Bukefalos 28 år!

"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

Jag har seriöst ALDRIG blivit så kränkt i hela mitt vuxna liv!! :(
Läkaren jag träffade på psyk här om dagen (i onsdags?) sa det rakt ut...att "du ser ut att vara lågbegåvad" och menade helt enkelt precis det hon sa. Mitt utseende fick henne att anse att jag "nog är lågbegåvad" så hon skickade remiss till utredning...jag ska alltså intelligenstestas p.g.a mitt utseende? (dina öron t.ex. de står ju rakt ut...och dina ögon kan inte fokusera")

Jag har blivit mobbad p.g.a mitt utseende under hela skoltiden, mitt självförtroende vad gäller utseende är redan i botten och nu känner jag mig fulare än någonsin :(

Får hon ens säga sådär? Jag tänkte inte så mycket på det där och då "jaja, hon har säkert rätt..." men sedan blev jag bara mer och mer fundersam på vad hon faktiskt hade vräkt ur sig. Och nu känner jag bara att jag inte vill ta sådan skit!
Jag behöver inget test som visar min intelligens - jag ÄR ruskigt smart/klok på mitt sätt och klarar mig utmärkt med den intelligens jag har. Så vad vill hon uppnå? Jag förstår inte... :(

Edit: Kan jag vägra testet? Hon skrev (ett tämligen inkompetent) intyg till försäkringskassan med anledning av att jag behöver ansöka om fortsatt aktivitetsersättning..."Du kan ju rätta mina grammatiska fel och sedan kontakta mig"...javisst. Självklart.
Men om nu detta skickas till försäkringskassan (måste skicka ansökan om SENAST en månad) och där står att det ska vara en intelligensutredning, hur blir det då om jag vägrar? :(
Min första reaktion var "What the fuck! den människan har inte läst ett enda av dina inlägg!"
 
Nu är jag långt utanför komfortzonen men - du har väl skrivit att du har shunt? Och det kanske innebär att du har hydrocephalus? Påverkar det något i ditt utseende isåfall? (Ber om ursäkt om jag är ute och cyklar).
Det stämmer :) Och vad jag förstått är det den som kan ligga bakom både ADHD och epilepsi...förmodligen mer än så också, men det jag inte vet... :rofl:
 
Rasbiologin låg bakom mycket av nazismens motivation för att förfölja och utrota vissa etniciteter. Uttryck som "negrer är ointelligenta och har mindre hjärnor än vita" var inget konstigt på den tiden. Dvs ett visst utseende kopplades till intelligensnivån. De svenska samerna utsattes för samma sak och jag är inte helt säker på att alla insamlade sameskallar i Uppsala blivit återlämnade ännu. Uppsala var tyvärr ett av de "främsta" ställena inom rasbilologin.

Jag säger inte att alla rasbiologer var nazister (på den tiden var det ju ett erkänt forskningsområde) men det var framför allt nazisterna och diverse kolonialmakter som använde sig av idéer och termer från rasbiologin.

Helt sant. Men innebär det då att vi som läkare helt ska bortse från att vissa utseenden kan tyda på vissa syndrom eller sjukdomar? Eller är det "bara" att det är mer... osmakligt? när sjukdomen/syndromet i fråga går hand i hand med psykiska symtom, tex begåvningshandikapp?
Det här är en rent reflektiv fråga, och jag har nu skrivit och suddat ut många och långa förklaringar och problematiseringar, men jag tror inte att de egentligen är intressanta för någon annan än mig själv, så jag raderar dem permanent och lämnar det därhän :)
 
Helt sant. Men innebär det då att vi som läkare helt ska bortse från att vissa utseenden kan tyda på vissa syndrom eller sjukdomar? Eller är det "bara" att det är mer... osmakligt? när sjukdomen/syndromet i fråga går hand i hand med psykiska symtom, tex begåvningshandikapp?
Det här är en rent reflektiv fråga, och jag har nu skrivit och suddat ut många och långa förklaringar och problematiseringar, men jag tror inte att de egentligen är intressanta för någon annan än mig själv, så jag raderar dem permanent och lämnar det därhän :)

Absolut inte men man behöver ju inte lufta alla funderingar i ord till patienten :)
 
@Laa
Du skulle inte se nåt av ts diagnoser på henne :)
Ts är en av de sötaste, mest begåvade jag träffat :)
Det tror jag säkert :)
Allmän fundering: jag skriver upprepade gånger att jag INTE talar om ts, är det ingen som läser just de orden? *frustrerande att diskutera när man inte pratar om samma sak* forum... :D
 
Helt sant. Men innebär det då att vi som läkare helt ska bortse från att vissa utseenden kan tyda på vissa syndrom eller sjukdomar? Eller är det "bara" att det är mer... osmakligt? när sjukdomen/syndromet i fråga går hand i hand med psykiska symtom, tex begåvningshandikapp?
Det här är en rent reflektiv fråga, och jag har nu skrivit och suddat ut många och långa förklaringar och problematiseringar, men jag tror inte att de egentligen är intressanta för någon annan än mig själv, så jag raderar dem permanent och lämnar det därhän :)
Jag anser att man kanske ska bortse ifrån det när det faktiskt inte är relevant.

Men om det nu inte är mig, eller min problematik, eller något relaterat...vad menar du då? Jag förstår ärligt talat inte kopplingen till allt "inte du"-som du skriver...men det kanske är som för mig, i huvudet är det en sak - i print blir det inte riktigt som det var tänkt?
 
@Laa
Du skulle inte se nåt av ts diagnoser på henne :)
Ts är en av de sötaste, mest begåvade jag träffat :)
Men tack älskade vän! :love::love:
Det är ju det jag brukar tänka, att min problematik faktiskt inte syns utåt. Kanske har jag helt fel? Börjar fundera på om jag verkligen kan lita på min egen självbild nu :(
Jag tänker inte alls på mig själv som funktionshindrad eller vad man nu väljer att kalla det, inte i vardagen i alla fall. Sedan får jag ju brutala uppvaknanden nu och då när motståndet blir för hårt :p
 
Jag anser att man kanske ska bortse ifrån det när det faktiskt inte är relevant.

Men om det nu inte är mig, eller min problematik, eller något relaterat...vad menar du då? Jag förstår ärligt talat inte kopplingen till allt "inte du"-som du skriver...men det kanske är som för mig, i huvudet är det en sak - i print blir det inte riktigt som det var tänkt?
Men vad @Laa menar är nog att det inte behöver vara rasbiologi och nazityskland att säga att det finns vissa drag i människors utseenden som brukar hänga samma med lågbegåvning. Om du har de dragen vet hon ju inget om, alltså kan hon ju inte säga något om det.

Att sedan läkaren som du träffade var som en elefant som sätter sig i knät på en porslinsherdinna tror jag att samtliga i tråden håller med om. Jag uppfattade det bara som att Laa ville peka på att jämförelsen med rasbiologi inte höll.
 
Jag anser att man kanske ska bortse ifrån det när det faktiskt inte är relevant.

Men om det nu inte är mig, eller min problematik, eller något relaterat...vad menar du då? Jag förstår ärligt talat inte kopplingen till allt "inte du"-som du skriver...men det kanske är som för mig, i huvudet är det en sak - i print blir det inte riktigt som det var tänkt?
Kan vara så, i mitt huvud är allt jag har skrivit VÄLDIGT logiskt :D
Det jag skrivit om relaterar till sådant andra skrivit i din tråd, sånt jag velat kommentera. Vet inte riktigt var annars än i denna tråden jag skulle skiva mina kommentarer... Och sen spårade det ur fullständigt, som det ibland kan göra i forumtrådar :) rakt ner i diket :D jag har framfört mina tankar så jag ska släppa sidospåret och jag hoppas att det om inte annat gett dig något annat att tänka på en stund (något i stil med "vi började här... Och slutade där borta?!" :) ). Och jag hoppas du uppdaterar oss med hur det går!
 
@Laa jag syftade på ditt inlägg om shunten.
Det var direkt riktat till ts :)
Shunten var det jag som frågade om. Jag undrade om hon har den pga hydrocefalus, och om hydrocefalus påverkar utseendet.

Det handlar ju inte om huruvida hon är söt eller inte, det vet jag ju att hon är för det har jag sett på bilder här.
 
Då är jag HELT med på vad ni menar! :)
Och @Laa - så är det för mig också, att något är fullständigt, absolut glasklart hos mig från första stund, men när jag ska berätta om/skriva det fullständigt glasklara till andra blir det ofta fullständigt obegripligt :rofl: Jag brukar ha hejdlöst roligt åt många av de situationerna :rofl: (speciellt när jag själv tappar tråden och ska försöka förklara men då inser att det faktiskt VAR fullständigt obegripligt, egentligen... :angel:)
 
Och om shunt/hydrocephalus förändrar utseendet vet jag ju inte, eftersom jag omöjligt kan jämföra med mig själv med eller utan den :D
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 865
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp