Dum mot katterna

mian1

Trådstartare
Våra katter vågar inte komma in längre. :( Vi var lite sura på dem för att de inte alltid var helt rumsrena och för att de gärna knyckte mat eller slickade i disken om de kom åt. Men jag saknar mina katter!!! :cry:

Katterna är 8 år och hunden 3. Alltså fanns katterna här när vi köpte hunden. Vi hade två hundar när vi fick katterna som ungar och hundarna adopterade kattungarna som sina valpar. Har aldrig haft problem med hund + katt alls och jag har alltid haft båda delarna.
I höstas, när vår äldre hund dog, började den hund vi har kvar att markera mot katterna. Först bara när de var uppe på bänkar och bord i köket och det sa vi inte så mycket om. Det var ganska oskyldigt markerande och katterna får ju inte vara på bordet. Hunden och katterna var ju ändå kompisar, tyckte vi. Sedan har hon markerat mer och mer. Hoppar mot och skäller till så att de blir osäkra/rädda. I våras gick hon över gränsen två gånger och tog tag i och tryckte ner den katt som hon varit bäst kompis med. Jag tror att han mest blev rädd, men han skrek och vågade inte springa sin väg utan låg bara kvar under bordet. Han var iallafall inte skadad och när vi slängt ut hunden lugnade han sig ganska snabbt. Han hade inte ont och inga märken. Gång nr. 2 tryckte hon bara nosen mot kattens nacke, men han blev jätterädd igen. Nu vill han inte gå in längre. Hon visar inga tecken på att vara arg och det är ingen arg hund. Hon försvarar gärna sin mat mot andra hundar, men inte heller då gör hon mer än bullrar och låter. Hon slåss inte, bits inte och vill inte bråka.
Hunden är mjuk och snäll och har ju alltid tyckt om katterna, speciellt den som hon varit så hårdhänt mot. Jag vet inte vad som farit i henne. Hon gör honom inget utomhus, men hon vill gärna skrämma honom om han vill gå in. Vi försöker bära in katten till övervåningen, där hunden inte får vara, men han springer bara ut och är jätterädd hela tiden han är inne.
Den andra katten håller mest till i stallet, men han är mer skygg av sig och har aldrig varit förtjust i hunden vi har nu.

Hunden har även hoppat in i hagarna till hästarna och grisarna. Jag tror att hon vill leka. Hon kommer på inkallning och avbryter direkt när jag ropar på henne. Hon går aldrig in när hon är själv ute eller när husse är med henne. Bara när jag är med och då busar hon upp sig så att hon blir helt vild.

Vad ska jag göra för att katterna ska kunna flytta in igen?
 
Sv: Dum mot katterna

Jag skulle ALDRIG acceptera att någon av hundarna markerar mot katterna, oavsett vad katterna gör. Minsta lilla intresse från hundarna som katterna inte gillar så får hundarna veta att de lever. Se till att hunden förstår att katterna är förbjudet område, det är enda sättet att få katten att lita på hunden igen och våga vara inne.
 
Sv: Dum mot katterna

Hunden har förstått att hon inte får röra eller markera mot katten nu. Men skadan är liksom redan skedd. Eftersom hon alltid tyckt om katterna tog vi det inte på allvar för än hon som sagt gick över gränsen och tryckte ner katten. Då var det för sent. Och det kan hända att hon tror att hon kan leka med katten så som hundar kan leka med varandra.
Hunden blir så stressig när man skäller på henne eller hon har gjort fel. Just nu krävs ingenting för att få katten att ta till flykten :(
 
Sv: Dum mot katterna

Man kan ju knappt säga att hunden har gjort fel, den vet ju inte var din gräns går för vad man får göra med katterna och hitintills har det ju varit ok.

Vill man göra något åt det så får hunden inte så mycket som spana åt katternas håll. Här måste ni bestämma er redan från början om ni kan vara så konsekventa. Jag tycker väl detsamma gäller hästarna. Men missar man en gång så är man tillbaka på ruta ett.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
991
Senast: Praefatio
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 326
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 897
Senast: Farao
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 216
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp