Bukefalos 28 år!

Du Fårägare

Jag har dragit ner ordentligt på fåren i år. 6 tackor och en bagge är allt jag har kvar pga tidsbrist. Brukar annars ha 4ggr så många ungefär.
Texel med inslag av både Dorset och Suffolk.

Jag äter mina lamm. Jag och de bekanta som köper av mig. :)
 
Vi har Gutefår, 4 tackor och 1 bagge. Baggen är förnärvarande utlånad till kusinen. Tänkte hoppa över lammen nästa år.
Vi har dem för att hålla rent och så slaktar vi lammen varje år och äter upp själva. Brukar bereda skinnen och ge bort eller sälja till vänner och bekanta.
 
Sv: Du Fårägare

Är det inte dags att uppdatera den här gamla tråden? Har ni era får kvar?

Jag har 3 finullskorsningstackor och dito bagge. Går det bra med lamningar och så (om nu baggen får komma till någon gång...) i vår, kommer jag nog att försöka styra om dem till att lamma i dec/jan, och leverera vinterlamm. Så jag tänker mig en dorsetbagge till sommaren, och kanske några tackor till. Fast för ullens skull ville jag gärna haft ett par Leicester också.... :)
 
Sv: Du Fårägare

Jag har tre tackor och en bagge finull/texelkorsningar (mest finull i dem tror jag). De är årslamm allihop, så vi får väl se om det blir några lamm till våren. Jag skall "lamma" själv i slutet av mars, så vi tänkte inte ta av baggen förklädet förrän om ett par-tre veckor för att undvika lamning och BB-färd precis samtidigt.
 
Sv: Du Fårägare

Har minskat ner rejält från ca 120 tackor & 6 baggar till 30 tackor och 2 baggar. Mest pga ryggskadan som gör att jag inte orkar sköta så många djur på ett bra sätt :(
 
Sv: Du Fårägare

Hej!
jag har 13 tackor Texel/pälsfår samt en Texelbagge som nu ev ska till grannen, vi får se om det blir en ny ras på baggen. Mkt sugen att köpa en bagge antingen Dorset eller Shropshire av Gnist:angel:

Vi har tackorna för köttets skull och hålla markerna öppen (har tackbidrag)samt växelbeta för hästarna o vi är tredje generationen på gården som har får, men förr var det flera hundra...Men eftersom jag är sjuk så orkar jag inte fler nu.
Jag kommer få lammning till trettonhelgen i år (på de äldre tackorna)tack vare att vår stora bagge rymde o jag inte var hemma, men eftersom vi tänkte utöka till 3 lammningar/2år så var det kanske inte så dumt ändå.

Lammningstiden är den bästa tiden på året o min familj blir galen på mig, har inte tid o städa o tvätta o stinker får:) eftersom jag i princip bor i lagårn då.Det är inte bara jag som älskar fåren, hästarna o framförallt vår 4åriga ridponny/selle francis, är helt salig under lammningstiden, han har super koll o kuttrar o snusar på lammen o man ser direkt på honom när man kommer in om nån är nyfödd.
prillan
 
Sv: Du Fårägare

9 Tackor är det nu.
Stor spridning på raserna.
Har köpt in Oxford down till iår.
Är väl tänkt att jag ska gå över till renrasiga.
Är ju avelsskadad när man jobbar med grisar hela dagarna.
 
Sv: Du Fårägare

Jag har 40 tackor varav hälften är ålandsfår och resten oxforddown el korsning oxforddown/ ålandsfår.
Jag har dem för köttproduktion. Mina får går på lösdrift och lammar ute i maj. Funkar superbra endast lite bekymmer att hinna märka och väga lammen innan de blir för rörliga efter lammingen.
Håller fortfarnde på utökar och vet inte riktigt när jag ska sluta.
Sen har jag ju mina gubbs åxå. 3 baggar som är mycket speciella.
 
Sv: Du Fårägare

Är det förresten någon som vet var det finns dräktiga dorset/finull-tackor med lamning i januari i södra Sverige, så tipsa gärna mig.... :angel: ;)

Kommer det att bli någon förändring nästa år med tackbidrag och sådana saker?
 
Sv: Du Fårägare

Vi har ca 120 tackor i år med ungtackorna inräknat, vi har dem för kött och skinn men sedan även för kurser med vallhundar, våra tackor beräknas börja lamma i början av december. Det är shropshire och finullskorsningar i grunden med lite texel i men nu har vi avlat in mycket mer dorset för året runt lamningarna. Inköpt för i år är en nu dorset och en ny texelbagge. Har många beställningar även på livdjur av både tacklamm och bagglamm vilket ger en bra inkomst.
Vi har hållit på sen 1991 med fåren och tänker inte sluta i första taget, närmaste mål är 200 tackor.
 
Sv: Du Fårägare

Någon som vet var man kan köpa Gotlandsfår el Gutefår, dräktiga årslamm i Uppland/Storstockholm?

Kanske 2-3 st tackor.
 
Sv: Du Fårägare

Om du pm:ar en mailadress kan jag vidarebefodra en lista jag har fått från en livdjursförmedlare. Har för mig att där fanns flera namn i Stockholmsregionen.
 
Sv: Du Fårägare

*Knapplån*

I måndags åkte fåren till slakt :( I 37 år har det funnits får på gården så det blev väldigt tomt.
 
Sv: Du Fårägare

Kommer det att bli någon förändring nästa år med tackbidrag och sådana saker?

Tackbidrag har inte funnits på nått år, så nej, det blir ingen förändring avseende det. Gå in på http://www.sjv.se och in i Stödguiden så kan du se vad som finns i form av ersättningar och stöd att söka.

Troligen främst betesstöd och kompensationsbidrag...

/Stödnörd
 
Sv: Du Fårägare

Någon som vet var man kan köpa Gotlandsfår el Gutefår, dräktiga årslamm i Uppland/Storstockholm?

Kanske 2-3 st tackor.

Haha det här är ju lite kul...Den där frågan skrev jag in i förra veckan. Nu sitter jag här med tre får, en bagge och två tackor, gutefår. Baggen är skitstor och svart, tackorna är ljusgrå. Dom lär vara dom enda gutefår som åkt lastbil tillsammans med tre russföl över till fastlandet. Och inte nog med det, på båten så satte dom igång med reproduktionen, hela bilen gungade!

Lite frågor har jag nu, som total novis:

Idag försökte jag släppa ut fåren, men dom bara kröp under stängslet och sprang ut. En av tackorna är ett gammalt flasklamm, men de andra två är ganska skygga. Jag har nu byggt en ny hage med fårstängsel, och el på insidan. Hur ger jag dom lättast en stöt, så att jag kan flytta dom till en större hage med elstängsel?

Jag har fått med lite korn/pellets till dom, men jag tycker kanske inte att som behöver det. Jag har ett fint hösilage ( 8,8 mj, 56 g smrp) som jag ger mina avelshästar, det borde ju räcka tills dom blir högdräktiga eller?

Baggen är snäll, men inte tam. Är det bättre att han är lite skygg, så att han inte blir tam och argsint?

Gud jag känner mig lite osäker på vad jag gett mig in på!!
 
Sv: Du Fårägare

Jag har nu byggt en ny hage med fårstängsel, och el på insidan. Hur ger jag dom lättast en stöt, så att jag kan flytta dom till en större hage med elstängsel?

Prova o sätt en tunn kedja runt halsen med ca 1-2 dm som hänger ner framtill då får dom en stöt som heter duga. Har aldrig prova det på fåren men på köttisungdjur o shettisar o det har funkat superbra
låt oss höra hur det går..
prillan
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar bli rådlös och orkeslös angående stallägarens hagar. Stallägaren får EU-bidrag för marken. Så jag antar att bidraget är för...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: Tacitus
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 654
Senast: Caress
·
S
Ekonomi & Juridik Jag har skrivit en tråd förut men vill göra en ny för nu är det riktigt nära budgivning och vi är livrädda rent ut sagt! Tänk om nåt är...
Svar
13
· Visningar
2 126
Senast: AGD
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
69 552
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp