Bukefalos 28 år!

dum katt-fråga kanske

Sv: dum katt-fråga kanske

Jag tycker att katter ska få gå ut. Jag är en utekattmänniska. Men jag har kompisar som har innekatter som enbart får gå ut ibland och då i koppel. Vissa får aldrig gå ut.
Men dom katterna vet inte bättre heller.

Min innekatt får gå ut i sele flera gånger i veckan (nu på våren/sommaren nästan varje dag) och får ibland t.o.m. gå ute lös (på landet). Dock är jag då hela tiden med och kollar var han är. I år ska jag dessutom försöka få upp någon sorts hage till honom så att han också får gå i sin egen takt och "lukta på blommorna" utan att jag hänger efter honom hela tiden.

Jag tror att han trivs ganska bra med livet. Jag tror också att även de katter som kanske aldrig eller sällan får komma ut kan trivas väldigt bra de också, om bara alla deras behov av bus och lek m.m. tillgodoses inomhus i stället.

Jag tror det är lättare att få en innekatt att gilla utelivet än tvärt om, ta en utekatt och stoppa i en lägenhet...

Det är nog väldigt individuellt, tror jag. Våra sommargrannar hade en innekatt som de alltid släppte ut så fort de kom hit på somrarna. Den katten var så rädd att han sedan knappt syntes till under hela deras vistelse här. Någon gång fick de inte ens fram honom när de skulle tillbaka till stan, så de fick lämna katten och åka ner och hämta honom senare. Fast den katten mådde kanske inte så bra ö.h.t.

Men jag har faktiskt en sjuårig utekatt som jag har valt att låta förbli utekatt. Jag tror helt enkelt att hon skulle må för psykiskt dåligt av att stängas in nu efter så här många år. Det skulle nog vara en för stor omställning i hennes liv. Men hade hon redan vid unga år fått vänja sig vid ett bra liv som innekatt, så hade det nog inte varit några problem för hennes del heller.

Katter klarar sig bra ute om dom får växa upp så från början

Det trodde jag också... Ändå fick jag för ett par år sedan en katt överkörd nere vid stora vägen. Då hade han utan problem levt som utekatt i åtta år. Samma år (eller året innan) blev en av grannens ladugårdskatter överkörd och han var säkert runt 15-20 år. Min erfarenhet säger mig därför att man aldrig ska tro att en katt kommer att klara sig bra bara för att den är van vid att vara ute. Olyckor händer ändå. Och just därför kommer jag heller aldrig att skaffa mig en utekatt igen.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Jag tror det är lättare att få en innekatt att gilla utelivet än tvärt om, ta en utekatt och stoppa i en lägenhet...
Båda våra var hemlösa innan vi "fångade" in dem, de är nu innekatter helt. Nöjda med att titta ut genom fönstret. Har på sommaren försökt ta ut dem i sele men hanen är livrädd och vägrar gå ut och honan nöjer sig med att lägga sig i gräset utanför. Tänker bygga en utebur åt dem när vi flyttar till hus (bor i lägenhet nu). Skulle aldrig få för mig att släppa ut dem lösa i bostadsområdet!
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Då tycker vi ju lika ändå du och jag om katter.
Och som jag skrivit i andra inlägg, alla innekatter vill inte gå ut för dom är bara rädda... Självklart finns vissa som är så och är dom bara livrädda ute har dom det mycket bättre inne.


8 år resp 15-20 år som utekatt utan att blivit påkörda är godkänt tycker jag utan att försöka "spela gud" och laborera med andra varelsers liv.
Ändå tragiskt såklart när det händer.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

ja visst kan det hända att en ute katt blir påkörd ändå.. men oftast är det för att de är helt inne i något annat ex jakt.
Grannens katt satt i vägkanten occh lurade på någonting och när musen sprang över vägen, jag då stack katten efter! och då kom det ju en bil.. katten stendog och han var lycklig ända in i sluten!
men det är jätte sorgligt när sånt händer.. :(
 
Sv: dum katt-fråga kanske

8 år resp 15-20 år som utekatt utan att blivit påkörda är godkänt tycker jag utan att försöka "spela gud" och laborera med andra varelsers liv.

Jag håller inte med om det. Min katt hade lätt kunnat bli dubbelt så gammal (och ändå fått leva ett bra liv) om jag bara hade haft koll på honom... Och det anser jag inte är att "spela Gud".

ja visst kan det hända att en ute katt blir påkörd ändå.. men oftast är det för att de är helt inne i något annat ex jakt.
Grannens katt satt i vägkanten occh lurade på någonting och när musen sprang över vägen, jag då stack katten efter! och då kom det ju en bil.. katten stendog och han var lycklig ända in i sluten!
men det är jätte sorgligt när sånt händer.. :(

Ja, min katt var också i full gång med att jaga ifatt en mus, och det känns enormt skönt att veta att han i alla fall dog ögonblickligen. Tyvärr så är det inte alltid det går så smärtfritt dock. Många katter dör ju inte (med en gång i alla fall) utan blir bara allvarligt skadade. Det måste vara ett fruktansvärt lidande.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Min gammelkatt dog inte. Hans vänstra lårben krossades och musklerna på ryggen fläktes upp i stora köttsår. Det tog dagar för honom att släpa sig hem.

Som tur var kunde veterinären lappa ihop honom, men den händelsen var allt som krävdes för att jag skulle inse vad utelivet kan innebära för en katt.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Jag tycker att katter ska få gå ut. Jag är en utekattmänniska. Men jag har kompisar som har innekatter som enbart får gå ut ibland och då i koppel. Vissa får aldrig gå ut.
Men dom katterna vet inte bättre heller.

Jag tror det är lättare att få en innekatt att gilla utelivet än tvärt om, ta en utekatt och stoppa i en lägenhet...

Mina katter "vet bättre". Precis som AssoSarastros var de hemlösa innan de kom till mig. Honan har levt ute i minst ett år, förmodligen mer, hanen är född och uppvuxen ute. Nu är de välmående, harmoniska innekatter. Jag ska näta in min balkong inom en nära framtid så att de får tillgång till frisk luft och bättre spanmöjligheter, men ärligt talat har ingen av dem visat något större intresse för utevärlden när jag har haft balkongdörren öppen (med en nätdörr för).

Jag är uppvuxen i en familj som har haft både ute- och innekatter genom åren, och det har inte funnits någon som helst skillnad i deras beteende eller i deras välmående. De har gjort precis samma saker, bara i olika miljöer. Den enda skillnaden dem emellan är att utekatterna har haft kortare liv och dött plågsammare dödar.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Våra katter blir rätt annorlunda när de får gå ut. Mycket mindre intresserade av oss människor, inte alls lika intresserade av lek, inte lika keliga och sociala, osv. Får de välja vill de definitivt gå ut, men de är ju inte direkt olyckliga som innekatter heller.

Men nog förändras de när de får vara ute, det gör de.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Vad lustigt, för någon sådan skillnad har som sagt inte vi märkt av alls. Att utekatterna har varit mindre intresserade av att just leka med oss människor har vi sett som helt självklart, kan de gå ute fritt kan de ju sysselsätta sig själva i högre utsträckning. Det är ju därför man som innekattägare får se till att ägna en del aktiv tid åt sina katter. Men våra utekatter har varit precis lika intresserade av att umgås och kela med oss som innekatterna. Både de som varit utekatter från början, och den katt som var innekatt sina första två år, och sedan blev utekatt (vilket han hann vara i nio månader innan han blev påkörd).
 
Sv: dum katt-fråga kanske

*kl*

Min Spinn krossade bäckenbenet och fick lida i ca 2h innan vi avlivade henne hos veterinären. Såhär i efterhand hade jag nog hellre bett grannen skjuta henne på plats :(

Våran Ozzi vet vi inte om han dog snabbt, han låg i två veckor innan vi hitade honom, halvt uppäten.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Våra katter blir rätt annorlunda när de får gå ut. Mycket mindre intresserade av oss människor, inte alls lika intresserade av lek, inte lika keliga och sociala, osv. Får de välja vill de definitivt gå ut, men de är ju inte direkt olyckliga som innekatter heller.

Men nog förändras de när de får vara ute, det gör de.

Jag märkte också skillnad på mina eller i alla fall den ena rexen. Han blev mer "vild" i sinnet. Kelig och gillade matte förstås, men mer "tiger" liksom. :D Att han dessutom började märka revir (pissa) inomhus trots att han varit kastrerad sedan 8 månaders ålder var en trist bieffekt. :crazy:
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Jag tycker inte att man ska släppa ut en katt på något ställe där man inte kan tänka sig att släppa lös en hund i liknande storlek.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Har inte orkat läsa hela tråden men...han 2 st Maine Cooner.

Den ena en 7 årig kastrerad hane. Har levt som inne/utekatt hela sitt liv och det har stått honom dyrt. Blev påkörd som 1½ åring och höll på att dö. Men tackvare en snabbtänkt bilförare och duktiga veterinärer har vi honom kvar, fortfarande som inne/ute katt eftersom han vägrar gå på låda annars skulle det nog vara koppel för hans del också. Nu mera undviker han vägen, har lärt sig en läxa. Tur det för jag vill inte att han ska bli påkörd igen. Klöser på mattan i vardagsrummet och tillåter inte vem som helst att hålla honom.

Kisse nr 2 en 6½ månaders ännu okastrerad hane lever som innekatt men med ca 8 timmars daglig utevistelse i koppel och det tycker han är helt okej. Varför nu inte han få vara lös är ju pga risken att bli på körd. Han kostade trots att 7000 kr och är min bäbis, visserligen försäkrad men för högt älskad för att tillåtas leva med risken att bli påkörd. Hon jag köpte honom av låter alla sina katter vara ute om dom vill, men då bor hon i skogen också... Han klöser på allt och alla och älskar att bli buren av alla...

Så...visst finns det raskatter som får vara lösa och fria på samma sätt som det finns huskatter som lever hela sitt liv i lägenhet i stan....
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Säkert någon som skrivit(orkar inte läsa igenom allt) men det beror ju också på var man bor. Vi bor t.ex. på landet där bilarna kommer körande i 20-30 på den bukliga lilla vägen. Men våra katter har detsutom lärt sig att undvika bilarna, går alltid vid vägkanten om de överhuvudtaget går där och när det väl kommer en bil så springer dom av vägen direkt.

Jag tycker precis tvärtemot vissa här utan säger som många andra att det istället är en rättighet för katter att få leva ute, jaga, gå på upptäktsfärd, bara ligga och värma sig i solen och allt det där som innekatterna missar.
Men självklart förstår jag att det är en helt annan situation om man bor i stan, men då kan man ju promenera i koppel istället. Hoppas de flesta gör det.
Men det som upprörde mig mest var att de flesta raskattuppfödarna tydligen inte skulle vilja sälja sina katter till en som vill ha dem ute? Även om man t.ex. bor som oss??
Kan man inte även anpassa den åsikten från person till person?
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Jag tycker precis tvärtemot vissa här utan säger som många andra att det istället är en rättighet för katter att få leva ute, jaga, gå på upptäktsfärd, bara ligga och värma sig i solen och allt det där som innekatterna missar.

Men det missar inte innekatterna! Dels får även många innekatter gå ut ofta, och dels så går det faktiskt att låta katten få utlopp för sin jaktinstinkt, värma sig i solen etc. inomhus också. (Min innekatt ligger faktiskt just nu - frivilligt - i en stekhet glasveranda och bara myser i solen och värmen.)
 
Sv: dum katt-fråga kanske

*kl*

Alla ni som drar upp skräckexempel efter skräckexempel på vad som kan hända om man har utekatter, drar ni lika många skräckexempel för era barn (eller andra familjemedlemmar) varje gång dom går utanför dörren och tycker det är bättre att dom sitter inne för att inte råka ut för några olyckor? För ni vet väl hur många som blir påkörda, skadade, drunknar, bryter benen och får sitta och lida på akuten flera timmar innan någon har tid med dem, ramlar av hästen och blir invalidiserade, snupplar på en trotoarkant och får hjärnskakning mm mm? Jag tar gärna dessa risker för att slippa sitta instängd i ett madrasserat rum (eller i en skräckkällare...) bara för att någon annan tycker att det är det bästa för mig. Missförstå mig rätt, jag tar inte risken att släppa ut mina katter när jag bor nära en stor trafikerad väg eftersom dom inte riktigt har samma trafikvett som vi människor, min poäng är bara att man kanske inte gör dom en tjänst genom att försöka skydda dom mot allt! Vissa vill vara innekatter, fine, man ska inte tvinga ut dem, men bor man så att man utan större risk kan låta katten välja själv så förstår jag inte varför det ska vara så tabu! Raskatt eller inte. Med alla kattmänniskor jag känner så har jag aldrig varit med om folk som är så negativa till att släppa ut katterna som dom som finns här inne!
 
Senast ändrad:
Sv: dum katt-fråga kanske

Nu har jag visserligen inga barn men om jag hade haft det så - NEJ. Jag hade definitivt inte släppt ut min treåring (eller vad man nu kan jämföra en katt med) utan tillsyn. Därför att så små barn inte har någon koll. De vet inte om farorna eller tänker inte alltid på dem. Ett litet barn kan veta att han inte får gå ut på vägen, men rullar bollen han leker med iväg dit så springer han ändå efter, eftersom bollen är det enda han har i huvudet just då. Och det var ju precis vad som hände min katt, när han jag blev överkörd under tiden han jagade en mus.

Olyckor kan förstås hända ALLA. Även innekatter (om man just inte stänger in dem i ett madrasserat rum men det är SJÄLVKLART inte ett alternativ, för någon levande varelse). Men man måste ju (ffa. som vuxen/förälder/djurägare) ändå ta sitt ansvar och försöka minimera riskerna så gott det går. T.ex. genom att inte släppa ut små barn eller djur utan tillsyn, genom att använda hjälm och kanske säkerhetsväst när man rider, genom att använda bilbälte när man kör/åker bil, genom att se sig för innan man går över gatan, o.s.v. o.s.v.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

För en katt kan du ju förklara saker och ting för som man gör för en människa. :grin:

Små barn låter jag givetvis inte vara ute utan uppsikt. Mina vuxna bekanta vet liksom redan att det inte är säkert att springa rakt ut på motorvägen så dem behöver jag inte hålla koll på.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 291
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 253
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 835
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp