"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

Spinner vidare... jag kan ju vara lite elak mot drygskåp :devil: Så nästa besök skulle jag fråga henne vilka vetenskapliga rön hon baserar sin bedömning på. När hon surrat ett tag skulle jag säga, helt lugnt: "Ja, de enda jag känner till med liknande teorier är rasbiologer och nazisternas läkare och deras teorier får vi väl betrakta som icke-vetenskapliga och förlegade" :p

Men jag är ju lite elak jag :cool:
 
Inte för att jag på något sätt försvarar uttalandet, det var extremt oproffesionellt och otrevligt, men: det finns markörer i utseendet som hänger ihop med diverse syndrom, som i sin tur kan hänga ihop med begåvningshandikapp. Så, jo, ibland ger utseendet en ledtråd avseende en persons begåvningsnivå. Och ja, det finns självklart undantag.
Ts: effektivaste sättet att meddela läkaren att du inte uppskattade hennes kommentar är ju att säga det, antingen till henne själv eller till någon sköterska/vårdare/kurator eller vem du nu får tag på på mottagningen. Vill du anmäla så kan vem som helst av dina vårdkontakter hjälpa dig med det.
 
Det var det konstigaste jag har hört! Om det nu finns utseenden som säger något om begåvning, och du har ett sådant, så borde väl någon inom vården ha reagerat senast vid fyraårskontrollen, och inte först när du är 20-nånting? Det är ju inte direkt så att du hållit dig undan vården under alla de här åren.

Jag hade tagit det där som rena jäkla övergreppet!
 
Inte för att jag på något sätt försvarar uttalandet, det var extremt oproffesionellt och otrevligt, men: det finns markörer i utseendet som hänger ihop med diverse syndrom, som i sin tur kan hänga ihop med begåvningshandikapp. Så, jo, ibland ger utseendet en ledtråd avseende en persons begåvningsnivå. Och ja, det finns självklart undantag.
Ts: effektivaste sättet att meddela läkaren att du inte uppskattade hennes kommentar är ju att säga det, antingen till henne själv eller till någon sköterska/vårdare/kurator eller vem du nu får tag på på mottagningen. Vill du anmäla så kan vem som helst av dina vårdkontakter hjälpa dig med det.

Det här var ju inte TS första besök hos sjukvården, så det var nog taget ur luften. Om det hade funnits någon substans i det hade det nog upptäckts för ganska många år sedan.
 
Jamen precis @mandalaki - Hon är ju varken den första eller sista läkaren jag träffat under min livstid (möjligtvis den värsta!)....men den absolut enda som sagt något om min "begåvning"! :eek:
Andra läkare som ens nämnt något om min intelligens är (så vitt jag vet) de som gjort mina NPF-utredningar (ADHD/borderline och liknande) och där är det ju i allra högsta grad relevant. Men ingen har någonsin, what so ever, ens varit i närheten av att säga så...bortsett från mobbarna i skolan då! :mad:
 
Jag har seriöst ALDRIG blivit så kränkt i hela mitt vuxna liv!! :(
Läkaren jag träffade på psyk här om dagen (i onsdags?) sa det rakt ut...att "du ser ut att vara lågbegåvad" och menade helt enkelt precis det hon sa. Mitt utseende fick henne att anse att jag "nog är lågbegåvad" så hon skickade remiss till utredning...jag ska alltså intelligenstestas p.g.a mitt utseende? (dina öron t.ex. de står ju rakt ut...och dina ögon kan inte fokusera")

Jag har blivit mobbad p.g.a mitt utseende under hela skoltiden, mitt självförtroende vad gäller utseende är redan i botten och nu känner jag mig fulare än någonsin :(

Får hon ens säga sådär? Jag tänkte inte så mycket på det där och då "jaja, hon har säkert rätt..." men sedan blev jag bara mer och mer fundersam på vad hon faktiskt hade vräkt ur sig. Och nu känner jag bara att jag inte vill ta sådan skit!
Jag behöver inget test som visar min intelligens - jag ÄR ruskigt smart/klok på mitt sätt och klarar mig utmärkt med den intelligens jag har. Så vad vill hon uppnå? Jag förstår inte... :(

Edit: Kan jag vägra testet? Hon skrev (ett tämligen inkompetent) intyg till försäkringskassan med anledning av att jag behöver ansöka om fortsatt aktivitetsersättning..."Du kan ju rätta mina grammatiska fel och sedan kontakta mig"...javisst. Självklart.
Men om nu detta skickas till försäkringskassan (måste skicka ansökan om SENAST en månad) och där står att det ska vara en intelligensutredning, hur blir det då om jag vägrar? :(

Men vad är det egentligen som läkaren vill uppnå med ett sådant här test? Nu har jag svårt att tänka mig att någon som inte tidigare känt sig begränsad av sin intelligenskvot verkligen skulle visa sig vara lågbegåvad. Och om det var så ser jag inte heller hur man skulle hjälpas av att få veta att man är lågbegåvad om det nu inte skulle trolla fram ett batteri av olika hjälpmedel för att man bättre ska förstå sin vardag och det har jag svårt att tänka mig. Man är ju samma person som före testet och har man inte upplevt problem tidigare så ser jag inte vad en IQ- siffra skulle kunna ge. Annat än sämre självkänsla. Jag skulle fundera noga på vad resultatet av testet skulle kunna innebära för mig i framtiden innan jag tog testet. Och träffade jag läkaren igen hade jag antagligen inte varit en bättre människa än att jag hade kommenterat att just formen på den läkarens näsa tyder på vissa beteendestörningar.
 
Inte för att jag på något sätt försvarar uttalandet, det var extremt oproffesionellt och otrevligt, men: det finns markörer i utseendet som hänger ihop med diverse syndrom, som i sin tur kan hänga ihop med begåvningshandikapp. Så, jo, ibland ger utseendet en ledtråd avseende en persons begåvningsnivå. Och ja, det finns självklart undantag.
Ts: effektivaste sättet att meddela läkaren att du inte uppskattade hennes kommentar är ju att säga det, antingen till henne själv eller till någon sköterska/vårdare/kurator eller vem du nu får tag på på mottagningen. Vill du anmäla så kan vem som helst av dina vårdkontakter hjälpa dig med det.
Fast TS har diagnoser nog för att fylla golvet i en längre korridor, hon är utredd och diagnostiserad på längden och tvären sedan hon var helt liten, såvitt jag förstått.

Så att komma med det där nu verkar helkonstigt, ens om läkaren hade sagt det på ett vettigt sätt.
 
@mandalaki och @lil-sis Jag har ingen aning om vem ts är eller vilka diagnoser hon (?) har, svarade på alla kommentarer avseende nazi-Tyskland och att man inte på något sätt skulle kunna koppla utseende och begåvningsnivå. I vissa fall går det. Inte helt ovanligt.
Hur det är i ts fall har jag som sagt ingen aning om.
 
@whwycd Vad är det nu det där konstiga syndromet som du har heter? Fyra bokstäver har jag för mig, börjar på O (typ). (Du måste inte berätta om du inte vill) :)
 
Det där var ju oerhört klumpigt sagt. Jag tycker absolut att du ska framföra att du blev sårad.
Det ska jag, absolut...
@Laa - det är inte lätt för NÅGON att veta om min sjukdomsbild, och det är inget jag skrivit nå värst mycket om här på buke heller, helt enkelt för att jag faktiskt inte lider så värst mycket av att vara den jag är. Under mina förutsättningar mår jag så bra jag kan och det var länge sedan jag slutade ta en massa skit från idioter som "vet bäst" eller bara vill hävda sig själva. Och ofta är det så att jag måste smälta, sortera, analysera och memorera information jag får, därför kan det ta tid innan jag (re)agerar på något sådant här, vilket är synd eftersom jag annars gärna säger ifrån på plats.
 
@mandalaki och @lil-sis Jag har ingen aning om vem ts är eller vilka diagnoser hon (?) har, svarade på alla kommentarer avseende nazi-Tyskland och att man inte på något sätt skulle kunna koppla utseende och begåvningsnivå. I vissa fall går det. Inte helt ovanligt.
Hur det är i ts fall har jag som sagt ingen aning om.

Fast sådana problem upptäcker man mig veterligt i barndomen, inte när man är i TS ålder (tänker nu på Downs syndrom odyl). Läkaren verkade ENDAST gå efter utseende, inget annat.

Att till vuxna människor komma med kommentarer som kopplar utseende till intelligens ger mig inget annat än vibbar av nazi-Tyskland och rasbiologi.
 
Fast sådana problem upptäcker man mig veterligt i barndomen, inte när man är i TS ålder (tänker nu på Down's syndrom odyl).
Fast det är inte alls säkert, ibland upptäcker man det först när personens egna barn föds med en allvarligare form av syndromet och man börjar utreda och inser att ena föräldern har en lindrigare variant, och denna diagnos förklarar en del svårigheter personen haft genom livet.
Det finns syndrom som ger hela spektrat från i princip opåverkad till totalt hjälpbehövande, samma diagnos, olika genomslagskraft.
Ett exempel (där inte begåvningshandikapp ingår i bilden iofs, vad jag minns iaf) är dessa barn som föds "utan ansikte" (de har mest en grop mitt i ansiktet, gick någon dokumentär om ett sådant barn på TV4 för många år sedan). Vet man vad man ska titta efter så ser man tecken i föräldrarnas ansiktsdrag, som inte på något sätt är onormala var för sig, men som i kombination kan ge ovan nämnda syndrom.
Avseende begåvning så är väl det klassiska draget lågt sittande, lite utåtstående öron, vilket (buke-korrekt osv ;) ) inte betyder att man MÅSTE vara lågbegåvad, men förekommer i högre utsträckning hos personer med begåvningshandikapp. (Sen kan man ju spekulera i HUR utseendet länkar till begåvningsgraden, men så djupt har jag inte undersökt det :) ).
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 847
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp