Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränade idag! Alltså förlåt vad jag tjatar om denhär jäkla vargtanden men🙈 idag fattade hon höger galopp(som hon vägrat) galopperar iväg och börjar frusta🥲 stackars vän vad hon måste varit störd.

Red på kandaret och vi jobbar mer med samlingen i galoppen. Eftersom den är så dålig i grunden är det jättesvårt att få den rund, kvick och ren.
 
Har skaffat ny medryttarhäst, och insett att jag kan ju faktiskt rida😁 Förra hästen var trevlig men som en pansarvagn att rida, har nog aldrig suttit på en häst som är så stel och hård och stum men ändå inte något fel fysiskt! Men samtidigt känslig och med väldigt lite tålamod för ryttarfel, så ja, förutsättningarna för att känna sig duktig var inte stora! Nya hästen är en liten pärla, även om jag är ringrostig och stel så försöker hon, och det är så himla trevligt att sitta på en häst som är lätt i kontakten, och loss i käken och kroppen. Nu är det upp till mig att ta tag i min stela kropp😊 Jag får även träna för instruktör, men framförallt kan jag rida ut igen, så himla skönt, för det är ändå det jag gillar mest med ridningen. Förra hästen vågade inte gå själv, och försökte sitt bästa att få av mig om jag insisterade. Då har jag ändå en vana av att rida tittiga och ängsliga hästar, men han var en svår nöt.
 
Känner mig som en urusel ryttare! Vi har debuterat i vår allra första dressyrtävling. Jag är supernöjd med Mariellas insats, hon kunde nog inte ha gått bättre! Men vi skrapade bara ihop 53,3 %. Så besviken över detta, ritten kändes betydligt bättre än när vi fick runt 62 på P&R. Fick överlag kommentarer om för öppen form och att jag ska ställa henne mer. Men jag kan ju glädjas åt att jag höjde poängen på fri skritt till 7 med kommentaren vingligt men avspänt😂. Hade 4 där på P&R pga att jag inte längre ut hela tygeln. Trots allt nöjd över att vi lyckades med galoppen, om än bara med 5 och 5,5. Mitt största orosmoment inför denna tävling var ju galoppen. Inte att få 4 på övergångar. Missade medellinjen och skrittade något steg för lite ( tvärtemot P&Rn där jag saktade av för tidigt och skrittade något steg för mycket. Jaja, det finns ju förbättringspotential till nästa gång. Lite trist bara att P&Rn visade sig vara lite för generösa poäng.
 
Känner mig som en urusel ryttare! Vi har debuterat i vår allra första dressyrtävling. Jag är supernöjd med Mariellas insats, hon kunde nog inte ha gått bättre! Men vi skrapade bara ihop 53,3 %. Så besviken över detta, ritten kändes betydligt bättre än när vi fick runt 62 på P&R. Fick överlag kommentarer om för öppen form och att jag ska ställa henne mer. Men jag kan ju glädjas åt att jag höjde poängen på fri skritt till 7 med kommentaren vingligt men avspänt😂. Hade 4 där på P&R pga att jag inte längre ut hela tygeln. Trots allt nöjd över att vi lyckades med galoppen, om än bara med 5 och 5,5. Mitt största orosmoment inför denna tävling var ju galoppen. Inte att få 4 på övergångar. Missade medellinjen och skrittade något steg för lite ( tvärtemot P&Rn där jag saktade av för tidigt och skrittade något steg för mycket. Jaja, det finns ju förbättringspotential till nästa gång. Lite trist bara att P&Rn visade sig vara lite för generösa poäng.
Har inte varit ute på så mkt pnr nu men iaf förr var det oftast lite snällare bedömning på träningstävling😊
Kan även meddela att jag och Nelly red ihop hela 48% på vår debut, så du är inte ensam i båten🤪😅
 
Känner mig som en urusel ryttare! Vi har debuterat i vår allra första dressyrtävling. Jag är supernöjd med Mariellas insats, hon kunde nog inte ha gått bättre! Men vi skrapade bara ihop 53,3 %. Så besviken över detta, ritten kändes betydligt bättre än när vi fick runt 62 på P&R. Fick överlag kommentarer om för öppen form och att jag ska ställa henne mer. Men jag kan ju glädjas åt att jag höjde poängen på fri skritt till 7 med kommentaren vingligt men avspänt😂. Hade 4 där på P&R pga att jag inte längre ut hela tygeln. Trots allt nöjd över att vi lyckades med galoppen, om än bara med 5 och 5,5. Mitt största orosmoment inför denna tävling var ju galoppen. Inte att få 4 på övergångar. Missade medellinjen och skrittade något steg för lite ( tvärtemot P&Rn där jag saktade av för tidigt och skrittade något steg för mycket. Jaja, det finns ju förbättringspotential till nästa gång. Lite trist bara att P&Rn visade sig vara lite för generösa poäng.
Bedömningssporten tjusning 😅 🙈 Vissa domare ligger lägre också, så för en annan domare kanske du hade fått 57, eller tom 60%. Så var inte allt för nerslagen, var känslan bra så ta med dig den :) Jag har lyckats med 46% en gång så du är inte ensam med de här bottennappen:D
 
Jag har också varit på tävling idag. MSVC igen, klubben jag tävlar för som arrangerade. Två domare idag 😮 så dubbla ögon, som båda var ganska återhållsamma. De dömde klassen ganska jämnt men lågt, bara 1 av 8 startande kom över 65%. Fille och jag fick 63,45% vilket ju inte var fantastiskt, men vi blev 4a. Fick en rosett för bästa hemmaekipage i klassen😁

Han var skitfin på framridningen, men lite för spänd inne. Han var bättre än förra tävlingen och gör inga stora missar, men det blir ”för lite”, jag kan inte visa några direkta skillnader utan programmet blir lite platt. Bara att fortsätta bygga rutin och självförtroende 🙂 jag är jättenöjd med honom, och det kom fram flera efter ritten som tyckte att det var en väldigt fin häst - och det är ju alltid kul att höra!

IMG_2903.jpeg
 
Jag skall erkänna att jag är här inne och smyger lite grand. Nu har jag just ingen häst att rida, mer än dotterns ponny, vilket är helt ok, men ändå.

@villhöver har nämnt sin förra häst Hottie och det visar sig att min senaste galenskap, att köpa ett dräktigt sto, är Hotties avkomma.

Så nu är hon dräktig och jag får hem henne först senare i höst, och sedan påbörjar vi en lite försiktig ridning, bara för att komma igång lite.

Sedan kanske jag, nästa höst, kan hänga här lite mer seriöst.

Oavsett, så är jag jätteglad för ett dressyrsto som är inridet, om än ringrostig.
 
Bedömningssporten tjusning 😅 🙈 Vissa domare ligger lägre också, så för en annan domare kanske du hade fått 57, eller tom 60%. Så var inte allt för nerslagen, var känslan bra så ta med dig den :) Jag har lyckats med 46% en gång så du är inte ensam med de här bottennappen:D
Jo, jag förstår det! Får se vad nästa tävling inbringar.
Men kan ju inte låta bli att fundera på varför man slänger in en ridlärare som har tävlat MSV i ett Division 4 lag i LC1. De vann.
 
Känner mig som en urusel ryttare! Vi har debuterat i vår allra första dressyrtävling. Jag är supernöjd med Mariellas insats, hon kunde nog inte ha gått bättre! Men vi skrapade bara ihop 53,3 %. Så besviken över detta, ritten kändes betydligt bättre än när vi fick runt 62 på P&R. Fick överlag kommentarer om för öppen form och att jag ska ställa henne mer. Men jag kan ju glädjas åt att jag höjde poängen på fri skritt till 7 med kommentaren vingligt men avspänt😂. Hade 4 där på P&R pga att jag inte längre ut hela tygeln. Trots allt nöjd över att vi lyckades med galoppen, om än bara med 5 och 5,5. Mitt största orosmoment inför denna tävling var ju galoppen. Inte att få 4 på övergångar. Missade medellinjen och skrittade något steg för lite ( tvärtemot P&Rn där jag saktade av för tidigt och skrittade något steg för mycket. Jaja, det finns ju förbättringspotential till nästa gång. Lite trist bara att P&Rn visade sig vara lite för generösa poäng.

GRATTIS till avklarad debut 🥳

Tänk på alla saker ni klarade av!
Transportera, göra iordning på okänd plats, rida fram med många okända hästar, gå in på en ny bana, genomföra programmet och sen lasta och åka hem 🌟
Det är som att ha klarat grundskolan och komma ut i vuxenlivet brukar jag säga :D och det ska ni ju fira! 🎉

Får jag tipsa (och nu gör jag det oombedd) så fastna inte på bedömningen av programmet, eller på vad andra fick eller gjorde osv. Fundera istället på vad som gick bra respektive mindre bra, fundera på hur du kan förstärka era starka moment (7:an på skritten t ex, den vill ni ju upprepa varje tävling! 🙌) och hur ni kan förbättra svagare moment.
Har du film? Kika gärna på den, och kanske med tränaren också?

Det låter som att smidigheten i sidan, böjningen och formningen, och kontakten var vad domaren tyckte brast?
Fundera på om det var lika bra som på träning hemma eller blev sämre av tävlingsmomentet tänker jag… var det tävlingsmomentet som påverkade er kanske det mest är mer rutin som krävs men ni bör kanske kolla lite extra på det på träningen hemma för att se att det funkar bra hemma och hur du kan hantera det vid spänning.

Men stort GRATTIS först och främst för tävlingsdebuten!
Har ni tagit er ända dit, och det är ett stort första steg, så kommer utvecklingen framåt gå mycket snabbare 💪 Bara att träna på!
 
Känner mig som en urusel ryttare! Vi har debuterat i vår allra första dressyrtävling. Jag är supernöjd med Mariellas insats, hon kunde nog inte ha gått bättre! Men vi skrapade bara ihop 53,3 %. Så besviken över detta, ritten kändes betydligt bättre än när vi fick runt 62 på P&R. Fick överlag kommentarer om för öppen form och att jag ska ställa henne mer. Men jag kan ju glädjas åt att jag höjde poängen på fri skritt till 7 med kommentaren vingligt men avspänt😂. Hade 4 där på P&R pga att jag inte längre ut hela tygeln. Trots allt nöjd över att vi lyckades med galoppen, om än bara med 5 och 5,5. Mitt största orosmoment inför denna tävling var ju galoppen. Inte att få 4 på övergångar. Missade medellinjen och skrittade något steg för lite ( tvärtemot P&Rn där jag saktade av för tidigt och skrittade något steg för mycket. Jaja, det finns ju förbättringspotential till nästa gång. Lite trist bara att P&Rn visade sig vara lite för generösa poäng.
Jättekul med debut! Det är stort i sig, att bara ge sig iväg. Heja er!!
 
GRATTIS till avklarad debut 🥳

Tänk på alla saker ni klarade av!
Transportera, göra iordning på okänd plats, rida fram med många okända hästar, gå in på en ny bana, genomföra programmet och sen lasta och åka hem 🌟
Det är som att ha klarat grundskolan och komma ut i vuxenlivet brukar jag säga :D och det ska ni ju fira! 🎉

Får jag tipsa (och nu gör jag det oombedd) så fastna inte på bedömningen av programmet, eller på vad andra fick eller gjorde osv. Fundera istället på vad som gick bra respektive mindre bra, fundera på hur du kan förstärka era starka moment (7:an på skritten t ex, den vill ni ju upprepa varje tävling! 🙌) och hur ni kan förbättra svagare moment.
Har du film? Kika gärna på den, och kanske med tränaren också?

Det låter som att smidigheten i sidan, böjningen och formningen, och kontakten var vad domaren tyckte brast?
Fundera på om det var lika bra som på träning hemma eller blev sämre av tävlingsmomentet tänker jag… var det tävlingsmomentet som påverkade er kanske det mest är mer rutin som krävs men ni bör kanske kolla lite extra på det på träningen hemma för att se att det funkar bra hemma och hur du kan hantera det vid spänning.

Men stort GRATTIS först och främst för tävlingsdebuten!
Har ni tagit er ända dit, och det är ett stort första steg, så kommer utvecklingen framåt gå mycket snabbare 💪 Bara att träna på!
Instämmer helt!
 
GRATTIS till avklarad debut 🥳

Tänk på alla saker ni klarade av!
Transportera, göra iordning på okänd plats, rida fram med många okända hästar, gå in på en ny bana, genomföra programmet och sen lasta och åka hem 🌟
Det är som att ha klarat grundskolan och komma ut i vuxenlivet brukar jag säga :D och det ska ni ju fira! 🎉

Får jag tipsa (och nu gör jag det oombedd) så fastna inte på bedömningen av programmet, eller på vad andra fick eller gjorde osv. Fundera istället på vad som gick bra respektive mindre bra, fundera på hur du kan förstärka era starka moment (7:an på skritten t ex, den vill ni ju upprepa varje tävling! 🙌) och hur ni kan förbättra svagare moment.
Har du film? Kika gärna på den, och kanske med tränaren också?

Det låter som att smidigheten i sidan, böjningen och formningen, och kontakten var vad domaren tyckte brast?
Fundera på om det var lika bra som på träning hemma eller blev sämre av tävlingsmomentet tänker jag… var det tävlingsmomentet som påverkade er kanske det mest är mer rutin som krävs men ni bör kanske kolla lite extra på det på träningen hemma för att se att det funkar bra hemma och hur du kan hantera det vid spänning.

Men stort GRATTIS först och främst för tävlingsdebuten!
Har ni tagit er ända dit, och det är ett stort första steg, så kommer utvecklingen framåt gå mycket snabbare 💪 Bara att träna på!
Tack!
Jo, det är ju alla de grejerna som vi jobbar på. Hon har tidvis känts bättre hemma, men har varit lite extra stel ett tag nu. Och jag var sjukt nervös och gjorde några tabbar, glömde liksom att rida :banghead:.
 
Idag har Zackes ägare varit här och ridit honom. Hon är så glad över hur han känns och att han är både känsligare och starkare men också lite svårare att rida I det. Han såg jättefin ut så jag är är faktiskt ganska stolt över hans utveckling.

Dio är en piggelin nu och passagar ut ur stallet när vi ska ut och beta😅. Så han ser väldigt fräsch och fin ut. Återbesök om 1.5 vecka.

20230820_142312.jpg
 
Tack!
Jo, det är ju alla de grejerna som vi jobbar på. Hon har tidvis känts bättre hemma, men har varit lite extra stel ett tag nu. Och jag var sjukt nervös och gjorde några tabbar, glömde liksom att rida :banghead:.

Var bussig med dig själv med, när du gjort 100 tävlingar kommer du rida avslappnat och effektivt och hur lätt som helst!
Det ÄR svårt att tävla! Och inget konstigt att man inte lyckas optimalt precis då och precis när man ska visa upp något.
Träna vidare så det är ännu lättare på hemmaplan, och ge er själva fler möjligheter att träna på att tävla.
 
@Fabian In Memoria precis som @JohannaB skriver är det svårt att tävla. Det krävs mången start för att få rutinen. Tror att jag de senaste tio åren gjort runt 200 starter med ett tiotal olika hästar från LC-MsvB. Jag blir inte nervös men likväl gör jag fortfarande en hel del missar, kan/ska/borde rida bättre osv osv. Tror min lägsta procent är runt 48%, så du har dessutom några till godo på mig😁.
 
@Fabian In Memoria precis som @JohannaB skriver är det svårt att tävla. Det krävs mången start för att få rutinen. Tror att jag de senaste tio åren gjort runt 200 starter med ett tiotal olika hästar från LC-MsvB. Jag blir inte nervös men likväl gör jag fortfarande en hel del missar, kan/ska/borde rida bättre osv osv. Tror min lägsta procent är runt 48%, så du har dessutom några till godo på mig😁.
Åh vilket skönt inlägg!

Jag som bara startat dressyr fyra gånger i mitt liv, och pustat ut av lättnad för att ens klara av parkeringen och hitta till sekretariat etc, blir med ens lite stolt.

Det ÄR en stor sak att tävla. Förberedelserna, lastningen, körningen, parkeringen, urlastning, sadling, allt allt allt kräver fokus.

Att sedan minnas programmet och inte frysa mentalt, och vara i synkronisering med sin häst, är nästa grej...

Puh! När jag tänker efter, så är det inte så dåligt presterat att ens ta sig runt utan hjärnsläpp.

Fokus, fokus, fokus...
 
Träning igår igen. Nelly kämpar verkligen på🥰
Igår var vänster galopp bättre än höger, tänker att det är positivt att det växlar fram och tillbaka. Förvända blir bättre och bättre och vi närmar oss mer och mer enkla byten. I traven kämpar vi med de där jäkla skänkelvikningarna och bogen in, jag tror fan aldrig vi kommer få till det. Bättre än tidigare men fortfarande jäkligt dåligt ärligt talat😅🤪

Min tränare filmade lite i traven på slutet. Alltid glad över att se film, bra påminnelse på vad man behöver fokusera på. Såg att jag tappar sitsen, hamnar bakom med överlivet och spänner mig. Det har vi jobbat med tidigare men har inte befäst tillräckligt. Bakläxa!👍

https://www.instagram.com/reel/CwLdKrCM-62/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

IMG_9450.png
 
Träning igår igen. Nelly kämpar verkligen på🥰
Igår var vänster galopp bättre än höger, tänker att det är positivt att det växlar fram och tillbaka. Förvända blir bättre och bättre och vi närmar oss mer och mer enkla byten. I traven kämpar vi med de där jäkla skänkelvikningarna och bogen in, jag tror fan aldrig vi kommer få till det. Bättre än tidigare men fortfarande jäkligt dåligt ärligt talat😅🤪

Min tränare filmade lite i traven på slutet. Alltid glad över att se film, bra påminnelse på vad man behöver fokusera på. Såg att jag tappar sitsen, hamnar bakom med överlivet och spänner mig. Det har vi jobbat med tidigare men har inte befäst tillräckligt. Bakläxa!👍

https://www.instagram.com/reel/CwLdKrCM-62/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Visa bifogad fil 126294
Men vilka framsteg ni gjort! :up:
 
@Fabian In Memoria @prinsessfeminist
Hur många gånger red jag inte fel i början av denhär tävlingssäsongen 🙈😅 har ändå tävlat endel innan och verkligen aldrig ridit fel?! Var ju varje tävling i början, säkert de 5 första. Nu har de släppt men kommer fortfarande ur en rörelse och tänker ”vart fan ska jag nu?”
Tävla är svårt och tror det tar lååång tid att känna sig hyfsat bekväm och förberedd!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
177 640
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 112
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp