Bukefalos 28 år!

Dricker o kissar massor...

Sv: Dricker o kissar massor...

Jaa, det låter som om kanske Pumba har några klor(!) med i spelet. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Dricker o kissar massor...

:rofl: Ibland är han en riktig pumpa så det var inte helt osant :rofl: Han är nog en av de alla katter jag träffat som kan se helt tom ut i skallen, helt tiltad i ögonen o bara glor :rofl:

Mamma har ju så svårt att klippa klorna på den herren. Hon ser bara på ett öga, o har då svårt att sikta. O den vill man INTE råka klippa fel på, det har tagit oss tre år att FÅ klippa klorna på honom utan att han får panik. Förut var det jag som klippte när hon höll. Men nu får pappa hålla, och mamma klipper. Det slutade nämligen med att Pumba inte vågade komma fram när jag kom o hälsade på :crazy: men så fort jag slutade klippa klor så kommer han o gosar när jag kommer o hälsar på.

Har inte pratat med mamma på ett par dagar då jag varit jäkligt dålig, men jag ska ringa henne senare o höra hur det går där hemma med Casper. I morgon är det ju dags för sockerkurva igen, o nu klarar de av det själva utan att jag måste komma o hjälpa till. Sen på måndag ska hon ju prata med veterinären. Har inte hört nåt om att han fortsatt klia sig i alla fall, hon skulle ringa om det blivit värre.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

En liten uppdatering.
Casper står nu på 4 enheter Caninsulin. Vi har kunnat sänka då han började ligga lågt i sitt blodsocker. Nu kanske det är på gång att sänka igen. Han ligger lågt igen nu. Inte alarmerande lågt tack o lov, men på gränsen.
Vikten går det inte bra med alls. Han får minidosen av m/d, och en tesked kokt torsk morgon och kväll. Under dagen så lägger de ut lite m/d av dagsdosen i skålarna när det är tomt, och vissa dagar går inte minimidagsdosen ens åt. Mamma är ute o går med honom i koppel när hon kan, hon är ju oxå sjuk så tyvärr blir det inte så ofta. Jag åker dit när jag kan o busar järnet. Han springer o hoppar som en galning...
Men han går inte ner!!!!!!! Vet inte vad vi mer kan göra. maten KAN vi inte dra ner på. Motionen, ja, det skulle vara om jag tar hem honom till mig o går promenader varje dag (har inte möjlighet att åka dit varenda dag, det är några mil att åka). Men då blir Pumba ensam, o det är inte så snällt. Pumba kan inte åka med hit, för han och min katt går inte ihop alls.

Några tips??? Jag börjar bli gråhårig :cool:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Hmm, bökigt!

Laserpekare? Är själv på jakt efter en ny sån då lillkissen börjar på en "låda på magen". Våra katter har alltid haft fri tillgång på mat men i och med diabetesen och flytt till mindre lägenhet har matfixering och brist på motion gjort att det satt sig lite på lillkissen. Eller oxå är det bara ölmagen (han räknas väl till medelålders vid det här laget...;))

Men alltså, trodde Casper skulle slippa sina sprutor, men han har mindre dos iaf? Lustigt att han inte går ner om han äter minimigiva...lever han på luft!? Inget annat som strular, typ ämnesomsättning (sköldkörteln)?
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Kan berätta en liten solskenshistoria (än så länge iaf). Aramis är sprutfri!! Han var lite strulig med ätandet ett tag och vi sänkte då för att sedan höja tills han kom upp till rekommenderade 2.25 enheter. Så en dag, jaa, jag trodde sista stunden var kommen. Katten gick helt okontrollerat omkring och var okontaktbar. Trasslade in sig i saker, gick med nosen mot golvet och sniffade runt. PROPPADE i han druvsocker, men näe, blev inget bättre....

Ringde vet, fick akuttid. Trodde han fått en stroke eller nåt eftersom han inte svarade på druvsockret (han har ju gjort det förut och detta beteendet har han inte visat de ggr han fått blodsockerfall).

Kom dit och när jag öppnar transporten knallar en helt vanlig Aramis ut, pratar, går mot mig, ska gulla. Fläker ut sig i undersökningsrummet. De tar en hel rad massa prover men kan inte hitta något förutom att sockret ligger på gränsen till vad som man behöver insuliniera (nytt ord) för. Frågar om det kan va en stroke, men det krävdes andra tester för att få reda på det. Så, tjejjen sa att "hade det varit min katt hade han fått stanna över natt o ta blodsockerkurva". Men jag kände att det bästa var att han fick komma hem en stund efter "traumat" och han skulle därmed återkomma efter helgen. Och vad han sov!! Så, han kom hem, fick inga sprutor och jag kollade socker i urinen. De va 0! Inläggningen hos vet och provtagningen av honom under ett dygn visade sen att han nog mådde bäst med enbart dietfoder.

Så här är vi nu, fodrar som vanligt, men friare vad gäller tider (sovmorgon!:love:). Han har visat på lite socker en gång men resten av urinstickorna har visat 0!! Men vi har inte ropat hej, utan ska in på återbesök om någon vecka för blodsocker och fruktosamintest.

Så kan det gå!

Hoppas Casper med kan bli bra snart...
 
Senast ändrad:
Sv: Dricker o kissar massor...

Hmm, bökigt!

Laserpekare? Är själv på jakt efter en ny sån då lillkissen börjar på en "låda på magen". Våra katter har alltid haft fri tillgång på mat men i och med diabetesen och flytt till mindre lägenhet har matfixering och brist på motion gjort att det satt sig lite på lillkissen. Eller oxå är det bara ölmagen (han räknas väl till medelålders vid det här laget...;))

Men alltså, trodde Casper skulle slippa sina sprutor, men han har mindre dos iaf? Lustigt att han inte går ner om han äter minimigiva...lever han på luft!? Inget annat som strular, typ ämnesomsättning (sköldkörteln)?

Han är testad för allt annat, ämnesomsättning o hela balunset. Alla prover som gick att ta är tagna.
Efter mail från veterinären idag går vi nu ner på 3.5 enheter caninsulin från o med ikväll. Ska jaga laserpekare oxå :bow:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Först, ja, vi har varit i kontakt med veterinär via telefon under dagen.... De sa att det inte lät så akut att vi behöver åka på jouren, så vi skulle ringa vår vanliga veterinär på måndag morgon. Blir han sämre däremot får vi komma in till Strömsholm.

Katten i fråga är 12 år gammal, kastrerad hane. Han är något rund... har alltid varit o är mycket svårbantad, äter lightfoder sedan 6 månader tillbaka o brukar busa o härja som en guttaperk varje dag med sin polare.

För 6 månader sedan var vi till veterinären o gjorde en hälsokoll, pga åldern o att han rosslade lite när han andades. Det togs alla prover man kan ta ur blodet, dock inget urinprov, då ingenting antyddes att det skulle behövas. Det gjordes även lungröntgen. Inga anmärkningar på nåt prov. Ingen förändring någonstans. Andningen är troligen en lätt astma, men inget som hindrar honom eller som han lider av. Han rosslar inte längre, utan det var troligtvis ett tillfälligt infall, gick över efter att veterinären väckt honom ur narkosen, så hon trodde han haft nåt litet som satt i halsen o irriterat som nu försvann.

I onsdags började han bli lite slö. Inte lika pigg på att leka som han brukar. Han började sova mycket och drack väldigt mycket när han var vaken. Kunde sitta vid skålen i 5 minuter o dricka. Han började även pinka floder. Normalt är han en minipinkare, som drillade 3 droppar lite då och då, så har han alltid gjort. Men nu är det knytnävar i lådan o det skvalar när han pinkar. Vattenskålarna måste fyllas på flera gånger om dagen. (vi har ingen sommarvärme här heller, mest kyligt och regn).
Torsdagen kräktes han, vätska. Han är lite bulimist, kan vräka i sig torrfoder o sen kräkas upp helt efter några minuter. Men detta var alltså bara vätska och ett par torrisbitar. En stor pöl.

Sen igår är han jätteslö. Han ligger helst och sover. Går inte upp och äter med samma entusiasm som normalt, vill inte busa med polaren eller med oss. Han är lite stel i sin gång och vill ligga svalt. Han som normalt är som ett plåster på mamma i sängen, ligger bara en stund o sen går han o sover i ett annat rum eller framför mammas fläkt. på dagarna ligger han gärna i draget från balkongdörren.
Han har kall och fuktig nos, något varma öron.
Ingen feberdimma på ögonen, ingen blinkhinna, slemhinnorna är normalt färgade.
Han är inte öm någonstans. Jag har klämt igenom hela katten idag, utan reaktion. Hittade en sårskorpa på ryggen efter polarens klor, men han är inte öm där. Däremot så fanns där en knöl, eller... hade han varit ute hade jag trott att det var en fästing, för så såg den ut. En utstående "blipp" som ett födelsemärke ungefär. Inte öm på den heller....

min första tanke var diabetes... men veterinären i telefonen var mer inne på njurarna. Vilket är värst?? :cry:

Han är inte sig själv... vill knappt gosa, men efter lite övertalning så stångade han mig i ansiktet och gosade som han brukar, om än lite lamt :cry:

Är så rädd att mista min bebis...

Vi har ju haft otur i vår familj. Hunden dog när den var 12 år. Hästen fick vi ha i 12 år innan han dog, mammas andra katt blev 12 år, avlivades pga juvertumörer för två år sen. Casper är nu 12 år...

Nån som känner igen symptomen?? Någon som har nåt lugnande att säga? Annars kan ni väl bara hålla en tumme att allt är bra, att han har en infektion i kroppen eller nåt som går bort med antibiotika??



MIn katt är likadan!! hona dock, dricker mängder och har börjat kisa på konstiga ställen, ex soffan, vi trodde det va diabetes, gjorde koll, gick till veterinär. inte diabetes hon hade förhöjt värde på levern.. vi får köpa speciellt torrfoder, och hon ska helst inte äta mjukmat (som hon älskar så´) stakars min lilla pärla:(
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Skulle bara berätta att Aramissen får sina sprutor igen. Dock står han bara på 1 enhet. Inbillade mig att han började magra av igen men framförallt att han inte var sitt vanliga glada jag med röjjarrundor och parningsritualer med lillkissen efter kl 23.

Ringde vet o bad att få komma tidigare än bestämt återbesöksdatum. Vägde honom men han hade faktiskt inte gått ned någonting :banana:. Man har väl blivit lätt inbillningssjuk efter hans insjuknande. Nåväl, de tog blodsocker o skickade även iväg ett fruktosamintest. Han låg något högt så jag fick beskedet att bara specialfoder ej var tillräckligt, så, sprutor igen och inga sovmornar.

Fick fruktosaminbeskedet med här i veckan o det bekräftade med att han låg lite för högt för att slippa sprutor.

Så, sprutor igen men det är det värt. Han leker o far runt o det kan ingen tro att han fyller 16 i sommar...
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Casper går inte ner nåt han heller, tyvärr får man säga :crazy: Han får minigiva med torrfoder (diabetesfodret) o två teskedar kokt torsk eller tonfisk per dag. Firren får han när han får sprutan, för att han ska ha nåt att göra o förknippa sprutan med nåt gott.
Vi har knatat ner i dos ett par gånger, 3½ enheter får han nu, två gånger om dagen. En rejäl sänkning. Han har legat lägre o lägre i sockret o det tyder på att han har börjat tillverka eget insulin igen.

Har inte behövt åka på återbesök utan har kontakt med vet via mail. (tack o lov för telefonköerna är inte att leka med)

Vet dock inte hur fasen vi ska få katten att gå ner i vikt. Motionerar honom, busar, hoppar o studsar i den mån han vill... han har ju med ens blivit en farbror på nåt sätt... blivit mycket äldre sen han blev sjuk, verkar äldre liksom. Men han verkar inte sjuk, bara lite stelare.

Mindre mat kan vi inte ge honom, då får han inte i sig det han behöver. :crazy:

Några tips?
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Äsch, skulle inte skrivit det där inlägget... dagens sockervärden var inte så bra. Han har gått upp rätt ordentligt i sockret så vi kommer att få höja insulindosen igen.

Ska hålla käften från o med nu :mad:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Hmm...alltså, det är ett gissel det där. Jag tänkte som så när Missen fick diabetes; Fine, då ska han ha den där dosen. Då kör vi på den! Men det är ju långt ifrån så enkelt. Som du säger kan det ju variera bara över dagen. Och det där med maten, nu har vi ju (som tur är...) inte samma bekymmer som Casper har. Är ju glad för varje tugga Aramis tar då han var så mager ett tag innan diagnosen så det gjorde ont att se honom.

Optimal dosering verkar det aldrig kunna bli. Enligt vet ska man vara glad om man ändå håller sig i de övre regionerna av den "tillåtna" blodsockerhalten.

Vad gäller Caspers viktnedgång så undrar man ju vad man kan göra mer? Ni verkar ju redan göra allt! Äta måste han ju. Sol här på forumet förespråkar ju "Barf". Då är ju basen proteiner, något katten är gjord för att äta. Diabetesfodren innehåller mer proteiner än andra torrfoder just för att stabilisera blodsockret och även vikten till viss del. Kanske skulle denna diet än mer slimma både kroppsformen och hålla nere sockret? Men veterinären kanske inte är lika pigg på idén...
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Diabetes är lättast att kontrollera när katten äter spannmålsfri mat, mat innehållandes nästan inga kolhydrater alls. Många katter blir helt friska på sådan mat. Det nya diabetesfodret är skapat efter den principen men innehåller fortfarande alldeles för mycket kolhydrater.

denna sida kan man läsa om Dr. Hodgkins patenterade kattdiabetesbehandling. Behandling som fått många katter helt fria från diabetes.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Precis! Läste lite på den sidan nu o en historia var som tagen från min egen katt (Maggie Dunbar)!

Jag har själv börjat gå i de tankarna, egentligen är jag för att mina djur ska ha det så "naturligt" som möjligt men samtidigt har man blivit så inpräntad att torrfoder är så bra. De rekommenderas ju till och med av veterinärerna! Försökte mig på att barfa mina djur för ett tag sen. Tänkte att de kunde få ett rått kycklinglår att kalasa på. Såg framför mig vildkatten slita det i stycken. Men nejdå, de slickade lite bara sen var det bra med det. Kokade då kycklingen och då gick det bra! Vet att man ska ta det lugnt med rå mat i början då magen kan ha svårt att blanda rå/ej rå mat (eller vad man ska säga).

Frågan är om man kan uppnå barfningens positiva fördelar om man ger det kokt eller tillagat på något annat sätt. Sen är det ju det här med njurarna, proteiner belastar ju njurarna mer. Finns det bättre/sämre kött?
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Friska njurar tar ingen skada av högvärdigt protein som tex. kyckling, kalkon, nötkött, ägg...

När det gäller diabetesbehandling behöver man inte gå så långt som att börja BARFa, att byta till burkmat utan spannmål räcker.

Man kan givetvis koka kött och fixa mat på det sättet, men då måste man tillsätta tex. taurin och B-vitaminer, även kalcium. Det blir dyrare, krångligare och det är inte alls säkert att katten i slutändan kommer äta maten.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

*kl*
Ska läsa era svar sen, hinner inte nu. Ska vara hos veteriären kl 9, så jag ska bygga ihop Caspers nya transportväska o åka hem till mamma o hämta dem. Ska ta upp det här med maten med veteriären o se vad hon säger.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Casper har gått upp i vikt:cool: Vet inte vad man ska ta sig till. Han får inte äta mindre mat, o han måste röra sig mer än han gör. Det är svårt när han inte mår bra ju:( Försökte ta urinprov med hjälp av ultraljud, och hade han varit kissnödig hade det gått, men det var han ju såklart inte :cool:

Han var lite röd på ögonvitorna, i tandkötter o i näsan, så veterinären skrev ut antibiotika som han ska äta i tio dagar. Mamma ska sticka honom onsdag o torsdag morgon o kolla sockervärde o rapportera till veterinären. Om det sjunker var det orsakat av infektion. Om det inte sjunker så ska vi få prova ett annat insulin. En insulinpenna med en månadsförbrukning i varje. Bara att trycka på knappen. Smidigt som fan. Slippa dra upp insulin i sprutan o kladda. Speciellt för mamma som bara ser på ena ögat o har svårt med avståndsbedömningen.

Allt såg i övrigt jättebra ut. Njurar, lever o alla blodvärden, utom sockret o sen vikten då.....
Snart får vi väl börja med simning för honom :crazy:.... de har ju det på djurdoktorn. Frågan är hur han skulle reagera.

Nu har han nyrakad rosa mage igen Den är så gosig att pussa på:love:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

*Pussar med på den rosa magen*

Så vet sa inget mer om själva fodret?
 
Sv: Dricker o kissar massor...

*Pussar med på den rosa magen*

Så vet sa inget mer om själva fodret?

Nej, hon tycker inte att vi ska gå över på bara kolhydratslåg blötmat, då Casper behöver torrisar för sin tandsten. Hon pratar väldigt fort och mycket våra vet, o man hinner inte få en syl i vädret. Men mamma ska komponera ett mail med lite matfrågor, då har hon kanske lättare att få ett svar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 278
Senast: Migo
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 990
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 853
Senast: regina11
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 226
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp