Dräktiga ston 2017/2018

:love::love:Hälsade på Celia idag. Hon har gått 305 dygn idag och juvret har börjat fyllas på. Däremot finns det inga antydningar till att bäckenbanden börjat släppa. Jag har för mig att hennes mammas börjat släppa så här långt in i dräktigheten. När har era ston börjat släppa sina?


Tjockisen:love:

Visa bifogad fil 13577

Tack för gratulationerna:heartbow:

Min har varit tidig båda dräktigheterna med att börja släppa bäckenband och fylla juver, vid 290-295 dygn ungefär. Jag har trott båda gångerna att hon kommer föla tidigt, men icke, hon har gått tiden ut:)
 
Är ny här, eller har i alla fall inte varit inne på typ...8 år, sist jag hade dräktigt 😅
Men nu har jag ett sto ute i hagen som är rund som en tunna och idag inne på dygn 310. Hon är e. Solos Carex - Nactus och är betäckt med Higcruiser.

Har inte direkt sett några tecken på nära stående fölning mer än att juvret börjat växa. Men igår kväll hade hon gula kristaller i juvret och bäckenbanden hade släppt lite.
I kväll var det mer kristaller och när jag tog bort dom så kommer det droppar med vattnig vit mjölk. Kollade med reffen och det visar redan 18!
Bäckenbanden ännu lite slappare och slemhinnorna mörkare och tycker att hon är något mer svullen runt öppningen än igår.

Hon är 16 år och detta är hennes första föl så jag har ingen aning om hur länge hon har tänkt gå och vilka tecken som är normala för henne för att kunna förutspå när hon ska föla.

Hon har ätit mindre hö sista dagarna, nästan inget hö inne på natten och inte särskilt mycket ute på dagen heller. Men kraftfodret vräker hon i sig.

Känner mig lite ringrostig då det är 8 år sedan jag väntade föl sist 😳
Vad tror ni mer erfarna?
Hon är beräknad till 18/5 och får gärna knipa några veckor till då det fortfarande är snö här uppe i norr...
 
Är ny här, eller har i alla fall inte varit inne på typ...8 år, sist jag hade dräktigt 😅
Men nu har jag ett sto ute i hagen som är rund som en tunna och idag inne på dygn 310. Hon är e. Solos Carex - Nactus och är betäckt med Higcruiser.

Har inte direkt sett några tecken på nära stående fölning mer än att juvret börjat växa. Men igår kväll hade hon gula kristaller i juvret och bäckenbanden hade släppt lite.
I kväll var det mer kristaller och när jag tog bort dom så kommer det droppar med vattnig vit mjölk. Kollade med reffen och det visar redan 18!
Bäckenbanden ännu lite slappare och slemhinnorna mörkare och tycker att hon är något mer svullen runt öppningen än igår.

Hon är 16 år och detta är hennes första föl så jag har ingen aning om hur länge hon har tänkt gå och vilka tecken som är normala för henne för att kunna förutspå när hon ska föla.

Hon har ätit mindre hö sista dagarna, nästan inget hö inne på natten och inte särskilt mycket ute på dagen heller. Men kraftfodret vräker hon i sig.

Känner mig lite ringrostig då det är 8 år sedan jag väntade föl sist 😳
Vad tror ni mer erfarna?
Hon är beräknad till 18/5 och får gärna knipa några veckor till då det fortfarande är snö här uppe i norr...
Spännande! Vi har en unghäst e. Hingcruiser ue. Solos Carex i stallet. En otroligt vänlig individ med fina kvalitéer. Han är 5 i år.

Har inte så mycket input att komma med angående fölningen men jag hoppas att allt går bra!
 
Är ny här, eller har i alla fall inte varit inne på typ...8 år, sist jag hade dräktigt 😅
Men nu har jag ett sto ute i hagen som är rund som en tunna och idag inne på dygn 310. Hon är e. Solos Carex - Nactus och är betäckt med Higcruiser.

Har inte direkt sett några tecken på nära stående fölning mer än att juvret börjat växa. Men igår kväll hade hon gula kristaller i juvret och bäckenbanden hade släppt lite.
I kväll var det mer kristaller och när jag tog bort dom så kommer det droppar med vattnig vit mjölk. Kollade med reffen och det visar redan 18!
Bäckenbanden ännu lite slappare och slemhinnorna mörkare och tycker att hon är något mer svullen runt öppningen än igår.

Hon är 16 år och detta är hennes första föl så jag har ingen aning om hur länge hon har tänkt gå och vilka tecken som är normala för henne för att kunna förutspå när hon ska föla.

Hon har ätit mindre hö sista dagarna, nästan inget hö inne på natten och inte särskilt mycket ute på dagen heller. Men kraftfodret vräker hon i sig.

Känner mig lite ringrostig då det är 8 år sedan jag väntade föl sist 😳
Vad tror ni mer erfarna?
Hon är beräknad till 18/5 och får gärna knipa några veckor till då det fortfarande är snö här uppe i norr...
Lägg gärna in bilder på juver, bäckenband och vulva så blir det lättare att hjälpa till :)
 
Spännande! Vi har en unghäst e. Hingcruiser ue. Solos Carex i stallet. En otroligt vänlig individ med fina kvalitéer. Han är 5 i år.

Har inte så mycket input att komma med angående fölningen men jag hoppas att allt går bra!

Vad roligt att höra! Jag tror mycket på krabaten i magen då mamman är väldigt trevlig, både vad gäller temperament, typ och hur hon rör sig. Har 8 på typ och gång.
Jag valde Highcruiser just med tanke på temperament och ridbarhet då det är väldigt viktigt för mig som har blivit lite feg på äldre dar ☺️🙈
Och då hon inte haft föl tidigare och jag inte vet vad hon lämnar så ville jag ha en lite mer beprövad hingst.
Jag hade henne till salu förra våren men i sista sekund innan kontraktet var påskrivet så ändrade jag mig och valde att betäcka själv 😊
 
Lägg gärna in bilder på juver, bäckenband och vulva så blir det lättare att hjälpa till :)

Absolut! 😊

Juver igår kväll
IMG_6257.JPG
 
Nu har jag räknat på dygn. Mitt sto är på 285 dagar idag och stor som ett hus. Mycket tack vare ödemet som fortfarande sträcker sig över hela magen.

Usch hoppas allt går bra
 
I morse upptäckte jag att hon fått ödem mellan frambenen. En påse stor som drygt två knytnävar. Men det lustiga är att hon helt plötsligt är väldigt torr och fin i benen! Hon har alltid, så länge jag haft henne, haft en galla på utsidan under vänster framknä. Och hela hösten och vintern har hon varit lite svullen och gallig i benen. Lindade frambenen ett tag för att avhjälpa svullnaden.
Men nu helt plötsligt är dom hur torra och fina som helst och till och med gallan vid knät är borta 😲 Och då står hon ändå inne mer nu än tidigare pga skitväder och äckliga hagar och är mer still i hagen.
Är det vanligt? Tycker dom brukar bli mer svullna ju närmare fölning.
 
Nu har jag räknat på dygn. Mitt sto är på 285 dagar idag och stor som ett hus. Mycket tack vare ödemet som fortfarande sträcker sig över hela magen.

Usch hoppas allt går bra

Mitt förra sto fick alltid ödem under magen sista månaden/ månaderna hon var dräktig. Och stor var hon också alltid och alla fölningar gick bra 😊
Så nog ska det gå bra för din med!
 
Mitt sto har ca 3 veckor kvar och har typ inget juver .

Hör kanske inte hit men måste kolla om någon hört eller varit med om att navelsträngen varit av när fölet kom ut. Fölet var dött . Sprattlade i magen på kvällen kom ut död vid midnatt. Kan den sprattlat av den? Fölet andades inte när nosen kom de drog ut den men var död . Såg då att navelsträngen inte satt kvar . Fölningen startade normalt men när framben o nos kom så sätt fölet fast . Fick ut den rätt snabbt ändå .
 
Mitt sto har ca 3 veckor kvar och har typ inget juver .

Hör kanske inte hit men måste kolla om någon hört eller varit med om att navelsträngen varit av när fölet kom ut. Fölet var dött . Sprattlade i magen på kvällen kom ut död vid midnatt. Kan den sprattlat av den? Fölet andades inte när nosen kom de drog ut den men var död . Såg då att navelsträngen inte satt kvar . Fölningen startade normalt men när framben o nos kom så sätt fölet fast . Fick ut den rätt snabbt ändå .
Det är inte helt ovanligt att de dör av navelsträngsomvridning under senare skedet av dräktigheten, att de sparkar av den helt vet jag inte hur vanligt det är men det är säkert inte omöjligt, det låter som det.
 
Det är inte helt ovanligt att de dör av navelsträngsomvridning under senare skedet av dräktigheten, att de sparkar av den helt vet jag inte hur vanligt det är men det är säkert inte omöjligt, det låter som det.
Denna var helt av . Men jag trodde typ att de blev som red bag då men det syntes inget alls.
 
Denna var helt av . Men jag trodde typ att de blev som red bag då men det syntes inget alls.
Hittade en avhandling som berörde ämnet och där står så här, citat:
Det händer sällan att navelsträngen är för kort, dvs. kortare än 35 cm. Under dräktigheten kan en kort navelsträng brista och symptom som navelbråck och blödning kan ses. En brusten navelsträng leder till att fostret kvävs och dör. (Robinson & Sprayberry 2009, s. 839).

Jag har en bekant som förlorade ett fullgånget föl runt 320 dygn, inga synliga tecken på skador eller misstanke om virus men död vid nedkomst. Där misstänks också navelsträngsomvridning.
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 823
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 144
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 273
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp