Bukefalos 28 år!

Dressyrsadlar - era bilder

russell

Trådstartare
Hej!

Skulle vara väldigt kul om ni ville posta bilder på era dressyrsadlar!
Så dela era bilder, skriv gärna vilket märke och hur ni tycker att sadeln är ;)
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

Min är en Tekna LeTek. Inköpt i helgen så jag har bara ridit i den lite i den. Känns bredare än min hoppsadel men annars helt okej att rida i. Som sagt, har bara ridit i den lite gran.

 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

Har inga bilder direkt, men har

Höpfner Ahlerich - min favoritsadel. Djuuupt säte, lite lagom med stöd. Man hamnar bra i den, utan att vara fastlåst. Smal midja - gillas.

Bates Caprilli - Mjuk och trevlig sadel, men inte min favorit. Funkar nog bättre om man har längre ben.

Edinbourgh - Trevlig sadel m stooora klossar. Passar utmärkt till vildhjärnan som har den. Så man sitter kvar ;)

Henri de Rivel - Gillar den, rätt stora stöd, men inte för stora.

Clarridge House - Platt, bred midja. Gillar inte.

Wintec - Smalare midja än wintecarna brukar ha. Helt ok för o vara syntet, men gillar den inte.

Sen har jag en engelsk sak som är helt ok. Lite hård, men funkar
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

dsc_0036_50df7cd6ddf2b32cd700a632.jpg

Har en Jensen Amiral Evo. Stabalizor, måttanpassad efter mig och hästen
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

c9cfa9150a5b22addd79aee136e52980.jpg


Har en bates new dressage. Den är väl bra med tanke på priset. Om jag skulle köpt sadel nu skulle jag köpt med större stöd och inte så djupt säte..
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

Här är min, en Amerigo Cervia. Den är underbar att rida i, stora knästöd, inte för djupt säte och smal midja. I :love: it! ;)
20130917-085646.jpg
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

Har nyligen köpt en Thorowgood T8. Har en ponny med grymt breda bogar och har letat sadel lääänge... Allt har varit för smalt och har det varit tillräckligt brett så har det inte passat mig. Denna har vi fått experimentera en del med då det vidaste orginaljärnet är xvid och alldeles för smalt så har jag tryckt isär det i en hydralpress så att det motsvarar typ xxxvid och det verkar vara detta som passat bäst hittills på honom. Dock har jag nästan inte ridit alls i den då det först var vinter och isgata och sen har jag varit sjuk länge(har inte ens hunnit införskaffa ett dressyrschabrak:o ). Har mest provsuttit på stallplanen. Har nästan ingen erfarenhet av dressyrsadlar så det kändes väldigt ovant och den har extremt stora knästöd, säkert bra när man är van men nu åkte dom faktiskt av tills jag vant mig lite :D får se om jag sätter dit dom sen igen eller införskaffar några som är liiite mindre. Tycker egentligen om att ha mycket stöd men kände mig nästan lite väl fast med dom.

Känns som en mycket trevlig sadel annars och eftersom den är helt ny så blir den nog ännu bättre efter lite användning. Lädret är superfint för det priset :)

20140225_130315_zps266cfb97.jpg
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder



Har en Otto Schumacher Profi Dynamic, upplever den som lagom bred i midjan (vill inte ha allt för smala sadlar), mjuk och med lagom stora och rätt placerade knästöd. :)
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

Saknar vettig bild. Men jag har en Globus Clic dressyr i svart läder. Smal midja, stora stöd och någorlunda djupt säte. Trivs bra i den! Den är liten i stl och passar mig som också är liten :) passar även hästen, tycker den sitter bra på många olika hästar.
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

Nu har jag en allround mot dressyr då den passade hästen perfekt, men dessa har jag haft tidigare:


Kentaur Medea, superskön med djup sits och lagom med stöd.
394499_10151203848288278_1644177396_n.jpg


Och denna :love:
Världens skönaste sadel. En Crown Aragorn, med stora stöd och lite öppnare sits, det tog verkligen emot att byta in den :-(
74949_10152089703368278_1504135284_n.jpg
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder



Stübben Portos som äntligen dök upp idag efter 9 veckors väntan. Utprovad och måttad efter mig och hästen. Både hästen och jag trivdes idag med den nya sadeln.
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

F har en Ordo Equester Venus som vi trivs jättebra med båda två :love: enkelkåpa och smal midja, underbar känsla av att komma nära intill hästen och med bra stöd :)

wpid-wpid-20131207_164153.jpeg


wpid-20131117_142447.jpg
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

Jag har inga direkta bilder, men har en Globus Clic, som jag är jättenöjd med. Har alltid ridit i hoppsadlar, eller möjligen allround mot hopp, innan, och testade flera dressyrsadlar som inte alls kändes bra innan jag testade denna. Passar bra på min ponny med kort rygg, och passar också mig som är lite mindre än genomsnittet.
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

Har tyvärr ingen bild på just bara sadeln.
Men har bl.a. en Stübben Genesis CS Deluxe med Biomex.
Super skön sadel!
Perfekt till all typ utav ridning, ingen sadel som man "sitter fast" i. Utan man har bra stöd men med rörlighet.
Jag valde den sadeln då jag rider många hästar om dagen så Biomexen skonar min rygg. Får otroligt ont i ryggen utav att rida i andra sadlar.
Efter att ha prövat Biomex, så kommer jag aldrig gå tillbaka till en "vanlig" dressyrsadel. :love:
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

Och jag har en Ordo Equester Juno! (Samma sadel men med dubbelkåpa). Den är underbar, lovely. Smal midja och den placerar mig i en bra sits där jag har möjlighet att komma riktigt nära och inverka bra på hästen. :-)

Den är inne på omvärmning och hoppas den ska passa efteråt. Annars gråter jag! ;)

dsc_0017_531782d2ddf2b3225497bf81.jpg
 
Sv: Dressyrsadlar - era bilder

*kl*

Jag har en Jaguar XKC Deepseat och jag är väldigt nöjd med sadeln! Den är lite vid i midjan men det beror mycket på min häst och att sadeln är vidgad till max. Men den är väldigt trevlig. :)

 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: Barret
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 494
Senast: cili
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 021
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp