Dressyr/skogen

N

Nissen_89

Min är en underbar vbl hingst på 15 år han är helt hopplös ute i skogen.. Han tar bettet för mig och vill bara dra iväg.. sen när ja rider dressyr är han helt fint och inte gör ngt..
Har ridit på Vanligt tränsbett funkar ej i skogen men dressyr, Pessoa för skarp både dressyr och skog.. D-bettet som ja har nu funkar i dressyren men ej i skogen...

Va ska ja göra? :S
 
Sv: Dressyr/skogen

rider du ut mest ensam eller med andra?

träna halter i skogen, från skritt,trav och galopp. Plocka alltid med tyglarna så att han lyssnar på dig. Vill han springa speciellt vid backar, skritta! (till en början med).

angående pessoa, bettets skarphet bestäms av ryttarens händer ;)
 
Sv: Dressyr/skogen

Min är en underbar vbl hingst på 15 år han är helt hopplös ute i skogen.. Han tar bettet för mig och vill bara dra iväg.. sen när ja rider dressyr är han helt fint och inte gör ngt..
Har ridit på Vanligt tränsbett funkar ej i skogen men dressyr, Pessoa för skarp både dressyr och skog.. D-bettet som ja har nu funkar i dressyren men ej i skogen...

Va ska ja göra? :S

börja rida dressyr ute i skogen, halter, övergångar. se till att han lyssnar. tänk över vad du gör annorlunda i skogen mot i ridhuset, kanske är du inte lika konsekvent, inte sitter lika djupt i sadeln osv.

men framför allt HALTER! fem steg halt, fem steg halt, först i skritt sedan i trav och till sist i galopp. Min travare gjorde jag halter med i 10 år, gör det fortfarande när jag känner att han inte är med mig. Började varje ridtur med att göra halter i 1 - 2 km. Det viktiga är att du bestämmer dig för hur många steg ni ska ta och acceptera inget annat. blev det 6 steg istället för 5 så måste du ändra något till nästa gång, antagligen börja göra halt tidigare. När man ska ändra något är det inte att bli starkare i handen utan att bli mer förberedande. "Ok det blev 6 steg, alltså måste jag börja göra halten tidigare.." Så småningom får du en häst som lyssnar jättefint på dina hjälper :)

Galoppera mest i uppförsbackar där det blir lite jobbigare för honom, då är det lättare att få stopp.

Bli aldrig hängande i tygeln om han blir stark, bättre att släppa efter och svänga åt nått håll och sedan ta en massa förhållningar. Vi akn ju som bekant aldrig vinna en dragkamp mot hästen så vi måste vara listigare istället. Ta många små tygeltag istället för ett stort. man kan oxå böja in huvudet på hästen , då blir det svårare att springa fort framåt.

Men framför allt, stäv honom innan han börjar. l'är dig känna efter när han börjar dra och gör en halt istället, innan han blir stark och du får problem.

Om han drar så skulle jag inte trava eller galoppera förrän han lyssnar i skritt, och sedan ta det därifrån. och skulle jag trava och galoppera så gjorde jag nog halt så ofta jag bara kunde.
 
Sv: Dressyr/skogen

angående pessoa, bettets skarphet bestäms av ryttarens händer ;)

Fast pessoa har väl rent allmänt rätt kass inverkan?
Om man ändå ska betsla upp är det ungefär det sista bettet jag hade valt :p

till TS:
Övning ger färdighet, träna lydnad under hyfsat ordnade former så hästen lär sig att den ska lyda även utanför ridbanan. Var lika konsekvent med att hästen ska lyssna, inget segdragande - ta, lätta och försök använda sitsen och tanke/andning först och främst för att få hästen gå saktare och förstärk med tyglarna om det behövs. För att inte glömma bort att fokusera.

Hästen kanske blir lite orolig av att helt plötsligt känna sig fri och får mindre att tänka på och lyssna på? Då kan det vara en idé att inverka lite då och då och rida lite dressyrövningar även när man rider ut. Fast jag brukar fuska och rida hästarna mycket i skogen för där blir det så jobbigt för dom att bränna på, svårt att hålla koll på fötterna! ;) Sen när de vant sig vid lite saktare tempo brukar de faktiskt hålla det på vägar också.
 
Sv: Dressyr/skogen

ja ett "rent" pessoa, men man kan sätta dit kedja/rem så har den en funktion med ;) kom på en annan sak med, man kan ju rida med dubbla tyglar om hästen hela tiden vill sticka, alltså; rid på den vanliga ringen mest. Finns dock ett annant alt, pelhamn, men Nissen_89 vill ju eftersträva så mjukt bett som helst, så jobba på det där med halter och övergångar ;)
 
Sv: Dressyr/skogen

Fast helst inte ett delat bett med hävstång :p skulle ju trycka rätt saftigt upp i gommen.. Finns det oledade pessoabett?
 
Sv: Dressyr/skogen

Det roliga med honom är i skritten drar han inget allt.. Sen såå ifall ja skulle rida dressyr på honom såå blir de typ bara "fel" av allt ihoppa.. såå att säga.. tyvärr såå har inte vi några backar här eftersom de inte knappt finns några ridvägar kvar.. :(
Ifall han skulle gå i form i skogen i traven såå skulle han bara öka osv..
 
Sv: Dressyr/skogen

Det roliga med honom är i skritten drar han inget allt.. Sen såå ifall ja skulle rida dressyr på honom såå blir de typ bara "fel" av allt ihoppa.. såå att säga.. tyvärr såå har inte vi några backar här eftersom de inte knappt finns några ridvägar kvar.. :(
Ifall han skulle gå i form i skogen i traven såå skulle han bara öka osv..

som sagt, gör halter hela tiden, först efter bestämda steg, ex 10 eller 5 sen när det är befäst kan man faktiskt gå över till att göra halt när man känner att hästen börjar dra iväg. ett knep som fungerar bra på min hetsporre är att när han börjar dra och vill framåt ex när vi travar så brukar jag lägga in en uppgift till honom, ex gör en öppna några steg, eller en sluta, eller halt vart femte steg, eller skritt fem steg, trav fem steg osv... bara fantasin sätter gränser! på så sätt bibehåller du hästens framåtanda m och behöver inte bli sittandes dragandes hela tiden. Fungerar allt i skritten så gå över på traven på en gång. Utmana honom och dig själv! Ta kontroll över situationen och börja inte ursäkta vare sig honom eller dig själv, analysera det som händer men värdera det inte för då faller man fort :)

jag skulle nog ändå välja att rida honom i form bitvis iaf även när jag är ute i skogen.

lycka till!!:bow:
 
Sv: Dressyr/skogen

Det roliga med honom är i skritten drar han inget allt.. Sen såå ifall ja skulle rida dressyr på honom såå blir de typ bara "fel" av allt ihoppa.. såå att säga.. tyvärr såå har inte vi några backar här eftersom de inte knappt finns några ridvägar kvar.. :(
Ifall han skulle gå i form i skogen i traven såå skulle han bara öka osv..

Dålig balans? Taskig teknik? Lite spänd ryttare kanske? ;)

I en sån situation skulle jag bara träna kortare övergångar till trav och fokusera på att få dom bra först och främst innan man tränar några längre sträckor. För hästarna är i regel inte starka nog och har tekniken till att trava balanserat i lite saktare (dvs normalt :p ) tempo mer än ett par steg till att börja med.
Försök att få hästen läänga sin överlinje (fick jag så lov att göra när jag enbart red barbacka för att inte studsa av.. men det gav resultat!) och verkligen framåt nedåt med nos och hals. Du ska känna att den sträcker på sig ända bak till svansen.
Då ber du enbart med sits och tanke om trav. Eventuellt lite skänkel om det behövs förstärkning. Tänk att hästen ska uppåt och liite framåt när du sätter igång till trav och att ena bakbenet ska "leda" dvs starta traven. Även fast det i praktiken inte kommer bli ett "ledande" bakben iom att traven är tvåtaktig är det bra att man får känslan av att det kommer bakifrån och att hästen blir medveten om sina bakben. Låånga tyglar om det finns minsta risk för att den kortar ihop sig annars, och för att du inte ska få som reflex att dra åt dig tyglarna när det är trav på gång utan rida framåt med magen och vara eftergiven i handen.
Första gångerna så kommer hästen troligen sträva uppåt i övergången. Då avbryter man och får tillbaka avslappningen och den lite överdrivna sökningen. Sen provar man igen när det känns som att det återställts, och några försök om igen tills hästen går över i trav med bibehållen längning i överlinjen. Tänk som sagt på att själva övergången ska genomföras genom att släppa upp och fram hästen med sitsen, hästen ska lyfta sin rygg in i trav.
Om hästen sen tappar avslappningen efter ett något steg så ser man till att bibehålla lång tygel, bromsa hästen genom att luta sig lite tillbaka, "ptroa" och eventuellt krama i tygeln men utan att korta den för mycket och absolut inte dra. Och så börjar du om igen med övergångarna.

Anledningen att jag upplever att detta brukar fungera bra är för att travarna i regel använder felaktig teknik (ur ridaspekt) i traven. De vrider höfterna framåt i varje steg vilket gör dom väldigt ostabila och icke-bäriga. Kan ta lång tid att lära bort. Men genom att hålla en lång överlinje och försöka hålla koll på bakbenen (lättast att bara hålla koll på ett bakben i taget till att börja med) så har hästarna svårare att röra höfterna för mycket i sidled och därmed bli obalanserade. För att kunna göra det så måste de låsa ryggen mer eller mindre.

Lite svamligt inlägg, men så här har jag "lärt" de två varmblod jag haft att trava med bättre teknik när man rider ut. Att bara trava på känns inte som att det ger så mycket, hellre 6-7 bra travsteg totalt under en ridtur än 1000 kassa :crazy:
 
Sv: Dressyr/skogen

Men kan de även inte bero på vilket foder han får också?
Ända sedan ja hade honom från första gången har han alltid varit pigg ute i skogen...

Får typ 3 kg havre morron, midda kväll....
och då är de vanlig havre så att säga...
 
Sv: Dressyr/skogen

sen är det ju en hingst oxå och då får man ofta "mer energi" på köpet sas...

Jag tycker du ska ta till dig av vad de andra har sagt, det finns många bra tips. Sen tar det tid...

Men som Totola skrev, hellre några få bra steg än tusen dåliga...
 
Sv: Dressyr/skogen

Men kan de även inte bero på vilket foder han får också?
Ända sedan ja hade honom från första gången har han alltid varit pigg ute i skogen...

Får typ 3 kg havre morron, midda kväll....
och då är de vanlig havre så att säga...

Varför får han 3 kilo havre per dag? Travtränas fortfarande? Hoppas ni skär ner dagarna hästen vilar :crazy:

Hästar blir som man gör dom. Att de varit så "hela tiden" betyder att man inte lyckats lära in det beteende man själv vill ha, eller att man "gör" dom så. Man kan alltid förbättra om man tränar fokuserat på det, även om det såklart kan vara svårare med vissa individer och ta kortare eller längre tid.
Att hälla i en massa havre låter som sagt inte som någon bra strategi :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 096
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 145
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp