Bukefalos 28 år!

"dressyr" - "skogsridning"!

Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

evis skrev:
*knapplån*

Det jag inte fattar av de som "busrider" ute är hur man egentligen uppfattar "att rida hästen i form"?

För mej är formen ett sätt att göra det ergonomiskt riktigt för hästen att ha något på ryggen. För min del är det nästan viktigare på uteritter att hästen bär mej bra, framförallt för att uteritterna oftast blir myckte längre än om jag skulle rida på en bana. jag sitter bara inte på en häst i 1-1½ h utan att den är igenom i sin överlinje och bär upp mej någorlunda okej.

Sedan ser jag allt som utbildning också. Skogen är ypperlig för att jobba med allt finlir i följsamhet, kvickhet för hjälperna, formgivning - tempoförändringar och formförändringar, osv. Varför missa ett sånt tillfälle att göra utbildningen "komplett"???

Sedan att man kan sänka nivån och "lulla på" ibland förstår jag att det kan behövas. Jag är sån att jag ibland bara vill njuta av naturen.
Men jag tycker det är självklart att vi hela tiden har en grundtonus och bärighet, för att inte slita onödigt på hästens kropp.

När jag rider dressyr stärker jag hästen och låter den gå med en tonus, i en form som stärker den. När jag rider ut låter jag den bära upp sig i en lite mer unghästaktig form, en viloform, som inte alls stärker den på samma sätt. För optimal träning krävs ju lugnare pass, och de tar jag ute i naturen.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag tillhör dem som har en ganska avslappnad syn på uteridning.
Jag har en häst med väldigt låg arbetsmoral av olika anledningar, och det jobbar vi på, men jag vill att han ska känna att ridning kan vara KUL.
Han njuter av att komma ut i naturen och titta på omgivningen, och sträcka på benen litegrann;)
När jag rider ut ensam har jag dock högre krav på honom,än när jag rider i sällskap. Han ska gå i form, men jag avrierar den. Nu är han inte speciellt välutbildad, men formen ute är ngt lägre och mer avslappnad, och jag kanske samlar upp honom ngra steg ibland för att sedan släppa efter igen. När jag rider själv är det serpentiner, skänkelvikningar och öppnor osm gäller, mkt arbete i skritt och trav. I traven rider jag tempoväxlingar och flyttar honom lite. Galoppen har vi inte kommit så långt med, men den går bättre ute än på ridbana.
ute har han lite mer "go" och motivation, och det är lättare att rida honom i galopp, som är hans dåliga gångart. jag har kommit så långt att jag fångar upp honom en sträcka i mitten av galoppen och kräver lite mer samling, och mellan det får han gå på som han föredrar.Men även om jag arbetar när jag rider ut är jag noga med att lägga in sträckor med skritt på lång tygel, eller en busgalopp, för att han ska ha det roligt och behagligt.

I sällskap däremot är det mer avslappnat, då ställer jag inga stora krav, mer än att han ska bära upp sig ordentligt när jag ber det, och fortfarande vara lydig. Mkt långa tyglar och avslappnat, och jag får väl erkänna att jag är en ryttare som tycker det är kul att busa lite ibland;)
men det mår hästen bara bra av!
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

*knapplån*
Rider mkt ute i skogen och då är det väldigt avslappnat. Låter henne mest gå i det tempo hon vill. Hästen måste få slappna av och bestämma lite själv ibland, tycker jag.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Nu är väl inte jag bland dom som "bus-rider" direkt, det är inte så smart att göra det om man har en häst som min :angel:.... Men det finns något som heter lagom, man behöver inte vara "på" hästen och jobba hela tiden. Visst, den ska gå i balans etc men en häst som inte klarar att skritta på lång tygel i en hyfsad form "på egen hand" skulle jag inte ville ha....
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Att rida ut är ju en grej som jag tycker alla ryttare ska använda som "tankeväxling" för hästen. Hästen måste få släppa sina tankar utanför ridbana/ridhus emellanåt, och bara få vara häst. Att jobba hästen helseriöst i skogen tycker jag är fel.

En häst som rids i skog och mark varierat med ridbana etc. blir en lycklig, välmående häst, som får SE andra saker än bara hagen och sanden på banan.

En häst som jobbas ute får ju bara koncentrera sig på ryttaren, även om man rider på långa tyglar i skritt.... En häst som får komma ut i skogen och SE blir också stabilare i psyke och sinne.

En häst som jämt får jobba i skogen, och aldrig släppa tankarna från träningen, blir också väldigt utråkad och på lång sikt kanske till och med deprimerad.

Jag tycker att alla hästar ska få rätten att spänna av, och stanna upp ett tag, och bara få leva och vara, och för det ändamålet tycker jag skogen är kanon.

Lite som meditation! :)
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Ja det är min poäng också, jag rider helt enkelt inte på hästen som inte kan gå med låga krav men ändå vara bärig :).
Självklart kan man ha högre eller lägre krav - under ett dressyrpass ska ju formen, tempot, aktiviteten osv också kunna varieras. Det är för mej självklart.

Det jag menar är att hjälperna eller ryttarens tyngd, blir ju inte "annars" bara för att hästen rids utanför en ridbana.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Andrea1986 skrev:
Jag tycker att alla hästar ska få rätten att spänna av, och stanna upp ett tag, och bara få leva och vara, och för det ändamålet tycker jag skogen är kanon.

Lite som meditation! :)

:bow: Amen:bow:
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Tänker även dressyr när jag rider ut, hon får ta det lugnt ute, när jag skrittar eller kör. Det är avslappningsjobb för oss. Rider jag=arbete.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

När jag jobbade som hästskötare red vi ofta svårklasshästarna ute i skogen för att de skulle tycka livet var skoj.

Ridturen var liksom indelade i olika faser, vissa faser var i lättare form och kan väl anses som busigare och de andra faserna var mer träningsmässiga. Kravet var dock alltid under de busigare faserna att hästarna med små medel skulle kunna fångas upp.

Exempelvis kunde vi galoppera i högre tempo och låg form ett varv runt ett stort fält för att på sista raksträckan sätta oss ner, få bärighet och öva galoppombyten, öppna/sluta eller bakdelsvändningar i galopp. Fast detta var ju hophpästar så det kanske skiljer sig från hur ni rider era dressyrhästar...
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Zuzzi skrev:
Rider nästan uteslutande i skogen och det är oerhört varierande för oss

vissa dagar är vi ute kravlöst och tar det lugnt och ibland jobbar vi som på "banan". Rider på banan kanske 1 gång varannanvecka :angel:

hästen har mycket bättre framåtbjudning utomhus. Min häst vill inte ständigt gå å lalla runt i samlade gångarter, då blir han rent av ledsen! Utan han vill kunna sträcka ut nån gång då och då, få gå tills han är nöjd, då blir han sitt vanliga piggare jag som är vaken och alert på ridturerna
Lånar Zuzzis inlägg då det stämmer väldigt perfekt mot mig och Glossy! :D
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag jobbar hästen även om jag rider ut. Men har lite olika mål med olika pass. Ibland tränar jag t.ex. kondis & då rider jag mkt intervaller och längre galopper. Då rider jag i en friare form, även om det aldrig är huvuddet rätt upp. Sen vissa pass jobbar jag med det vanliga; övergångar, skolor, tempoväxlingar, fattningar, enkla byten, vanliga byten, seriebyten, zigzag skänkelvikning över vägen osv.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

(Inte enbart riktat till din Mackan, utan mer allmänt.)

Jag tycker att dina resongemang är bra, tycker också att hästarna kan behöva slappna av lite från alla krav och ha roligt! När jag rider ute så brukar jag vilja ha lång och låg form, så inte samma krav som i ridhuset.

Sen vill jag också säga att jag förstår de som inte vågar släppa taget lite och vågar öka farten, för alla hästar är olika och man kan aldrig förutse vad den ska göra i nästa sekund. Dessutom är det förståeligt om man inte vill öka på en stubbåker när man har en häst som man vet kan bocka ibland, för att ramla av ute i naturen är ju inte riktigt det man älskar allra mest. Jag tycker att man ska rida för att det är kul, och har man inte kontroll är det ju inte kul?
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag sänker kraven men han måste gå i form och jag måste ha kontroll, annars blir det skritt eller långsam trav och saker som tvingar honom att tänka, man vet ju hur det går annars :angel:
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

jag rider dressyr 3-4 gånger i veckan i ridhuset. Hoppar lite då och då. rider ut i övriga dagar. jag brukar variera lite, ibland låter jag honom få sträcka lite på på sig, ibland skrittar jag långa turer, ibland jobbar jag honom ute genom att göra skolor, övergångar o.s.v
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Nu har jag inte läst alla inlägg så jag vet inte om någon redan sagt detta. Det är rent av farligt att låta hästen gå högt med huvudet om man galopperar fort, de ska gå i låg form då!
själv när jag rider ute på ängar och inte har för avsikt att ha ett pass med hästen så låter jag hästen gå i en låg form, och inte kräva mr än att hon inte sänker ryggen. Hästarna behöver inte tycka att det är mindre kul och busigt bara för att de måste använda ryggen.
(min åsikt, även om jag låter lite ilsk:))
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Eftersom jag bor mitt i skogen blir det mycket utridning. men visst, det blir ibland en del ridpass på byns ridbana. När jag är ute och rider blir alla mina hästar så fulla av energi och sätte under sig perfekt, därför låter jag dom "leka" sig till formen. De träna och arbetar mycket bättre ute än på banan. Men bara för att jag är ute i skogen låter jag dom inte går hur de vill, det händer saker hela tiden. Ibland är vi på grusvägen och tränar halvhalter och igångsättningar, sidvarts rörelser osv. men lite senare kanske är vi ute och lufsar mitt i skogen och skojar runt där bland träden. Och alltid innan man går hem (både från banan och från skogen) låter jag dem jogga av sig , på längre tyglar och sträcka på halsen. detta gör jag även under ridpasset då och då :):) och de dagar som vi tar det lugnt eller bara skrittar låter jag hästen gå i en låg form hela passet om jag nu inte låter den skritta en runda på långa tyglar. det är ju kul att bara få skritta en sväng och "snacka skit" med hästen ;) och bara ta det lugnt . Det behövs :):)

Tack vare all bus i skogen fick jag min b-ponny piggare och lydigare både ute i skogen och på banan. Det gav väldiga resultat ute på tävlingarna.
Så jag tycker att "leka" fram energin och känslan i skogen är mycket bättre än att rida runt runt runt på banan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag jobbar min häst när jag rider ut. Hon har ganska mycket kropp och om jag inte gymnastiserar henne så tappar hon lösgjordhet och rakriktning väldigt snabbt, vilket hon tar med sig till nästa gång jag rider på bana. Hon är en sådan häst som helst inte ska vila så mycket och hon hamnar lätt på bogarna om man inte jobbar henne.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag har inte daglig tillgång till ridhus/paddock, så jag rider mkt i skogen. Jag försöker inte få min häst att gå i form i skogen, för jag tycker att det ska man inte göra när man rider i skogen.. :crazy: Jag har mina sätt. :) Men jag håller på mycket med tempo växlingar o.s.v. Och rider kanske 1-2ggr/veckan i ridhus,paddock. Jag tycker också inte att man ska ha sin häst gående i form hela tiden, för hästar behpöver omväxling och behöver få gå med utsträckt hals i sin egen "form". Det är ju klart att det inte är bra för dem att alltid bli ridna i form. /Ellinor.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Beror endel på hästen. Nån gång ibland tycker ja de é härlit å bara rida ut, utan nåra krav på hästen å så..
Men för de mesta é de ändå lika stora krav på hästen i skogen som i ridhuset... Fast ja, sen é inte ja världens mest seriösa ryttare heller:angel:
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Alexandras skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg så jag vet inte om någon redan sagt detta. Det är rent av farligt att låta hästen gå högt med huvudet om man galopperar fort, de ska gå i låg form då!

Varför é de farligt när hästen går med huvudet högt? Har aldrig hört nått om de:crazy:
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: LionQueen
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 093
Senast: Bregen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 515
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 251
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp