Bukefalos 28 år!

"dressyr" - "skogsridning"!

N

NiraK

När ni rider ut med era hästar, hur rider ni då? Gör ni någon skillnad i hur ni rider, jämfört med när ni rider i ridhus/på ridbana?
Jag sänker inte kraven bara för att jag rider i skogen. Rider på samma sätt. Kräver att hästen ska gå i korrekt form. Rider mkt övergångar, sidvärts och varierar mellan samlade och mellangångarter.
Har märkt att vissa sänker kraven när de rider ut. Att de inte bryr sig så mkt om form, samling, låter hästen "slarva" med övergångar osv.

Hur rider ni när ni rider ut?

Nirak
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag har inte tillgång till ridhus, och vår s k ridbana är en bit av åkern. Det blir således mycket skogsridning, och då passar jag på att träna när tyglarna är kortade - det blir annars mycket skritt på lång tygel.
Skolor, skänkelvikningar, halter, tempoväxlingar, bakdelsvändningar, galoppfattningar är något av det jag brukar träna. Och naturligtvis ska hästen gå i form.

Immer
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

oftast som på ridbana, men inte alltid.
anser att hästarna behöver få lite vila från träning och få se sig omkring på omgivningen och bara "få va" vissa dagar i friare form. speciellt efter en dag då dom ansträngt sig lite extra som tävling.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag rider ungefär som dig. Men nångång då och då skiter jag helt i formen och låter hästen trava på längre tyglar och verkligen få sträcka ut i en härlig galopp, detta så att dom får tillbaka lite vilja och motivation :)
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag försöker rida med kontroll men utan större krav på form. Min häst går i en naturligt "jobbig" form (bär sig och jobbar bra), vilket gör att han blir trött snabbt. Jag skulle gärna vilja att han släppte lite på sin form och bara kunde jogga omkring som andra hästar och sträcka ut. Jag försöker stimulera detta, men det är inte så lätt. Jag vill ju inte heller att han ska "falla isär" helt, eftersom han har långa ben och inte alltid full koll på dem => snubbelrisken är uppenbar. Och det är så långt till marken, tycker tanten på ryggen.

Ett intressant "problem" faktiskt. Har inte känt det på hästar jag känt/haft tidigare.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag rider nog med mindre krav ute nu än vad jag har gjort tidigare år (på samma häst). Anledningen är att när jag samlar ihop honom i skogen så sätter han under sig så mycket och samlar ihop all sin energi vilket gör honom enormt reaktiv (och väldigt mäktig att sitta på:d !).
När all denna energiansamling ska hitta sitt naturliga utlopp så sitter man lätt lite löst. Därför softar jag lite mer numera, alltid i form förstås, men utan alltför stora samlingskrav. Nu är det såklart olika från gång till gång men genomsnittligt har jag nog förändrat min ridning. Jag har också lagt in fler rena skritturer på långa tyglar i vinter vilket jag tycker har gett honom ännu trevligare nacke - se avatar.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Den ser mkt fin ut! *syftar på hästen* :)

Nirak
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag låter min häst gå i en friare form oftast. Dressyrarbetet är jobbigt för honom och ibland måste han få vila från den. Då och då kräver jag korrekt form och då jobbar han snällt på i den.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Just för tillfället så är jag inte alls så dressyrig av mej ute i skogen, som jag alltid tidigare i mitt liv varit. Jag är ju en skolningsnörd i grund och botten, så jag är lite förvirrad :confused:
Varierar mellan jogg med mindre krav på form, bärighet och rakriktning och att ta upp hästen "mellan hjälperna" - forma, rakrikta och samla. Vissa dagar blir det friare form, andra mer skolning. Är vi ute länge blir kraven överlag mycket lägre under hela turen - 1½-2h hårdträning för bärighet/rakriktning/formgivning orkar han (och jag) helt enkelt inte med. Men är egentligen ändå noggrannare på en sådan tur med min egen placering - att jag andas, är med och är någorlunda rak och balanserad - och även med att det finns en viss grundbärighet i hästen. Å andra sidan är han formad på tygel - SÅ mycket jobb behövs inte för att ha grundbärigheten genom rygg och överlinje.

Vill jag lulla på brukar jag välja att rida på ett sätt så att naturen "sköter jobbet". Dvs ska vi ut på en skrittur på långa tyglar rider vi off road så hästen får jobba ordentligt ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Skiter blankt i formen. Tränar och tävlar så mycket ändå. När vi rider ut busar vi som två små barn och flyger som två tokar fram på grusvägarna.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

LillaGeisha skrev:
Skiter blankt i formen. Tränar och tävlar så mycket ändå. När vi rider ut busar vi som två små barn och flyger som två tokar fram på grusvägarna.


Känner igen det där:d
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Det är den inställningen som många verkar ha.
Rida på banan = seriös dressyr
Rida ut = busridning

Ingen kritik, på något sätt.. men jag har liksom sett att det ofta är så för många.
Självklart har det hänt att jag släpper iväg hästen i galopp en kortare bit, men sen vill jag samla ihop den igen direkt efter. Jag har svårt att "slängrida", ser inget nöje i det, tycker helt enkelt inte att det är roligt. :p
Har nog aldrig sett hästen som ett "transportmedel" för att ta sig från en plats till en annan, utan när jag rider så rider jag för ridningens skull, inte för att ta mig fram till något eller för att njuta av naturen eller liknande. Jag vill helst inte rida ut i större grupp. Då måste jag anpassa mig hela tiden efter andra. Det brukar mest sluta med att de andra älgar iväg och jag ligger bakom och rider i min egen lilla värld. Jag är antagligen urtrist :o

Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Om jag rider på träns förväntar jag mig att min häst ska gå i form, om jag inte busar på i full galopp över en snötäckt äng förstås! Jag är inte alltiod fullt lika noga med övergångarna neråt tyvärr, de är jag dålig på, men halvhalter och övergångarna uppåt är jag noga med.
Ska jag bara ut och "luffa" så rider jag med grimma eller utan något alls...
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Det beror på varför jag rider ut. Men jag rider ca 2 "vanliga dressyrpass" i veckan, antingen på ridbana eller på ängar. Och det tycker jag räcker. Resten av dagarna hoppar jag, antingen på bana eller terräng. Eller så är jag ute i skogen och kondtions eller styrketränar. Vid den typen av träning är det klart att jag inte ställer samma krav som vid "vanlig dressyrridning" Då skulle hästen inte orka galopera i 2 mil. ;) En annan vanlig anledning till att jag rider ut är att jag är ute och skrittar på lång tygel, då blir det ju inte heller dresyrridning.

Så summan blir att jag rider ut av andra själ än de jag rider på banan/ängar och därav har jag andra krav och syften.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

nu har jag inte så mycket ridvägar men när jag hade hästen i skolan hade vi mycket bra ridvägar.... vi hade två maneger en padock en travbana och anlagda ridvägar mycket ängar och dessutom tillgång till havet.

När jag rider ut så tränar jag, rider dressyr på ängar( mycket framför kameran) galoppträningar å annat....jag tycker att jag får med det mensta i min träning....har ju även klätterstigar.

Jag sänker inte mina krav jag varierar bara träningen. jag har helt enkelt ett annat syfte.... tex konditionsträning eller avslappningsrunda eftersom man tränat hårt dagen innan eller så.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

När jag rider ut så skrittar jag oftast men rider jag ut ordentligt är det skritt o galopp som gäller, det är klättring och allt därimellan.
Han ska ju självklart jobba, det är lång o låg form som gäller.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Pja, när jag rider ut så gör jag det för att bibehålla motivationen, slappna av och just - sänka kraven - ... Jag avskyr att flängrida, så oftast kör jag galopp i uppförsbackar och på långa raksträckor, sen brukar jag lägga in några travsteg här och var, sen skrittar vi mkt i skogen och klättrar. Nu på sommaren brukar vi även rida lite i vattnet så att de får plaska och tvätta mularna frivilligt ;).
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

NiraK skrev:
Det är den inställningen som många verkar ha.
Rida på banan = seriös dressyr
Rida ut = busridning

Ingen kritik, på något sätt.. men jag har liksom sett att det ofta är så för många.
Självklart har det hänt att jag släpper iväg hästen i galopp en kortare bit, men sen vill jag samla ihop den igen direkt efter. Jag har svårt att "slängrida", ser inget nöje i det, tycker helt enkelt inte att det är roligt. :p
Har nog aldrig sett hästen som ett "transportmedel" för att ta sig från en plats till en annan, utan när jag rider så rider jag för ridningens skull, inte för att ta mig fram till något eller för att njuta av naturen eller liknande. Jag vill helst inte rida ut i större grupp. Då måste jag anpassa mig hela tiden efter andra. Det brukar mest sluta med att de andra älgar iväg och jag ligger bakom och rider i min egen lilla värld. Jag är antagligen urtrist :o

Nirak

varför måste man dra saker till sin spets?
varför skulle rida ut betyda busridning? även om man rider på i ett friskare tempo?
Varför kan man inte kombinera att rida för ridningens skull och att njuta av naturen?

Att hästen ska gå i balans och form ute är väl lika givet som inne. men att harva på i samma dressyr tempo som man gör på en ridbana funkar ju samtidigt inte. ute blir det ett annat underlag, mera kuperat, och det går att utnyttja till att träna fördelaktigt och framför allt för att variera arbetet och de muskel grupper som jobbas på hästen.

Jag har alltid en plan när jag rider. I vissa fall ingår det i planen att skritta på lång tygel en timma ute i skogen, i lågt sluttande backar upp och ned, och över kuperad mark. Då går hästen i en önskad arbetsform utifrån mitt planerade arbete den ska utföra.

I andra fall ingår galopp intervaller i planen. Då går hästen i ett enligt planen tempo och form, som anpassas till det jag kräver av den.

en annan dag är det långsammare jogg arbete långa sträckor. Eller en tur på fälttävlans banan, där tempot blir ganska högt.

i allt arbete är det frågan om balans och arbetsform som främjar hästen i fråga om styrka och utförande av rörelser korrekt. Lydnad skall självklart vara lika som i all annan ridning och hantering.

Kräver du att din häst inte får busa eller bli för het under ett pass på fälttävlans banan också?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: LionQueen
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 093
Senast: Bregen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 515
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 251
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp