle aldrig köpa ridstövlar med dragkedja. Utan är det bättre hållbarhet och dessutom snyggare enligt min åsikt.

Iofs har jag inga ridstövlar i dagsläget utan rider antingen bara i jodphursskor eller i ett par långa stövelkängor med snörning fram- ser ut som en vandringskänga typ.Lite steampunk över det hela.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Jag skulle inte orka vara utan dragkedja på ridstövlar, är alldeles för bekväm av mig för det :angel: Sedan tycker jag som någon annan sa att det blir snyggare med dragkedja eftersom stöveln kan bli smäckrare då.

Om nu dragkedjan skulle gå sönder så går det ganska bra att byta, inget som skulle få mig att välja bort dragkedja!
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Ja, det är "ute" att inte ha dragkedja på stövlar. Numer tar nästan alla dressyrstövlar med dragkedja fram.

Cavallo, Königs och Petrie är alla tre bra märken, de två första är snäppet vassare. Alla tre har stövlar som motsvarar varandra i kvalité och prisklass så det är upp till dig att välja. Personligen tycker jag att Cavallo har snyggast stövlar.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Jag har ett par Cavallo med dragkedja. Dock har dragkedjan på båda stövlarna gått sönder så har fått laga dem. Den ena gick sönder bara efter drygt ett års användning. Annars är jag jättenöjd med dem. Tycker att det verkar krångligt med stövlar utan dragkejda. Så att de går sönder är väl tyvärr sånt man får räkna med.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Vad innebär det att man måste sköta om dragkedjorna för att de skall hålla? Jag måste erkänna att skötsel av utrustning ofta hamnar rätt långt ned på min priolista. Det finns liksom oftast inte tid till sådant i mitt liv. Antar att det är därför jag vill ha grejer som inte riskerar att gå sönder i första taget. Annars måste jag ju säga att det lutar åt stövlar med dragkedja. Ska se om jag kan komma iväg och prova ordentligt nu till veckan.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Kommer aldrig mer köpa stövlar utan dragkedja. Fastnade i mina, rejält... fick nästan panik tillslut när benet började krampa och vi inte fick av stöveln, men till slut släppte den. Nu är stövlarna på väg till Tyskland för att sätta i dragkedja fram hos tillverkaren, ingen billig historia, men tar aldrig på ett par stövlar utan kedja igen.

Jag har Königs, men Cavallo och Petrie gör ju också bra stövlar. Valde Königs bara för att de gick att måtta på orten. Annars hade jag gärna köpt ett par Cavallo Piaff Plus.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Dra aldrig igen stövlarna medvåld. Benet sväller olika under dagen och för årstiderna. Får man inte igen dragkedjan lätt så ska man inte använda dem den dagen. Sen gäller det att alltid hålla dragkedjan ren, gärna med spray för just dragkedjor och alltid hålla stöveln rak så den inte viks.
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Jag kommer inte att köpa ett par ridstövlar utan dragkedja igen! Har ett par Petrie som är ursköna, men som är näst intill omöjliga att få av när man är svettig om fötterna och benen! Sedan jag skaffade stövlar med dragkedja har Petriestövlarna stått oanvända..!
 
Sv: Dragkedja eller inte på ridstövlar?

Nu har jag varit på min första provningsrunda. :-) Det lutar definitivt åt ett par Cavallo Piaffe Plus, alltså med dragkedja. Stövlarna utan dragkedja såg allt för avskräckande ut i butiken för att jag ens skulle våga mig på att prova...

Nog för att jag fastnade för Piaffe-stövlarna, men det hade ändå varit kul att kunna jämföra med t ex ett par Königs, men det verkar vara väldigt ont om butiker som säljer dem här i västra Sverige. Nån som har nåt bra tips på vart man skulle kunna få kollat på ett par?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter nya ridstövlar, och har följande kravlista: mjuka i skaftet dragkedja (jag har skadat foten och kan inte komma ner i...
Svar
19
· Visningar
3 299
Senast: Eamene
·
Dressyr Någon som har lästat ut sina ridstövlar med dragkedja? Blev det bra? Hur mycket lästades de ut? Visa gärna bild :)! Själv har jag ett...
Svar
8
· Visningar
1 411
Senast: Saigon
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp! Dags för nya stövlar men vad ska man välja?! Det finns ju en uppsjö av märken, de jag kommer på är (fyll gärna...
Svar
11
· Visningar
3 026
Dressyr Jag ska beställa ett par ridstövlar. Har idag ett par Königs Grandgester till tävling och är helt klart inne på ett par till att ha till...
Svar
17
· Visningar
2 522
Senast: Maui
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Stora shoppingtråden II
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp