Bukefalos 28 år!

Dressyrgjord

Centaur

Trådstartare
Vilken längd på dressyrgjord behöver en häst som har 140cm på hoppsadelgjorden? Cirka? :confused:
 
Jag har 150cm på "vanlig" gjord och 80cm på dressyrgjorden (den är gränsfall kort, men har inte hittat någon längre).
 
70 skulle kanske vara lagom på min då? Vet ju att det beror på hur långa stropparna är, men bra att veta på ett ungefär.
 
Det är ju så svårt att säga, beror helt på sadeln. Jag har 140 på vanlig gjord, 150 hade inte vart några problem heller.
Min albiondressyr hade jag en 80 cm dressyrgjord, provade en annat märke och då var den för stor och jag fick gå ner på 65 cm!
 
Jag hade 140, jag trodde det var det största, tydligen inte, men iaf. Jag köpte två från börjes en gång, den i läder och den i polyeten (eller vad det heter) och jag köpte dom som var 70cm, det vardet största och det passade bra. Det var till min Albion Style.
 
Även jag skulle gissa att 70 är den rätta storleken. Det är den storlek jag tänkt köpa till min häst i alla fall, som har 140 i "vanlig" gjord.
 
det tycker jag låter klokt. Jag kände en häst med de måtten :idea:
 
Lägg på sadeln och sen tar du ett måttband och mäter från (under)kåpa till kåpa under magen på hästen. Då vet du på ett ungefär hur lång den bör vara. När gjorden är spänd bör det inte bli mellanrum mellan kåpa och sadelgjord. Du får bättre tryckfördelning och risken för att hästen ska få skav minskar. Det är även fördel med en bred, rak gjord med resår på båda sidorna.
 
Nu kanske inte jag fattar riktigt men ska sadelgjordsspännena vara under kåpan precis som på en vanlig sadel? :confused:
 
Det finns ju VANLIGA gjordar som börjar på 90 cm, så det kanske är en sådan du behöver?
Mig veterligen är det mest längden som skiljer, och utseendet skiljer lite för att dressyrgjorden brukar vara just så kort, inte av någon annan anledning (borträknat de anatomiska gjordarna, vill du ha en anatomisk bör du välja en av rätt "modell", annars hamnar gjordens "midjor" på fel ställe).
 
Ja, eller kant i kant. Varför ska man ha typ tio centimeters glapp på varje sida? Det är inte bara sadeln som hästen får problem utav. Många problem får den även av sadelgjorden. Därför är det minst lika viktigt att välja en bra sådan med rätt längd mm. Jag har själv haft en alldeles för kort dressyrgjord tidigare. Hade aldrig tänkt så mycket på sadelgjorden. Nu har jag en som är rak och bred i läder. Den är 75 cm lång och går från kåpa till kåpa. Den har även resår som går åt båda hållen. Man bör inte ha en sadelgjord som är väldigt avsmalnande på mitten. Då får du ett mycket stort tryck just där. Många hästar får problem med muskulaturen mellan frambenen och bakom där sadelgjorden ligger. Även fast en bra sadelgjord är dyr så tjänar man på det i längden. De är dessutom hållbara om det är bra kvalité.
 
Min häst varierar mellan 130-140-150+ (sommar,höst-vår,vinter) :smirk:
På hans förra dressyrsadel (griffin) så tror jag att det var en 60 eller 70 gjord.
 
Det finns ju VANLIGA gjordar som börjar på 90 cm, så det kanske är en sådan du behöver?

Ja jag har faktiskt en vanlig 90-gjord som jag använder när jag inte få på den andra (80-gjorden). Men har jag tur så hinner inte pållen spänna ut magen och då får jag i sista hålen på varje sida... får han däremot för sig att spänna ut magen något så är det kört :crazy:

Jag hade 140, jag trodde det var det största, tydligen inte, men iaf.

Ja på de flesta ställen finns det numera bara 140-gjordar har jag sett (några har 145 och ytterst sällsynt med 150) så det är lite knivigt! Börjes hade för några år sen 150-gjordar, men dom verkar ha upphört :( Fick gå till en sadelmakare och sy upp en ny på beställning när min gamla gick sönder i resårspännena.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: palle
·
Hemmet Jag ska eventuellt flytta in i en hyresrätt med gigantiska fönster. Jättefin utsikt, absolut - men allt blir ju så fjuttigt i jämförelse...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 609
Senast: manda
·
Utrustning Är det någon som har provat Hööks dressygjord som ser ut som på bilden/länken? Min häst får skavsår under armhålan av den lädergjorden...
Svar
3
· Visningar
1 072
Senast: MiniLi
·
Kultur Lyssnar ju sedan ett bra tag tillbaka nästan enbart på P1 när jag kör bil, och det har aldrig varit några problem. Men, de senaste cirka...
Svar
9
· Visningar
522
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp