Bukefalos 28 år!

Du Fårägare

Sv: Du Fårägare

Jag har 18 st. tackor och 3 baggar av rasen Gotlandsfår. Har skaffat dem i år så det är första vintern för min del. Har dem för att hjälpa till att hålla efter betet och sen för kött och pälsar. Två av baggarna är årslamm, det var inte meningen att jag skulle behålla båda men, den ene var född sent men, fick bra bedömning på mönstringen så han fick bli kvar. Tanken är att jag ska utöka framöver till 50 tackor och så får jag se hur det går. Blir det fler måste de ha större bostad och jag behöver mer bete. Betet är i och för sig inget större problem, här finns gott om betesmark i krokarna som inte används. Det ska bara stängslas först. :angel: Från och med första december blir jag "bonde" på heltid. Då ska all min tid läggas på gården, hästar och får. Det ser jag fram emot. Tanken är att skaffa lite höns till husbehov framöver också. Men, det blir inte förrän nästa år.
 
Sv: Du Fårägare

*kl*

Jag måste bara passa på att fråga en liten grej nu när tråden är på tapeten.

Jag har tre Gutefår som jag köte utan att se papper på dom. En bagge och två tackor. Nu har jag fått deras stamtavlor skickade till mig och jag fick en liten chock när jag tittade på stammen. Alla tre har samma pappa, samt att tackorna är mor och dotter. Ena tackan har alltså samma pappa och morfar. Baggen har redan betäckt så det lär ju bli lamm i vår.

Min fråga är nu: Gör man så här inom fåraveln? Är det ingen fara att dom är så här nära släkt med varandra trots att dom ska få lamm ihop? Hur visar sig missbildningar och genetiska fel? Ena tackan har ett kortare horn, hon har samma pappa och morfar.

Behöver jag oroa mig, och skaffa ny bagge?
 
Sv: Du Fårägare

*kl*

Jag måste bara passa på att fråga en liten grej nu när tråden är på tapeten.

Jag har tre Gutefår som jag köte utan att se papper på dom. En bagge och två tackor. Nu har jag fått deras stamtavlor skickade till mig och jag fick en liten chock när jag tittade på stammen. Alla tre har samma pappa, samt att tackorna är mor och dotter. Ena tackan har alltså samma pappa och morfar. Baggen har redan betäckt så det lär ju bli lamm i vår.

Min fråga är nu: Gör man så här inom fåraveln? Är det ingen fara att dom är så här nära släkt med varandra trots att dom ska få lamm ihop? Hur visar sig missbildningar och genetiska fel? Ena tackan har ett kortare horn, hon har samma pappa och morfar.

Behöver jag oroa mig, och skaffa ny bagge?

Jag har ju Gotlandsfår och där brukar man inte inavla som jag har förstått det utan byter bagge titt som tätt beroende på om man har en eller fler baggar. Som jag fattat det räknas Gotlandsfår som lantras medans Gotlandsfår är mer allmogefår tror man kallar det så i alla fall. Det jag vill komma till är att Gutefåret är mer ursprungligt och att man kanske behöll samma bagge i flera år men, troligare gjorde man som så att, man t ex hade fyra tackor som på våren fick lamm, säg hälften tackor och hälften baggar. Man lät sedan bagglammen gå kvar och betäcka tackorna inför nästa säsong och slaktade därefter samtliga bagglamm. På så vis blev det viss inavel men, inte samma som om endast en och samma bagge användes. På de gamla ursprungliga raserna har man avlat så att de mest lämpade överlevde. Sjuka eller klena djur slaktades ut direkt. På så sätt lär man även ha avlat bort många fel och sjukdomar.

Jag hoppas att du förstod min något röriga förklaring. Men, nu till ditt problem. Nu är det ju som det är i år med betäckning osv. Förhoppningsvis blir det friska lamm ändå. Men, till nästa år hade jag skaffat en ny bagge om jag varit du. Man kan ofta se att fårägare vill byta bagge med någon annan, annars brukar det finnas gott om bagglamm i slutet på sommaren. Om du inte redan har det så hade jag sett till att få MV-fri status. Fårhälsovården har just nu ett program för att bekämpa Maedi Visna så det blir inte allt för kostsamt att ordna det om du inte redan har det.
 
Sv: Du Fårägare

Tack för svaret! Jag har tänkt att byta ut antingen bagge eller tackor tills nästa år, hoppas på att inte det kommer ut lamm med sex ben till våren....:eek: Fåren har MV-status III, vilket väl betyder att jag inte behöver ta nya prover på 36-48 månder ?!

Det är lite synd att behöva göra sig av med antingen bagge eller tackor, för baggen är så snygg och tackorna så trevliga. Men baggen kan man ju faktiskt byta med någon, tackorna vill nog ingen ha...
 
Sv: Du Fårägare

Fåren har MV-status III, vilket väl betyder att jag inte behöver ta nya prover på 36-48 månder ?!

Du ska se att det kommer fina lamm ändå!

Bra att du har köpt får med MV3 status. För att få behålla denna så måste du anmäla dig till fårhälsovården. Då får du egen (alltså din gård/produktionsplats) MV3-status. Tror att du behöver få dina tackor testade igen även om de är köpta med den statusen men, du slipper karensen på ett par år och får MV3 status direkt om testerna är ok. Så fick jag göra nu i somras. Jag köpte också får med MV3-status och har nu fått eget intyg på att min gård har MV3-status. Jag köpte i och för sig får från två olika gårdar så det är inte säkert att man måste testa om men, kontakta Fårhälsovården. De är väldigt hjälpsamma och vet hur det ligger till. När du ska byta bagge gäller det bara att skaffa från en MV3 besättning.
 
Sv: Du Fårägare

både knapplån och svar
Jag har drygt 30 gutefårstackor och en alldeles ny gutebagge (den gamle var halt och blev inte bra).
Jag tror nog att du får OK lamm till våren, men det är ju bra om du kan byta till dig en ny till nästa år. Det finns flera aktiva gutefårsmänniskor i Uppland, så om du vill kan jag PM-a dig någon adress, eller så kollar du här http://www.gutefar.se/
//Kopia
 
Sv: Du Fårägare

Tack för svaren! Jag har hittat en besättning inte långt hemifrån som jag hoppas kunna ha ett samarbete med. Jag får väll lov att byta ut baggen tills nästa år. Han är ju g-märkt och representerar förhoppningsvis en lite annorlunda stam, eftersom han kommer från Gotland. Hoppas att någon vill ha honom....

Kopia- du får gärna pm:a några adresser om du vill!
 
Sv: Du Fårägare

Ojojoj måste bara fråga en sak....igen...

Jag var ute för en liten stund sen och tog in fåren, dom går i en liten hage på dagen och sen tar jag in dom i en box på kvällen. När jag kommer ner till hagen så är det ganska mkt prat från den ena tackan. Baggen liksom driver runt henne i hagen, utan att använda hornen med inte på det typiska "jag-vill-betäcka-viset" Fåren verkar ororade över lag. Sen när jag släpper ut dom, dom går lösa upp, så blir det en jäkla fart, tackorna först och baggen efter, fortfarande drivande. Vi kommer in och då vill inte ena tackan gå in, hon verkar rädd för baggen. Hon råkar komma lös i stallet, och då blir istället baggen jätteorolig i boxen. Tacka nummer två verkar ganska lugn. Dom lugnar sig snart och börjar äta.

Vad kan ha hänt? Var dom rädda för något och ville baggen skydda dom? Eller var han bara aggresiv mot tackan? Jag är lite orolig och funderar på om jag ska ställa baggen för sig själv. Å andra sidan så går dom ju ändå ihop på dagen, samt att han kommer att bli superorolig om han måste vara själv. Usch, jag är verkligen en hönsmamma, men det är inte kul om han är dum och skadar henne.
 
Sv: Du Fårägare

Det är nog ingen fara. Ger du dem kraftfoder när de kommer in? Våra blir oroliga om de ser att jag går omkring på gårdsplanen vid matdags och de inte får mat omedelbart bums.
Annars vet jag inte vad det kan vara de bekymrar sig över, du får väl se om beteendet upprepar sig.
PM-ar adresser imorgon/i helgen.
//Kopia
 
Sv: Du Fårägare

Nja, dom vet ju att dom får mat när dom kommer in, men dom brukar gå på ett fint, litet led bakom mig när jag tar in dom. Då använder jag ingen hink el liknande.

Imorse skulle jag ta ut dom, då måste jag ta en av tackorna i koppel. Men baggen lät mig inte ta henne, utan spärrade liksom in henne i ett hörn. Så fort hon försökte gå så var han där och spärrade vägen, inte argsint men väldigt bestämt. Tackan liksom lutade sig mot väggen och höll huvudet väldigt lågt, såg hemskt underlägsen ut. Kan det vara så att dom går i brunst nu? Dom har ju varit med baggen i ca tre veckor, och jag läste att det är ungerfär så lång tid det tar. Jag fick låta fåren vara kvar inne, och jag öppnade då så att dom fick vara i hela stallet. Baggen blev väldigt orolig när tackorna gick till varsin box, och han springer som på patrull mellan varje tacka. Tackorna bara äter, det är han som är orolig.

Jag ska försöka göra en hage precis utanför stallet så får dom gå in och ut som dom vill. Jag vill ju inte ha dom inne hela dagarna....
 
Sv: Du Fårägare

Är det inte dags att uppdatera den här gamla tråden? Har ni era får kvar?
Tänk, jag kikade in här första gången på evigheter och hittar min gaaaamla tråd.. :D
Mina fårtanter är kvar och efter vårens struliga lamningar (fanns låång tråd om detta i våras :crazy: ) och leverans av baggen + bagglammen så har jag nu 18 fårtanter kvar härute, varav en kommer bli fårfiol inom överskådlig tid. De betar fint på somrarna, men det går åt lit eonödigt mycket hö nu tycker jag :angel: ...

Prova o sätt en tunn kedja runt halsen med ca 1-2 dm som hänger ner framtill då får dom en stöt som heter duga. Har aldrig prova det på fåren men på köttisungdjur o shettisar o det har funkat superbra
låt oss höra hur det går..
prillan
Detta tror jag bestämt är förbjudet att göra enligt djurskyddslagen! Och om så inte är fallet så vete råttan om jag inte tycker det är onödigt att uppmana till ändå!
 
Sv: Du Fårägare

Citat:
Ursprungligen postat av Prillan
Prova o sätt en tunn kedja runt halsen med ca 1-2 dm som hänger ner framtill då får dom en stöt som heter duga. Har aldrig prova det på fåren men på köttisungdjur o shettisar o det har funkat superbra
låt oss höra hur det går..
prillan

!


Detta tror jag bestämt är förbjudet att göra enligt djurskyddslagen! Och om så inte är fallet så vete råttan om jag inte tycker det är onödigt att uppmana till ändå!

Och dessutom lär det väl knappast funka på får som smiter under tråden? (För jag tror det var det som var Madickens problem.)

Jag väntar tillökning i skocken! :) I veckan åker jag och hämtar 5 dräktiga dorset/finull-tackor, som ska lamma i februari.
 
Sv: Du Fårägare

Detta tror jag bestämt är förbjudet att göra enligt djurskyddslagen! Och om så inte är fallet så vete råttan om jag inte tycker det är onödigt att uppmana till ändå!

SKITSNACK!! Djuren får en stöt när de går på tråden o de gör aldrig om det igen.. inte meningen att de ska gå med kedjan på jämt precis

men vad vet jag som jobbat med djurskyddsfrågor under många år;)
 
Sv: Du Fårägare

*kl*

Jag har lite funderingar på att skaffa får till våren eller så.
Vi har redan getter och det borde väl va ganska lika? ;)

Men ni som har får har ni nåt slags enskilt företag som dom är en del av verksamheten i?
Jag ville starta företag med skattaverket tyckte inte att min idé räckte, då sa jag att jag skulle ha en slags avbytartjänst med, men nu tror jag inte min kropp orkar med det. Så jag funderar på om man kan ha fåruppfödning som en stor del av verksammheten? Är det tillräckligt lönsamt?
 
Sv: Du Fårägare

oj! så man kan inte ha enskilt företag med 10-20 får och nån mer verksamhet?
ajajaj! då gick det åt skogen med den idén... :(
 
Sv: Du Fårägare

Jag har 6 stycken får varav en bagge + deras lamm.Har dem till att beta av det som inte hästarna betar. Och lammen säljs till slakt på hösten. De flesta tackorna är finull, blandras och baggen är en oxford down korsning.:)
 
Sv: Du Fårägare

*knapplån*

Vi har 9 tackor och en bagge av rasen Gutefår. I januari lammande tre av tackorna (måste ha blivit betäckta av den förra baggen redan i augusti) och vi har nu fem årslamm och väntar på att det snart skall bli lamningsdags för de återstående sex tackorna.

Vi har funderat mycket på att utöka antalet får men är osäkra på om vi skall fortsätta med Gutefår eller byta ras. Vi behöver verkligen verkligen fler betesdjur för att hålla markerna öppna.
Som det är idag räcker inte våra 15 hästar och de får vi har alls..dessutom är inte alla delar av markerna lämpliga som hästbete men fungerar utmärkt för får.
Dessutom skulle kanske fåren kunna vara bidragande till intäkterna på gården istället för att som idag vara bara ett trevligt inslag i gårdsbilden.
 
Sv: Du Fårägare

Klart att du kan ha - men det lönar sig nog knappast.
Det är väl bara att räkna på det.
Glöm inte att ta med EU bidrag i kalkylen.
 
Sv: Du Fårägare

Om ni ska ha fler får så rekomenderar jag rasen: Oxford Down. De är stora och rejäla! Ha en bagge så att de kan lamma, o sälj sen lammen till slakt på hösten. Ju större och fetare får, ju mer får man betalt :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar bli rådlös och orkeslös angående stallägarens hagar. Stallägaren får EU-bidrag för marken. Så jag antar att bidraget är för...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: Tacitus
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 654
Senast: Caress
·
S
Ekonomi & Juridik Jag har skrivit en tråd förut men vill göra en ny för nu är det riktigt nära budgivning och vi är livrädda rent ut sagt! Tänk om nåt är...
Svar
13
· Visningar
2 126
Senast: AGD
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
69 552
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp