Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Centaur @mooi har ju delgett en hel del här ang tänk och fynd osv, däremot är det väl rätt självklart att det inte går att svara på din fråga eftersom det är ett jobbigt/besvärligt läge att ha köpt en häst som inte visar sig fungera och fynd gjorts osv och det troligen är en process av någon sort att ev häva/åberopa köp åter etc....
 
Jag kanske har missat det för tråden är så himla lång, men har inte sett att @mooi har skrivit det? Isåfall hade jag inte frågat. Ofta kan det vara bättre att välja utdömning istället för att driva en rättslig process mot den som sålt en skadad häst,
av orsaker alla säkert kan tänka sig, så jag anser inte att det är en självklarhet att häva köpet.

Tycker väldigt synd om dig @mooi och N, därför undrar jag hur det blir och vad som kommer hända med henne. Utifrån det jag sett att du skrivit förmodar jag att behandling eller pensionärsliv inte finns bland alternativen. :heart
 
@Centaur du kan ju söka på skribentens inlägg om du känner du ev har missat ngt i den långa tråden ?

Som sagt så dina frågor även fortsatt efter min reflektion som svar på din post, tycker jag är givet att TS inte kan/vill besvara i läget på sociala media .
Därav kommentaren från mig initialt som reflektion på dina frågor vad som kommer ske med hästen osv .

Ang behandling och pensionärsliv osv : då har du ju helt missat att @mooi nyss köpt en "frisk" häst , noga besiktad /röntgad osv som från dag ett hemma sen inte funkar och nu efter oerhört avancerad vet koll konstaterats med funktions grava fynd i nacken som var det enda som inte röntgades och som man heller inte på rutin röntgar öht .

Varför skulle en köpare utifrån det bekosta pensionärsliv osv för en häst de precis köpt ?
 
Senast ändrad:
Vi har inte varit in på en ridbana på nästan en vecka vi, har bara ridit ut och njutit av vädret. Han gör liksom allt han ska redan, han måste bara bli stark och få kondis, så känns onödigt att sitta och gnida för mycket på banan. Vi är mest där och filar lite emellanåt. I övrigt har vi kört galoppintervaller och varierade uteritter. Han är helt genomsnäll och skrittar på lång tygel helt avslappnat, så impad av den här 4-åringen!
 
Vad roligt, blir det film sen så vi får se? :)
Vi har inte varit in på en ridbana på nästan en vecka vi, har bara ridit ut och njutit av vädret. Han gör liksom allt han ska redan, han måste bara bli stark och få kondis, så känns onödigt att sitta och gnida för mycket på banan. Vi är mest där och filar lite emellanåt. I övrigt har vi kört galoppintervaller och varierade uteritter. Han är helt genomsnäll och skrittar på lång tygel helt avslappnat, så impad av den här 4-åringen!
Så klokt upplägg för en bebis! Kommer bli hur bra som helst. Han är så jättefin din kille.:love:
 
Vi har faktiskt pratat om det, att de här dagarna när hon blir jätteorolig i hagen och tokrusar (händer sällan, men ibland -till synes helt oprovocerat och går ej att lugna om man inte ställer henne i mindre hage) att det på nåt vis skulle vara kopplat till det, att det "nyper till" och gör ont eller på något sätt ger ett obehag som utlöser en sådan stress.
Hon hoppade ju ut i söndags och fick ett sånt där tokryck på måndagen -och började satsa på staketen igen. Fick stå i grusruta under natten och onsdag dag. Helt lugn. Onsdag eftermiddag släppte jag ner henne i gräshagen igen och då var det fortsatt lugnt.

Har fått skriva på tavlan i stallet nu att om man ser henne börja springa, snälla flytta henne till rasthage. Och att hon hoppar faktiskt ut ( :eek: ) så chansa inte på att hon lugnar sig. Och så ser jag till att det finns färdiga höpåsar om det skulle bli aktuellt.

Puh, får magsår av sånt här :p

Ja, har också varit inne i samma tankebanor. Min har gjort massa märkliga saker utöver att hoppa staketet. Nu idag är hon lämnad för CT-röntgen så vi kan fastställa exak vad det är för förändringar hon har. Jag har också ganska precis köpt henne efter att jag fick ta bort min förra.. Röntgade också allt utom nacken.. Nästa häst får bli scannad från topp till tå tro jag :crazy:
 
Ja, har också varit inne i samma tankebanor. Min har gjort massa märkliga saker utöver att hoppa staketet. Nu idag är hon lämnad för CT-röntgen så vi kan fastställa exak vad det är för förändringar hon har. Jag har också ganska precis köpt henne efter att jag fick ta bort min förra.. Röntgade också allt utom nacken.. Nästa häst får bli scannad från topp till tå tro jag :crazy:

Eller hur.
Blir det någon mer häst ska den scannas tills den lyser.... :meh:
 
Jag brukar inte ofta ha nåt sug efter barn men när det kommer en riktigt söt liten ridponny/welsh mountain då känner jag att ett par stycken kan jag ju skaffa att köpa ponnyer till...

Ja, det var så söta. Jag drabbades av samma feeling. Vissa hade lite problem med ponnyerna. Man ville bara lära dem och hjälpa dem

En liten tjej i 8-årsåldern red en lite morsk b-ponnyhingst. Hon gjorde det så bra trots ringa ålder och storlek. Gulle!

Jag tänker alltid på vilken skillnad det är på dagens ponnyer och när jag var liten. Nu finns så många flotta!

Kul att du trivs så bra med din nya! Det är ju jättehärligt när de har den där grundtryggheten. Guld värt!
 
Eller hur.
Blir det någon mer häst ska den scannas tills den lyser.... :meh:

Det är så sorgligt att vissa verkar ha en sån jävla otur med flera hästar på raken.
Har en elev som haft det lite som du.
Första köpte hon som ettåring. Han pajade lite på galoppen. Men hon lyckades få honom att hålla tills han var runt 20 iaf.
Hon hade en förvisso som hon tog hem från galopptränare när den gick sönder där och tänkte se om det gick att få honom att hålla för vanlig ridning. Det var ju oklart redan från början.
Men övriga har efter inridning hos proffs visat sig ha spondylos, annan bröt benet 2 ggr och upptäcktes sen ha benskörhet, sen var det någon som fick en trauma-skada.
Nuvarande köpte hon innan den tillverkades, friska föräldrar.
Den har varit skadad och sjuk flera ggr innan ens inriden.

Och så ser man mycket mindre brydda och mindre begåvade folk ha hästar som håller för vad fan som helst snudd på. Orättvist!
 
Eller hur.
Blir det någon mer häst ska den scannas tills den lyser.... :meh:

Om det inte vore för att min minsta bara var 2 och inte till nån vidare nytta för ridning än hade jag ställt honom hos dig så länge, du är så värd att få ha en frisk häst!!
 
Här blir det avelspaus och ja.. har Gullan som är tre och Grace som är sju... funderar på om jag ska köpa mig ngn snäll ridhäst en fjording eller överhöjdare.. en häst att komma igång ordentligt på..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 493
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 098
Senast: Dorinda
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: escodobe
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp