Bukefalos 28 år!

Dressyrgjord med resår.

Resårgjord är inte alls nödvändigt om man har en sadel som är anpassad till hästen. Det är nämligen inte meningen att man ska behöva dra åt för allt vad tygen håller.

Om man nu trots allt har en resårgjord ska man inte dra den på resårsidan, utan på den sidan som saknar resår.

Varför de finns på marknaden? Tja, i alla år - fram tills för sådär en tio-femton år sedan, så har man använt gjordar UTAN resår därför att det inte fanns något annat. Sen var det väl någon (kanske någon med en häst som "blåste upp sig") som uppfann resårgjorden.

Själv har jag resårgjord på hoppsadeln (resåren sitter på högersidan och jag spänner på vänster). Dressyrgjorden är en urgammal Passiergjord utan resår.

Immer
 
Nu har jag i alla fall köpt en helt rak (inte anatomisk) bred dressyrgjord med stenhård resår i båda ändarna.

Men det tar ett tag innan jag får hem min sadel (bomlös) så jag kan prova den!
 
Man skall inte spänna hårt, man skall spänna lagom.


En gjord med resår ÄR det bästa alternativet. Hästens bröstkorg vidgas redan vid liten ansträngning men hur mycket är individuellt.

En bra resårgjord har har mkt hård resår. Det innebär i praktiken att man omedelbart kan utesluta resårgjordar under 800 kr.
Anledningen till att resåren SKALL vara hård är för att den inte skall kunna dras..och dras..och dras.
En svag resår flexar mkt sämre och vidgas inte som tänkt efter hästens utandning.

Resårsidan flexar ca 2,5cm DÄRFÖR finns det gjordar som har resår i bägge ändar för att det skall bli liksidig belastning.
Har man ensidig resår så skall den alltid sitta på sidan där man INTE spänner eller sitter upp dvs oftast på hästens högra sida.
Sitter resåren på vänster sida där man spänner och sitter upp i stigbygeln så finns tendens att man tycks sitta till höger.
 
Min dressyrgjord som jag köpte är det verkligen stenhård resår på, jag kan inte dra ut den alls mycket, ett par millimeter max. (kanske är jag klen?) Den kostade bara 152 kr på EKO. En syntetgjort av märket Jacson. Mycket fin enligt mig! :)
 
Det är i sådana fall bara att gratulera!
Den hårda grova resåren är annars ganska dyr och är delvis den som gör att gjordarna stiger i pris.
 
Jag är supernöjd med mitt köp! Men jag har som sagt inte haft tillfälle att testa den än för det tar ett tag innan jag får hem min sadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Jeps
·
Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: palle
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju...
2
Svar
26
· Visningar
1 803
Senast: Sassy
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp