Bukefalos 28 år!

Du Fårägare

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad har du för får, hur stor besättning och till vad?
Frågan ställdes i en annan tråd, men kan lätt missas där. Så varför inte en liten presentation HÄR ochså/i stället? :)

Själv har jag 13 tackor, varav 12 är finullsfår och den 13e är finull med några % suffolk (eller nåt sånt) i, typ i 4e led...

Jag har fåren för att de ska hjälpa hästarna att hålla våra hagar nerbetade och snygga. De går i hagen tillsammans med stona och det fungerar utmärkt! De har till och med lärt sig att om de bara väntar en liten stund efter att stona fått hö i hagen, tills stona svalt några tuggor och inte längre är vrålhungriga (fast det är de ju nästan alltid iofs... :crazy:) så får de också stå med och äta av höet, bredvid hästarna :).

annele
Du skrev (i andra tråden) att du lever helt på dina får, detta fascinerade mig lite, Krävs det inte fler får än så för att kunna leva på det? Vad är det som ger så stora inkomster? (förutom EU-bidragen...)
 
jag äger några år som jag har förnärvarand hos min faster på betäckning. (lånar en av hennes baggar) :smirk:

mina tre jag har just nu är ett pälsfår, en texelkorsning och en finullskorsning. går på betäckning med en saffocbagge. (eller hur det stavas)

min faster har ca 120 tackor + alla lamm, 3 avelsbaggar + att hon köper in vinterlam ca 100 st varje år som hon föder upp för at tsedan skicka till slakt. hon lever på det.

de är mest finull och några texel, saffoc korsningar, dorset och någon med pälsfårspåbrå. hon avlar för att få fram i tredlje leds korsning. de ger bättre köttkropp.

baggarna är en texel, saffoc och en dorset.

vinterlammen som köptes in nu är finullskorsningar och några är sånn som har päls över hela kroppen. kommer inte på vad den heter just nu..

någon som fattar :idea: så det är ett jäkla bäande där uppe.. :rofl:
 
Jag är delägare i en fårskock

15 tackor och 1 bagge (Finull/Texel). De används för att hålla mina föräldrars marker öppet tillsammans med min pensionerade fjordhäst. Fast min mor har planer bo att övergå till en sorts minikor.
 
Ja du, det är lammen jag lever på. Vi skickar några till slakt men dom flesta slaktar vi själv och säljer i vår gårdsbutik.

Kan berätta att det inte ger pengar i överflöde, men det är ju så förbanat härliga djur och jag kan jobba hemma.

Hade inte gubben jobbat alltid så hade jag inte kunnat ha det så här bra.
 
Jag har 25 tackor Leicester/Texel och Leicester många av tackorna är pensionerade :smirk:
men får gå kvar i alla fall.
Då vårt slakteri inte tar emot tackor till slakt, knappt ens lamm.
Med ett lammpris på 20.60 är det väl hugget som stucket också,
då det rör sig om 310-410 kr för ett slaktlamm..

Lurasmattesfår
 
visst är det konstigt att vi inte kan få mer betalt för våra lamm, när slakterierna ligger på att vi ska lämna fler lamm för att det är ett underskott med svenska lamm. Nä då är det bättre att ta in lamm/får från andra länder istället för att höja kg priset. Vi slaktar nästan alla våra lamm själv och säljer hemma och det tjänar vi på.
 
Jag var på en information med marknadsansvarige för kött hos SQM.
Han sa att ett av problemen med de svenska lammen var att de var för ojämna i storlek !
-om man köpte från t.ex Nya Zeeland kunde man få 10-20 containers med lamm av samma vikt ! (20kg)
Detta föredrog butikskedjorna för de ville inte ha små lamm och inte heller stora lamm.
Då dessa två katergorier var svårsålda till konsumenterna..

Dessutom kunde de få detta utlänska kött mycket mycket billigt då det var överskottskött och nästan gratis ! :devil:
 
ja det stämmer. Det har ju blivit så att besättningarna som har lamm som är stora väljer att slakta dom själv då slakterierna ofta maler ner hela lammet i stället.

Mina lamm slaktar jag först när dom ligger på en vikt på 40-50 kg och då får jag ut i slaktad vikt ca 25 kg och jag har då inga problem att sälja detta.

Jag tror att allt ligger i att dom kan köpa in billigare kött från utlandet, men oftast är det inte lammkött utan fårkött som kommer ut i affären.

Jag har hört många som har handlat av oss och även handlat i affären och dom har sagt att det från affären smakar inte alls så bra som mina lamm och vad detta beror på kan man ju diskutera hur länge som helst.

Men hos mig vet konsumenten att dom får kött från friska lamm och inte fårkött.
 
Hoppas det är ok om jag lägger ytterligare en fråga i den här tråden :smirk:
Ni som har 10 tackor o mer söker ni EUs Tackbidrag för dem varje år eller struntar ni i det ?
 
Jag kommer nog försöka söka tackbidragen varje år - varför avstå från pengarna när de finns? (och man HAR bidragsrätter...)
Har ju inte haft fåren längre än sen i våras, så jag har inte hunnit söka mer än en gång än...
 
Jag har mer tackor än bidragsrätter 25/17 men tänker inte skaffa fler rätter, utan färre tackor :smirk:

Klart att man ska söka Tackbidraget så länge som det finns kvar :crazy:
 
Jag har sex tackor av obestämd korsningsras, plus en bagge av samma obestämda ras.

Jag skaffade dom för att ha något att äta när hösten kom, men av någon underlig anledning (som stavas superfåret Bärith) så blev dom kvar. Så nu slaktar vi lammen istället...

Jenny som har för mycket känslor för att ha slaktdjur egentligen...
 
Ah! Skulle man tex kunna få köpa ett slaktat och styckat lamm och lägga i frysen? Maila om pris och så om du e intresserad! (Vi har en STOR frys! :) )

/Kung Tulle
 
hi hi visst kan du få det.
Vi tar 1500 kr för ett normal lamm dvs 25 kg slaktat och 400 kr om vi ska stycka till dig + moms
 
Såg att man kan söka bidragsrätter nu från 1 Nov- 1 December ur nationella reserven :)
 
Hm det blir vad jag räknar ut 95:-/kg....jag tror att min morsa kan fixa motsv kött från en bekant litet billigare. Ska kolla och återkommer till dig....

Men ska villigt erkänna att jag e "van" att jämföra med gris. :D

/KT
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar bli rådlös och orkeslös angående stallägarens hagar. Stallägaren får EU-bidrag för marken. Så jag antar att bidraget är för...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: Tacitus
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 654
Senast: Caress
·
S
Ekonomi & Juridik Jag har skrivit en tråd förut men vill göra en ny för nu är det riktigt nära budgivning och vi är livrädda rent ut sagt! Tänk om nåt är...
Svar
13
· Visningar
2 126
Senast: AGD
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
69 552
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp