Dressyrsnack 17

Inte den bästa vinkeln, men blir rak i arbete och kommer dessutom upp hel del bak i galoppen. I polvoritan fick jag en stöt i ryggen av bakvalvet i galoppen. Visa bifogad fil 143958
Den är lik min hästs rygglinje, han funkar med CC:an. Jag hade Vegan till min förra häst/ponny. Den funkade inte alls på nuvarande häst. Plus att min kropp verkligen hatar Vegan på annat än markbunden ponny. 😅 Fick så ont i ena höften när jag försökt kompensera obalansen den satte mig i genom att slåss mot sadeln när jag regelbundet ridit i den på normalt halvblod att jag skrek rätt ut när en häst skuttade till lite i den. Fick sluta ha den eftersom den ville tippa mitt bäcken framåt. Har haft Vega på hästar mer utfyllda runt/bakom manke så att säga än din.
 
Eftersom jag inte ville ha en blodig hov i omslaget för tråden lägger jag in bild på bölden som öppnade sig när vi drog skon på Zacke ikväll. Han har varit halt från och till i en vecka. Med tanke på hur mycket det blödde ikväll borde han varit mycket mer halt! Vi gipsade ikväll och gissar att han får stå inne med gips ett tag. Ska ringa kliniken imorgon för att höra vad de säger. Kan som inte minnas när jag haft häst med hovböld! Väldigt glad att jag faktiskt hade gips hemma.Visa bifogad fil 143910
Varför krångla till det så mkt? Är bölden ute vilket den verkar vara så sko på med sula och rid på. Så har vi alltid gjort här på västkusten 🤷‍♀️
 
Olika bommar i vanliga CC och Vega CC. Vegan är gjord för runda hästar utan manke. Tror att vanliga CC skulle passa den rygglinjen!

Hmm vette fan alltså. Tror ryggen är för rak och att hon kommer rulla bakåt då sittbenen inte får stöd.
@Jeps Den borde inte komma upp bak. Har du någon film ? Tippar på att den kanske inte slappnar av i kotorna och puttar upp kruppan istället för att vinkla om.
 
Eftersom jag inte ville ha en blodig hov i omslaget för tråden lägger jag in bild på bölden som öppnade sig när vi drog skon på Zacke ikväll. Han har varit halt från och till i en vecka. Med tanke på hur mycket det blödde ikväll borde han varit mycket mer halt! Vi gipsade ikväll och gissar att han får stå inne med gips ett tag. Ska ringa kliniken imorgon för att höra vad de säger. Kan som inte minnas när jag haft häst med hovböld! Väldigt glad att jag faktiskt hade gips hemma.Visa bifogad fil 143910
Vi använde hoofcast, funkade superbra, till och med i skånsk lera. Gick ute med det i lerig vinter just för att slippa stå inne.
 
Hmm vette fan alltså. Tror ryggen är för rak och att hon kommer rulla bakåt då sittbenen inte får stöd.
@Jeps Den borde inte komma upp bak. Har du någon film ? Tippar på att den kanske inte slappnar av i kotorna och puttar upp kruppan istället för att vinkla om.
Här är en liten snutt. Och hon puttar upp kruppan, speciellt i början av passet även om det blir bättre och bättre.
https://www.instagram.com/reel/C4Qj_GqtDcT/?igsh=aXJoYXFiaGFjOGpm
https://www.instagram.com/p/C46Bh5MKaft/?igsh=MWFjZjZ4NnhiN2s1Mg==
 
Varför krångla till det så mkt? Är bölden ute vilket den verkar vara så sko på med sula och rid på. Så har vi alltid gjort här på västkusten 🤷‍♀️
Hahaha jag brukar hålla saker enkelt men har rätt stor respekt för hovbölder😅. Iom att båda står bra på box så känns det helt ok att ha honom inne några dagar. Är dessutom pissväder här. Så bör hoven vara tiptop efter helgen när vädret ska bli fint, varmt och vårigt!
 
Jag har så himla kul nu med robothästen. Kör ca 45 min 5 ggr/v. Går ju att göra så mkt mer än man vill/kan på riktig häst eller på stillastående sadelbock med tryckmatta.
Har gjort diverse övningar och även kunnat sitta och blunda mkt för att provocera balansen och vara följsam etc. Också ridit på bollar i sadeln, använt bollar för att medvetandegöra kroppen på olika vis och jobbat lite med gummiband etc. Och typ ”jonglerat” med bollarna för koordination.
Händer väldigt mkt väldigt fort och kul att lära sig genom att kunna läsa av allt på skärmen med! 👍
 
Jag har så himla kul nu med robothästen. Kör ca 45 min 5 ggr/v. Går ju att göra så mkt mer än man vill/kan på riktig häst eller på stillastående sadelbock med tryckmatta.
Har gjort diverse övningar och även kunnat sitta och blunda mkt för att provocera balansen och vara följsam etc. Också ridit på bollar i sadeln, använt bollar för att medvetandegöra kroppen på olika vis och jobbat lite med gummiband etc. Och typ ”jonglerat” med bollarna för koordination.
Händer väldigt mkt väldigt fort och kul att lära sig genom att kunna läsa av allt på skärmen med! 👍
Hur funkar er bokning av robothästen? Det jag sett har den varit jättedyr att prova… annars hade jag gärna gjort det :)
 
Jaha, nu får det väl snart vara nog. Hästens fel att tungan blir blå?
:(

Och det är inte förbjudet att tävla en häst med blå tunga, för det står inte i regelverket? :mad:

Bra att veterinärförbundet ryter ifrån. Men frågan är ju, hur sjutton är det ställt med folks inställning egentligen? SVT?

Är hoppet ute för dressyren nu eller? Snacka om att ta död på en sport på bästa sändningstid. Förstår dom inte att måttet snart är rågat och att det kommer leda till totalförbud om dom inte får stopp på eländet. Hur svårt kan det vara att erkänna och påpeka att blå tunga ÄR ett allvarligt fel?

I ett öppet brev framför Sveriges Veterinärförbund kraftig kritik mot SVT:s rapportering av världscupen i dressyr.


https://www.aftonbladet.se/sportbla...itik-efter-orden-om-hastarnas-tillstand-i-svt

Länkar till brevet från veterinärförbundet.

https://www.svf.se/media/rmth2dik/öppet-brev-till-svt-från-sv-veterinärförbund.pdf
 
Jaha, nu får det väl snart vara nog. Hästens fel att tungan blir blå?
:(

Och det är inte förbjudet att tävla en häst med blå tunga, för det står inte i regelverket? :mad:

Bra att veterinärförbundet ryter ifrån. Men frågan är ju, hur sjutton är det ställt med folks inställning egentligen? SVT?

Är hoppet ute för dressyren nu eller? Snacka om att ta död på en sport på bästa sändningstid. Förstår dom inte att måttet snart är rågat och att det kommer leda till totalförbud om dom inte får stopp på eländet. Hur svårt kan det vara att erkänna och påpeka att blå tunga ÄR ett allvarligt fel?

I ett öppet brev framför Sveriges Veterinärförbund kraftig kritik mot SVT:s rapportering av världscupen i dressyr.


https://www.aftonbladet.se/sportbla...itik-efter-orden-om-hastarnas-tillstand-i-svt

Länkar till brevet från veterinärförbundet.

https://www.svf.se/media/rmth2dik/öppet-brev-till-svt-från-sv-veterinärförbund.pdf
Finns redan prat om detta i världscuptråden.
 
Jag har testat en ny sadel idag. En equipe av något slag. Den var något vid så jag fick padda den lite. Hästen verkade tycka om den, jag fick en bra sits men guuuud va bred den var i midjan! Mina ljumskar kändes så här: :arghh:
 
Jag har testat en ny sadel idag. En equipe av något slag. Den var något vid så jag fick padda den lite. Hästen verkade tycka om den, jag fick en bra sits men guuuud va bred den var i midjan! Mina ljumskar kändes så här: :arghh:

Chansa inte om du tror den är för bred. Jag har suttit it för bred sadel i flera år och mina höfter är inte bra nu.
 
Jag har testat en ny sadel idag. En equipe av något slag. Den var något vid så jag fick padda den lite. Hästen verkade tycka om den, jag fick en bra sits men guuuud va bred den var i midjan! Mina ljumskar kändes så här: :arghh:
Equipe har flera modeller som är väldigt smala i midjan. Elegance och Bocelli är relativt breda. Emporio, Viktoria och Olympia är smala.
 
Jag har testat en ny sadel idag. En equipe av något slag. Den var något vid så jag fick padda den lite. Hästen verkade tycka om den, jag fick en bra sits men guuuud va bred den var i midjan! Mina ljumskar kändes så här: :arghh:
När det gäller sadlar, försök få prova minst en vecka och känn vad som händer. Hästar brukar ofta gilla ”nyhetens behag” (och några är tvärtom och ogillar nyheter) och som ryttare kan man behöva vänja sig.
Det måste inte kännas bra första dagen, men efter en vecka ska man vara NÖJD och inte längre känna att man måste ”lära sig” sitta i den
 
Hur funkar er bokning av robothästen? Det jag sett har den varit jättedyr att prova… annars hade jag gärna gjort det :)
Det är bara via mig och sambo man kan eller rättare sagt kommer kunna boka in pass på den. Vi har inte dragit igång på riktigt än och har lite kö på de sits-kurser eller lektioner som kommer.
Vi kommer ha olika upplägg med bara lektion, kurser med teori+ridning på roboten och kurser med teori, kiropraktik och robot.
Kurser kommer bli både endagars och tvådagars.
Enskilda pass på roboten, alltså ej kurs utan bara enskild/separat sitsoptimering, blir längre pass än på Strömsholm för att hinna mer jobb på roboten och teoretiskt prat etc.
Plus att man jobbar med lite mer tekniker också än de gör för snabbare resultat än vanliga sitsövningar.
Har man egen sadel kan det vara bra att ta med den.
Jag kan hojta när vi kör igång och skicka prisuppgifter då om du vill.

Vansinnigt kul träning faktiskt!
 
Chansa inte om du tror den är för bred. Jag har suttit it för bred sadel i flera år och mina höfter är inte bra nu.
Jag vet inte om den är för bred eller bara bredare än jag är van vid. Än.
Equipe har flera modeller som är väldigt smala i midjan. Elegance och Bocelli är relativt breda. Emporio, Viktoria och Olympia är smala.
Tack! Precis sådant här jag behöver så jag kan fortsätta testa.
När det gäller sadlar, försök få prova minst en vecka och känn vad som händer. Hästar brukar ofta gilla ”nyhetens behag” (och några är tvärtom och ogillar nyheter) och som ryttare kan man behöva vänja sig.
Det måste inte kännas bra första dagen, men efter en vecka ska man vara NÖJD och inte längre känna att man måste ”lära sig” sitta i den

Bra input. Tanken är också att testa några fler gånger.

Tanken med testningen är att titta lite på vad som finns och vad som kan tänkas passa oss båda. Ska få testa en annan equipe (ska kolla av vilken sort), en amerigo och ev en prestige också (om de ligger hyfsat).

Min egen sadel ligger ok på hästen men jag får kämpa för att inte hamna i stolsits och skulle vilja ha något som placerar mig bättre från början.
 
Jag vet inte om den är för bred eller bara bredare än jag är van vid. Än.

Tack! Precis sådant här jag behöver så jag kan fortsätta testa.


Bra input. Tanken är också att testa några fler gånger.

Tanken med testningen är att titta lite på vad som finns och vad som kan tänkas passa oss båda. Ska få testa en annan equipe (ska kolla av vilken sort), en amerigo och ev en prestige också (om de ligger hyfsat).

Min egen sadel ligger ok på hästen men jag får kämpa för att inte hamna i stolsits och skulle vilja ha något som placerar mig bättre från början.
Equipe Oracle är också smal i midjan. 😊
 
Jag vet inte om den är för bred eller bara bredare än jag är van vid. Än.

Tack! Precis sådant här jag behöver så jag kan fortsätta testa.


Bra input. Tanken är också att testa några fler gånger.

Tanken med testningen är att titta lite på vad som finns och vad som kan tänkas passa oss båda. Ska få testa en annan equipe (ska kolla av vilken sort), en amerigo och ev en prestige också (om de ligger hyfsat).

Min egen sadel ligger ok på hästen men jag får kämpa för att inte hamna i stolsits och skulle vilja ha något som placerar mig bättre från början.
Och jag skulle säga att en sadel ska kännas bra från första stund. Man ska inte få ont nånstans, benen ska inte 'floppa ut' från den i lättridning och det ska inte bli skumpigare 'för att hästen rör sig mer'. Då är det inte rätt sadel för dig.
Men visst, man kan lära sig att rida i 'fel' sadel men jag är övertygad om att det inte gynnar varken en själv eller hästen i längden.
Sen kanske man får kompromissa på vissa småsaker om hästen är svår att hitta sadel till...
 
På tal om smala och breda midjor så snurrar det lite i mitt huvud efter att jag var på sitsanalys med Lena Gunnarsson och sen pratade med den sadelmakare som senast tittat på Barka. Lena tycker jag behöver sitta smalt (testade en Erreplus Adelinde på sadelbocken och det var en otrolig skillnad mot vad jag är van vid), men då är det smalt vid stigläderkrampan, inte längst upp i sätet. Där behövde jag lite mer stöd än Adelinden gav.

Tog med mig denna info till sadelmakaren och hon sa att det finns inte en chans att en Erreplus kan ligga på Barka, den skulle bli alldeles för smal för henne. Hon menar att det är få hästar som är smala nog för den. Jag vet inte om hon är ovanligt fokuserad på bredd i midjan för hästen eller om hon har helt rätt. Om det är det senare så har jag ju ett dilemma i att kombinera vad jag och hästen behöver.

Hennes förslag är en sadel med singelkåpa och små knästöd, så mina knän kan komma fram mer och avlasta höfterna. Vi kikar nu på Jeremy Rudge, nån som har erfarenhet av dem? Deras Fusion-bom i vid låg perfekt på Barka.
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 632
Senast: Ninnurur
·
Svar
932
· Visningar
49 888
Senast: Enya
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 899
Senast: corzette
·
  • Låst
Dressyr Startar upp del 15 av Dressyrsnack-trådarna :)
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
231 250
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp