Bukefalos 28 år!

"dressyr" - "skogsridning"!

Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag tränar dressyr mellan 4-5 dagar i veckan och rider ut emellan. Men när vi rider ut så brukar ja inte tänka så mkt på hur han går, fast han böjer alltid på nacken.. Men han blir ändå mkt finare i dressyren sen om jag har ridit ut och sänkt kraven på han. (min häst e en d-ponnyvalack på 6 år)
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag rider henne i en mycket öppnare form ute, för det mesta. Men hon går i en naturligt fin form och jag låter henne aldrig dra upp huvudet eller slängtravar iväg i galoppfattingen. Jag slarvar absolut inte med övergångar och så, då hon fortfarnde är under utbildning. Jag tänker också alltid på vilken galopp fattar, så att hon ska gå ungefär lika mycket i både vänster och höger galopp.
Ibland kan jag också rida skänkelvikningar, slutor och öppnor mm, men för det mesta rider vi i skogen bara för att ha kul och busa lite :)
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Alexandras skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg så jag vet inte om någon redan sagt detta. Det är rent av farligt att låta hästen gå högt med huvudet om man galopperar fort, de ska gå i låg form då!
själv när jag rider ute på ängar och inte har för avsikt att ha ett pass med hästen så låter jag hästen gå i en låg form, och inte kräva mr än att hon inte sänker ryggen. Hästarna behöver inte tycka att det är mindre kul och busigt bara för att de måste använda ryggen.
(min åsikt, även om jag låter lite ilsk:))
Har du sett ett fullblod på bana nån gång?
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Nu rider jag inte jättemycket själv längre tyvärr men när jag gjorde det så fanns det inga fasta regler eller principer för vad som gällde vare sig på banan eller i skogen. Likväl som man kunde jogga loss och ha låga krav på banan vissa dagar kunde vi ha höga krav i skogen och träna övergångar, sidvärtesrörelser, tempoväxlingar osv. Det mesta handlade om att ha ett mål och en plan för sin ridning.

Dock busade vi ibland med men det var inte självklart att varje gång man red ut skulle det gå undan. Formen varierade ute beroende på planen för dagen, intervallträning och cantring skedde på ett sätt, långsam klättring på ett annat, mer dressyrjobb på ytterligare ett.
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag gör ingen större skillnad på banan o på skogen eftersom jag mest ändån rider i skogen så tränas mina hästar mkt där. Formen ska alltid vara bra, de ska lyssna på övergångar och vara lyhörda på det som jag vill och de ska ha det tempot som jag bestämmer.

Finns inget värre än att rida på hästar som har lärt sig att de kan göra vad de vill ute i skogen:mad:

Visst händer det att vi drar iväg i galopp nån gång men de vet var bromsen är och de har då en djup och låg form.

Mina hästar tycker ändån att det är kul att gå i skogen, fast att de behöver arbeta..

jag gör allt i skogen så som : öppnor, slutor, bakdelsvändningar, skänkelvikningar, öka-samla, galoppombyten m.m.

nej nu ska jag iväg o jobba..ska rida en halvgalen häst:crazy:
 
Sv: "dressyr" - "skogsridning"!

Jag brukar inte rida så mkt dressyr när jag rider ut, men jag låter definitivt inte mitt sto gå och såsa bara, rider lika nogranna övergångar som när jag rider dressyr på banan, växlar tempo med lite friare och lite mer samlat, men det brukar inte bli mkt mer än så. När jag rider ut vill jag mer ha roligt och hästen med, men hon är ju lydig ute i skogen också.:)
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: LionQueen
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 093
Senast: Bregen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 515
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 251
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp