Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha ja de blir vana vid det mesta om förhållandena är "lugna" verkligen !

Jag åkte förbi vårat stall igår på dagen emellan jobb. Hästarna går i sommargräshagarna sen ett par veckor tillbaka och har det så fint . 90 vägen går precis jämsmed hagarna .

Så när jag kör mot hagarna på vägen ser jag att det går några "små ponnyer" med valackerna som går i en av de större gräshagarna . (Min egen går i en annan gräshage med kompis lite längre bort från vägen).

När jag kör förbi på närmre håll ser jag att "de små ponnyerna" är 3 kalvar som tydligen smitit in i hagen med hästarna (kohagarna gränsar till den hagen) .
Alla - hästar + kalvarna gick där som en flock och betade . En av valackerna i den hagen har redovisad rapporterad "koskräck" sen tidigare - bott här några månader...

Syntes ingen koskräck alls - man trodde som sagt de var en flock allihopa ;)

Det skulle vara super om vi fick in lite kor i hagen så han fick vänja sig, haha! Finns kor vid ridhuset som Pärlan vande sig vid för man var ju tvungen att gå förbi för att komma in, men sist vi var där var de på andra sidan hagen, attans!
 

Misstänkte det! Kom på nu att du sagt att du köpte henne från uppfödaren. Det är lite meck med all denna pappersarbete, blir nog enklare sen när jag bara behöver förnya licenser som vanligt. Sist jag importerade en ponny var 15 år sen, då var det mamma och pappa som fixade... Tungt att bli vuxen! :D
 
Misstänkte det! Kom på nu att du sagt att du köpte henne från uppfödaren. Det är lite meck med all denna pappersarbete, blir nog enklare sen när jag bara behöver förnya licenser som vanligt. Sist jag importerade en ponny var 15 år sen, då var det mamma och pappa som fixade... Tungt att bli vuxen! :D

Det är inte speciellt svårt eller meckigt att regga hästen i Sverige. :)
 
Vi har faktiskt en egen naturbana kom jag på, bara 10 meter från stallet. Jag rider sällan där och gör jag det så är det egentligen bara för att komma vidare till bättre ridvägar.

12998704_10154120396671797_4758741991316933356_n.jpg


Egentligen är det bara en liten dunge för till höger är det ett enormt stort sandtag .. Här ser man det på "andra hållet" Jag brukar galoppera därnere i sandtaget oxå mellan sandhögarna när jag inte orkar rida någon längre sträcka! Ja efter kl 16 när lastbilarna och traktorerna slutat köra alltså !

11102803_10153204657301797_975665747304444215_n.jpg
 
Senast ändrad:
Min Knas-Berta bestämde sig igår kväll för att hon inte tänkte gå i sin stora gräshage. I söndags hoppade hon ju ut (:eek:), och igår började hon idiotspringa och satsa mot staketet. Helt lugnt runtomkring så jag vet inte vad det var som oroade henne, men upprörd var hon och lugnade inte ner sig... Vågade inte lämna henne så (och den sidan som hon satsade mot har ett stort dike utanför - inte kul om hon hoppar ut där) så jag fick ställa henne i grushagen hon gick i när hon hade mugg i vintras. Tvärlugnt. Så från att ha sprungit sig flåsig och varm så ådrorna stod rakt ut, skrittade hon ett varv -sen ställde hon sig vid staketet och tittade på de andra, vilande ena bakbenet...
Maken till konstig häst :meh:
 
Min Knas-Berta bestämde sig igår kväll för att hon inte tänkte gå i sin stora gräshage. I söndags hoppade hon ju ut (:eek:), och igår började hon idiotspringa och satsa mot staketet. Helt lugnt runtomkring så jag vet inte vad det var som oroade henne, men upprörd var hon och lugnade inte ner sig... Vågade inte lämna henne så (och den sidan som hon satsade mot har ett stort dike utanför - inte kul om hon hoppar ut där) så jag fick ställa henne i grushagen hon gick i när hon hade mugg i vintras. Tvärlugnt. Så från att ha sprungit sig flåsig och varm så ådrorna stod rakt ut, skrittade hon ett varv -sen ställde hon sig vid staketet och tittade på de andra, vilande ena bakbenet...
Maken till konstig häst :meh:
Men lilla plutt då, ngn annan häst som stör, ngt insektsbo? Ibland blir man inte riktigt kloka på dem..
 
Men lilla plutt då, ngn annan häst som stör, ngt insektsbo? Ibland blir man inte riktigt kloka på dem..

Nej inget som gick att se i alla fall. Bara ett mycket tydligt statement.
Men ska se om hon kan tänka sig gå ner idag igen eller om hon tvunget ska stå kvar på stallplan typ :P
 
Snart ger jag upp, går inte att anmäla utan svenskt reg nr, det får han ju inte förrän han är tilläggsreggad. Jag blir galen.
 
Snart ger jag upp, går inte att anmäla utan svenskt reg nr, det får han ju inte förrän han är tilläggsreggad. Jag blir galen.
Jodå det gör det visst. Lägg in hans utländska regnr i UELN och utländskt reg nr, du har fått din licens antar jag? Jag har ett irländskt sto som jag tävlade medan tilläggsregistreringen gjordes, dvs passet var inskickat men inte registrerat än.
 
@mackan Jag säger inget om att du rider din häst på tygeln i skogen men jag själv skulle aldrig komma på tanken då vi har olika syften med våra uteritter. :) Men som det framställdes här att man vid uteritter NATURLIGTVIS jobbar sin häst på tygeln tycker jag inte alls är givet. Även om jag hade varit dressyrryttare så hade jag nog tagit de flesta av mina uteritter som variation från dressyrridningen och då mer krävt att hästen travar, galopperar och går fram i en friare form.
 
Jodå det gör det visst. Lägg in hans utländska regnr i UELN och utländskt reg nr, du har fått din licens antar jag? Jag har ett irländskt sto som jag tävlade medan tilläggsregistreringen gjordes, dvs passet var inskickat men inte registrerat än.

Ska prova! Dock är det inte vanlig tävling utan unghästtest.

Update: Ringde och frågade, kunde maila in istället, och skicka hans svenska när det är klart (som jag måste begära express på mmm tidspress) så det löser sig nog ändå.
 
Ska prova! Dock är det inte vanlig tävling utan unghästtest.

Update: Ringde och frågade, kunde maila in istället, och skicka hans svenska när det är klart (som jag måste begära express på mmm tidspress) så det löser sig nog ändå.
Ok inte vanlig tävling alls alltså? För även vanliga unghästklasser ska man ju kunna anmäla till utan registrering.
 
Nej det är fyraårstestet! Men verkar bli reserv oavsett så kan bli en massa krångel för inget, ha. Men då är jag ju redo för hösten och slipper trassla då.
Finns det möjlighet att de kan ha fullt? Tycker det verkar vara så många som inte vill visa sina unghästar på test redan.
 
@mackan Jag säger inget om att du rider din häst på tygeln i skogen men jag själv skulle aldrig komma på tanken då vi har olika syften med våra uteritter. :) Men som det framställdes här att man vid uteritter NATURLIGTVIS jobbar sin häst på tygeln tycker jag inte alls är givet. Även om jag hade varit dressyrryttare så hade jag nog tagit de flesta av mina uteritter som variation från dressyrridningen och då mer krävt att hästen travar, galopperar och går fram i en friare form.

Jag blev lärd av min ridlärare på ridskolan (som sedan även blev min dressyrtränare när jag köpte egen ponny) att hästen ALLTID skulle arbetas i form. Var det en dressyrhäst skulle den gå på tygel, punkt slut.

Nu gör jag inte det, utan rider varierat. Blev i förra stallet anklagad för att vara värre än ponnyungarna när det gällde att fräsa runt :D
 
Finns det möjlighet att de kan ha fullt? Tycker det verkar vara så många som inte vill visa sina unghästar på test redan.

Ja de hade tydligen det! Men är ju Strömsholm och sista chansen så är väl därför. Hoppas de kan klämma in oss, vill så gärna visa honom även om han inte kan kvala till Flyinge. Men går det inte är det ok, vårt riktiga mål är kval till Elmia i september om han känns fin då :)
 
Det där med att allting är relativt, att jag med en rehabhäst är glad för det lilla osv. I dag skrittade vi ut hela vår slinga runt gården (tar c.a 50 min i herr Ebsons makliga takt), första gången själva hela slingan och det gick så bra! Hade halvlånga/långa tyglar hela tiden (då han är lugnast på det, och just nu tar vi det säkra före osäkra alla gånger), sjöng barn- och sommarvisor högt (=lugn matte) och tog t.om i slutet där det fanns lite bromsande kurvor pyttelite trav (förra gången vi försökte oss på det skickade han ju av mig igen utav helsike), också det på lite halvlånga tyglar med kontakt. Succé, inget försök till bockhysteri och vi kom båda glada och nöjda tillbaka till stallet. :D

...och häromdagen tog vi våra första tre galoppfattningar på ett halvår, jävlar vad fin han kändes. :love:
 
De ska vara tilläggsregistrerade även om de är födda i Sverige men utlandsregistrerade. Om man ska följa lagen.
Jag ska kolla det. Finns ingen tilläggsregistrering som motsvarar svenskfödd häst registrerad i utländskt förbund men jag är föga förvånad över att swb vill lägga vantarna på ytterligare pengar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 637
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 077
Senast: Dorinda
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp