Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mooi Så fruktansvärt trist för dig men tur för Nelli att hon nu slipper bli stämplad som dum i huvudet. Instämmer dock i kören som ber dig lämna tillbaka henne, du har haft tillräckligt med sånt i ditt liv.
 
Finns ju smärtstillande, lugnande etc och ta till.........

Jag tror inte (vill inte tro) att det har varit fallet här. Tänker att eftersom jag nu kunnat rida henne bättre än i början när hon inte gick alls, så är det inte helt otroligt att hon även gått att rida för förra ryttaren. Det är en snäll häst som gillar att arbeta, vill ställa upp och gör efter sin förmåga. Och bra dagar har den smärtfria hästen kommit fram -tills det nyper till.

Sen att hon inte ska ridas och pressas vidare med de fynd hon nu har, det är en annan sak.
 
Det låter kämpigt! Värk och sjuka djur är blärk! Hoppas på bättring för er båda. Ingen som kan hjälpa dig med medicineringen?
Nä, och jag vill ju helst göra det själv. Men i morse när hon ryckte så la jag en ögla av grimskaftet om näsan på henne. Då gick det lite bättre men nackdelen är att jag då inte kan 'ha ett finger vid näsborren' för att lättare känna andetagen. Men vi kommer nog på någon bra teknik som funkar snart.
Och idag ska jag äntligen sitta upp på henne igen så jag är lite gladare just nu. :)
 
Jag har inte journalen framför mig, den kommer på mail men det är ju såhär; det finns hästar som går rätt höga klasser i dressyr trots att de har förändringar i nacken -men de funkar ju, och har funkat upp till den nivån. Nelli funkar ju inte i ridningen ens på denna nivå där det allra tuffaste vi gjort är att flytta lite för skänklarna, det är ju därför vi åkte in, och hon har ju uppenbarligen aldrig varit helt bekväm under ridning (därav kommentarerna att hon är knäpp och "alltid varit det", börjat bråka så fort det ställts krav osv). Och jag kan ju inte öka kraven på en häst som ser ut såhär i nacken och dessutom är påverkad redan nu. Finns mindre neurologisk påverkan med. När de testade med att korsa och ställa ner bakbenen så rättar hon sig inte. Däremot balanserar hon sig när de drog i svansen när hon gick, och hon klarar ju att gå på volt.

Kan vara så att den ridbelastningen som varit under våren varit så "lätt" att hennes besvär inte förvärrats iallafall, men hon har ju inte varit totalt tillfreds även om det funkat bättre. Att hon blivit bättre tror jag mycket handlar om en förtroendefråga, när hon protesterat har jag bara suttit stilla tills hon lugnat sig och sen ridit vidare -det har aldrig blivit nån "affär" av det. Orsaker till att provridningen funkade ok kan jag inte svara på, jag vet ju inte om hon hade vilat dagen innan, eller om hon bara var så inne i säljarens mer auktoritära ridning (än min). Jag har ingen aning.
Jag hoppas att allt (återköp mm)löser sig smidigt praktiskt så du slipper krångla med det också. Lite konstigt tycker jag det är att hon inte är uppkollad innan (?)då det verkar som att hon alltid 'varit svår'.
Det måste ändå kännas som en (liten)tröst att du aldrig tvingade och pressade henne.
Kunde vet säga om det var ett trauma eller medfött?
 
Jag hoppas att allt (återköp mm)löser sig smidigt praktiskt så du slipper krångla med det också. Lite konstigt tycker jag det är att hon inte är uppkollad innan (?)då det verkar som att hon alltid 'varit svår'.
Det måste ändå kännas som en (liten)tröst att du aldrig tvingade och pressade henne.
Kunde vet säga om det var ett trauma eller medfött?
Är ju tyvärr fortfarande vanligt att man säger att hästen "är dum" och inte går vidare, speciellt om det är en ung person som haft den, då skyller man på dåligt utbildning mm innan man kollar veterinärt.
 
Är ju tyvärr fortfarande vanligt att man säger att hästen "är dum" och inte går vidare, speciellt om det är en ung person som haft den, då skyller man på dåligt utbildning mm innan man kollar veterinärt.

Håller med men med facit i hand det man sett under åren så visst är det så att de som strular mkt i ridningen i väldigt stor utsträckning har grava fel?
 
Är ju tyvärr fortfarande vanligt att man säger att hästen "är dum" och inte går vidare, speciellt om det är en ung person som haft den, då skyller man på dåligt utbildning mm innan man kollar veterinärt.
Ja, jo jag vet. Jag ser det ofta när jag är ute och jobbar och jag blir lite mörkrädd... Det händer inte allt för sällan att jag i stället för att jobba med hästen får skicka vidare till veterinär. :(
 
Håller med men med facit i hand det man sett under åren så visst är det så att de som strular mkt i ridningen i väldigt stor utsträckning har grava fel?
Ja jag vet helt ärligt inte någon häst som strulat så markant och inte sen haft något fel. Det är ju helt individuellt också hur saker känns, en häst med en liten pålagring kan ju få fullkomliga spel medan en annan kan hoppa 140 med placering o ha samma pålagring....
 
Jag tänkte ventilera mina egna problem/funderingar kring ridning och hästar, men det känns lite futtigt i jämförelse med annat som skrivits.

Jag har en ridhäst och en ponny som barnen rider lite grann, hon körs också en del. Jag älskar pysslet med hästarna, ta ut och in ur hagen, fylla på hö, laga staket mm. Men ridningen är bara inte så kul just nu.
Jag fungerar så att när det har varit tävling så känner jag att jag kan andas ut, jag kan slippa tänka på tävling och träning/ridning just nu. Jag är verkligen ingen tävlingsmänniska. Tycker mest det är besvärligt att åka på tävling. Men om jag inte tränar/tävlar får jag dåligt samvete för att jag inte ger hästen en chans. Som om den skulle ha en chans med mig på ryggen haha.

Just det här med finslipning och nu allt krångel med sadel gör att jag är rätt trött på att rida.
Men jag vill inte sluta med hästar. Jag vill inte betäcka halvblodet, däremot är jag lite sugen på ponnyavel. Har tittat runt lite på ungponnyer för att ta hem en och grundutbilda. Kanske kan barnet ta över den sen om den är lämplig för barn, annars kanske man säljer.
Hade även lite planer på att betäcka ponnyn, men har inte hittat rätt hingst ännu.

Det året jag hade två föl var ju bara så kul, särskilt med ponnyfölet kände jag att det passade mig. Och som sto med föl är det ju ok med hagprydnader, jag slipper mitt dåliga samvete.

Vet inte riktigt vad jag söker för svar här, jag känner bara att jag vill ha en förändring på något sätt men vet inte hur.
Förlåt för att jag är så gnällig, vill verkligen inte vara det.
 
Jag tänkte ventilera mina egna problem/funderingar kring ridning och hästar, men det känns lite futtigt i jämförelse med annat som skrivits.

Jag har en ridhäst och en ponny som barnen rider lite grann, hon körs också en del. Jag älskar pysslet med hästarna, ta ut och in ur hagen, fylla på hö, laga staket mm. Men ridningen är bara inte så kul just nu.
Jag fungerar så att när det har varit tävling så känner jag att jag kan andas ut, jag kan slippa tänka på tävling och träning/ridning just nu. Jag är verkligen ingen tävlingsmänniska. Tycker mest det är besvärligt att åka på tävling. Men om jag inte tränar/tävlar får jag dåligt samvete för att jag inte ger hästen en chans. Som om den skulle ha en chans med mig på ryggen haha.

Just det här med finslipning och nu allt krångel med sadel gör att jag är rätt trött på att rida.
Men jag vill inte sluta med hästar. Jag vill inte betäcka halvblodet, däremot är jag lite sugen på ponnyavel. Har tittat runt lite på ungponnyer för att ta hem en och grundutbilda. Kanske kan barnet ta över den sen om den är lämplig för barn, annars kanske man säljer.
Hade även lite planer på att betäcka ponnyn, men har inte hittat rätt hingst ännu.

Det året jag hade två föl var ju bara så kul, särskilt med ponnyfölet kände jag att det passade mig. Och som sto med föl är det ju ok med hagprydnader, jag slipper mitt dåliga samvete.

Vet inte riktigt vad jag söker för svar här, jag känner bara att jag vill ha en förändring på något sätt men vet inte hur.
Förlåt för att jag är så gnällig, vill verkligen inte vara det.

Hästen struntar i om ni tävlar eller ej. Hästen struntar i den uppnår sin fulla potential. Däremot tycker de flesta att det är roligt med en tur i skogen och att gå med trevlig kompisar i en hage. Gör nåt annat än att träna för tävling. Prova nåt nytt. Är det ponnyavel du vill hålla på med, gör det om du har möjlighet! Sälj hästen om du inte tycker det är roligt att rida och gå och pyssla med ponnys. Köra, tricks, mysa, avel eller vad du nu tycker är roligt. Man behöver inte rida om man inte tycker det är roligt.
 
Hästen struntar i om ni tävlar eller ej. Hästen struntar i den uppnår sin fulla potential. Däremot tycker de flesta att det är roligt med en tur i skogen och att gå med trevlig kompisar i en hage. Gör nåt annat än att träna för tävling. Prova nåt nytt. Är det ponnyavel du vill hålla på med, gör det om du har möjlighet! Sälj hästen om du inte tycker det är roligt att rida och gå och pyssla med ponnys. Köra, tricks, mysa, avel eller vad du nu tycker är roligt. Man behöver inte rida om man inte tycker det är roligt.
Visst har du rätt ! Men hur blir jag av med det dåliga samvetet som ständigt jagar en ?
Funderar på att låna ut hästen, då kan jag känna hur det är att stå utan ridhäst ett tag.
 
Vi har haft en heldag.
Men tyvärr har jag inga roliga besked utan skit faktiskt. Två mycket täta ställen i nacken -såpass fult att de hade kunnat döma ut henne idag.

Så jag är rätt matt faktiskt. Ni kan ju börja klura på idéer för nya hobbies för mig.
Men det här är ju inte sant?! Alltså hur kan man ha en sån fruktansvärd otur?? :cry::cry: Jag är otroligt ledsen för din skull, sånt här ska man ju inte behöva gå igenom ännu en gång..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 647
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 100
Senast: Dorinda
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp