Bukefalos 28 år!

dum katt-fråga kanske

Sv: dum katt-fråga kanske

Nu har jag inga barn, men jag skulle inte låta dom springa lösa i närheten av trafik om dom inte visste vad det handlade om nej.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Nu jämförde jag ju inte med små barn, utan barn (barn är man tills man är 18 år) och andra männsikor i sin omgivning.

Sol: Varför måste du smirka åt mig bara för att jag är av en annan uppfattning än dig, tycker det är väldigt otrevligt. Så du menar att bara för att man förklarar för folk vad som är farligt så råkar dom inte ut för några olyckor? Katterna har en instinkt som inte människor har och vet vad som är farligt (rovdjur mm). Sen skrev jag också att jag inte tycker det är ett alternativ att släppa ut katten om man bor nära en stor väg så varför dra upp motorvägen, igen? Alla som har sina katter ute bor faktiskt inte i närheten av en motorväg (eller annan stor väg heller).

MissFideli: Igen, jag skrev inget om att låta katterna springa lösa i närheten av trafik! Jag skrev tydligt att bor man nära en stor väg (som jag själv) så tycker jag det är en självklarthet att inte släppa ut katterna. Men många som har sina katter ute bor inte nära en stor väg, så jag fattar inte varför alla ska dras över en kam? Jag tog ju upp betydligt fler risker än bara trafik, varför läser du bara en viss del av inlägget och missar helt och hållet poängen?
 
Senast ändrad:
Sv: dum katt-fråga kanske

Jag smirkar för att jag tycker det är löjligt att ens jämföra katter med människor på detta område. De har inte samma förmåga till abstrakt tänkande (vad vi vet) och kan inte ta till sig muntlig information som vi ger dem. Ska man nödvändigtvis jämföra dem med människor så får man jämföra med väldigt unga människor, små barn som inte har utvecklat förmågan till abstrakt tänkande. Som lätt springer ut efter en boll som studsar ut på vägen utan att tänka på något annat än bollen (så som en katt kan jaga efter en mus rätt ut på en väg utan att tänka på annat än musen).

Visst har katter instinkter, det har människor också (så man borde ju då kunna släppa ut små barn hur som helst?). Problemet är att mycket inte är medfött. Det handlar mycket om inlärning. En kattmamma som lär sina kattungar vad som går att äta och inte, hur man jagar, att man aktar sig för vissa saker etc. En hel del handlar också om learning by doing och tyvärr kan doing vara tillräckligt farligt för att det ska gå åt pipsvängen.
 
Sv: dum katt-fråga kanske

Jag tycker du och ditt sätt att som en "hönsmamma" se på katter är väldigt löjligt, men jag smirkar inte åt dig iaf.
Människan (och alla andra djur, eftersom du inte gillar liknelsen med just människor) lär sig också av sina misstag, men det är en del av livet, men man kan inte stänga in alla djur (människor eller andra) bara för att man ska kunna ha koll på dom 24/7. Katter är inte så dumma som många verkar tro och har betydligt mer instinkter än ett barn (så nej, du kan inte släppa ut små barn hur som helst).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 291
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 253
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 835
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp