Dricker o kissar massor...

Sv: Dricker o kissar massor...

Åhå! Vad fränt! Kanske vi får ta del av Caspers forskningsresultat då när de är färdigt...:D Ingen nackdel heller att få hjälp med det ekonomiska.

Här hemma rullar det på. Men, Aramissen äter dåligt. Han verkar hungrig men han äter inte. Tror han har gått och blivit kräsen så, jag rev fram den gamla påsen med royal canins diabetic för o testa. Han verkade tycka att det var dax för den smaken nu. Har inte gett något insulin för att han inte ska sjunka för lågt. Lillkissen äter inte heller som han ska (vilket inte är en nackdel iofs med tanke på lådan på magen), så det kan ju vara bara vara allmänt värmen som får dem att äta mindre.

Hur har det gått med inställningen av Caspers insulin då? Har du fått sänka något?
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Vi har gått ner till 3 enheter nu. Hans värden är jättebra, ligger runt 6 i sitt socker när det är som bäst. Direkt på morgonen före sprutan runt 12-13 och samma på kvällen före sprutan.

Casper och Pumba, o likaså min Tipex här hemma har oxå ätit lite dåligt ett tag. Men de gör alltid det när det är vår och höst vid pälsfällning/pälssättning. Så det är nog inget att oroa sig för. De sover rätt mycket, helst på balkongen såklart :D

Veterinärbesöket idag blev inställt då veterinären ringde i morse o var hemma o sjuk. Ska dit nästa måndag i stället. Gjorde varken mig eller mamma nåt, då vi båda hade värk i dag. Det är ju inget som brådskar, så ingen lider av att vänta en vecka.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Håll gärna en tumme kl 11 för att det går bra för oss..... hoppas vi slipper ta urinprov, det är så jobbigt att hålla honom på rygg i den där dynan när de ska sticka honom i magen med en grov kanyl, jag lider så med honom :cry:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

jag känner tyvärr igen symtomen min älskling är likadan o dom sa njurarna där med, de utsöndrar ett gift som gör att de kräks o mår illa. min katt är oxå gammal (16) och han fick en spruta men det hjälpte inte så vi måste ta bort honom på torsdag. :cry:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

En liten rapport från gårdagens besök.
Casper pep i bilen, han är inte så förtjust i att åka. Väl framme fick vi ett rum, och fick gå förbi kön. Lite fördel ska man väl ha när man deltar i forskning va? ;)

En sköterska kom o tog ett rör blod i benet på honom. Min tappra lilla katt gillar inte att se kanylen, o gömmer alltid huvudet i armvecket på mig tills det är klart :love: Han är lite svår att ta blod från, pga alla provtagningar har han ju rätt mycket ärrvävnad. Det tog ett tag att få hål, och när kanylen väl gick igenom slappnade Casper av o la sig. Just stickandet är det jobbiga för honom, sen är det lugnt.

Fick öronen rakade på insidan oxå, så det är lättare att ta våra prov hemma. Stack örat där o provade båda mätarna, de nya. Ena visade 1.6 och den andra 1.8 :eek: Då fick vi ta ett rör blod ur andra benet och kolla på labbet, om det stämde något sånär, för det var ju så lågt... o japp, lågt var det. Labbets prov visade 2.0. O hos veterinären brukar han ligga högre än vanligt. Så det var ju bara att packa ihop kissen o åka hem o äta. Och så fick vi dra ner insulingivan ytterligare. :crazy: Uppenbarligen har han kommit in i en period av insulinproduktion igen.

Så nu ska han ha 3 enheter morgon o kväll. Tidigare har han fått 3.5 på morgonen och 3 på kvällen.

Han var trött o tagen hemma sen, vinglade o hade sig. Petade i honom blötmat och räkor, och efter 10 minuter var han som vanligt igen.

I morgon ska vi ha sockerprovsdag.... sticka örat varannan timme mellan 9 och 21, prova med båda mätarna varje gång, och vår egen varannan gång oxå, så tre mätare vart annat prov då.... för att kontrollera hur de stämmer med varandra.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Utvärdering av forskningsveckan...
Många stick blev det och många olika resultat, tagna ur samma bloddroppe!!!!!

Ikväll sammanställde mamma alla våra nuffror och mailade resultaten till Uppsala, där SS, veterinärstuderande, ska läsa och begrunda.....

Hon mailade samma mail till vår goa veterinär S, då hon tog prover mm på Casper i måndags som inledning på kurvorna vi skulle göra. Då Casper låg lite lågt så fick vi sänka Caspers insulindos med 0,5 IE/dygn, då han producerar mer eget insulin!! YES!!

Ca 30 min efter hon mailat ringde telefonen!! Det var våran S som ville att vi skulle sänka insulinet med ytterligare 0,5 IE!!! Jiipeeee!!

Så kom dessutom detta mail:

" Hej

Tack för att du tycker att vi är bra på *klinik*. Men det är du/ni som
sköter om Casper så bra så ni måste ta åt er av äran också. Sen är Casper en oerhört duktig och oftast samarbetsvillig katt!

Vi hörs när fruktosaminvärdet kommer - jag ringer dig då.

MVH


S"


Jag är så oändligt tacksam över att vi hade den enorma fördelen att "hamna" hos en veterinär som inte låter varken utlandsresor eller helger, hindra henne att engagera sig i oss!! (har ringt o mailat från utlandet till och med, och som nu, en söndagkväll)

Det var också skönt att höra att SS var imponerad av hur många prover vi faktiskt grejade, för de sista gav mamma upp!!!

När tom Casper började sparkas med 12 tassar, så bestämde hon att vi gjort vårt för vetenskapen och behövande diabeteskatter. :crazy:

Våran verklighet innebär ju att vi måste kunna fortsätta att göra kurvor då och då, även i fortsättningen. Man får ju ransonera en smula med Casper:s samarbetesvilja!!

Så nu är vi sååå lättade att denna vecka är över OCH att vi kan backa lite till med insulinet. :banana:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Säger bara :banana::banana::banana:!!

Skickar en bamsekram till Casper! Han och Aramissen verkar väldigt lika på många sätt. Så tålmodiga på något sätt, gömmer det lilla huvudet i armen när proven ska tas. De kunde ju lika gärma ställa till med en scen som "vanliga" katter gör, bli en :devil: och sätta tänderna i armen...

Vi gick ner till 0.5 enheter där ett tag då han inte åt ordentligt. Nu har han kommit igång igen och vi kör åter på 1 enhet. Skyller på värmen och en ev. hårboll. Tog ut han på lite promenader för att öka välbefinnandet, se på fåglar, äta gräs och kissa på buskar (jaa, han är 16 år och kastrerad :angel:..). Det kan oxå ha bidragit till att han kom igång och blev sig själv igen. Hur som, blir det så igen får han besöka vetten igen för en ev. justering.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Casper ska oxå få komma ut snart. Han får ju inte gå lös som förr, då han inte får äta fåglar o möss dock :( Men vi har gott om träd med löplinor, så det blir till att använda dem igen. Pumba blir dock intressant att vänja vid sele, vildkatt som han varit :crazy: De ska få vara innekatter ute i stugan ett tag först, och så ska jag börja gå dagliga promenader med Casper i koppel. Då kommer nog vikten att rasa. Mamma gick ju ut ett par gånger, men sen blev det inte mer. Tror jag får ta över ansvaret för motionen, men det är ju inte så lätt när man inte har honom hemma hos sig o bor på andra sidan stan. När vi båda bor i stugan är det lättare.

Men man blir så glad när veterinären berömmer ens gull så :love: Han blir 13 år nu vår tjockis, den 25:e maj tror jag fasen att det är :eek:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Han blir 13 år nu vår tjockis, den 25:e maj tror jag fasen att det är :eek:


Jaa, man kan ju undra om han kanske kan få några extra MD-"pluttar" i sin födelsedagsyra!? ;)

Här brukar vi frångå principerna lite, det blir definitivt övervägande fisk den dagen med lite MD som extra krydda. Insulinet sänker vi något för att vara på den säkra sidan. Han har ju ett så hårt liv vad gäller maten annars, iaf enligt han själv. Födelsedagen är ju ändå födelsedagen. :d
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Casper och Pumba får ju kokt torsk i stället för MD-blötmaten vid insulingivan varje dag så det är väl inte så spektakulärt för dem :rofl: , men lite räkor ska de få fira med i alla fall :D
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Kanske dags för en uppdatering...

Aramissen åt dåligt där ett tag i maj, mycket berodde nog på värmen. Så, vi tog bort insulinet (på egen inrådan) med tanke på hans dippar i blodsockret. Han var ju så på gränsen till att behöva insulin överhuvudtaget. Han piggnade till, lekte o va glad.

Sen i augusti märkte man att han inte var sig själv. Var sådär hungrig, drack kopiöst och sandförbrukningen sköt i höjden. Loj och lite vinglig på benen. Så, vi for in till vet för att göra en sockerkoll. Efter en hel uppsjö av tester, slutade det ändå med att det bara var sockret som spökade igen. En urinvägsinfektion hade han dock dragit på sig med eftersom han gått med högt blodsocker där ett tag. Men det sista löste sig efter att han fått en SUPERGOD medicin med leversmak :d. Äntligen går djurmedicinen framåt!

Så, efter att ha haft en sprutfri sommar, är det åter dags för insulin. 2 enheter, morgon och kväll. Som vanligt är han sitt godmodiga jag, charmar alla han möter hos veterinären (jaa, förutom en och annan schnauzer då som har svårt att tolerera katter med stort sjävförtroende i koppel :D) Nu leker han och busar som vanligt och sockret igår när vi kollade var acceptabelt. Ska tillbaka om en månad för ett nytt test samt fruktosamin.

Hur går det för er andra?!
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Casper har dippat lite efter att ha legat superstadigt på 3 +3.5 enheter hela sommaren. Blev trött, loj, åt massor, drack massor o kissade massor. Efter en koll visade han sig ligga högt i sockret o vi åkte in o kollade fruktosaminet. Han visade tecken på en infektion o fick antibiotika o höjd insulindos. Nu har vi höjt med en halv enhet var fjärde dag o gjort sockerkurva.. många stick i öronen blir det. Är nu uppe i 4 + 4.5 enheter om dagen o nu är han mycket piggare. Sockerkurva i morgon. Vikten händer det inget med, han äter inte ens upp sin dagsgiva (beräknad på hans målvikt på 4 kg) men går ändå inte ner. Svårt att motionera en trött o loj katt oxå.

Har troligen börjat få lite värk i sina höfter o får numera antiinflammatoriskt/smärtstillande i sin mat (den är tydligen oxå god, vilket antibiotikan INTE var).

Han ska även få gå till en sjukgymnast :crazy: mest för vår skull då vi ska få lära oss ge kattmassage :) Han är ju 13 år nu o börjar bli lite stel o så.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Uppdatering igen...

Aramis har nu haft diabetes i drygt 4 år. Kämparkatten! Åter sommar igen med värme gör att det blir svårt att få insulinmängden helt bra. Har äntligen, efter tjat, fått egna blodtester vilket underlättar enormt! Häromdagen låg han superlågt och jag petade i han druvsocker. En stund senare låg han högre än vad mätaren kunde mäta...:crazy: Vi får gå mycket på känn nu med andra ord...

Han fyller arton snart och hans vikt är inget att skryta med. Men han verkar hyffsat pigg och vill gärna gå en promenad i trädgården (ja, vi har flyttat till landet! :love:) och käka spindelnät på husgrunden. Så, så länge som han gör sina vanliga rutiner kör vi på. Är enormt tacksam för varje dag vi får med honom...

Prosit: Såg på din info att du bara har Tipex kvar...berätta gärna om du vill.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Hemma hos mig har vi bara Tipex, Casper bor kvar hemma hos mamma med fd vildkatten Pumba. (Casper flög på Tipex efter hennes kastrering och de slogs på liv och död. Förmodligen var han redan sjuk då utan att vi visste det, han fick då flytta hem till mamma igen) Han är inne på drygt 970 dagar med diabetes nu. Det märks att han är gammal, och vi kommer under sommaren förmodligen att ta bort honom :( Han är 15 år gammal nu, vikten som vi kämpat så med händer det ingenting med. Hans ämnesomsättning sjunker. Han börjar bli väldigt stel och mer och mer trött. Svårare att hoppa upp i soffan pga höfterna, leker inte gärna med Pumba osv. Han ligger trots detta väldigt stadigt i sina blodvärden. Han har sina springryck emellanåt och man får lyfta på fötterna när man sitter i soffan. Han kör ännu sin special när jag kommer och hälsar på, slänger sig upp på ryggstödet till soffan och nästan drar sig fram medan jag "daskar" honom på ryggen. Nu för tiden får man dock daska väldigt löst pga höfterna, men ändå :rofl: Han kör fortfarande sin grej med att ligga på vardagsrumsbordet och vräka ut sig så alla grejer dråsar i golvet. Sitter på bordet och tassar en på näsan när han vill pussas osv, osv, osv. Vi har väl i princip beslutat oss för att ta med honom ut till stugan som han älskar, låta honom gå i löplina och bara leva ett tag, och sen ta ut veterinären dit för sista sprutan. :cry: Han blev gammal väldigt fort, sista halvåret har det gått utför fortare än vi hade önskat. Han lever så att säga på lånad tid :( Men det viktigaste är, att han inte lider. Än så länge har han en otrolig glädje och gnista i ögonen :love: , han visar att han mår bra trots stelhet o diabetes. Vi känner ju honom så jäkla bra, så vi ser direkt om han får ont. Varit med om det, och då visade han det otroligt tydligt. Troligen var det då en inflammation i höfterna som vi behandlade och det gick sen över. Så fort han antyder det minsta att han har smärta, då tar vi ut veterinären till honom. :(
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Han är en kämparkatt han med, Casper!

Har inte orkat uppdatera. Aramissen har varit lite krasslig och ja, det gick så långt att jag vakade över honom i två dagar. Visste inte om det var slutet eller om det "bara" var en tarmstörning. Det var det senare och med lite omsorg blev han så bättre igen. Men, en mager katt som inte äter på ett par dagar och med ett socker som är svårt att bemästra samtidigt är inget lyckat. Han är riktigt riktigt tunn nu.

Har börjat förbereda mig mentalt på att vi har honom på lånad tid. Bestämde mig för när vi låg tillsammans i sängen när han var som svagast att händer det något med honom som jag inte tror går att behandla eller att han inte ser ut att vilja mer, då är det så. Då vill jag att han ska få avsluta sitt liv hemma, utan mer blodprov och andra tester. Bara somna in där han mår som bäst.

Men än så länge vill han mer än gärna gå ut, ja det är mycket vilja i den katten. Tror det är enbart vilja (och mycket kärlek) som håller honom vid liv just nu. Men det kan räcka långt.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Som med Casper då. Ännu har han livsgnista som fan, men börjar bli stel o jäklig. Vi kommer nog ändå att ta bort honom nu efter sommaren, innan han blir dålig. Hans vikt går inte längre att påverka, då han inte kan motionera. Han sover mer och mer, och på kvällarna är han så trött så mamma får bära ut honom i köket för kvällsmat och spruta. Sen blir det full fart på honom igen när han käkat o då får man hålla upp fötterna när han kommer o galopperar. :rofl: Veterinären var på oss här o ville att vi skulle komma in och ta långtidssocker, men det känns inte som någon större vits. (Här kommer jag säkert att få arga reaktioner..... ) men han ligger ju bra i sitt socker som vi testar själva, han har inga dippar eller toppar och han haaaaatar att åka bil. Känns inte lönt då att plåga honom med en bilresa som skulle stressa skiten ur honom, där sockret kommer vara skyhögt pga stressen.... och långtidssockret ändå ligger på samma nivå som alltid.

Ska han åka bil nåt mer så blir det till stugan, och sen blir han kvar där.... i familjedjurgraven. :(
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Ni ska inte få några arga reaktioner för att ni inte vill åka till veterinären det sista för ett fruktosamintest. Är det så är de som känner att detta är helt fel, är de välkomna hem till oss! :)

Finns nog inget vi INTE gjort för våra katter när de har behövt det. Att ha just en diabeteskatt innebär mycket uppoffring och ja, vi har haft en i snart 4,5 år. I början fick Aramis följa med på fester och tillställningar om det inte gick att tajma in med insulinsprutan som ska ges samma tid morgon och kväll. Sedan två år har jag dock kännt att katten, hur mycket han än gillar att följa med, ändå blir lite uppspelt vilket visar sig på sockret/matlusten. Så, tror knappt att jag och min sambo varit på en gemensam tillställning (typ jularna, fester) sista tiden om det inte funkat med katten. I början for man till veterinären så fort det var något men nu med egna blodtester har man en bra överblick över hur det ligger till med allt. Och, man har ju lärt känna sina egna djur.

Därför tänker jag som du. Inga fler veterinär-besök! Försvinner livsgnistan då får någon komma hem hit där katten är trygg. Så mycket har vi styrt och ställt med honom att han är värd att få avsluta sitt liv i lugn och ro. Det kommer inte att bli lätt, men man vet när det är dags. :(
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Precis! Vår veterinär har sagt att de kommer hem till oss när det är dags. Därför överväger vi att ha med honom ute i stugan över en helg, så får han gå i lina o leva livet. Sen får vetten komma dit. Det är där han bott sommartid i snart 14 år, och där han ska vila sen. Där mår han bra, och den lilla bilturen kommer han över så fort vi svänger ner på grusvägen. :)
 
Sv: Dricker o kissar massor...



Idag fyller han 18 år! Vi har firat med torsk i maten idag och han åt som en häst. Tycker han har lagt på sig lite och blivit mycket piggare. Näe, man ska nog inte räkna ut honom än...:love:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 207
Senast: Migo
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 968
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 812
Senast: regina11
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 188
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp