Bukefalos 28 år!

"Dubbelskimmel"?

Sv: "Dubbelskimmel"?

Och som du själv säger - det borde finnas hästar efter Casir som inte är avblekta + konstantskimlar.

Är du säker på att det inte finns då ?

De färgbestäms som sagt innan de är 14 dagar i danmark och jag lovar dig ingen av mina anade man något på vid den tiden, inte ens när dessa blev färgbestämda vid ett halvårsålder, de hade stickelhår vilket talade om att de skulle bli skimlar med en avblekt pappa så tar naturligtvis alla förgivet att det är en vanlig avblekbar skimmel, när de sen behåller en del färg så tar man nog förgivet att de skimlar sent om man inte har någon som helst tanke på att de kan vara konstantskimlar betänk att en mkt stor del av hästfolk ens har koll på att det är olika färger som inte alls har med varandra att göra.
Sen har han ju inga mängder av avkommer hoppaveln i danmark är liten tror inte jag sett honom vara över 35 sto något år sen ett antal år han inte betäckte alls pga skada. Alla blir inte dräktiga får föl så kanske det fötts som mest 20 föl de år han haft mest ston, alla får naturligtvis inte konstantskimmelfärgen utan lär ju bara vara några procent av dessa som möjligen ärver den ovanpå det så får 50% av dessa dessutom ett vanligt skimmelanlag och vips är du nere i att det kanske går några enstaka individer som verkligen är konstantskimlar som då är färgbestämda fel för ingen misstänker att de faktiskt kan vara konstantskimlar och även om det misstänks så finns det som sagt inget DNA test att verkligen fastställa det med så saken stannar nog som en misstanke.
Ser man sen till hur lite färg de kan behålla även som konstantskimlar så kan de ibland se ut nästan som vanliga skimlar.

Sen är det som sagt inte säkert att det kommer just från Casir då hela Joys stam är full av skimlar så finns andra vägar också dock har Casir som sagt fler avkommor som på bild ser misstänkta ut. Sen har han själv dessutom av någon anledning istället för att benämnas grey angetts som dapple grey, kan det vara så att han själv som ung såg avvikande ut i sin skimmelfärg. har tyvärr inte lyckats hitta några kort på honom innan han blev ljus.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Hmmmm

ue. Casir

gggg_164097790.jpg
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Ja jag är iallafall tveksam till att din hingst är färgväxlare under. Jag kan dessutom tänka mig att på de som har ett avblekbart skimmelanlag dessutom gör att de ser extra mkt ut som färgväxlare men att de har stickelhårigheten som jag sett flera exempel på. Och jag är inte helt okunnig när det gäller färger på hästar.

Teoretiskt borde Casir ha 25 % färgade avkommor med konstantskimmel anlag om det kommer därifrån och även om han inte har många avkommor så borde man sett ngn. Men det kan ju komma från Joys mammas sida, den har jag nollkoll på.

Förresten så trodde jag att det fanns ett test för konstantskimlar just eftersom myten var att konstant + konstant gav resorberade föl därför man aldrig stött på en homozygot konstantskimmel, sen kom ju nån avhandling att man visst hittat homozygota konstatskimlar så då borde det ju finnas ett test. Skulle gissa att det finns ngnstans i staterna.

Men skitsamma det var ju inte den sortens skimmelanlag som TS frågade efter. Hon undrade ju om det finns ngn homozygot skimmelhingst i avel som alltid ger skimlar och jag tror att om man luskollar alla C-hingstar så hittar man nog någon
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Förklara då på vilket sätt en stickelhårighet (som det 100% säkert inte är) skulle göra att de skimlar i fel ordning, hur skulle det kunna påverka att de som normala skimlar inte skimlar sitt ansikte först som alla andra skimlar ?

Nej det finns inget DNA test för Roan däremot har de kommit så långt att de börjat lokalisera var genen skall finnas och de har sett en avvikelse mellan heterozygota roan och de som kan vara homozygota roan set är på så sätt de kommit fram till att det vist finns homozygota roan då det endast är på dessa denna avvikelse vad det nu är finns, däremot har de inte säkert kunna urskilja vad som skiljer en heterozygot roan mot en icke roan säkert därav att det ännu inte finns ett säkert test de gissar än så länge bara att de är på rätt spår och det behövs mkt mer testning om så verkligen är fallet innan de kan säga säkert att det är rätt och på den osäkerheten så kan de inte gå ut och erbjuda tester förrän de är 100% säkra.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Alla skimlar inte i samma ordning. De flesta börjar i ansiktet men långt i från alla.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

25% konstant skulle gälla om han bara betäcks med färgad nu är dock han flitigt betäckt med Capitol linjer samt en del andra skimmellinjer i danmark så inte ens 50% av de betäckta stona är nog färgade, vilket gör att du är nere mot 10% och i Svergie tex kan du max ha sett 20 Casir hästar om du sett varenda en som tävlat här på 20 hästar skall det alltså OM det följer procentsatsen helt vilket det sällan gör finnas 2 st.
Sen är det ju inget som säger att procentsatserna stämmer det är ju bara en uträkning av hur slumpen borde lämna, med otur så har den procent som också fått konstantskimmelanlaget också fått det vanliga skimmelanlaget och därmed syns det inte när de kommer ut på tävlingsbanorna. Jag har sett ca ett 10 tal unghästar efter honom på bild som uppvisar samma udda skimling som mina. Se bilden ovan tex knappast en normal skimling.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Alla skimlar inte i samma ordning. De flesta börjar i ansiktet men långt i från alla.

Där har du faktiskt helt fel vanliga skimlar börjar alltid skimla i ansiktet, fick gott om info slängt till mig när somliga skulle överbevisa att jag hade fel när jag påstod att Joy hade börjat med att skimla kroppen vilket jag då pga liten skimmelerfarenhet inte hade en aning om inte var normalt.
Det är basic kunskap att en normal avblekbar skimmel alltid skimlar av från huvudet och bakåt går att läsa överallt där det finns information om färger (med kunskap bakom)
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Det är konstigt för jag har sett hästar börja skimmla på helt andra ställen i just ansiktet. Att det är absolut vanligast att de börjar i ansiktet är en sak men det finns undantag.

Men vi kan droppa detta för vi kommer ingen vart ändå. TS undrade om ngt helt annat...
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Fast TS tycker att den här diskussionen var ganska intressant den också! :laugh:

Tack så mycket för alla svar, jag älskar onödigt vetande så jag suger i mig allt ni skriver...

Men jag skulle fortfarande vilja ha exempel på hästar/hingstar, gärna nu levande!
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Lite KL här, men tänkte bara flika in...

Det finns faktiskt ett test för konstantskimmel:) Visserligen inte på den specifika genen då man inte lyckats lokalisera den, men man kan testa via marörtest. Detta är visserligen inte lika specifikt, men så av vad jag läst på det så är det ändå effektivt och man har ju bla genom detta kunnat bekräfta att det finns homozygota konstantskimmlar. Så visst går det att testa för det!

Hurvida Gylles häst är eller inte är konstantskimmel låter jag vara osagt. Bilderna på unghästen ser visserligen ut mycket som en konstantskimmel, men det finns vanliga skimmlar som inte alls följer mönstret för hur det "ska" se ut. Det var inte länge sen man hittade en PRE-hingst med lite vitt i pannan och i övrigt helfärgad som visade sig vara klassiskt skimmel. Hingsten var långt över åldern för när de borde ha blivit helt utskimlade. Minns jag rätt var det även dennes avkommor som som genetiskt sett skimmlar, men såg långt ifrån ut som sådana. Även en halvbror hade ett helt bisarrt utskimlingsmönster.

Men åter till vad jag ville ha sagt - det finns ett rätt säkert test för konstantskimmel:)
 
Senast ändrad:
Sv: "Dubbelskimmel"?

Lite KL här, men tänkte bara flika in...

Det finns faktiskt ett test för konstantskimmel:) Visserligen inte på den specifika genen då man inte lyckats lokalisera den, men man kan testa via marörtest. Detta är visserligen inte lika specifikt, men så av vad jag läst på det så är det ändå effektivt och man har ju bla genom detta kunnat bekräfta att det finns homozygota konstantskimmlar. Så visst går det att testa för det!

Hurvida Gylles häst är eller inte är konstantskimmel låter jag vara osagt. Bilderna på unghästen ser visserligen ut mycket som en konstantskimmel, men det finns vanliga skimmlar som inte alls följer mönstret för hur det "ska" se ut. Det var inte länge sen man hittade en PRE-hingst med lite vitt i pannan och i övrigt helfärgad som visade sig vara klassiskt skimmel. Hingsten var långt över åldern för när de borde ha blivit helt utskimlade. Minns jag rätt var det även dennes avkommor som som genetiskt sett var brunbaserade skimmlar, men såg ej ut så.

Men åter till vad jag ville ha sagt - det finns ett rätt säkert test för konstantskimmel:)

Detta test går efter vad jag förstår enbart att göra om det inte finns sabino anlag involverat då det de erbjuder nu är att se om KIT överhuvudtaget finns tyvärr fäster även sabino in på denna (och flera andra anlag som appaloosa, tobiano mfl) men då det finns sabinoanlag i alla mina så blir det garanterat träff på KIT på alla mina så tyvärr säger det ju inte så mkt att de har KIT markören speciellt eftersom de ännu inte kan särskilja majoriteten av sabinoanlagen är bara sabino 1 de har säkerställt och den typen är jag ganska säker på att det inte är mina har.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Det har jag faktiskt inte hört innan. Vart har du läst det, av ren nyfikenhet? Kan ju hända att det här är jag som har missat något!

I ditt fall behöver du nog inte oroa dig för att det skulle störas av sabino. Du har - precis som du säger - inte "äkta" sabino, SB1. Det dina hästar har är - från vad jag kan se - vad vi än så länge bör klassa som vanliga vita markeringar. Väldigt mycket nu för tiden pressas in under termen "sabino" trots att det inte behöver bero på detta eller något som är likt sabino. Visst kan orsakerna bakom de flesta tecken sitta lokaliserat på KIT-genen, men man ska ju också ta i beaktning att många av hästarna som redan används dels för att utveckla testet och som sedan testats bär markeringar som är minst lika mycket "sabino" som dina hästar - iaf utifrån de bilder jag har sett på dina. Där har detta inte inverkat det minsta. Bara för att något kallas sabino ska man inte förvirra det med vad som verkligen är sabino. Då mycket av de vanliga tecken som finns på hästar idag kallas sabino i en eller annan form så borde det ju betyda att konstantskimmeltestet inte kan köras på annat än hästar utan tecken alls. Jag har väldigt svårt att tro att det i ditt fall inte skulle få någon inverkan på annat då det är en specifik markör man letar efter. Är du osäker kan du alltid höra av dig till labbet och höra hur man kan göra i ditt specifika fall, men eftersom det finns så mycket frågetecken till hurvida han bär eller inte bär på det hade jag absolut gjort det! Har som sagt svårt att tro att de markeringar hästarna har bör inverka på markörtestet. Om inte annat så är iaf jag väldigt nyfiken på vad resultatet skulle bli!:)
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Just dessa avkommor är ju minimala sabino så på dem är det inte lätt att se, mamman till den mörka är sabino med bläs, vt underläpp, fyra ordentligt flikiga strumpor, bukfläck, vit undersida på manen (trots mörkbrun), dessutom rabicano med rejält med stickelhår. Så hon är det nog ingen tvekan att hon är sabino vilket hennes far lämnar, att den mörkas enda teckning är ordentligt flikig och att hon dessutom hade ett fåtal rabicano hår i svansen som nyfödd gör att jag klart antar att hon är minimal sabino. Läste nu också när jag sökte runt lite att de sett vissa samband mellan rabicano och silvertail, denna tjej har en väldigt mysko svans då halva är kolsvart halva är kritvit dock inte som en rabicano svans utan som en silvertail. Lite lustigt är också att hon nu också fått kritvit undersida på manen men fortfarande helt svart ovanpå, luggen är också helt svart. Börjar mer och mer undra hur många anlag som finns i henne synd att det inte finns gentest för allihop hade varit roligt att se svart på vitt vad som finns.
Mamman till de andra två avkommorna har samma pappa som ovanstående mamma hon har inte alls så mkt tecken men samtliga hon har är lite udda och benteckningen flikig så gissningsvis är även hon en minimal sabino vilket även dottern som också enbart har små men flikiga tecken bör vara. Som jag fatttade det så fäster alla sabino anlag in på KIT (tror det var på US Davis sida jag läste det) därav återfinns KIT hos alla sabino hästar oavsett typ även om man idag enbart säkert kan urskilja sabino 1 vilket ju då gör att KIT kommer att finnas hos alla som bär på sabinoanlag.
Vad gäller hingsten är jag mer osäker om det finns sabino eller inte, han själv är i så fall minimal dock har jag utifrån bilder från när hans helbror var mörkare klart gissat att helbrodern i alla fall har sabino. Har för övrigt haft en häst tidigare e hingsten som är morfar som var sabino så det finns nog gömt där även om det inte syns då morfar är skimmel. Så svårt att säga säkert om han bär på det eller inte det kan inte uteslutas i alla fall.
Så hingsten vore ju iofs den som vore störst chans att det skulle ge något med detta test, den stora frågan blir ju då bara om de hittar KIT markören på honom beror det på att han är konstantskimmel eller på att han bär på sabino ? Helt säker kommer man ju då inte att vara vilket.
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Ett par tyvärr suddiga bilder där svansen syns (och host harkel för en gångs skull är riktigt ren och vit :angel:)

Cnv0598.jpg


Cnv0599.jpg


Allt som växer ut från de sista ca 5 cm av svansroten är kritvitt utan ett enda stås inblandning av grått eller svart allt som växer ut på övredelen av svansroten är kolsvart utan ett enda strås inblandning av grått eller vitt. Ser väldigt udda ut.

Dessutom har hon sagt samma udda fenomen i manen undersidan är kritvit och översidan är kolsvart (har tyvärr ingen bild på detta)
 
Senast ändrad:
Sv: "Dubbelskimmel"?

Mja, fast det är just det som jag själv inte riktigt håller med om. Sabino är ju en specifik mutation. Sen är det man kallar "sabino" allt möjligt ihopklumpat i ett enda ord då man inte egentligen vet vad det är. Troligen finns det mer än en äkta Sabinoform, ja - Men! Många av de saker som ser ut som sabino är troligtvis många olika anlag som samverkar, och som genetiskt sett inte är närmre sabino än splash. Teoretsikt sett borde det mesta som ger tecken - stora som små - sitta lokaliserade på KIT. KIT är ju för övrigt mera av ett område än något som en häst har eller inte har. Alla hästar har KIT-området, men det som gäller här är att många av de mutationer som styr vitt (bla konstantskimmel, samtliga skäckanlag, DW osv) orsakas av mutationer i det här området och sitter lokaliserat här.
Jag är rätt säker på att det inte är några problem för dig att få din häst testad för Roan. Davis är ju dessutom väldigt seriösa i det de gör, så hyser de tvivel kring testet så kommer de troligtvis inte att köra det, alternativt kommer upplysa dig om eventuella risker/chanser för fel resultat. Jag är iaf väldigt övertygad om att du kan köra testet och en gång för alla få svar på vad han är. Inte heller är det speciellt dyrt;)
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

Här är en länk till UC Davis där de beskriver färgerna och vilka anlag de kan testa.
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolorhorse.php

Här är information om deras roan gene test.
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/Roan.php

De talar också om "roaning" (stickelhårighet).
"The white and colored hairs are evenly mixed in horses that inherit the classic Roan gene, which can differentiate this from several mimic patterns called roaning. Roaning patterns tend to be uneven in the distribution of white hairs and the inheritance of roaning has not been defined."

Under diskussionen om Sabino 1 skriver de så här:
"Sabino is a generic description for a group of similar white spotting patterns. The sabino pattern is described as irregular spotting usually on the legs, belly and face, often with extensive roaning.

Jag har också svårt att köpa att det rör sig om "äkta" konstant skimmel (roan gene). Men damen ifråga med det mörka huvudet har en spännande färg och det skulle vara kul att få veta vad ett test gav. De säger ju ovan att de kan särskilja Roan gene från vad de kallar "mimic patterns called roaning".
 
Sv: "Dubbelskimmel"?

min fäller nästan lite sådär... har inga superbra bilder men jag brukar skämta om att hon är en kameleont, jag vet aldrig vilken färg hon kommer ha när jag kommer till stallet;

I vintras, nästan svart med enstaka stickelhår:
32773786.jpg


under fällningen var hon lätt råttfärgad och jag trodde hon skulle skimmla av snabbt:

32473841.jpg


och sen i sommar så har hon varit jämnt brun/mörkbrun med ljusbruna partier, inte så mkt vita hår alls;

32684064.jpg


Som sagt har inga superbilder... och nu är hon gråare igen, full med vita stickelhår..

Hon är reggad som svart stickelhårig men jag tror hon är en skimmel. e: Camaro M.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 515
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 324
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 851
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 943
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp