Bukefalos 28 år!

"dressyr" - "skogsridning"!

Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

NiraK skrev:
Jag är antagligen urtrist :o

Nirak

Det tycker säkert din häst också :D

Och jag har ingen aning om vem du syftade på när du skrev den här tråden, men jag tycker det är självklart att man ska kunna rida lite mer avslappnat och utan alltför stora krav när man rider ut. Obs - betyder dock inte att man måste "busrida"!

Man behöver inte kräva 110% jobb av hästen varje gång man rider den. Det går alldeles utmärkt att vinna dresyrtävlingar trots att man minskar på kraven emellanåt.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag syftade inte på någon alls, vad jag vet!
Verkar som om jag trampat dig på tårna.. ursäkta för det.
I ärlighetens namn syftar jag inte på någon eller något alls! :)
Har du skapat nån liknande tråd eller tog du vid dig på något sätt?

Nirak
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Bra skrivet!
Det jag tänke på var det att många verkar göra så stor skillnad mellan att rida ut och att rida på banan/i ridhus. Det var det jag funderade över.

mackan skrev:
Kräver du att din häst inte får busa eller bli för het under ett pass på fälttävlans banan också?

Jag har aldrig ridit på en fälttävlansbana :o

Nirak
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Nu vinner jag antagligen inga dressyrtävlingar ändå.. jag är ingen sådan dressyrmänniska. Ganska talanglös, men rätt nitisk dock :p

Nirak
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag varierar, men allra oftast så rider jag utan några krav när jag rider ut.

hästen älskar att ridas, hon tycker tom att det är skoj att träna numera, vilket hon INTE gjorde förut. det tänker jag inte förstöra genom att aldrig ge henne en paus.

jag tycker det är underbar avkoppling att bara komma ut, och hästen älskar det också. och hon stärks också av att skritta ut på långa tyglar i friskt tempo.

i traven ute brukar jag stämma av så att hon lyssnar, då går hon i form, och då är jag nöjd och berömmer henne, sen kan jag släppa kraven, eller hålla henne kvar där.

när vi galopperar brukar vi busa till det, bara för att det är så jäääävla skoj! :D andra gånger så tränar vi galoppfattningar, för att stärka henne.

har en ridslinga som är perfekt till både jobb och busridning. så där rider jag ofta, och blandar jobb med snabba galopper som belöning.


men aldrig att jag ALLTID skulle jobba henne. hon skulle tröttna totalt på allt vad ridning heter!
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

En fråga bara, vad är det för fel på att busrida ute??? Måste man träna och rida hästen i form även ute?

Som lizan skriver är uteritten en avkoppling från arbetet för oss (samma med hoppning). Hästen går i en mycket bra grundform och belastas därför inte fel när vi busar.

Jag släpper gärna iväg henne på en vild galopp där både jag och hästen skrattar högt av lycka. Vi behöver båda bara finnas ibland och för oss är det under uteritterna. Hästen ifråga har alltid bra framåtbjudning på banan.

Jag placerar mig ganska ofta på dressyrtävlingar :)
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

NiraK skrev:
Det är den inställningen som många verkar ha.
Rida på banan = seriös dressyr
Rida ut = busridning

Ingen kritik, på något sätt.. men jag har liksom sett att det ofta är så för många.
Självklart har det hänt att jag släpper iväg hästen i galopp en kortare bit, men sen vill jag samla ihop den igen direkt efter. Jag har svårt att "slängrida", ser inget nöje i det, tycker helt enkelt inte att det är roligt. :p
Har nog aldrig sett hästen som ett "transportmedel" för att ta sig från en plats till en annan, utan när jag rider så rider jag för ridningens skull, inte för att ta mig fram till något eller för att njuta av naturen eller liknande. Jag vill helst inte rida ut i större grupp. Då måste jag anpassa mig hela tiden efter andra. Det brukar mest sluta med att de andra älgar iväg och jag ligger bakom och rider i min egen lilla värld. Jag är antagligen urtrist :o

Nirak

Jag tror att det är bra att göra en kombination av båda. Någon gång måste hästen få slappna av mer och kanske bara skritta på lång tygel eller trava/galoppera/busa i inte ngn speciell form. Det viktigaste tror jag är att hästen aldrig lär sig att en uteritt betyder "nu jävlar är det järnet som gäller" utan vet att det kan bli vadsomhelst under uteritt. Därför tror jag att det är viktigast att vara noga med samling etc oftare än det motsatta. Förutom som ngn som skrev sitt inlägg här sa: "bara bus pga av att hon tävlar o tränar så mkt". Då tycker jag det är helt befogat med busridning
som avbrott från all träning.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Har inte heller någon bana, så det blir ju att man rider mkt dressyr i skogen. Men vissa dagar så myser vi bara runt på lång tygel, kanske nån liten galopp. Dom behöver ju få slappna av lite också!

När jag får bana så kommer jag nog träna mindre i skogen tror jag.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag tillhör dem som kräver mycket av hästen även under uteritter - men försöker lära mig att ge hästen lite mer frihet ibland, tycker själv att jag kräver för mycket många gånger:smirk: .

Just nu har jag ganska begränsat med bra galopp- & travsträckor, då jag ej kan gena över fälten på sommarhalvåret. Då blir det mycket skrittarbete på vägarna, mycket öppna/sluta, skänkelvikningar, fram- och bakdelsvändningar, halter, ryggningar o.s.v. På långritterna blir det mer trav och galopp, men jag har svårt att inte arbeta hästen i korrekt form. På vinterhalvåret kan vi rida lite friare i naturen, utnyttja alla stubbåkrar och snötäckta fält, och då blir det faktiskt lite friare ridning.

Att jag har svårt att släppa lite på kraven har nog i grund och botten att göra med att min häst inte finner det speciellt roligt att skritta överhuvudtaget - det går ju så långsamt då:angel: Därför kontrollerar jag jämt och ständigt att broms, gas och koppling fungerar som den ska... Men jag lovar, ska skärpa mig;)
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

_NMBA_ skrev:
Jag tillhör dem som kräver mycket av hästen även under uteritter - men försöker lära mig att ge hästen lite mer frihet ibland, tycker själv att jag kräver för mycket många gånger:smirk: .

Just nu har jag ganska begränsat med bra galopp- & travsträckor, då jag ej kan gena över fälten på sommarhalvåret. Då blir det mycket skrittarbete på vägarna, mycket öppna/sluta, skänkelvikningar, fram- och bakdelsvändningar, halter, ryggningar o.s.v. På långritterna blir det mer trav och galopp, men jag har svårt att inte arbeta hästen i korrekt form. På vinterhalvåret kan vi rida lite friare i naturen, utnyttja alla stubbåkrar och snötäckta fält, och då blir det faktiskt lite friare ridning.

Att jag har svårt att släppa lite på kraven har nog i grund och botten att göra med att min häst inte finner det speciellt roligt att skritta överhuvudtaget - det går ju så långsamt då:angel: Därför kontrollerar jag jämt och ständigt att broms, gas och koppling fungerar som den ska... Men jag lovar, ska skärpa mig;)


varför kan kan man inte trava/galoppera ute i en bra korrekt form?
det innebär inte nödvändigtvis ridbane form, men du kan fortfarande samla upp några språng, sen länga, sen samla - precis som på ridbana... däremellan kan man länga och även öka ordentligt.
varför skulle hästen inte gå i balans/form under dessa moment? isåfall har det enbart att göra med hur ryttaren rider och inverkar.

stubbåkrar, fält osv hör uteritten till.

det innebär inte att man fläng rider utan kontroll.

jag har ett fullblod. jag kan låta honom öka över ett fält i ett väldigt gott fullblods temp, och det tar ändå bara några meter från full galopp så har han stannat/eller skrittar på lång tygel avslappnad.

att rida i "FORM" är ett begrepp, och form ute är till en hel del en annan sak än form inne - vilket OBS! INTE innebär fläng ridning eller ridning i en fel form arbetsmässigt för hästens muskler/träning.....
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

vi har mycket varierade stigar i våran skog. dels små ''rådjursstigar'' där hästarna får lyfta lite på fötterna och koncentrara sig på det, och när jag rider på dom stigarna har jag lägre krav eftersom hon har tillräckligt att koncentrera sig på ändå. om jag rider på lite bredare plattare stigar och vägar rider jag betydligt mer seriöst. underlaget avgör vilka övningar jag använder mig av. sedan händer det ju (det brukar vara var tredje/fjärde gång) att jag bara rider ut för att vi ska kunna slappna av och ha kul tillsammans med skrittpromenader på långa tyglar och galopp i uppförsbackar. det är viktigt att variera, annars tappar dom sugen, och att våga släppa lite grann utan att rida vårdslöst. det går en tunn gräns, och alltför många har svårt att se den.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag håller med dig mackan. Jag har en kvick liten ponny som älskar att öka ett par steg, att ta i och axa. Naturligtvis har jag koll på honom när han får öka, och han lyssnar på mig när jag tar tillbaka honom. Både jag och ponnyn vill släppa loss lite ibland.. och det gör vi :D
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag håller kraven uppe på samma nivå antingen i ridhuset eller när man rider ut:bump: . Ibland så busrider vi, men kraven gäller ändå, såsom broms, formen när jag plockar ihop igen osv. Jag upplever det som att hästen känner sig tryggare när reglerna gäller hela tiden och är konsekventa. Blir lätt att hästarna överför den behagligare ridstilen från skogen till ridbanan annars.:cool:
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

det där känner jag inte alls igen faktiskt. min häst vet precis vad som gäller i paddocken eller ridhuset och skärper till sig där, trots att hon allra mest rids ute. jag har heller aldrig några problem att få henne att jobba ute, trots att hon oftast slipper jobba där.

vägen där vi busar som mest är också vägen där hon jobbar som bäst då hon har bäst naturlig bjudning där vilket glatt utnyttjas.

någon behaglig ridstil tillåter jag inte på ridbanan men välkomnar när jag vill ut o koppla av! :bow:
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Men visst beror det på individen man rider hur mycket man släpper på kraven. Mer flegmatiska hästar med stadig grundtakt inbjuder till friare form och mer "bus" till skillnad från hetare och mer "hetsiga" individer (som ALLTID minns att i den backen brukar jag få galoppera...:devil: ) som får stabilitetet i och med ramen - som visserligen kan förlängas men inte bör släppas helt.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Rider nästan uteslutande i skogen och det är oerhört varierande för oss

vissa dagar är vi ute kravlöst och tar det lugnt och ibland jobbar vi som på "banan". Rider på banan kanske 1 gång varannanvecka :angel:

hästen har mycket bättre framåtbjudning utomhus. Min häst vill inte ständigt gå å lalla runt i samlade gångarter, då blir han rent av ledsen! Utan han vill kunna sträcka ut nån gång då och då, få gå tills han är nöjd, då blir han sitt vanliga piggare jag som är vaken och alert på ridturerna
 
Senast ändrad:
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

jag brukar inte rida ut och "rida" ute, jag skrittar oftast bara ut, då ofta på lång tygel i låg form.... vi har tyvär inga bra ridvägar hemma. där jag bode förut kinde man klättra lite här och där. men jag skulle i vilket fall inte släppa iväg min häst hur som hällst, men kanske inte kräva lika mycket samling som på banan... men alla övergångar och rörelser ska såklart vara korekta.... annars låter jag bli om jag inte är motiverad själv.

jag har även ett "rida ut träns" som betyder mysrida utan större krav... det känner hon igen SÅ väl haha!
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

*knapplån*

Det jag inte fattar av de som "busrider" ute är hur man egentligen uppfattar "att rida hästen i form"?

För mej är formen ett sätt att göra det ergonomiskt riktigt för hästen att ha något på ryggen. För min del är det nästan viktigare på uteritter att hästen bär mej bra, framförallt för att uteritterna oftast blir myckte längre än om jag skulle rida på en bana. jag sitter bara inte på en häst i 1-1½ h utan att den är igenom i sin överlinje och bär upp mej någorlunda okej.

Sedan ser jag allt som utbildning också. Skogen är ypperlig för att jobba med allt finlir i följsamhet, kvickhet för hjälperna, formgivning - tempoförändringar och formförändringar, osv. Varför missa ett sånt tillfälle att göra utbildningen "komplett"???

Sedan att man kan sänka nivån och "lulla på" ibland förstår jag att det kan behövas. Jag är sån att jag ibland bara vill njuta av naturen.
Men jag tycker det är självklart att vi hela tiden har en grundtonus och bärighet, för att inte slita onödigt på hästens kropp.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag skulle gärna rida hästen i form ute men är helt enkelt inte tillräckligt duktig. Jag behöver få använda mig av volter m.m. för att få till det och det funkar inte på den bana där jag rider ute. Det finns inte plats. Visst händer det att jag försöker mig på en liten skänkelvikning eller öppna, men jag får i ärlighetens namn erkänna att jag mest mysrider. De gånger jag försöker dressyra ute blir jag mest blivit spänd och frustrerad tyvärr. Även pållan (som jag bara rider ett par dagar i veckan) verkar tycka att terrängbanan är fel forum för dressyrjobb. Jag försöker dock använda min egen kropp så att jag avlastar hästens rygg och låter henne använda hals och huvud för att balansera sig. Men nu känner jag mig som en totalsopa när jag inser hur duktiga och noggranna ni andra är. Jag får nog skärpa mig och försöka ännu mer. /H
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag rider mest ut och oftast är de jobb.

Men ibland så far vi runt i skogen och busar i galopp.
Ibland behöver jag de (och han också tror jag)
Jag tänker alldeles för mkt och pressar mig själv för mkt.
(inom allt, men jag tycker aldrig jag räcker till som ryttare)
och att då bara släppa i skogen rensar min hjärna på nått sätt.. bästa terapin och ja känner mig så otroligt tillfreds ..

låter säkert knäppt men så är de :)

sen älskar hästen de också.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: LionQueen
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 067
Senast: Bregen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 492
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 250
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp