Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red ett ordentligt dressyrpass på min Fröken idag för första gången sen... typ mitten av februari. Först var hon sönder (hovböld) och sedan jag (krossad fotled).

Och det var så roligt! I början var det lite motigt, kraftig blåst =skuttig häst och ingen motion igår = skuttigare häst. Hade lite svårt att få in vänster bak under henne, men det är mest mitt fel, då foten inte riktigt funkar som den ska än. Men... i slutet av passet blev det dans! En mjuk och följsam häst som jobbade på bakifrån men bra lyft i ryggen utan att bli kort och symaskinig. Ibland är det bara så himla kul att rida.

Så självklart red jag alldelles för länge och foten blev väldigt trött och ville inte vara med på mockning osv.
 
@Corax[/USER] att starta på hemmaplan brukar etablerat vara skillnad och svårare på lite känsliga hästar - mycket lättare på bortaplan :)
Min andra tränare sa samma sak. Men jag tänkte ju att det brukar funka bra på programridningarna hemma t.ex men de har ju skett på lång bana med domaren på läktaren.
Learning by doing kan man väl säga... :D

@Amanda_F
I början av året började jag ju rida för ny tränare och där blir jag påmind varje gång att vi jobbar efter utbildningsskalan/ridhandboken. Innan (och med mina två andra tränare)så har det varit mycket mer svävande och inte så tydligt. Det jobbas efter den men det definieras inte på samma sätt/det är lite luddigt.
Tyvärr får jag fortfarande lite 'panik' ibland när min häst blir riktigt framme för skänkeln och uppgraderar från Volvo till Ferrari för det sker så plötsligt och då glömmer jag liksom bort allt jag lärt mig. :o
Men det blir bättre och bättre ju mer systemet sätter sig i ryggmärgen. "Halvhalter, övergångar, halvhalter osv osv" :D
 
Här är det vinterdepp... vi kom igång så fint, har varit växlat med en del promenader då jag haft mkt jobb, men nu står min gamla med en låg svullnad ena fram.. ingen hälta och hon ömmar inte men det blir vila, kyla och sen liniment ett par dagar så får vi se.. Trist att tappa allt igen för är det ngt mer allvarligt så lär hon inte komma igång igen då hon är 22 år gammal. min lilla vita är jag fortfarande för fet för så där måste jag ner ännu lite till även om det går åt rätt håll..
 
@Fenestra åh vad trist, hoppas svullnaden ger sig fort och det inte är "något".

Igår var jag med en kompis på träning, kul att vara med och lyssna lite. Var även kul att se en av ryttarna innan som var SÅ himla glad och nöjd över sin träning :)
Idag har jag släppt ihop Nelli med en häst i stallet, alltid nervöst med ihopsläpp tycker jag, men det såg bra ut. Har haft det lite krångligt ett tag då Nelli inte har någon lust att vara i sin hage utan börjar rusa på eftermiddagarna. Hoppas på att hon ska vara mer nöjd nu.
 
Här är det vinterdepp... vi kom igång så fint, har varit växlat med en del promenader då jag haft mkt jobb, men nu står min gamla med en låg svullnad ena fram.. ingen hälta och hon ömmar inte men det blir vila, kyla och sen liniment ett par dagar så får vi se.. Trist att tappa allt igen för är det ngt mer allvarligt så lär hon inte komma igång igen då hon är 22 år gammal. min lilla vita är jag fortfarande för fet för så där måste jag ner ännu lite till även om det går åt rätt håll..
Vad tråkigt! Hoppas på att det går över fort så ni får fortsätta komma igång.

Och för att fortsätta på 'tråk-stråk' så hade vi en riktigt rutten säsongsavslutning igår.
Jag märkte att djuret var nervös redan vid knoppning så jag planerade in en längre framridning. Men det hjälpte inte. Även om hon kändes ok på slutet så försvann ALLT inne på banan. Det var som att byta häst. Hon var helt galet spänd och var knappt ridbar. Domaren måste ju ha undrat vad vi gjorde där... :(
Hela galoppdelen var katastrof!
Hon som har känts så Fin och gått Jättebra på helgens träningar. Med bra träningar i ryggen så brukar hon gå superbra men vilken Miss av mig att tro att det är lika varje gång.
Samtidigt som jag Vet att hösten är hennes sämsta period så blir jag så ledsen, uppgiven och besviken. Det fanns ju inte ens nått att titta på på banan.

Vi kommer igen men jag tycker bara lite synd om mig själv just nu. :grin:
Som jag kämpar med det där djuret på alla plan.
Bara att inse att det inte är någon idé att tävla efter september...
 
Jag fick äntligen tummen ur och åkte på pay and ride med min häst igår! Vi red LC:2 och fick 67,8%, vilket jag tycker är helt ok med tanke på uppladdningen. Häst:devil: ville inte gå på transporten så vi kom fram en timme senare än tänkt. Jag han skritta två varv, trava lång och låg och galoppera typ ett halvt varv innan det var dags för collectingring :angel: Där kortade jag tyglarna och sen körde vi!

Är så nöjd med hästen, första gången ute och han var så himla samarbetsvillig och uppmärksam även om det blev lite kaos :D
 
@Amanda_F sällar mig till de som reflekterat att de undrar hur utbildnings skalan inte känns som den följs enl
din egen reflektion.
Blev tvungen att tänka lite för jag förstod först inte vad du menade. Men jag tänker att vissa tränare inte börjar med takt och lösgjordhet utan samlande rörelser och schwung t.ex. Fast det som är tidigare inte är befäst. Det är kanske så att de utgår från skalan men inte så tydligt att jag förstår det.
 
Vad tråkigt! Hoppas på att det går över fort så ni får fortsätta komma igång.

Och för att fortsätta på 'tråk-stråk' så hade vi en riktigt rutten säsongsavslutning igår.
Jag märkte att djuret var nervös redan vid knoppning så jag planerade in en längre framridning. Men det hjälpte inte. Även om hon kändes ok på slutet så försvann ALLT inne på banan. Det var som att byta häst. Hon var helt galet spänd och var knappt ridbar. Domaren måste ju ha undrat vad vi gjorde där... :(
Hela galoppdelen var katastrof!
Hon som har känts så Fin och gått Jättebra på helgens träningar. Med bra träningar i ryggen så brukar hon gå superbra men vilken Miss av mig att tro att det är lika varje gång.
Samtidigt som jag Vet att hösten är hennes sämsta period så blir jag så ledsen, uppgiven och besviken. Det fanns ju inte ens nått att titta på på banan.

Vi kommer igen men jag tycker bara lite synd om mig själv just nu. :grin:
Som jag kämpar med det där djuret på alla plan.
Bara att inse att det inte är någon idé att tävla efter september...
Ja det får vi hoppas, tanten är så himla pigg också så hon har tyckt att det varit väldigt kul att det händer lite :)

Va trist med en sån avslutning, dessa hästar :heart
 
Någon som ridit det nya MsvB5 som även ridit det gamla? Läste igenom det förut och det ser ut att flyta på bättre än det gamla? Inga konstiga 10m bågar i förvänd galopp iallafall... utan man vänder över ridbanan som i typ LA4 om jag fattat saken rätt och sen ett byte..

@Hedwig kanske?
 
Jag visste inte ens att det fanns ett nytt :D
OT Men vad är det för trams med byte "nära B" - rider man MB5 måste man väl kunna byta vid en bestämd punkt :confused:
 
@fio jag har inte ridit det men mina kompisar rider det så jag har skrivit protokoll flera gånger för dem och sett det på tävling. Det är som du säger mycket mer logiskt än det gamla och ett bättre förberedande program inför MsvA.

@PrinceFair Ett galoppsprång är ju 3-3,5 m så alla blir inte på exakt samma ställe men nästan. Nära är ett begrepp som kommer i fler och fler program, det är för att främja flytet och att ryttaren hellre ska se till att rörelsen blir bra än exakt på ett ställe om det stör takt och intryck att göra det där.
 
Måste bara säga att jag är lite småstolt över min häst just nu. Hon har haft en period där hon varit skitjobbig i hagen och sprungit mycket, särskilt på eftermiddagarna (och gärna när hon sett min bil på vägen, när jag hade lånebil från verkstan började hon inte springa förrän jag parkerat och klev ur :angel:) - vilket stressat mig något enormt, hon slutar inte springa när hon väl börjat och i somras hände det ju faktiskt att hon hoppade ut...
Hon har dock lugnat sig omgående, så fort man kopplat henne. Och hon har stått snällt i grusrutorna på baksidan stallet där hon inte ser en enda häst :confused:
I helgen bytte jag hage, till en som ligger mer "centralt" på gården men utan framgång. Så i söndags släppte vi in Idas gamla sällskap - quartertanten. Och det har hittills gått bra, även om hon gärna vill komma in, väntar hon tills jag kommer ut och hämtar henne. Så jag är stolt över att hon nu kan tänka sig gå i hagen igen.

Och idag kunde jag tömköra henne lite försiktigt i skritt, hon har tidigare tyckt det varit väldigt otäckt med tömmar även om man haft dem korta och gått nära henne - men idag gick det bra och hon kunde slappna av och gå i en skön låg och stretchig form.
 
Det är märkligt hur det känns som om luften går ur mig varje år vid denna tiden. I år känns det dock ie som om det är fel på viljan att träna och fortsätta utveckla och stärka. Men bakslaget med Burb spökar lite och igångsättningen av Barb är så jobbig mentalt eftersom jag r så otroligt rädd att det inte kommer att gå. Red i ridhuset igår och det var första passet hon faktiskt kändes lite off. Det kan dock ha berott på det fullständiga ösregnet och de stod bara och hängde och spände sig ute i hagen. Hagen är fö för jävla deppig nu när det regnat så mycket. Så lerig och helt förstörd :(.

Sen är det fortfarande problem med underlaget i ridhuset. Det är en neverending story. Det "fixades" i mellandagarna förra året men de gjorde det bara sämre vilket jag gick runt och visade vår nya ordförande i mars-när det hade hunnit bli ännu sämre eftersom arbetet därinne inte reklamerades. Jag är ju en besvärlig jävel och har verkligen kämpat för att ha is i magen och vänta ut att det ska fixas. Det har inte blivit gjort. Så nu under hösten har jag gått bananas och härjat med alla jag kunnat i styrelsen för jag vägrar arrangera clinics mm som det är nu. För nu är det så otroligt ojämnt, det går i vägor längs väggen, det är gropar och det är kanter, det är stenhårt-alltså STENhårt-det dånar när B-ponnier galopperar längs spåret. Och så är luften kass och det verkar vara fuskbyggt även med ventilationen.

Så jag vill inte rida därinne längre. Igår fick hästana dessutom vinterskor med fullbrodd, så kommer sitta ute på våra blöta banor tills det är fixat. Inte så konstigt att motivationen gått ner på minusläge just nu :(.

Så nu har jag gnällt klart :p.
 
Jag har varit på dressyrträningsresa i Portugal en vecka. Helt fantastiskt men jösses så intensivt ;) Superfina välutbildade hingstar och en väldigt sträng (men otroligt snäll i hjärtat ;)) tränare som lät oss veta att vi levde :o

Ville aldrig åka hem :) helt underbart ställe och omhändertagande av gäster. Man kände sig som en av familjen :heart
 
Blev tvungen att tänka lite för jag förstod först inte vad du menade. Men jag tänker att vissa tränare inte börjar med takt och lösgjordhet utan samlande rörelser och schwung t.ex. Fast det som är tidigare inte är befäst. Det är kanske så att de utgår från skalan men inte så tydligt att jag förstår det.

Oj ok ?
Det är inget jag behövt erfara alls genom alla år känner jag och är nog rätt tacksam över det . Hade aldrig valt en tränare som jobbar så .
 
Jag har varit på dressyrträningsresa i Portugal en vecka. Helt fantastiskt men jösses så intensivt ;) Superfina välutbildade hingstar och en väldigt sträng (men otroligt snäll i hjärtat ;)) tränare som lät oss veta att vi levde :o

Ville aldrig åka hem :) helt underbart ställe och omhändertagande av gäster. Man kände sig som en av familjen :heart

Aha jag har alltid undrat vem det är som åker på sådana resor. :D inte bara rödvinspimplande tanter då Mao ;)
 
Någon som ridit det nya MsvB5 som även ridit det gamla? Läste igenom det förut och det ser ut att flyta på bättre än det gamla? Inga konstiga 10m bågar i förvänd galopp iallafall... utan man vänder över ridbanan som i typ LA4 om jag fattat saken rätt och sen ett byte..

@Hedwig kanske?
Japp har ridit den
 
Jag har varit på dressyrträningsresa i Portugal en vecka. Helt fantastiskt men jösses så intensivt ;) Superfina välutbildade hingstar och en väldigt sträng (men otroligt snäll i hjärtat ;)) tränare som lät oss veta att vi levde :o

Ville aldrig åka hem :) helt underbart ställe och omhändertagande av gäster. Man kände sig som en av familjen :heart
Åh låter ju fantastiskt! Kan du inte pma mig vart du var?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 601
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 463
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp